Test -4x4 Auto Motor i Sport.pdf
(
1348 KB
)
Pobierz
033-043 mastertest
MASTER–TEST
www.mpp.pl
Honda CR-V
Suzuki Grand Vitara
Hyundai Tucson
Kia Sportage
Toyota RAV4
Nissan X-Trail
Niemcy
Grecja
Hiszpania
Ukraina
Rumunia
Szwecja
Holandia
Francja
Norwegia
Polska
Portugalia
W∏ochy
W´gry
Bu∏garia
S∏owacja
Czechy
Chorwacja
Trzeba by∏o sprawdziç SUV-y
w najró˝niejszych warun-
kach. Tu zasypana jeszcze
Êniegiem alpejska prze∏´cz
WIELOBÓJ
sadà kierujemy si´ przy ka˝dym teÊcie, ale w wypad-
ku Master-testu, który przeprowadzamy wspólnie
z redakcjami z ca∏ej Europy, wszelkie aspekty bezpieczeƒstwa
badamy szczególnie wnikliwie. Samochody poddawane sà spe-
cjalnym testom widocznoÊci i oÊwietlenia oraz rozszerzonemu
programowi sprawdzianów dynamiki jazdy. Organizujemy te˝
odpowiednià iloÊç jazd porównawczych, tak by ka˝dy z testu-
jàcych mia∏ mo˝liwoÊç gruntownie poznaç i oceniç ka˝dy mo-
del w ró˝norodnych warunkach. Cen aut w Master-teÊcie pod
uwag´ nie bierzemy – choçby dlatego, ˝e bardzo si´ one ró˝-
nià w poszczególnych krajach, co w∏aÊciwie uniemo˝liwia ich
obiektywne „prze∏o˝enie” na liczb´ punktów. Na przyk∏ad
Suzuki Grand Vitara kosztuje od 22 767 euro (Szwajcaria) do
44 133 euro (Norwegia). W punktacji uwzgl´dniono natomiast
wyposa˝enie z zakresu bezpieczeƒstwa wyst´pujàce w testo-
wanych modelach.
Toyota RAV4 2.2 D-4D
RAV4 okaza∏ si´ kolejnym sukcesem japoƒskiego giganta mo-
toryzacyjnego. Nie tylko zajà∏ w teÊcie pierwsze miejsce, ale te˝
wyraênie zdystansowa∏ konkurencj´ – przewaga punktowa nad
plasujàcymi si´ na drugim miejscu Kià i Hyundaiem budzi re-
spekt. Podstawà zwyci´stwa Toyoty by∏y przede wszystkim bar-
dzo dobre wyniki bezpieczeƒstwa jazdy. W sprawdzianie dy-
namiki jazdy RAV4 uzyska∏ najlepsze rezultaty. Praktycznie nie
odczuwa si´ w nim mankamentów typowych dla aut o budo-
wie terenówki. OkreÊlenie Sport Utility Vehicle wydaje si´
„NAJWY˚SZÑ KULTURÑ
PRACY SILNIKA BEZ WÑTPIENIA
WYRÓ˚NIA SI¢ HONDA”
Steffert Stienstra, auto motor en sport (Holandia)
„HYUNDAI WYKAZUJE SI¢ DOBRYM
STOSUNKIEM CENY DO JAKOÂCI
ORAZ NIEZ¸YM KOMFORTEM”
Marco Perucca Orfei, Quattroruote (W∏ochy)
HONDA CR-V
Podczas szybkiego pokony-
wania zakr´tu unosi tylnà „∏ap´”. Nie ma
to jednak wp∏ywu na bezpieczeƒstwo jazdy
HYUNDAI TUCSON
Do mocnych stron jego
zawieszenia nale˝y raczej komfort ni˝
precyzyjne prowadzenie
W najnowszym Master-teÊcie do rywalizacji stajà popularne
SUV-y z silnikiem Diesla: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia
Sportage, Nissan X-Trail, Suzuki Grand Vitara i Toyota RAV4.
B
ezpieczeƒstwo jest najwa˝niejsze. OczywiÊcie tà za-
WIDOCZNOÂå Z WN¢TRZA
Za pomocà laserowej
aparatury pomiarowej
eksperci badajà pole
widzenia z wn´trza SUV-a
WIDOCZNOÂå W PRZÓD
Przed ka˝dym samochodem istnieje obszar, któ-
rego kierowca nie mo˝e zobaczyç. Im jest on krót-
szy, tym lepiej da si´ manewrowaç autem. Oczy-
wiÊcie zmniejsza si´ te˝ ryzyko przeoczenia nie-
wysokiej przeszkody na drodze. Wysokie samo-
chody z prawie poziomà maskà – czyli w∏aÊnie ta-
kie, jak testowane przez nas SUV-y – wykazujà tu
mankament wynikajàcy z ich konstrukcji. Podczas
gdy w podobnej wielkoÊci limuzynie d∏ugoÊç nie-
widocznego obszaru wynosi oko∏o czterech i pó∏
metra, przed Kià Sportage z pola widzenia znika
a˝ 5,78 m. Wi´kszoÊç z konkurentów ukrywa
przed kierowcà tylko kilka centymetrów pola wi-
dzenia wi´cej. Bardzo negatywnie wyró˝nia si´ tu
Suzuki, którego kierowca ma zas∏oni´te niewiary-
godnie dalekie 7,90 m. OczywiÊcie jest to istotnà
wadà tak˝e podczas jazdy w terenie.
WIDOCZNOÂå DOOKO¸A
U siedzàcego m´˝czyzny przeci´tnego wzrostu
odleg∏oÊç od bioder do wysokoÊci oczu wynosi 63
centymetry. Na tej w∏aÊnie wysokoÊci umieszcza
si´ laserowà g∏owic´ pomiarowà i obraca jà 360
stopni wokó∏ w∏asnej osi. W ten sposób bada si´
pole widzenia we wszystkich kierunkach. Lasero-
we oko ujawnia wszystkie miejsca zas∏oni´te przez
s∏upki dachowe, lusterka, zag∏ówki czy te˝ umiesz-
czone na pokrywie baga˝nika ko∏o zapasowe. Sie-
dzàcy na miejscu kierowcy w Hyundaiu, Hondzie,
Kii oraz Nissanie majà zas∏oni´te pole widzenia o
wielkoÊci ok. 120°, u Suzuki i Toyoty jest to jakieÊ
20 stopni wi´cej. Znamienny jest fakt, i˝ ma∏e
boczne okienka mi´dzy tylnymi s∏upkami praktycz-
nie nic nie dajà. Dla porównania dodajmy, i˝ w
przeci´tnej limuzynie zas∏oni´te jest tylko oko∏o 60
z 360 stopni pola widzenia dooko∏a.
WIDOCZNOÂå PRZY PARKOWANIU
S∏upek o wysokoÊci 50 cm stawia si´ przed pra-
wym naro˝nikiem pokrywy silnika. Potem bada si´
odleg∏oÊç, z jakiej laserowe oko „dostrze˝e” prze-
szkod´. OczywiÊcie, im jest ona krótsza, tym ∏a-
twiej da si´ auto wprowadziç na miejsce parkin-
gowe. W tym sprawdzianie znów si´ okaza∏o, ˝e
budowa SUV-a nie sprzyja widocznoÊci. Dopiero
z odleg∏oÊci 6,54 m s∏upek pojawia si´ w polu wi-
dzenia kierowcy Nissana. To jest i tak najlepszy
wynik w teÊcie, chocia˝ znacznie gorszy ni˝ w wy-
padku limuzyn. W ostatnim Master-teÊcie (
auto
motor i sport 11/2005
) zmierzono w tej konkuren-
cji oko∏o 4,5 m. Najgorsze pod wzgl´dem widocz-
noÊci znów okazuje si´ Suzuki z wynikiem 7,97 m,
ale Toyota z 7,84 m wypad∏a niewiele lepiej. Wy-
nika z tego, ˝e za parkowanie tymi modelami po-
winni si´ braç tylko doÊwiadczeni kierowcy.
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
Kia Sportage
Suzuki Grand Vitara
Hyundai Tucson
Suzuki Grand Vitara
Nissan X-Trail
Suzuki Grand Vitara
WidocznoÊç w przód: tak du˝y jest obszar
przed autem niewidoczny dla kierowcy
Przy parkowaniu: dopiero z tej odleg∏oÊci kie-
rowca zauwa˝y przeszkod´ o wysokoÊci 50 cm
Niebieskie fragmenty diagra-
mu pokazujà miejsca zas∏oni´-
te przez s∏upki lub zag∏ówki
Laser montuje si´ na wysokoÊci oczu
przeci´tnego m´˝czyzny. Oparcie
siedzenia jest pochylone o 20 stopni
2
1
15,2°
9,9°
7,8°
2
8,1°
27,0°
12,3°
1,2°
6,5°
2,0°
3,9°
12,7°
16,5°
6,8°
7/2006
35
Im wi´cej kierowca widzi ze swojego miejsca, tym bezpieczniej jedzie. Eksperci Dekry sprawdzili
dla nas, jak du˝o zas∏aniajà s∏upki i jak daleko si´ga martwe pole przed samochodem.
1
DYNAMIKA JAZDY
Poszerzony program testowy na mokrej i suchej nawierzchni pokazuje,
na ile stabilnie i precyzyjnie prowadzà si´ testowi kandydaci.
TEST ¸OSIA
Nazywany oficjalnie manewrem wymijania wed∏ug normy VDA, test ∏osia prze-
prowadzamy w Master-teÊcie na samochodach nieobcià˝onych i w pe∏ni za∏a-
dowanych. Wysokie samochody, jak testowane tutaj SUV-y, majà trudniej –
ich Êrodek ci´˝koÊci jest po∏o˝ony wy˝ej ni˝ w limuzynach, wi´c wykazujà wi´k-
szà tendencj´ do bocznych przechy∏ów. Poniewa˝ jednak wszystkie testowa-
ne egzemplarze by∏y wyposa˝one w ESP, nie istnia∏o niebezpieczeƒstwo wy-
wrotki. Podczas prób ujawni∏y si´ mi´dzy konkurentami spore ró˝nice, szcze-
gólnie jeÊli chodzi o ∏atwoÊç ich opanowania. Kierujàcy Toyotà nie ma prawie
˝adnych trudnoÊci w „krà˝eniu” mi´dzy s∏upkami, natomiast Kia ju˝ przy sto-
sunkowo niskiej pr´dkoÊci mocno si´ pochyla i staje si´ podsterowna.
WYMIJANIE PRZY DU˚EJ PR¢DKOÂCI
W tym „çwiczeniu” symuluje si´ manewr wymijania na autostradzie, przy
pr´dkoÊci nieco powy˝ej 110 km/h. Pozwala ono oceniç zdolnoÊç samocho-
du do utrzymywania obranego toru jazdy, reakcje uk∏adu kierowniczego i sta-
bilnoÊç. Próba sk∏ada si´ z dwóch cykli. Najpierw tras´ przeje˝d˝a samo-
chód nieobcià˝ony (dwie osoby na pok∏adzie, pe∏ny zbiornik paliwa i apara-
tura pomiarowa), potem auto z pe∏nym obcià˝eniem (dodaje si´ worki z pia-
skiem o ci´˝arze równym maksymalnemu dopuszczalnemu obcià˝eniu sa-
mochodu). Wyraênà zwyci´˝czynià okazuje si´ tu Toyota. Hyundai natomiast
zdaje si´ ˝yç w∏asnym ˝yciem, a za∏adowany uzyskuje zdecydowanie naj-
ni˝sze pr´dkoÊci przejazdu.
Test wymijania ISO
szerokoÊç pojazdu x 1,2 + 0,25 m
pomiar czasu
pomiar czasu po 110 m
szerokoÊç pojazdu
x 1,1 + 0,25 m
szerokoÊç pojazdu
x 1,3 + 0,25 m
3,5 m
odcinek 1
odcinek 2
odcinek 3
odcinek 4
odcinek 5
15 m
30 m
25 m
25 m
15 m
110 m
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
Toyota RAV4
Kia Sportage
Toyota RAV4
Hyundai Tucson
WYMIJANIE NA MOKREJ NAWIERZCHNI
Test przeprowadza si´ na polanej wodà nawierzchni, przy pr´dkoÊci oko∏o 90
km/h. Podobnie jak w wypadku testu ∏osia, samochód musi zmieniç tor jazdy
zje˝d˝ajàc na lewo w celu omini´cia przeszkody, a potem wróciç na pierwot-
ny tor jazdy. Znowu b∏yszczy tu Toyota, pokazujàc ˝e jej zespó∏ nap´dowy, ESP
i uk∏ad kierowniczy znakomicie wspó∏dzia∏ajà. Auto uzyskuje nie tylko najwy˝-
sze pr´dkoÊci przejazdu, ale wykazuje si´ te˝ najspokojniejszym zachowa-
niem. Natomiast Suzuki zachowuje si´ jak typowa terenówka starej szko∏y. Jest
niepor´czne i oci´˝a∏e, a uk∏ad kierowniczy wymaga przy∏o˝enia sporej si∏y.
Sà te˝ odczuwane k∏opoty z opanowaniem Grand Vitary, mimo ˝e Suzuki
porusza si´ z najmniejszà pr´dkoÊcià.
HAMOWANIE NA RÓ˚NEJ NAWIERZCHNI
Jak dobrze ESP wspó∏dzia∏a z ABS-em? Na to pytanie pozwala odpowiedzieç
specjalna próba hamowania, na nawierzchni zwanej µ-split. Prawe ko∏a jadà
tu po Êliskich p∏ytkach, a lewe po asfalcie – dodatkowo trasa jest mokra. W
praktyce bardzo podobne warunki mogà wyst´powaç zimà, gdy kierowca
jest zmuszony hamowaç na drodze po jednej stronie pokrytej lodem, a po
drugiej – czarnej. Wa˝ne jest to, by samochód nie zarzuca∏ i da∏ si´ utrzymaç
na kursie za pomocà niedu˝ych korekt kierownicà. Liczy si´ te˝ oczywiÊcie
d∏ugoÊç drogi hamowania. Toyota zatrzymuje si´ na 137. metrze, a wczeÊniej
daje si´ utrzymaç ∏atwo na torze, wymagajàc minimalnych korekt. Suzuki –
jedyny w teÊcie samochód z tylnymi hamulcami b´bnowymi – pokazuje jak
byç nie powinno. Auto kilka razy wypada z toru, a gdy wreszcie udaje si´ je
utrzymaç na kursie, do zatrzymania potrzebuje a˝ 170 m.
Dwukrotna zmiana pasa ruchu na mokrej nawierzchni
pomiar czasu
pomiar czasu
2,
5
m
21 m
33 m
Hamowanie µ-split
5 m
2,5 m
200 m
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
Toyota RAV4
Suzuki Grand Vitara
Toyota RAV4
Suzuki Grand Vitara
36
7/2006
SLALOM
Kolejnym sprawdzianem, który pozwala wnioskowaç o zdolnoÊci do zacho-
wania obranego toru jazdy, precyzji uk∏adów kierowniczych i stabilnoÊci pod-
czas jazdy, jest klasyczny slalom. Chodzi tu o pokonanie z mo˝liwie najwy˝szà
pr´dkoÊcià trasy, na której s∏upki poustawiano w odleg∏oÊci 18 m. Podobnie
jak w wypadku innych manewrów, próby przeprowadza si´ na pojazdach ob-
cià˝onych i nieobcià˝onych. Ró˝nice mi´dzy uzyskanà pr´dkoÊcià z obcià˝e-
niem i bez okaza∏y si´ minimalne. To dobra wiadomoÊç dla spedytorów-ama-
torów, którzy nie powinni zostaç zaskoczeni zachowaniem swojego auta po za-
∏adowaniu go do maksimum. Na pochwa∏´ zas∏u˝y∏a znów Toyota, która sla-
lom pokonywa∏a ze zwinnoÊcià konwencjonalnej osobówki. Na przeciwnym
biegunie znalaz∏ si´ Hyundai, w którym dynamik´ jazdy ograniczajà przechy∏y
nadwozia, ma∏o precyzyjny uk∏ad kierowniczy oraz topornie interweniujàce ESP.
Slalom
18 m
3 m
Testowa kolumna na drogach Austrii.
Co 50 kilometrów kierowcy zmieniajà samochody
180 m
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
Toyota RAV4
Hyundai Tucson
w tym wypadku wyjàtkowo trafne – Toyota prowadzi si´ jak
konwencjonalna limuzyna. Nawet w ekstremalnych sytuacjach
nie ujawnia si´ negatywny wp∏yw wysoko po∏o˝onego Êrodka
ci´˝koÊci. RAV4 precyzyjnie podà˝a za ruchami kierownicy,
a ESP wkracza interweniujàc ∏agodnie i skutecznie, dopiero na
granicy przyczepnoÊci.
