Ecommerce 2010 - podsumowanie raportu Praktycy_com.pdf
(
978 KB
)
Pobierz
700819529 UNPDF
Podsumowanie raportu
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
IX 2010
E-commerce w Polsce 2010
– podsumowanie raportu
W 2009 roku sklepy internetowe w Polsce musiały zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Z jednej strony
spowolnienie gospodarcze i rosnąca konkurencja, z drugiej nowe możliwości: mobile i social commerce
(zakupy grupowe) oraz ekspansja zagraniczna. Rosnącej wartości rynku e-commerce z 12 do 15 mld zł
w 2009 roku, towarzyszyła modyfikacja strategii działania sklepów, szczególnie w obszarze marketingu
i promocji.
Pomimo rozwoju oraz odnotowanemu 25% wzrostowi wartości rynku handlu internetowego w 2009
roku, przeprowadzone badania wskazują, że niekorzystna
sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie
dotknęła także w pewnym stopniu sklepy internetowe.
Z wyników zaprezentowanych w poprzednim
raporcie Praktyków „
E- commerce w Polsce 2009
”
wynika, że pod wpływem spowolnienia
gospodarczego wiele e-sklepów dokonało reorganizacji swoich strategii, zwłaszcza w obszarze
marketingu. Na skutek obniżenia dynamiki wzrostu lub wręcz, w niektórych przypadkach malejących
przychodów, ograniczone zostały także sposoby wydatkowania pieniędzy.
Największe zmiany nastąpiły
w sposobie wydatkowania budżetów na działania reklamowe i wizerunkowe.
Jedynie 2% badanych
przez Praktycy.com sklepów wydawało w 2009 ponad 30% rocznego przychodu na budżet marketingowy,
co daje aż o 6% mniej w porównaniu do wyniku z poprzednich badań. Z kolei podczas gdy w roku 2008
co czwarty respondent zadeklarował przeznaczenie na to działania od 10-30%, to w roku 2009 jedynie
16% badanych (spadek o 9%). Najwięcej, bo aż 44% ankietowanych zaznaczyło, że wydatki na marketing
stanowiły od 5 do 10% zaplanowanego budżetu. Zmniejszeniu budżetów marketingowych towarzyszyły
zmiany w zakresie ich wykorzystania. Tym samym zaplanowane środki inwestowane były w działania
związane z bezpośrednim i szybkim podniesieniem wartości sprzedaży. Taka strategia implikowała
rezygnacją lub ograniczeniem działań promocyjnych - wizerunkowych na rzecz marketingu
efektywnościowego, a także intensyfikacją działań związanych z poprawieniem funkcjonalności serwisów,
procesu sprzedaży i realizacji zamówienia.
Sklepy internetowe częściej decydowały się na działania,
które nie wymagały angażowania zasobów finansowych lub wprost przekładały się na efekty
sprzedażowe czy też możliwe były do zrealizowania w ramach istniejących już zasobów (zwiększenie
efektywności działań)
. Stąd m.in. rosnąca popularność programów partnerskich (36%), reklamy
kontekstowej rozliczanej za efekt (24%), marketingu afiliacyjnego (20%), e-PR-u (20%) czy marketingu
wirusowego (12,5%). Sklepy coraz chętniej wykorzystują działania zmierzające do podniesienia jakości
obsługi klienta oraz do zatrzymania już pozyskanych klientów, m.in. obniżka cen (74%), bezpłatna
dostawa (68%), gratisy i upominki dla klientów (56%), wyprzedaże (46%), programy lojalnościowe (24%)
czy cross selling (12%).
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
Które z poniższych narzędzi wspierających
sprzedaż wykorzystujecie Państwo w e-
sklepie?
Darmowa dostawa towaru przy zakupie powyżej
określonej kwoty
%
64,00%
Newsletter do aktualnych klientów
64,00%
Ocena produktów przez klientów
62,00%
Sprawdzanie statusu zamówienia
54,00%
Darmowy osobisty odbiór towaru w siedzibie sklepu
lub w sieci partnerskich sklepów stacjonarnych
48,00%
Sprawdzanie dostępności towaru
46,00%
Dodatkowe rabaty cenowe przy zakupie powyżej
określonej kwoty
Reklama banerowa wybranych produktów na stronie
sklepu, tzw. ePOS
44,00%
40,00%
Rankingi najpopularniejszych produktów w sklepie
40,00%
Spersonalizowane rekomendacje produktów w
oparciu o listy produktów wiązanych –
uzupełniających się (np. większość klientów, która
zakupiła ten produkt, kupiła także ...)
36,00%
Kupony rabatowe
34,00%
Dodatkowe formy płatności (Pay Pal, zebrane punkty
lojalnościowe etc.)
32,00%
Bezpłatne porady eksperckie dla klientów
28,00%
Zaawansowane wyszukiwanie
24,00%
Program lojalnościowy
22,00%
Prezentacja produktu w formie video
18,00%
Możliwość złożenia rozszerzonego indywidualnego
zamówienia produktu (kolor, rozmiar, wydanie
limitowane etc.)
Spersonalizowane rekomendacje produktów w
oparciu o dotychczasowe zakupy klienta
Spersonalizowane rekomendacje produktów w
oparciu o typowe zakupy określonej grupy klientów
– profil klienta (np. mężczyźni z miast powyżej 500
tys. zł kupują najczęściej ...)
16,00%
6,00%
Zwrot produktu na koszt sklepu
6,00%
Aplikacje mobilne pozwalające na korzystanie z
oferty sklepu poprzez telefony komórkowe
Możliwość bezpłatnego przetestowania zakupionego
produktu w domu
„Wirtualna przymierzalnia” Programy pozwalające
na wirtualne przymierzenie towaru, zaprojektowanie
wnętrza, przejrzenie książki itp.
4,00%
4,00%
2,00%
Upominek przy rejestracji
2,00%
Inne
e-mailing do różnych grup Klientów z prezentacją
oferty
2,00%
Przyjęta strategia ograniczenia wydatków wizerunkowych oraz przesunięcia środków na działania wprost
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
18,00%
Lista ulubionych produktów (dodaj do schowka)
18,00%
implikujące wzrost przychodów w dużym stopniu skorelowana jest z okresem jaki sklep działa na rynku
internetowym. W prezentowanym badaniu blisko połowa ankietowanych to sklepy działające na rynku
internetowym od 2 do 5 lat
.
Zatem spowolnienie gospodarcze było dla nich pierwszą tego typu sytuacją
w trakcie ich działalności.
Brak wcześniejszych doświadczeń sprawił, że wiele sklepów internetowych
zastosowało krótkookresową strategię cięcia kosztów
. Ograniczania wydatków przez część sklepów oraz
nagłośnienie tego faktu w mediach, implikowało popularyzacją takiej strategii na rynku.
Pomimo spowolnienia gospodarczego, aż 6 na 10 sklepów była zadowolona z wyników finansowych
osiągniętych w 2009 roku (spadek o blisko 1/10 w stosunku do poprzedniego okresu). Należy także
zwrócić uwagę na fakt wzrostu liczby osób niezadowolonych z wyników finansowych osiągniętych w
2009 roku – 38% (wzrost o 58% w stosunku do wcześniejszego okresu).
Pogorszenie nastrojów widać
także po tym, że jedynie ¼ badanych odnotowała w 2009 roku przychody przekraczające 1 milion
złotych
, w tym tylko co dziesiąty większe niż 5 milionów złotych. Dla porównania, 16% badanych
zadeklarowało przychody wyższe niż 5 milionów złotych w roku 2008, co daje aż 60% więcej niż wynik
zeszłoroczny.
Pomimo pogorszenia nastrojów w branży, aż 88% respondentów uważa, że przychody
sklepu w 2010 roku wzrosną
, 10%, że pozostaną bez zmian, a jedynie 2%, że raczej spadną.
Optymistycznie przedstawiają się również prognozy marketerów dotyczące rozwoju ich e-sklepów.
1/3
z nich przewiduje wzrost dynamiki odwiedzin o 30%, 1/3 wzrost między 30% a 10%, a jedna piąta –
wzrost dynamiki do 10%. Może to mieć bezpośrednie przełożenie na sprzedaż, a, co za tym idzie – wzrost
dochodów tych sklepów. Co ciekawe, jedynie 12% ankietowanych przewiduje jakikolwiek spadek
odwiedzin na stronie www sklepu.
Wyniki badań „E-commerce w Polsce 2010” potwierdzają, że sklepy internetowe nie mogą narzekać na
brak klientów. Aż 82% respondentów deklaruje zmiany popularności sklepu i znaczny wzrost dynamiki na
stronie. Zaprezentowane dane wskazują na przewidywany wzrost nie tylko ruchu na stronie
internetowej, ale także – jego przełożenie na zwiększenie liczby klientów. Po raz kolejny wyniki badań
potwierdzają powiązania między wiekiem konsumenta czy miejscem zamieszkania a otwartością na
internetowe zakupy.
Statystycznie najbardziej popularny klient e-sklepu to osoba zamieszkująca duże
miasto (powyżej 500 tys. mieszkańców), w wieku od 25-34 lat.
Kwota przeznaczona na jednorazowe e-
zakupy dokonywane przez internet jest dość wysoka w porównaniu do codziennych zakupów w
tradycyjnych sklepach i mieści się najczęściej w przedziale 50-250 zł.
60% sklepów deklaruje, iż wśród ich
klientów znajdują się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. 32% sklepów przyznaje, że większość ich klientów
to kobiety, a tylko 8% sklepów wskazuje mężczyzn jako swoich głównych klientów.
Raport „e-commerce w Polsce 2010” został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego przez
agencję Praktycy.com na 344 sklepach internetowych i
jest dostępny tutaj
.
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
Więcej informacji udziela:
Piotr Krawiec
tel. 609 20 36 10
Praktycy.com
***
Praktycy.com
jest zespołem doświadczonych ekspertów, którzy w sposób kompleksowy i strategiczny
budują komunikację, kreują wizerunek oraz promują kluczowe polskie i międzynarodowe marki w
świecie rzeczywistym i online. Zaufali nam, m.in.: Grupa Onet.pl (Onet.pl, Zumi.pl, Onet.tv, Onet.eu,
OnetLajt.pl), Grupa Fotka.pl (Fotka.pl, Finansowo.pl), zanox, Elefanta.pl, Kancelaria podatkowa Ożóg i
Wspólnicy, Moneybookers. Więcej na: http://www.praktycy.com/
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
Plik z chomika:
vordonglobal
Inne pliki z tego folderu:
raport-ehandel-polska-2012.pdf
(10794 KB)
raport_jesien_2011.pdf
(12019 KB)
Badanie-ROPO-Divante-IMAS.pdf
(2040 KB)
e_commerce_raport_PwC_.pdf
(1967 KB)
raport ecommerce 2011.pdf
(13928 KB)
Inne foldery tego chomika:
@Business
@Investing
❏ John C Maxwell PRZYWÓDZTWO ZŁOTE ZASADY, audio
Akademia rozwoju
Amazon Money Machine
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin