System edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w wybranych krajach EU i na świecie.doc

(85 KB) Pobierz

SYSTEM EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ

W WYBRANYCH KRAJACH EU I NA ŚWIECIE

(NIEMCY, JAPONIA, ANGLIA)

 

ANGLIA

 

I.                      Edukacja przedszkolna

 

Cechy edukacji przedszkolnej:

 

Ø            obejmuje dzieci w wieku od 2 do 5 lat

Ø            poprzedza okres obowiązkowego nauczania

Ø            prawo nie wymaga od lokalnej władzy zapewnienia edukacji dzieciom poniżej 5 r.ż.

Ø            dzieci przyjmowane są do przedszkoli i klas przedszkolnych na podstawie kryteriów wcześniej ustalanych przez poszczególne lokalne władze edukacyjne

 

Przedszkola:

 

Ø            pierwszą i najczęściej spotykaną placówką jest przedszkole całodzienne funkcjonujące wraz
ze żłobkiem. W takiej placówce, w większości prywatnej, przyjmuje się dzieci od 3 miesiąca do 5 roku życia

Ø            placówki otwarte są zazwyczaj w godzinach od 7.30 – 18.00.

Ø            w przedszkolu, które przyjmuje od 2 r.ż., zapewniona jest opieka w zakresie treningu czystości
i higieny –  nie oczekuje się tu od malucha pełnej samodzielności

Ø            występują również przedszkola przygotowujące do nauki w szkole. Zorganizowane są one przy szkołach prywatnych, państwowych lub jako oddzielne instytucje. Działają na zasadzie polskich zerówek. Przeznaczone są dla dzieci od 3 do 5 lat. Otwarte są zazwyczaj od 9.00 – 15.00, z tym, że dziecko może przyjść tylko na 3 – 4 godziny dziennie

Ø            Istnieją również grupy zabaw oraz centra zabawy, gdzie rodzice wraz z dziećmi mogą uczęszczać
na kilkugodzinne sesje zabaw edukacyjnych. Koszt jest symboliczny (wynosi ok. 3 – 6 funtów za sesję)

 

Cele edukacji przedszkolnej:

 

ü            rozwój intelektualny

ü            rozwój lingwistyczny

ü            rozwój fizyczny

ü            rozwój osobowości

 

Jak zapisać dziecko do przedszkola całodziennego?

 

1.            Najpierw trzeba znaleźć przedszkole w pobliżu swojego miejsca zamieszkania.

2.            Następnie należy zarezerwować miejsce dla dziecka i upewnić się, że przedszkole je przyjmie.

3.            Podczas rejestracji musimy mieć przy sobie potwierdzenie adresu, akt urodzenia dziecka, paszport swój
i dziecka. Najlepiej, jeśli dziecko jest też zarejestrowane w przychodni i ma swojego lekarza.

 

Ustawa Children Act

 

Jest to ustawa z 1989 roku, która zaleca aby minimum 2 wychowawców przypadało na każde 26 dzieci w klasach przedszkolnych i na każde 20 dzieci w przedszkolu (jeden wykwalifikowany nauczyciel oraz asystent przedszkolny). W placówkach opieki dziennej zalecana proporcja wynosi jeden do ośmiu.

             

 

 

II.        Szkolnictwo podstawowe

Ä           po ukończeniu 5 r.ż. dziecka wchodzi w okres obowiązku szkolnego, który trwa do 16 r.ż. Łączny okres obowiązkowej nauki trwa 11 lat. Istnieje również możliwość rozpoczęcia nauki w wieku 4 lat.

Ä           trwa 6 lat i obejmuje dwa etapy:

q             szkoły małego dziecka – dla uczniów od 5 do 8 lat – zakończone egzaminem z języka angielskiego i matematyki

q             szkoły dla dzieci starszych –  dla uczniów od 8 do 11 lat – zakończone egzaminem z języka angielskiego, matematyki i przedmiotu wybranego

Ä           dalsza nauka po szkole początkowej odbywa się już w różnych typach zróżnicowanej programowo średniej szkoły przeznaczonych dla różnych warstw społecznych

 

Zadania szkoły początkowej:

 

Ø            wychowanie fizyczne

Ø            wyrobienie woli i charakteru

Ø            kształcenie zainteresowania nauką szkolną

Ø            wychowanie religijne

Ø            osiągnięcie wyników w zakresie nauki czytania, pisania i rachunków

 

Program pierwszych dwu klas dla dzieci w wieku 5 – 6 lat przewiduje zajęcia:

 

þ           zabawy ruchowe przy akompaniamencie muzyki, tańce, śpiew, gra na instrumentach perkusyjnych

þ           gimnastyka i gry, rozwijające umiejętności szybkiego reagowania, utrzymywania równowagi

þ           obserwacja przyrody i życia bliskiego środowiska

þ           ćwiczenia wstępne w czytaniu, opowiadaniu na podstawie tekstu i własnej obserwacji

þ           rysowanie, praca ręczna

þ           ćwiczenia wstępne w pisaniu, recytowaniu i rachowaniu

 

Jak wyglądają zajęcia?

 

q           praca z dziećmi opiera się na teorii spontanicznego rozwoju dziecka

q           nauka czytania i pisania odbywa się w toku organizowanych dla tego celu zajęć dowolnych

q           zajęcia przed południem zaczynają się od słuchania czytanego przez nauczyciela tekstu lub opowiadania

 

Ciekawostki:

 

Ø            w szkołach obowiązują mundurki. Większość ubrań można dostać w zwykłych sklepach. Bluzę, blezer, krawat trzeba zakupić w szkole. Kompletny mundurek ze strojem gimnastycznym to wydatek 50 funtów

Ø            podręczniki, zeszyty i wszystkie przybory dla mniejszych dzieci zwykle zapewnia szkoła. Większe dzieci
(od 10 lat) przynoszą własne piórniki, długopisy i drobne przybory

Ø            lekcje zaczynają się o 9.00 i kończą o 15.00 z godzinną przerwą na lunch

Ø            na koniec semestru dzieci dostają podsumowanie wyników w formie opisowej, natomiast na koniec roku szkolnego rodzice otrzymują obszerny, bardziej szczegółowy raport

Ø            Średnio na jedną klasę przypada 30 uczniów. W przypadku niektórych zajęć często spotykany jest podział na grupy według uzdolnień. Zajęcia organizowane są w sposób uczący dzieci pracy w zespole

 

 

 

 

NIEMCY

 

I.            Edukacja przedszkolna

 

Ä           obejmuje dzieci między 3 a 6 rokiem życia

Ä           do przedszkoli uczęszcza 80% dzieci, a blisko 100% pięciolatków chodzi do przedszkola lub klas wstępnych

Ä           liczba dzieci w grupie to 20 – 25

Ä           główny cel wychowania przedszkolnego to uspołecznienie dziecka i wyrównywanie braków rozwojowych

Ä           większość placówek – ponad 70% – utrzymana jest przez Kościoły, organizacje dobroczynne i osoby prywatne, a tylko 30% podlega władzom samorządowym

 

1.            Typy przedszkoli w Niemczech:

 

Wiek dziecka

Rodzaj placówki oświatowej

Status

Poniżej 3 lat

„Kinderkrippen”, „Creches” (żłobek)

Dobrowolny, płatny, prowadzony przez dany Land lub organ prywatny.

Poniżej 6 lat

„Kindergarten” (przedszkole)

Dobrowolne, w zasadzie darmowe, prowadzone przez dany land lub organ prywatny; nadzór merytoryczny Ministerstwo Spraw Socjalnych (większość Landów) lub Ministerstwo Edukacji.

 

„Vorklassen”, „Schulkindergarten”,

„Sondekindergarten”

1-roczne przedszkola dla dzieci nie nadążających za rówieśnikami.

 

2.            Ramowe cele nauczani przedszkolnego: Podstawa programowa

 

Ä           Ponieważ obecnie Kinderkrippen i Kindergarten oficjalnie nie są częścią publicznego systemy szkolnictwa, nie istnieje uniwersalny sylabus, określający program nauczania przeznaczony do zrealizowania w przedszkolach, kompetencje w tym zakresie zostały całkowicie przekazane dyrektorom placówek. Znane są tylko ramowe cele nauczania, zapisane w akcie Jugendwohlfahrtsgesetz, które każda placówka powinna realizować: Promować rozwój dziecka poprzez skupianie jego uwagi na zabawie, bez szczególnego wyróżniania żadnego z obszarów wiedzy, przeznaczonych do późniejszego opanowania w szkole. Dbać o rozwój zarówno fizyczny, jak i intelektualny dzieci, rozwijać umiejętności życia w grupie i społeczeństwie, sukcesywnie przygotowywać do wdrożenia dziecka w zbliżającej się obowiązki szkolne.

 

3.            Metody nauczania

 

Ä           Dopuszczalna pełna dowolność, wybór sposobu nauczania po dokonaniu ewaluacji potrzeb danej grupy dzieci przez prowadzących zajęcia. Jedynym odnotowanym wymogiem jest to,
aby stosowane techniki mieściły się w ramach generalnych celów i założeń pedagogicznych. Placówka ma oficjalną możliwość przekazywania swoich własnych wartości, np. ideologicznych lub religijnych.

 

4.            Rekrutacja

 

Ä           Czy rodziny niemieckie korzystają z przedszkoli? W zasadzie tak, choć na szeroką skalę dopiero od
4 roku życia swoich dzieci. W 1999 roku tylko 54,3% dzieci w wieku od 3 do 4 lat uczęszczało do tych placówek, podczas gdy dzieci w wieku 4-5 lat już ponad 83%, a pięciolatków 90%.

 

5.            Formalne ocenianie

 

Ä           Nie stosuje się, w razie potrzeby, organizowane są indywidualne spotkania kadry z rodzicami.

 

 

II.        Edukacja wczesnoszkolna

 

þ           obowiązek szkolny obejmuje wszystkich od 6 do 18 roku życia

þ           liczba dzieci w grupie to 20-25

þ           główne cele edukacji podstawowej to: alfabetyzacja, umiejętność komunikacji, umiejętności społeczne, ogólna wiedza o świecie

þ           obejmuje: szkołę podstawową oraz podzieloną na dwa stopnie (niższy i wyższy), szkołę średnią

þ           obecnie odpowiedzialność za oświatę i jej rozwój ponoszą niemieckie kraje związkowe. Od landu zależy długość obowiązku szkolnego, która wynosi 9 lub 10 lat. Każdy z nich ma własne Ministerstwo Oświaty.

 

Typy szkół:

 

1.            Grundschulepodstawówka:

Ø            obowiązkowa, bezpłatna

Ø            trwa 4 lata (w Berlinie i Branderburgii 6)

Ø            w pierwszej fazie uczniowie są oceniani opisowo, a potem według sześciostopniowej skali ocen

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin