TEMAT TYGODNIA: Spotkanie z latem
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
W co ubieramy się latem - zabawa doskonaląca spostrzegawczość. Na tablicy nauczycielka umieszcza szablony odzieży na różne pory roku. Dzieci kolejno wybierają te, które są odpowiednie na lato.
- wzbogacanie wiedzy na temat otaczającego świata
- dziecko nazywa garderobę i obuwie
Słuchanie wiersza B. Forma: Lato. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [015].
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat lata
- dziecko odpowiada na pytania dotyczące tekstu
Zabawy dowolne w przedszkolnym ogrodzie z wykorzystaniem skakanek i piłek.
- doskonalenie umiejętności chwytu i rzutu
- dziecko stara się chwytać piłkę i trafiać nią w ręce rówieśników
WTOREK
Jeżeli dopisze pogoda organizujemy przedszkolny piknik. Rozmowa na temat konieczności zakładania ochronnego nakrycia na głowę przed nadmiernym słońcem, smarowania się ochronnym kremem i noszeniem ochronnych okularów. Co mam na myśli. Nauczycielka podaje zdania, a dzieci odpowiadają, np.: ma puszysty ogon i mieszka w lesie - LIS; ten owoc jest soczysty, duży i czerwony - ARBUZ; wysyłamy go do mieszkających daleko znajomych - LIST; spoglądasz nim w różne strony - OKO; patrzę w nie i widzę siebie - LUSTRO.
- uświadomienie konieczności dbania o własne zdrowie- kształcenie umiejętnosci kojarzenia
- dziecko rozumie dlaczego podczas upału należy nosić okrycie głowy- dziecko ćwiczy swoją pamięć
Słuchanie śpiewu nauczycielki - słowa R. Wojdyłło, muzyka J. Niedźwiecki Bo co może mały człowiek. Rozmowa na temat tekstu, nawiązanie do tematu W jaki sposób dzieci lubią spędzać wolny czas. Nucenie melodii na głosce la, la, la. Zaznaczanie pierwszej miary taktu klaśnięciem. Gra na instrumentach perkusyjnych.
- wyrabianie wrażliwości muzycznej- doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
- dziecko zaznacza klaśnięciem pierwszą miarę taktu- dziecko prawidłowo gra na bębenku, kastaniecie i tamburyno
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie.
ŚRODA
Zabawy balonami - próby podrzucania, podbijania (palcami, całą dłonią). Taniec z balonami. Muzyka z płyty CD, dzieci tworzą pary. Między nimi balony przytrzymywane na wysokości brzucha.
- rozwijanie sprawności ruchowej- kształcenie umiejętności zgodnego współdziałania w parach
- dziecko potrafi w różny sposób odbijać balon- dziecko współpracuje z rówieśnikiem
Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej: Trzymaj się Kamil w interpretacji prowadzącej, z wykorzystaniem ilustracji. Próby oceniania postępowania bohatera przez dzieci. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- wyrabianie umiejętności słuchania dłuższych tekstów literackich
Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne dużymi plastikowymi klockami. Zwracanie uwagi na tworzenie dużych podstaw w celu zachowania stabilności budowli.
- doskonalenie umiejętności tworzenia budowli z klocków
- dziecko nabiera doświadczeń związanych z tworzeniem wysokich konstrukcji
CZWARTEK
Rozpoznaj jaki to przedmiot - zabawa doskonaląca zmysł dotyku. Dzieci siedzą na obwodzie koła. Przed nimi leżą przedmioty przykryte materiałem. Prowadząca wybiera dzieci, które poprzez dotyk (nie wolno podnosić przedmiotu) próbują je rozpoznać. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [001].
- rozwijanie zmysłu dotyku
- dziecko rozpoznaje przedmioty przez dotyk
Wspólne urządzanie kącika tematycznego - wkrótce wakacje. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa, jakich należy przestrzegać podczas różnych sytuacji. Oglądanie ilustracji, umieszczanie ich w kąciku (gra w piłkę na ulicy, kąpiel w niedozwolonym miejscu, spacer nad urwiskiem). Praca plastyczna - piaskowy obraz. Do tego celu należy przygotować kilka pojemników z piaskiem, który zabarwiamy różnymi kolorami farb. Należy wykonać to wcześniej, bo piasek do pracy musi być suchy. Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym pociągiem. Część pociągu dzieci wyklejają wydzieranką z kolorowego papieru, pozostałe fragmenty kolorowym piaskiem.
- rozumienie znaczenia zachowania ostrożności i przestrzegania ustalonych zasad- rozwijanie wyobraźni- poznanie nowej techniki plastycznej
- dziecko wie dlaczego przedstawione sytuacje są niebezpieczne- dziecko cierpliwie wykonuje pracę- dziecko samodzielnie dobiera kolory
Zabawy w kącikach zabaw.
- wdrażanie do odkładania zabawek na ustalone miejsce
- dziecko wie co należy zrobić z zabawką po skończonej zabawie
PIĄTEK
Dzieci przynoszą wcześniej zdjęcia swoje (mogą być z rodzicami i rodzeństwem) z minionych wakacji. Nauczycielka każde prezentuje grupie, a właściciel zdjęcia określa miejsce i osoby znajdujące się na fotografii.
- rozwijanie mowy i umiejętności wypowiadania się na swój temat przed grupą
- dziecko wie kogo i co przedstawia zdjęcie, wypowiada się co do jego treści
Kolorowe kanapki. Prowadząca ustawia przed dziećmi kosz z produktami: rzodkiewki, pomidory, ogórki, szczypiorek, zielona sałata. Rozmawia z dziećmi na temat barw i wartości odżywczych zgromadzonych produktów. Wcześniej część z nich kroi na tackach. Dzieci wykonują "kolorowe kanapki", które degustują wspólnie z nauczycielką. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- kształcenie wiedzy związanej z prawidłowym odżywianiem
- dziecko rozumie, że kanapka wyglądem powinna zachęcać do konsumpcji
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Rysowanie przy stolikach umieszczonych w cieniu. Zabawy dowolne.
- wdrażanie do przebywania na powietrzu
- dziecko wie, że w czasie upalnych dni najlepiej spędzać miło czas przebywając w cieniu
odwiedzin: 193415
Hel53land