TEMAT TYGODNIA: Różne pojazdy
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 3-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Zabawy integracyjne ze śpiewem Uciekaj myszko, Balonik. Oglądanie ilustrowanych książeczek. Wyszukiwanie w nich pojazdów - naśladowanie ich charakterystycznych dźwięków.
- utrwalanie melodii i tekstu znanych dzieciom piosenek- zachęcanie do obcowania z książką
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie- dziecko wyszukuje pojazdy w książkach
Na tablicy nauczycielka umieszcza ilustracje przedstawiające różne środki lokomocji (lądowe). Przygotowuje taśmę z nagraniem wydawanych przez nie dźwięków. Dzieci dobierają odpowiednią ilustrację do słyszanego dźwięku. Zabawa ruchowa Tunel. Praca plastyczna Jedziemy na wycieczkę - wypełnianie konturów pociągu kredkami świecowymi. Przyklejanie twarzy postaci w oknach pociągu.
- poznanie różnych rodzajów pojazdów lądowych- łączenie ilustracji z usłyszanym dźwiękiem- wyrabianie cierpliwości podczas wykonywanej pracy
- dziecko nazywa pojazdy znajdujące się na obrazkach- dziecko łączy obrazek z dźwiękiem- dziecko starannie wykonuje swoją pracę
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- reagowanie na sygnał nauczyciela
- dziecko dobrze funkcjonuje w grupie
WTOREK
Stosowanie form grzecznościowych (dzień dobry) podczas wchodzenia do sali. Towarzyszenie nauczycielce w zmianie dekoracji w kąciku tematycznym.
- wdrażanie do stosowania form grzecznościowych w różnych sytuacjach
- dziecko pamięta o powitaniu- dziecko stosuje formy grzecznościowe
Zabawy matematyczne - określanie ilości kół w pojazdach poprzez stosowanie określeń "mniej", "więcej". W środku sali w kole ułożonym z szarf znajdują się różne zabawki - pojazdy: samochody, motocykle, rower, autobus. Dzieci dzielą pojazdy umieszczając je w wyznaczonym miejscu na te, które posiadają dużo kół i te, które posiadają mało kół. Zabawa ruchowa Samochody. Składanie obrazka samochodu z czterech części.
- stosowane pojęć: więcej, mniej- reagowanie na ustalony sygnał- rozwijanie spostrzegawczości
- dziecko potrafi wskazać pojazdy o mniejszej i większej ilości kół- dziecko prawidłowo składa obrazek
Wyjście na przedszkolne podwórko. Zabawy w piaskownicy. Rysowanie kredą na asfalcie.
- stosowanie odpowiednich reguł podczas pobytu w ogrodzie- wykonywanie zamaszystych ruchów podczas rysowania kredą
- dziecko słucha poleceń nauczycielki- dziecko opisuje co narysowało
ŚRODA
Zwracanie uwagi na konieczność zachowania porządku w swojej szafce w szatni. Próby składania swetrów. Zabawy integracyjne z dziećmi z innych grup.
- uświadamianie konieczności zachowania porządku- wyrabianie samodzielności- ośmielanie 3latków wobec starszych dzieci
- dziecko układa swoje rzeczy w szafce- dziecko samodzielnie składa sweter- dziecko bawi się ze starszymi
Oglądanie obrazków na temat Niebezpieczna zabawa z komentarzem nauczycielki. Zwracanie uwagi na odpowiedni sposób zachowania się na drodze. Zabawy i ćwiczenia woreczkami w sali gimnastycznej.
- wdrażanie do zachowania porządku
- dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce. Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami.
Rozwiązywanie zagadek o pojazdach. Zabawy dowolne.
- ćwiczenie koncentracji uwagi
- dziecko z uwagą słucha nauczycielki
CZWARTEK
Ćwiczenie oddechowe - wprawianie w ruch kwiatków umocowanych na nitkach. Utrwalenie nazw części ciała zgodnie z treścią wiersza B. Forma: Ćwiczymy. Zabawy ruchowe ze śpiewem: Baloniku nasz malutki, Uciekaj myszko do dziury, Pingwin, Jedzie pociąg z daleka.
- rozwijanie umiejętności takiego nabierania powietrza aby wprawić w ruch gwiazdki- utrwalanie nazw części ciała- łączenie ruchu ze śpiewem
- dziecko dmuchając wprawia w ruch gwiazdki- dziecko poprawnie wskazuje części ciała- dziecko uczestniczy w zabawie
Słuchanie wiersza J. Tuwima: Lokomotywa w interpretacji nauczycielki w oparciu o ilustracje. Zabawa tematyczna Pociąg. Ćwiczenia ortofoniczne oparte na treści wiersza.
- obcowanie z literaturą- łączenie treści z ilustracją- rozwijanie wyobraźni podczas zabawy- doskonalenie mowy
- dziecko z uwagą słucha treści wiersza- dziecko rozpoznaje treści zawarte w ilustracjach- dziecko prawidłowo wymawia zgłoski
Chętne dzieci rysowanie kredkami świecowymi na wybranym formacie kartki. Pozostałe zabawy w kącikach zabaw.
- wdrażanie do wykorzystywania całej powierzchni kartki
- dziecko rysuje w dowolny sposób
PIĄTEK
Rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia. Zabawy ruchowe ze śpiewem z wykorzystaniem płyty Jedyneczka.
- ćwiczenie umiejętności rozpoznawania dźwięków z otoczenia
- dziecko wsłuchuje się w dobiegające z różnych stron dźwięki
Praca plastyczna - Pociąg. Wykonanie pociągu z pudełek po zapałkach. Pokrywanie ich farbą plakatową. Doklejanie kółek wyciętych przez nauczycielkę.
- rozwijanie sprawności manualnych- przyklejanie kół w odpowiednich miejscach
- dziecko staranie pokrywa pudełka farbą- dziecko stara sie prawidłowo dokleić koła
Zabawy dowolne przy stolikach. Przewlekanie sznurówek przez otwory w szablonach samochodów. Zabawy samorzutne wybranymi zabawkami.
- rozwijanie sprawności manualnych
- dziecko cierpliwie przewleka sznurówki przez wszystkie dziurki
Hel53land