Koncepcja krzy˝ówki dwóch rodzajów samochodów zosta-
∏a tu konsekwentnie wcielona w ˝ycie, przy czym z samocho-
du terenowego pozosta∏a wysoka pozycja za kierownicà, zapew-
niajàca lepszà widocznoÊç. PrzydatnoÊci w trudnym terenie jed-
nak nie ma co od Toyoty oczekiwaç. Wprawdzie mo˝na zblo-
kowaç ze sobà osie przednià i tylnà, ale mo˝liwoÊç terenowych
wyczynów ogranicza stosunkowo ma∏y przeÊwit oraz brak prze-
k∏adni redukcyjnej. Jednak na sytuacje, jakie zdarzajà si´ w co-
dziennym ˝yciu przeci´tnego SUV-a – a wi´c jazda po oÊnie˝o-
nych drogach, nawet górskich – system nap´du na cztery ko∏a
jest wi´cej ni˝ wystarczajàcy.
Dobre Êwiat∏a, przyzwoite hamulce oraz bogate wyposa˝e-
nie z zakresu bezpieczeƒstwa zapewniajà kolejny przyrost
punktów na koncie Toyoty. Do minusów nale˝à natomiast tyl-
ne zag∏ówki, które majà o wiele za ma∏y zakres regulacji. Zresz-
tà podró˝owanie z ty∏u RAV-a w ogóle nie nale˝y do przyjem-
noÊci – twarda kanapa mocno ogranicza komfort. Natomiast pod
wzgl´dem w∏aÊciwoÊci silnika Toyota znów nale˝y do najlep-
szych. Jego osiàgi sà dobre, a konsumpcja paliwa umiarkowa-
na. Kultura pracy mog∏aby byç wy˝sza, ale podczas d∏ugich po-
dró˝y autostradà d∏ugie prze∏o˝enie szóstego biegu powoduje
obni˝enie obrotów, a wi´c i poziomu ha∏asu.
STABILNOÂå NA ZAKR¢TACH
W tej próbie ustala si´ pr´dkoÊç, przy której auto zaczyna wpadaç w pod- lub
nadsterownoÊç. Sprawdzian przeprowadza si´ najpierw na suchej nawierzch-
ni, na okr´gu o Êrednicy 160 m, a nast´pnie na okr´gu o mniejszej Êrednicy (140
m) – i na nawierzchni polanej wodà. „Na sucho” wygrywa Honda, tu˝ przed To-
yotà. Oba auta ze stoickim spokojem pokonujà kolejne rundy, zanim zacznà lek-
ko i w ∏atwy do skontrolowania sposób ulegaç wynoszeniu przodu na zewnàtrz
∏uku. Kia i Nissan okazujà si´ w tej próbie najwolniejsze. Z kolei na mokrej na-
wierzchni Nissan daje rad´ jechaç równie szybko co Honda i Toyota, ale jego
zachowanie nie jest tak neutralne. Najs∏abiej w sumie wypada tu Suzuki, które-
go ESP zbyt ostro wkracza do akcji, ograniczajàc pr´dkoÊç pojazdu.
70 m
80 m
Hyundai Tucson 2.0 CRDi
DoÊwiadczenia zebrane podczas codziennej wielokilometrowej
jazdy, podczas której za kierownicà zasiadali kolejni testowi kie-
rowcy, pokaza∏y, ˝e Hyundai ma szanse na dobre miejsce –
w czo∏ówce testu. Je˝eli kilka dni siedzi si´ za kierownicà po
wiele godzin, doÊç szybko mo˝na sobie wyrobiç poglàd na sa-
mochody – i sà takie, do których wsiada si´ szczególnie ch´t-
nie. Do nich nale˝a∏ Tucson, odznaczajàcy si´ bardzo dobrym
komfortem resorowania. Choç jego siedzenia mog∏yby byç lep-
sze. Szczególnie tylna kanapa, która podobnie jak w Toyocie
jest umieszczona zbyt nisko i jest s∏abo wyprofilowana. Jednak
NAJLEPSZY W TEÂCIE
NAJGORSZY W TEÂCIE
Honda CR-V
Suzuki Grand Vitara
7/2006
37
Plik z chomika:
remik7788
Inne pliki z tego folderu:
Mercedes Unimog 4x4 1965-2012.pdf
(20392 KB)
4x4 motor head.jpg
(24 KB)
Etanol -zajedziemy dalej na e 85.pdf
(643 KB)
honker 4x4 katalog częsci.pdf
(3411 KB)
zaplon.htm
(66 KB)
Inne foldery tego chomika:
● filmy,Extra
akwarystyka
Archiwum X. Śledztwa po latach
Bajki do słuchania dla dzieci
bajki super
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin