Prawo admin. - samorz teryt ściąga2.doc

(105 KB) Pobierz

Dochody jednostek samorządu terytorialnego

Podstawa prawna: ustawa z dn. 26. 11. 1998r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).

 

Źródła dochodów:

Þ         podatki,

Þ         opłaty (tylko gmina),

Þ         subwencja ogólna,

Þ         dotacje celowe,

Þ         dochody z majątku własnego,

Þ         dochody jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych,

Þ         odsetki od środków gromadzonych na rachunkach bankowych,

Þ         inne dochody wskazane w art. 4 ustawy (dochody fakultatywne).

Metody podziału dochodów pomiędzy budżet państwa a jednostki samorządowe:

Ø          System rozgraniczania źródeł podatkowych pomiędzy państwo i wspólnoty terytorialne - ustawowo są rozgraniczone źródła dochodów państwa i samorządów,

Ø          System udziałów podatkowych - jednostki samorządowe mają ustalone procentowo udziały we wpływach z konkretnego podatku.

 

Składki - są to środki przekazywane przez jednostki niższych szczebli na rzecz wspólnot wyższego szczebla. Wysokość składek jest ustalana przez jednostki wyższych szczebli lub przez władze centralne.

 

Dochody gmin:

           dochody własne,

           subwencje,

           dotacje.

Podstawę dochodów gminy stanowią wpływy z podatków:

a)         rolnego i leśnego,

b)         od nieruchomości,

c)         od środków transportu,

d)         od czynności cywilnoprawnych,

e)         karty podatkowej,

f)          od spadków i darowizn,

g)         od posiadania psów,

h)         udział w podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 27,6% wpływów od podatników zamieszkałych na terytorium danej gminy,

i)          udział w podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości 5% wpływów od jednostek mających siedzibę na terytorium gminy,

oraz opłat:

a)         skarbowej,

b)         eksploatacyjnej (za wydobywanie kopalin),

c)         lokalnych (targowa, miejscowa, administracyjna),

innych pobieranych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Subwencja ogólna dla gminy

Subwencja ogólna - będąca w dyspozycji gminy (rady gminy). Składa się z trzech części:

- podstawowej (w której skład wchodzi kwota wyrównawcza. Jest to dodatkowa kwota przyznawana tym gminom, w których dochody podatkowe na 1 mieszkańca są niższe niż 85% średnich dochodów gmin z tego tytułu w skali kraju (art. 21ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego). Środki pochodzą z dochodów budżetu państwa oraz wpłat gmin, które mają wysokie wpływy podatkowe. Gminy, w których dochody podatkowe na jednego mieszkańca przekraczają 150% średniej krajowej dokonują wpłaty części nadwyżki na zwiększenie subwencji ogólnej.

-. oświatowej (przeznaczona na wykonywanie zadań z zakresu oświaty),

-. rekompensacyjna (mająca pokryć zmniejszenie wpływów z tytułu częściowej likwidacji podatku od środków transportu oraz ulg i zwolnień w podatkach i opłatach stanowiących dochody gminy - art. 24 ustawy. Środki przeznaczone na tą część nie mogą być niższe niż 10,5% wpływów z podatku akcyzowego od paliw.).

 

D o c h o d y    p o w i a t u

Podstawowe źródła dochodów to:

a)         udział w dochodach z tyt. podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych w powiecie - 1%,

b)         subwencja ogólna - składa się z trzech części: oświatowej, drogowej i wyrównawczej (dla powiatów o niskich dochodach).

c)         dotacje celowe,

d)         dochody uzyskane od jednostek gospodarki budżetowej powiatu i z majątku powiatu,

e)         odsetki od środków ulokowanych na rachunkach bankowych.

Dochody fakultatywne określa art. 9 ustawy o dochodach jednostek samorządowych.

 

Powiaty również otrzymują subwencję ogólną, która składa się z trzech części:

a)         oświatowe,

b)         drogowej,

c)         wyrównawczej - tylko powiaty mniej zamożne.

O przeznaczeniu subwencji decyduje rada powiatu.

 

D o c h o d y    w o j e w ó d z t w a

              Podstawowe:

a)         1,5% udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych - mieszkańców województwa,

b)         0,5% z podatku dochodowego od osób prawnych z siedzibą na terenie województwa,

c)         subwencja ogólna - takie same części jak przy subwencji dla powiatu.

d)         dotacje celowe,

e)         pozostałe jak w powiecie.

Dochody fakultatywne - art. 12.

Województwa również otrzymują subwencję ogólną, która składa się z trzech części:

d)         oświatowe,

e)         drogowej,

f)          wyrównawczej - tylko powiaty mniej zamożne.

O przeznaczeniu subwencji decyduje sejmik województwa.

 

Subwencję oświatową łącznie dla wszystkich jednostek samorządowych ustala się w wysokości 12,8% dochodów budżetu państwa, z tym że 1% przeznacza się na rezerwę. Pozostałą część rozdziela się między jednostki samorządu terytorialnego (wg kryteriów ustalonych rozporządzeniem przez Min. Ed. Nar.).

Subwencje drogową dla powiatu i województwa stanowi 60% kwoty przeznaczonej na finansowanie dróg, z czego 10 % stanowi rezerwę przeznaczoną na inwestycje. Podziału dokonuje się z uwzględnieniem ilości dróg, ich stanu oraz natężenia ruchu w danej jednostce samorządowej.

 

Kontrola finansowa i audyt wewnętrzny

Þ         są przeprowadzane przez jednostki organizacyjne sektora finansów samorządowych,

Þ         kontrolę stosowania tych procedur sprawuje organ zarządzający,

Þ         w jednostkach samorządowych polega na badaniu i porównywaniu stanu wymaganego ze stanem założonym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciąganiu zobowiązań i dokonywaniu wydatków, zwrotu środków publicznych oraz dokonywaniu zamówień publicznych,

Þ         w każdym roku obejmuje min. 5% wydatków wskazanych jednostek.

 

Audyt wewnętrzny - działania w wyniku których kierownik jednostki uzyskuje ocenę (obiektywną i niezależną) funkcjonowania jednostki pod względem legalności, celowości, gospodarności, rzetelności, przejrzystości i jawności.

Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego (art. 167):

Ø          dochody własne,

Ø          subwencje ogólne,

Ø          dotacje celowe.

Zasada adekwatności dochodów jednostek samorządowych – udział jednostek samorządowych w dochodach publicznych powinien być odpowiedni do realizowanych zadań (art. 167 ust. 1 Konstytucji).

Podział dochodów pomiędzy państwo i samorząd:

Ø       podział pionowy – pomiędzy państwo i samorząd. Ma podstawowe znaczenie.

Ø       podział poziomy – pomiędzy jednostkami samorządowymi funkcjonującymi na tym samym poziomie, np. finansowanie porozumień gminnych. Może występować  również pomiędzy różnymi szczeblami samorządu. Podział ten może również służyć wyrównaniu dochodów pomiędzy jednostkami samorządowymi o różnym potencjale ekonomicznym. Również przy użyciu podziału pionowego może ten efekt uzyskać w wyniku przejęcia części dochodów jednostek samorządowych przez państwo i przekazanie ich jednostkom słabszym (tzw. horyzontalny efekt pionowego podziału dochodów).

Kompetencje państwa i jednostek samorządowych w sferze podatków:

·        kompetencje do stanowienia przepisów prawa podatkowego – szerzej do nakładania podatków oraz ustalania ich kształtu (kto, od czego i w jakiej wysokości płaci).

·        kompetencje do przejmowania wpływów – wskazują podmiot uprawniony do wykorzystywania dochodów podatkowych na własne potrzeby. Stanowi element samodzielności finansowej (określona ustawowo).

·        kompetencje do administrowania podatkami – dotyczą wymiaru i poboru podatków oraz stosowania ulg w ich zapłacie. Może być niezależna od kompetencji do przejmowania wpływów.

Podział źródeł podatkowych pomiędzy państwo samorząd:

a) system konkurencji podatkowej – oparty na zupełnej samodzielności w tworzeniu podatków i administrowaniu nimi. Jego podstawowymi wadami jest to, że powoduje zróżnicowanie obciążeń podatkowych w poszczególnych jednostkach, a także może doprowadzić do nadmiernego obciążenia źródła dochodów podatkowych. Nadto powoduje konieczność funkcjonowania podwójnego systemu organów podatkowych. Zaletą jest zapewnienie całkowitej samodzielności finansowej samorządu. W zmodyfikowanej formie funkcjonuje w USA i Szwajcarii.

b)      system rozgraniczenia źródeł podatkowych – polega na ustawowym rozdzieleniu wpływów z poszczególnych podatków pomiędzy państwo i jednostki samorządowe. Może polegać na przyznaniu samorządom wszystkich kompetencji w zakresie podatków (tworzenia, administrowania i przejmowania wpływów) lub tylko do przejmowania wpływów.

c)      system dodatków do podatku – polega na powiększaniu podatków państwowych do dodatek (określoną kwotę) zasilający jednostki samorządowe. Dodatek komunalny może występować jako jednakowy dla wszystkich jednostek, dodatek o maksymalnej górnej granicy z prawem jednostek do jego zmniejszenia oraz dodatek ustalany samodzielnie przez jednostki komunalne.

d)      system udziałów podatkowych – polega na podziale wpływów podatkowych z poszczególnych podatków pomiędzy państwo i jednostki samorządowe. Może on obejmować wpływy podatkowe z terenu danej jednostki (np. gminy) lub pobrane w skali kraju (wówczas potrzebny jest dodatkowy system rozdziału).

e)      systemy mieszane – oparte na połączeniu wymienionych wcześniej systemów w różnej konfiguracji. Pozwala wyeliminować wady a wykorzystać zalety wymienionych systemów. Jego konstrukcja jest uzależniona od potrzeb, jakim ma służyć.

 

Podatek leśny – ustawa z dn. 30.10.2002r. o podatku leśnym (Dz. U. nr 200, poz. 1682)

Podmiot podatku – osoby fizyczne, prawne oraz jednostki nie posiadające osobowości prawnej, które są :

-      właścicielami lasów,

-      posiadaczami samoistnymi,

-      użytkownikami wieczystymi,

-      posiadaczami lasów Skarbu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,

-      jednostki organizacyjne Lasów Państwowych i Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Uwaga!! – nie są podatnikami Skarb państwa i jednostki samorządu terytorialnego. (wyłączenie z opodatkowania)

              Jeśli lasy objęte są współwłasnością lub współposiadaniem, to obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na współwłaścicielach lub współposiadaczach.

Przedmiot podatku – lasy, tj. grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, z wyłączeniem zajętych na działalność inną niż leśna (działalność leśna – w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymywania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowanie zwierzyną oraz pozyskiwanie produktów leśnych, np. drewna, żywicy, runa leśnego, choinek itp.)

Podstawa opodatkowania – powierzchnia lasu wynikająca z ewidencji.

Stawka podatku – równowartość 0,220 m3 drewna wg średniej ceny sprzedaży drewna w nadleśnictwach z pierwszych trzech kwartałów roku poprzedniego pomniejszonej o podatek od towarów i usług.

Uwaga!!! – dla lasów ochronnych i lasów wchodzących w skład rezerwatów i parków narodowych stawka wynosi 50%. I jest to jedyna ulga występująca w tym podatku.

Obowiązek podatkowy – powstaje od miesiąca następującego po miesiącu nabycia gruntów leśnych (lasów) i trwa do końca miesiąca, w którym nastąpiło zbycie tych gruntów.

Powstawanie zobowiązania podatkowego:

o        osoby fizyczne – zobowiązanie powstaje w efekcie wydania i doręczenia decyzji, która je ustala.

o        osoby prawne i jednostki organizacyjne – składają deklaracje do 15 stycznia (lub do 14 dni od nabycia gruntu) i wpłacają podatek bez wezwania (metoda samoobliczenia).

 

Terminy płatności dla osób fizycznych – 4 raty: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada.

Dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej – za poszczególne miesiące do 15 dnia miesiąca, bez wezwania.

Zwolnienia podatkowe przedmiotowe (art. 7):

-         lasy z drzewostanem do 40 lat,

-         użytki ekologiczne,

-         lasy wpisane do rejestru zabytków,

podmiotowe:

-         szkoły wyższe,

-         szkoły publiczne i niepubliczne,

-         inne określone ustawą.

Uwaga! – rada gminy może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe.

Podatek od czynności cywilnoprawnych ( ustawa z dn. 9.09.2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych Dz.U. nr 86, poz. 959 ze zmianami).

Podmiot podatku – strony czynności cywilnoprawnej (każdy podmiot, który może być podmiotem prawa cywilnego). W przypadku podwyższenia kapitału zakładowego w spółce osobowej podatnikiem jest ta spółka. Obowiązek zapłaty ciąży solidarnie na stronach czynności cywilnoprawnej, a gdy jedna z nich jest zwolniona na pozostałych, ale stawka jest zmniejszona o 50%.

Uwaga! – podatnikami nie są podmioty objęte podatkiem od towarów i usług w zakresie, w jakim wykonują czynności objęte tym podatkiem.

Przedmiot podatku – jest wyraźnie określony w art. 1 ustawy. Są to wyliczone w przepisie czynności cywilnoprawne, których przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terytorium RP lub prawa majątkowe na tym terytorium wykonywane, a także rzeczy będące za granicą i prawa tam wykonywane, jeśli nabywca ma na terytorium RP miejsce zamieszkania lub siedzibę a czynność cywilnoprawna została tutaj dokonana.

Opodatkowaniu podlegają także zmiany tych umów powodujące podwyższenie podstawy opodatkowania a także orzeczenia sądów i ugody, jeśli wywołują one takie skutki prawne jak te umowy.

Wyłączenia z opodatkowania – art. 2. Przepis ten wyłącza z opodatkowania jedynie te czynności, które mieszczą się w katalogu wymienionym w art. 1. Natomiast podatkowi temu nie podlegają również czynności, które nie zostały wyraźnie wymienione w art. 1.

Obowiązek podatkowy – powstaje:

a) z chwilą dokonania czynności, a jeśli pobór dokonywany jest przez płatnika, z chwilą wypłaty należności,

b) z chwilą podwyższenia kapitału zakładowego spółki,

c)  z chwilą ustanowienia hipoteki (złożenia oświadczenia lub zawarcia umowy),

d) z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu,

e) z chwilą powołania się na czynność cywilnoprawną, jeżeli podatnik nie złożył deklaracji w ciągu 5 lat od końca roku upływu terminu płatności.

Podstawa opodatkowania –jest określona wartościowo. Ustawa szczegółowo reguluje sposób ustalania podstawy opodatkowania w odniesieniu do każdej umowy. Uwaga!! – jeśli wartość podana przez podatników odbiega od wartości rynkowej, urząd skarbowy wzywa do jej podwyższenia, a następnie może powołać biegłego.

Stawki podatku – najczęściej ma charakter procentowy, a wyjątkowo kwotowy (np. umowa majątkowa małżeńska, czy hipotek kaucyjna). Szczególny przypadek stanowi umowa spółki...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin