PRZYGODA NA ULICY
> zestaw ćwiczeń porannych nr 6. wg H. Trawińskiej str. 39;
> oglądanie książeczek dziecięcych ze szczególnym zwróceniem uwagi na ilustracje przedstawiające ruch drogowy i pojazdy; słuchanie opowiadania I. Salach „Przygoda na ulicy”; poznanie przygody Grzesia oraz skutków nieodpowiedniego zachowania się chłopca.; uświadomienie dzieciom faktu, że w kłopotliwej sytuacji można prosić o pomoc policjanta; wprowadzenie pojęć „ulica”, „jezdnia”; zabawy klockami „Budujemy ulicę”
> „Koncert dla naszej Pani” – występ artystyczny wszystkich dzieci w przedszkolu, recytacja wierszy, śpiewanie piosenek, składanie życzeń i wręczanie upominków dla pań opiekujących się dziećmi, wprowadzenie radosnego i uroczystego nastroju.
WYCIECZKA NA SKRZYŻOWANIE
> wysłuchanie wiersza H. Łochockiej „Regularny ruch” (zb. wł.) – przedstawienie dzieciom zasad przechodzenia przez jezdnię w dozwolonych miejscach (pasy, sygnalizator świetlny);
> wycieczka na skrzyżowanie w celu obserwacji ruchu ulicznego oraz poznania elementarnych zasad ruchu drogowego; nauka chodzenia prawą stroną chodnika, przechodzenia przez ulicę w wyznaczonym miejscu; wprowadzenie określenia „zebra” i „sygnalizator” – rozpoznawanie koloru czerwonego i zielonego
> zestaw ćwiczeń ruchowych wg I. Salach str. 50;
> „Ściana pełna liter” wg metody I. Majchrzak – umieszczenie alfabetu demonstracyjnego na wysokości wzroku dzieci.
KOLOROWE KÓŁKA
> zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej – kółka małe i duże; słuchanie wiersza „Sygnalizator świetlny” w celu utrwalenia kolorów; zabawa dydaktyczna „Kolorowe kółka” - wyszukiwanie z mozaiki kółek czerwonych i zielonych; porównywanie liczebności zbiorów kółek: dużo – mało; karta pracy – zamalowywanie kółek w sygnalizatorze świetlnym;
> zabawa ortofoniczna „Odgłosy ulicy” – ćwiczenia narządu mowy na zgłoskach: ti, tu, dzyń poprzez naśladowanie odgłosu pojazdów;
> zabawa ruchowa z elementami biegu „Samochody” oraz orientacyjno – porządkowa „Przejście przez ulicę”.
SPOTKANIE Z POLICJANTEM
> rozmowa połączona z obserwacją - zapoznanie z pracą, jaką wykonuje policjant (posterunek, komisariat, komenda – zależnie od sprawowanej funkcji); zaznajomienie z wyglądem munduru, akcesoriami wykorzystywanymi w pracy; ukazanie użyteczności jego pracy; zachęcenie do nawiązania bezpośredniego kontaktu z gościem;
> słuchanie piosenki „Mój samochód” – omówienie treści piosenki; zabawa rytmiczno - ruchowa „Na ulicy”; szybkie reagowanie na zmianę tempa oraz sygnał „stop”; ćwiczenia lekkiego biegu do przodu i cofania się w wolnym tempie; sprawne ustawianie się na zbiórkę po usłyszeniu sygnału muzycznego; utrwalenie piosenki; utrwalenie piosenki „Jabłuszko”
ZEBRA TWOIM PRZYJACIELEM
> „przejście dla pieszych” – naklejanie na czarną kartkę papieru białych pasków; poznanie sposobu wykonania pracy; doskonalenie umiejętności posługiwania się klejem; utrwalenie pojęcia „zebra”;
> zabawa tematyczna „Policjant kieruje ruchem drogowym” – zapoznanie z rolą pełnioną w zabawie (policjant, przechodzień, kierowca) oraz regułami zabawy; rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w trakcie zabawy; wykorzystanie w zabawie prac wykonanej przez dzieci;
> zabawa ruchowa z elementami biegu „Samochody” zabawa integracyjna „Dotyk” – dotyk podawany do treści wiersza.
Hel53land