Filtry konwersyjne - zastosowanie.docx

(1324 KB) Pobierz

 

Filtry konwersyjne - zastosowanie , korekcyjne, kompensacyjne, itp.

Nie polemizujemy tu z różnorodnością nazewnictwa filtrów służących do zmian barwy światła. Różni producenci stosują różne określenia, nasze nazewnictwo jest przykładowym.

Film oddaje barwy naturalnie tylko wtedy, jeśli jest użyty w takim oświetleniu do jakiego rodzaju światła był przeznaczony. Istnieją filmy zrównoważone do światła dziennego i sztucznego. Jeśli wykonamy w świetle dziennym zdjęcia na filmie do światła sztucznego - wyjdą niebieskawe. Jeśli w świetle sztucznym użyjemy filmu do światła dziennego - będą pomarańczowe różowe lub nawet czerwonawe !



W poniższej tabeli podano przykłady głównych zastosowań filtrów konwersyjnych

 

Rodzaj filtru

Efekt

Film zbalansowany do światła:

Stosuje się:

80A

Oziębienie

Dziennego

przy świetle sztucznym (żarowym)

80B

Oziębienie

Dziennego

przy świetle halogenowym lub świetle sztucznym (żarowym)

80C

Oziębienie

Dziennego

przy żarówkach błyskowych

85B

Ocieplenie

Sztucznego

przy świetle dziennym lub świetle lamp błyskowych odpowiadających światłu dziennemu

85C

Ocieplenie

Sztucznego

w warunkach jak powyżej - o mniejszej gęstości niż 85B - daje efekt nieco "zimniejszych" barw

seria 81

Ocieplenie

Dziennego

przy ostrym świetle słonecznym lub dniu pochmurnym w celu redukcji niebieskawej dominanty w zacienionych partiach obrazu, zdecydowanie ociepla obraz

seria 82

Oziębienie

Dziennego

przy świetle dziennym, dla redukcji czerwonawej dominanty (efekt przeciwny do serii 81)

 

Różnym barwom światła odpowiada różna energia promieniowania określana temperaturą w skali Kelvina, umownie przyjęto, że światło dzienne ma 5500K, a światło sztuczne typu foto-video : 3200K (oczywiście rzeczywiste temperatury barwowe światła zarówno dziennego jak i sztucznego wahają się w dość szerokim zakresie - i dlatego potrzebna jest taka różnorodność filtrów).

Tak więc np. filtr 85B (pomarańczowy) umożliwia robienie zdjęć przy świetle dziennym na filmie barwnym do światła żarowego, zaś filtr 80A (niebieski) odwrotnie: przy świetle żarowym (halogenowym) na filmie do światła dziennego. Założenie folii 80A na lampy żarowe 3200K daje oświetlenie studia światłem dziennym (5500K). Założenie 85B na flesz elektroniczny daje błysk o temperaturze barwowej światła żarowego (3200K), co bywa przydatne przy pracy we wnętrzach oświetlonych światłem żarowym na filmie do światła żarowego. Pozostałe służą do mniejszych lub większych przesunięć temperatury barwy światła w górę (w kierunku bardziej niebieskim) lub w dół (w kierunku bardziej żółtopomarańczowym) np. do przesunięć ogólnego tonu barwnego sceny fotografowanej na slajdach lub do korekcji koloru światła dziennego wcześnie rano lub późnym popołudniem.

A oto szczegółowy wykaz filtrów wraz z informacją jak wpływają na zmianę temperatury barwowej i jakiej wymagają korekcji czasu naświetlania lub przysłony (jeśli używamy aparatu z wewnętrznym światłomierzem, korekta dokonuje się automatycznie).

 

Symbol

Kolor

Konwersja temp. barw.

Korekcja eksp. [EV]

80A

niebieski

3200=>5500K

+2

80B

niebieski

3400=>5500K

+1 2/3

80C

niebieski

3800=>5500K

+1

80D

niebieski

4200=>5500K

+1/2

81

żółtawy

3300=>3200K

+1/3

81A

żółtawy

3400=>3200K

+1/3

81B

żółtawy

3500=>3200K

+1/3

81C

żółtawy

3600=>3200K

+1/3

81D

żółtawy

3700=>3200K

+2/3

81EF

żółtawy

3850=>3200K

+2/3

82

niebieskawy

3100=>3200K

+1/3

82A

niebieskawy

3000=>3200K

+1/3

82B

niebieskawy

2900=>3200K

+2/3

82C

niebieskawy

2800=>3200K

+2/3

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin