internet. kurs. wydanie ii ebook.pdf

(28554 KB) Pobierz
888883420.108.png
4 Spis treści
Struktura adresu e-mail .....................................................................................................101
Zakładanie bezpłatnego konta pocztowego i obsługa poczty przez WWW ..............101
Poczta systemu Windows ..................................................................................................123
Mozilla underbird..........................................................................................................140
Spam .....................................................................................................................................155
Podsumowanie....................................................................................................................162
Rozdzia³ 5. Grupy dyskusyjne .......................................................................................................................163
Usenet .................................................................................................................................163
Grupy dyskusyjne w programie Poczta systemu Windows ..........................................169
Grupy dyskusyjne w programie Mozilla underbird ..................................................177
Buźki i akronimy ................................................................................................................184
Podsumowanie....................................................................................................................187
Rozdzia³ 6. Komunikatory internetowe....................................................................................................189
Gadu-Gadu ..........................................................................................................................189
Czat ......................................................................................................................................205
Skype ....................................................................................................................................209
Podsumowanie....................................................................................................................219
Rozdzia³ 7. Tworzenie stron WWW..............................................................................................................221
Znaczniki .............................................................................................................................221
Elementy dokumentu XHTML ........................................................................................223
Tytuł strony WWW ...........................................................................................................225
Deklarowanie sposobu kodowania polskich znaków diakrytycznych ........................226
Wyświetlanie strony w przeglądarce................................................................................231
Atrybuty tekstu ...................................................................................................................232
Wyrównywanie akapitu tekstu..........................................................................................233
Zmiana kroju pisma i rozmiaru czcionki........................................................................238
Marginesy akapitu tekstu...................................................................................................240
Kompletna, prosta strona ..................................................................................................246
Odnośniki ............................................................................................................................248
Zakotwiczenia .....................................................................................................................253
Obrazy ..................................................................................................................................255
Tabele w XHTML ...............................................................................................................262
Podsumowanie....................................................................................................................269
Dodatek A
Elementy jêzyka XHTML..........................................................................................................273
Skorowidz ....................................................................................................................................................................299
888883420.117.png 888883420.126.png 888883420.132.png 888883420.001.png 888883420.007.png 888883420.013.png 888883420.024.png 888883420.031.png 888883420.037.png 888883420.043.png 888883420.049.png 888883420.057.png 888883420.067.png 888883420.078.png 888883420.089.png 888883420.090.png 888883420.091.png 888883420.092.png 888883420.093.png 888883420.094.png 888883420.095.png 888883420.096.png 888883420.097.png 888883420.098.png 888883420.099.png 888883420.100.png 888883420.101.png 888883420.102.png 888883420.103.png 888883420.104.png 888883420.105.png 888883420.106.png 888883420.107.png 888883420.109.png
3
Popularne wyszukiwarki
Strategia wyszukiwania
Zapytania z³o¿one
10 rad dla korzystaj¹cych
z wyszukiwarek
Google
Wyszukiwanie aktów prawnych
Podsumowanie
Jak szukaæ
w internecie
Popularne wyszukiwarki
W internecie istnieje ponad 2500 wyszukiwarek. Jak się okazuje (źródło: http://www.
brightplanet.com/ ), najwięcej angielskojęzycznych internautów (prawie 50 milionów)
korzysta z Yahoo! ( http://search.yahoo.com/ ). Na drugim miejscu uplasowała się
wyszukiwarka Lycos ( http://www.whowhere.lycos.com/ ), z której korzysta ponad 30
milionów użytkowników, na trzecim zaś Excite ( http://search.excite.com/ ) (prawie
30 milionów). Na kolejnych miejscach znajdują się: About.com ( http://about.com/ ),
AltaVista ( http://www.altavista.com/ ) i Looksmart ( http://search.looksmart.com/ ).
Popularność Google ( http://www.google.pl/ ) — pozycja 9. — jest mniejsza, ale
w wydaniu polskim układ listy popularnych wyszukiwarek na pewno wyglądałby
inaczej. W Polsce niemal 80% użytkowników internetu korzysta właśnie z jej
technologii. Obok Google na polskiej liście przebojów wyszukiwarkowych pewnie
znalazłby się także Onet.pl Szukaj ( http://www.szukaj.onet.pl ) i Netsprint
( http://www.netsprint.pl/serwis/ ), wyszukiwarka, do której dostęp masz między
innymi z witryny Wirtualnej Polski.
Strategia wyszukiwania
Aby szukać efektywnie, najpierw musisz zadać sobie pytanie, czego szukasz. Innymi
słowy, musisz zde niować strategię szukania:
Czego dotyczy Twój problem?
Jakie są kluczowe kwestie z nim związane?
Czy możesz je wyrazić innymi słowami?
888883420.110.png 888883420.111.png 888883420.112.png 888883420.113.png 888883420.114.png 888883420.115.png 888883420.116.png 888883420.118.png 888883420.119.png 888883420.120.png 888883420.121.png 888883420.122.png 888883420.123.png 888883420.124.png 888883420.125.png 888883420.127.png 888883420.128.png 888883420.129.png 888883420.130.png 888883420.131.png 888883420.133.png 888883420.134.png 888883420.135.png 888883420.136.png 888883420.137.png 888883420.002.png 888883420.003.png 888883420.004.png 888883420.005.png 888883420.006.png 888883420.008.png 888883420.009.png 888883420.010.png 888883420.011.png
80 Strategia wyszukiwania
Odpowiadając na te pytania, zgromadzisz listę terminów, z którymi możesz zacząć
swoje wyszukiwanie. Pamiętaj, że listę tę zawsze można rozbudowywać. Jeśli na liście
znajdują się terminy, których nie rozumiesz, zawsze możesz skorzystać z encyklopedii
lub słownika. Przy wyszukiwaniu komputer szuka odnośników, korzystając z podanych
przez Ciebie terminów. Stosowane są tylko te terminy — dlatego jeśli szukasz stron
o motoryzacji, pominie strony poświęcone np. modelom samochodów, a więc sporą
część zasobów. W przypadku terminów w obcych językach istotną sprawą jest pisownia
— oto na przykład wyraz behaviour w pisowni angielskiej, a tu behavior — w pisowni
amerykańskiej.
Po każdym etapie wyszukiwania powinieneś przejrzeć to, co znalazłeś, aby określić
użyteczność i przydatność tych materiałów. Odwiedź strony tematyczne, aby
sprawdzić, czy nie ma na nich użytecznych odnośników.
Skorzystaj z multiwyszukiwarki i szukaj, jeśli to możliwe, całych fraz. Nie używaj
jednak zbyt wielu słów. W ten sposób znajdziesz strony, które mogą prowadzić do
kolejnych użytecznych stron lub same są w jakiś sposób przydatne.
Zanotuj wszystkie alternatywne terminy, które mogą znaleźć zastosowanie w dalszych
etapach wyszukiwania, a więc synonimy, skróty nazw itp. Tu także może być przydatna
zwykła książka — na przykład Słownik języka polskiego .
Dostosuj wyszukiwanie, korzystając z narzędzi wyszukiwarek. Spróbuj wyeliminować
te terminy, które okazały się mało istotne. Jeśli potrzebna Ci pomoc, skorzystaj
z tematycznych grup dyskusyjnych.
W internecie istnieją trzy podstawowe narzędzia wyszukiwania dokumentów i stron WWW:
Wy sz u kiw arki — pozwalają wyszukiwać przy użyciu słów kluczowych,
odnoszących się do wyszukiwanego zagadnienia. Jak działają? Program
komputerowy — bot , pająk lub robot — nieustannie przeszukuje sieć,
a informacje o swoich „znaleziskach” przesyła do centralnej bazy danych.
Gdy wpisujesz termin w oknie wyszukiwarki, przeszukujesz w rzeczywistości
bazę danych. Dzięki temu, że zasięgiem działania programu objęta jest cała
sieć WWW, możesz znaleźć więcej informacji. Wiele wyszukiwarek stara się
posortować znaleziony materiał pod kątem zgodności z Twoim zapytaniem.
Wiele oferuje narzędzia pozwalające na lepsze sprecyzowanie zapytania (jest
to tak zwane wyszukiwanie zaawansowane). Zazwyczaj odszukany materiał
jest prezentowany w postaci łączy prowadzących do zasobów. Wyszukiwarki
mają też swoje wady. Przede wszystkim zwracają zbyt wiele wyników. Różne
wyszukiwarki mają dostęp do różnych stron, co sprawia, że konieczne jest
korzystanie z dwóch lub więcej takich narzędzi.
888883420.012.png 888883420.014.png 888883420.015.png 888883420.016.png 888883420.017.png 888883420.018.png 888883420.019.png 888883420.020.png 888883420.021.png 888883420.022.png 888883420.023.png 888883420.025.png 888883420.026.png 888883420.027.png 888883420.028.png 888883420.029.png 888883420.030.png 888883420.032.png 888883420.033.png 888883420.034.png 888883420.035.png 888883420.036.png 888883420.038.png 888883420.039.png 888883420.040.png 888883420.041.png 888883420.042.png 888883420.044.png 888883420.045.png 888883420.046.png 888883420.047.png 888883420.048.png 888883420.050.png 888883420.051.png
Strategia wyszukiwania
81
Multiwyszukiwarki — to najnowsze narzędzia do wyszukiwania informacji
w WWW. Ich istota polega na tym, że korzystając ze specjalnego
oprogramowania, system „zatrudnia” jednocześnie kilka wyszukiwarek
i przeszukuje kilka katalogów tematycznych, a następnie kompiluje rezultaty
wyszukiwania lub prezentuje je według nazw indeksów. Multiwyszukiwarki
różnią się od pozostałych narzędzi tym, że nie posiadają żadnej wewnętrznej
bazy danych. Posługują się natomiast zasobami wyszukiwarek i katalogów
tematycznych. Podstawową ich zaletą jest to, że nie musisz już sam
uruchamiać kolejnego wyszukiwania przy użyciu innego narzędzia. Niektóre
multiwyszukiwarki potra ą eliminować powtarzające się rekordy oraz strony
WWW o podobnej tematyce i tych samych adresach — wówczas jako efekt
pracy narzędzia prezentowana jest lista pojedynczych tra eń, z której usunięte
zostały powtórzenia. Multiwyszukiwarki, które tego nie potra ą, zwracają kilka
list — po jednej dla każdej ze stosowanych wyszukiwarek — powtórzenia są
wówczas nieuniknione. Podobnie jak wyszukiwarki, multiwyszukiwarki także
zwracają ogrom materiału (można powiedzieć, że jest to nawet lawina). Ze
względu na wykorzystanie różnych wyszukiwarek w procesie wyszukiwania,
a więc i różnych kryteriów, multiwyszukiwarki nie nadają się do formułowania
bardzo złożonych i specjalistycznych zapytań. Przykładowe multiwyszukiwarki
to: MetaCrawler ( http://www.metacrawler.com/ ), Dogpile ( http://www.dogpile.
com/) lub Search.com ( http://www.search.com/ ).
Katalogi tematyczne — podobnie jak wyszukiwarki składają się z bazy
danych oraz programu wyszukiwawczego. Różnica polega na sposobie
gromadzenia informacji. Katalogi tematyczne są zarządzane przez zespoły
ludzkie, decydujące o umieszczeniu określonych informacji w danej kategorii
tematycznej. Bazy danych są więc tworzone głównie przez ludzi. Tym samym
ich wielkość nie dorównuje bazom wyszukiwarek. Niektóre katalogi są
ogólne i obejmują szeroki tematycznie zakres materiału, inne skupiają się na
określonych zagadnieniach. Dzięki roli człowieka w procesie gromadzenia
zasobów w katalogach rzadziej znajdziesz tu strony już nieistniejące, jednak
z tego samego powodu zakres sieci objęty katalogiem jest mniejszy, a nowe
strony tra ają do niego później. Układ tematyczny katalogów sprzyja
znajdowaniu rzeczowej informacji na określony temat. Przykładowe katalogi to
hoga.pl (http://www.hoga.pl/) i Open Directory Project (http://www.dmoz.org/).
Różnice pomiędzy poszczególnymi typami narzędzi, przede wszystkim między
wyszukiwarką a usługami katalogowymi, powoli się zacierają. Wyszukiwarki rozwijają
się, często ich działanie obejmuje katalogi tematyczne. Powstają także katalogi
tematyczne skojarzone z wyszukiwarkami.
888883420.052.png 888883420.053.png 888883420.054.png 888883420.055.png 888883420.056.png 888883420.058.png 888883420.059.png 888883420.060.png 888883420.061.png 888883420.062.png 888883420.063.png 888883420.064.png 888883420.065.png 888883420.066.png 888883420.068.png 888883420.069.png 888883420.070.png 888883420.071.png 888883420.072.png 888883420.073.png 888883420.074.png 888883420.075.png 888883420.076.png 888883420.077.png 888883420.079.png 888883420.080.png 888883420.081.png 888883420.082.png 888883420.083.png 888883420.084.png 888883420.085.png 888883420.086.png 888883420.087.png 888883420.088.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin