OPEL astra-kody usterek.pdf

(120 KB) Pobierz
513338715 UNPDF
Odczytujemy
kody usterek
Okazuje się, ze przy pomocy jednego drucika i w miarę
sprawnych oczu można w prosty sposób rozpoznać rodzaj
usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym.
Wszystkie benzynowe silniki Astry wyposażone są w
elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Mikroprocesor w
urządzeniu sterującym rozpoznaje usterki w układzie
wtryskowym i zapłonowym, takie jak uszkodzony czujnik,
luźny wtyk, zerwane połączenie, lub zwarcie do masy. Kod
usterki jest natychmiast zapamiętany w pamięci urządzenia
sterującego. W tym samym czasie zapala się lampka kontrolna
(żółta z rysunkiem silnika) w zestawie wskaźników. Jeżeli
usterka pojawiła się tylko jednorazowo, to lampka kontrolna
nie zapala się po ponownym włączeniu zapłonu, jednak jej kod
pozostaje w pamięci. Usunięcie kodu usterki z pamięci
następuje po 20 kolejnych prawidłowych uruchomieniach
silnika, podczas których dana usterka nie wystąpiła, a także,
gdy akumulator pozostawał odłączony przez dłużej niż 10 sek.
Odczytanie kodu usterki jest sprawą bardzo prostą.
Przede wszystkim należy wyłączyć silnik. Nie wolno jednak
odłączać akumulatora, ponieważ brak napięcia przez ponad 10
sekund spowoduje wykasowanie pamięci z kodami usterek.
Następnie należy zewrzeć odpowiednie styki w złączu
diagnostycznym (ALDL - ang. Assembly Line Diagnostic
Link). W przypadku Astry i Astry Classic złącze to znajduje
się w kabinie, z lewej strony w skrzynce z bezpiecznikami,
natomiast w Astrze II gniazdo jest zlokalizowane między
dźwigniami: zmiany biegów i hamulca ręcznego (dostęp po
podważeniu osłony od strony dźwigni zmiany biegów)
W zależności od modelu, roku produkcji i typu silnika
mogą występować różne wersje tego złącza: 10-pinowe i 16-
pinowe. Rozkład wyprowadzeń wraz z oznaczeniami znajduje
się na ilustracjach poniżej.
513338715.012.png 513338715.013.png 513338715.014.png 513338715.015.png 513338715.001.png 513338715.002.png 513338715.003.png 513338715.004.png 513338715.005.png
Złącze diagnostyczne
10-pinowe
Złącze diagnostyczne
16-pinowe
W celu rozpoczęcia procedury wywoływania kodów
usterek należy zewrzeć piny oznaczone na rysunku kolorem
czerwonym. W zależności od złącza są to piny: A i B w
gnieździe 10-pinowym oraz 5 i 6 w gnieździe 16-pinowym.
Uwaga! Nie wolno zwierać ze sobą innych styków,
ponieważ grozi to uszkodzeniem jednostki sterującej.
Następnie należy włączyć zapłon (ale nie uruchamiać
silnika). Kod usterki przekazywany jest przez błyski wcześniej
wspomnianej lampki kontrolnej. Kod jest dwucyfrowy, ale jest
powtarzany trzykrotnie na wypadek, gdyby ktoś nie zdążył go
odczytać.
Jeden krótki błysk oznacza cyfrę 1, dwa krótkie błyski w
odstępie około 0,5 sekundy - cyfrę 2, trzy krótkie błyski w
odstępie około 0,5 sekund - cyfrę 3 itd. Między cyframi
występuje 1 sekunda przerwy. Po obu cyfrach następują 3
sekundy przerwy i kod jest powtarzany. Potem znowu 3
sekundy i powtórka. Po następnych 3 sekundach pojawia się
kolejny kod.
W pierwszej kolejności zawsze wyświetlany jest kod 12
(jeden krótki błysk, sekunda przerwy, dwa krótkie błyski w
odstępie pół sekundy - kod jest oczywiście powtarzany
trzykrotnie w odstępach trzech sekund), informujący o
rozpoczęciu procedury odczytu pamięci usterek. Jeśli jakieś
usterki zostały zapamiętane to są wyświetlane w kolejności
rosnącej. Jeśli jednak nie było żadnych usterek to wyświetlany
jest ciągle kod 12.
Po zakończeniu odczytu pamięci usterek należy
 
513338715.006.png 513338715.007.png
wyłączyć zapłon i wyjąć drut z gniazda diagnostycznego.
Układ MULTEC posiadają silniki: C/X 14NZ, C14SE,
X14XE, X16SZ, C16NZ, X16SZR, C16SE, X16XEL, C18NZ.
Układ Motronic 1.5.2: C20NE, a Motronic 2.5: C20XE (od
sierpnia '92 - M 2.8).
Kod informujący o zbyt niskim napięciu na czujniku
może świadczyć o zwarciu do masy, zaś o zbyt wysokim - o
przerwie w przewodzie lub styku.
513338715.008.png
Ukła d MULTEC firmy Delco-Remy
Kod Znaczenie
12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
13 Sonda lambda - brak sygnału
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie
napięcie
16 Czujnik spalania stukowego
17 Wtryskiwacz
18 System regulacji spalania stukowego
19 Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał
21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
24 Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
25 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie
29 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie
32 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie
33 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie
34 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie
35 Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
41 Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie
Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie (w
przypadku silników X16SZ/X16XEL)
lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku
pozostałych silników)
43 Układ recyrkulacji spalin
44 Sonda lambda - uboga mieszanka
45 Sonda lambda - bogata mieszanka
47 Zawór recyrkulacji spalin
49 Akumulator - zbyt wysokie napięcie
51 Uszkodzona pamięć urządzenia sterującego
52
Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt niskie
napięcie
53
Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt
wysokie napięcie
61
Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt niskie
napięcie
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie
42
513338715.009.png 513338715.010.png 513338715.011.png
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin