SYSTEM EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ
W WYBRANYCH KRAJACH EU I NA ŚWIECIE
(NIEMCY, JAPONIA, ANGLIA)
ANGLIA
I. Edukacja przedszkolna
Cechy edukacji przedszkolnej:
Ø obejmuje dzieci w wieku od 2 do 5 lat
Ø poprzedza okres obowiązkowego nauczania
Ø prawo nie wymaga od lokalnej władzy zapewnienia edukacji dzieciom poniżej 5 r.ż.
Ø dzieci przyjmowane są do przedszkoli i klas przedszkolnych na podstawie kryteriów wcześniej ustalanych przez poszczególne lokalne władze edukacyjne
Przedszkola:
Ø pierwszą i najczęściej spotykaną placówką jest przedszkole całodzienne funkcjonujące wraz ze żłobkiem. W takiej placówce, w większości prywatnej, przyjmuje się dzieci od 3 miesiąca do 5 roku życia
Ø placówki otwarte są zazwyczaj w godzinach od 7.30 – 18.00.
Ø w przedszkolu, które przyjmuje od 2 r.ż., zapewniona jest opieka w zakresie treningu czystości i higieny – nie oczekuje się tu od malucha pełnej samodzielności
Ø występują również przedszkola przygotowujące do nauki w szkole. Zorganizowane są one przy szkołach prywatnych, państwowych lub jako oddzielne instytucje. Działają na zasadzie polskich zerówek. Przeznaczone są dla dzieci od 3 do 5 lat. Otwarte są zazwyczaj od 9.00 – 15.00, z tym, że dziecko może przyjść tylko na 3 – 4 godziny dziennie
Ø Istnieją również grupy zabaw oraz centra zabawy, gdzie rodzice wraz z dziećmi mogą uczęszczać na kilkugodzinne sesje zabaw edukacyjnych. Koszt jest symboliczny (wynosi ok. 3 – 6 funtów za sesję)
Cele edukacji przedszkolnej:
ü rozwój intelektualny
ü rozwój lingwistyczny
ü rozwój fizyczny
ü rozwój osobowości
Jak zapisać dziecko do przedszkola całodziennego?
1. Najpierw trzeba znaleźć przedszkole w pobliżu swojego miejsca zamieszkania.
2. Następnie należy zarezerwować miejsce dla dziecka i upewnić się, że przedszkole je przyjmie.
3. Podczas rejestracji musimy mieć przy sobie potwierdzenie adresu, akt urodzenia dziecka, paszport swój i dziecka. Najlepiej, jeśli dziecko jest też zarejestrowane w przychodni i ma swojego lekarza.
Ustawa Children Act
Jest to ustawa z 1989 roku, która zaleca aby minimum 2 wychowawców przypadało na każde 26 dzieci w klasach przedszkolnych i na każde 20 dzieci w przedszkolu (jeden wykwalifikowany nauczyciel oraz asystent przedszkolny). W placówkach opieki dziennej zalecana proporcja wynosi jeden do ośmiu.
II. Szkolnictwo podstawowe
Ä po ukończeniu 5 r.ż. dziecka wchodzi w okres obowiązku szkolnego, który trwa do 16 r.ż. Łączny okres obowiązkowej nauki trwa 11 lat. Istnieje również możliwość rozpoczęcia nauki w wieku 4 lat.
Ä trwa 6 lat i obejmuje dwa etapy:
q szkoły małego dziecka – dla uczniów od 5 do 8 lat – zakończone egzaminem z języka angielskiego i matematyki
q szkoły dla dzieci starszych – dla uczniów od 8 do 11 lat – zakończone egzaminem z języka angielskiego, matematyki i przedmiotu wybranego
Ä dalsza nauka po szkole początkowej odbywa się już w różnych typach zróżnicowanej programowo średniej szkoły przeznaczonych dla różnych warstw społecznych
Zadania szkoły początkowej:
Ø wychowanie fizyczne
Ø wyrobienie woli i charakteru
Ø kształcenie zainteresowania nauką szkolną
Ø wychowanie religijne
Ø osiągnięcie wyników w zakresie nauki czytania, pisania i rachunków
Program pierwszych dwu klas dla dzieci w wieku 5 – 6 lat przewiduje zajęcia:
þ zabawy ruchowe przy akompaniamencie muzyki, tańce, śpiew, gra na instrumentach perkusyjnych
þ gimnastyka i gry, rozwijające umiejętności szybkiego reagowania, utrzymywania równowagi
þ obserwacja przyrody i życia bliskiego środowiska
þ ćwiczenia wstępne w czytaniu, opowiadaniu na podstawie tekstu i własnej obserwacji
þ rysowanie, praca ręczna
þ ćwiczenia wstępne w pisaniu, recytowaniu i rachowaniu
Jak wyglądają zajęcia?
q praca z dziećmi opiera się na teorii spontanicznego rozwoju dziecka
q nauka czytania i pisania odbywa się w toku organizowanych dla tego celu zajęć dowolnych
q zajęcia przed południem zaczynają się od słuchania czytanego przez nauczyciela tekstu lub opowiadania
Ciekawostki:
Ø w szkołach obowiązują mundurki. Większość ubrań można dostać w zwykłych sklepach. Bluzę, blezer, krawat trzeba zakupić w szkole. Kompletny mundurek ze strojem gimnastycznym to wydatek 50 funtów
Ø podręczniki, zeszyty i wszystkie przybory dla mniejszych dzieci zwykle zapewnia szkoła. Większe dzieci (od 10 lat) przynoszą własne piórniki, długopisy i drobne przybory
Ø lekcje zaczynają się o 9.00 i kończą o 15.00 z godzinną przerwą na lunch
Ø na koniec semestru dzieci dostają podsumowanie wyników w formie opisowej, natomiast na koniec roku szkolnego rodzice otrzymują obszerny, bardziej szczegółowy raport
Ø Średnio na jedną klasę przypada 30 uczniów. W przypadku niektórych zajęć często spotykany jest podział na grupy według uzdolnień. Zajęcia organizowane są w sposób uczący dzieci pracy w zespole
NIEMCY
Ä obejmuje dzieci między 3 a 6 rokiem życia
Ä do przedszkoli uczęszcza 80% dzieci, a blisko 100% pięciolatków chodzi do przedszkola lub klas wstępnych
Ä liczba dzieci w grupie to 20 – 25
Ä główny cel wychowania przedszkolnego to uspołecznienie dziecka i wyrównywanie braków rozwojowych
Ä większość placówek – ponad 70% – utrzymana jest przez Kościoły, organizacje dobroczynne i osoby prywatne, a tylko 30% podlega władzom samorządowym
1. Typy przedszkoli w Niemczech:
Wiek dziecka
Rodzaj placówki oświatowej
Status
Poniżej 3 lat
„Kinderkrippen”, „Creches” (żłobek)
Dobrowolny, płatny, prowadzony przez dany Land lub organ prywatny.
Poniżej 6 lat
„Kindergarten” (przedszkole)
Dobrowolne, w zasadzie darmowe, prowadzone przez dany land lub organ prywatny; nadzór merytoryczny Ministerstwo Spraw Socjalnych (większość Landów) lub Ministerstwo Edukacji.
„Vorklassen”, „Schulkindergarten”,
„Sondekindergarten”
1-roczne przedszkola dla dzieci nie nadążających za rówieśnikami.
2. Ramowe cele nauczani przedszkolnego: Podstawa programowa
Ä Ponieważ obecnie Kinderkrippen i Kindergarten oficjalnie nie są częścią publicznego systemy szkolnictwa, nie istnieje uniwersalny sylabus, określający program nauczania przeznaczony do zrealizowania w przedszkolach, kompetencje w tym zakresie zostały całkowicie przekazane dyrektorom placówek. Znane są tylko ramowe cele nauczania, zapisane w akcie Jugendwohlfahrtsgesetz, które każda placówka powinna realizować: Promować rozwój dziecka poprzez skupianie jego uwagi na zabawie, bez szczególnego wyróżniania żadnego z obszarów wiedzy, przeznaczonych do późniejszego opanowania w szkole. Dbać o rozwój zarówno fizyczny, jak i intelektualny dzieci, rozwijać umiejętności życia w grupie i społeczeństwie, sukcesywnie przygotowywać do wdrożenia dziecka w zbliżającej się obowiązki szkolne.
3. Metody nauczania
Ä Dopuszczalna pełna dowolność, wybór sposobu nauczania po dokonaniu ewaluacji potrzeb danej grupy dzieci przez prowadzących zajęcia. Jedynym odnotowanym wymogiem jest to, aby stosowane techniki mieściły się w ramach generalnych celów i założeń pedagogicznych. Placówka ma oficjalną możliwość przekazywania swoich własnych wartości, np. ideologicznych lub religijnych.
4. Rekrutacja
Ä Czy rodziny niemieckie korzystają z przedszkoli? W zasadzie tak, choć na szeroką skalę dopiero od 4 roku życia swoich dzieci. W 1999 roku tylko 54,3% dzieci w wieku od 3 do 4 lat uczęszczało do tych placówek, podczas gdy dzieci w wieku 4-5 lat już ponad 83%, a pięciolatków 90%.
5. Formalne ocenianie
Ä Nie stosuje się, w razie potrzeby, organizowane są indywidualne spotkania kadry z rodzicami.
II. Edukacja wczesnoszkolna
þ obowiązek szkolny obejmuje wszystkich od 6 do 18 roku życia
þ liczba dzieci w grupie to 20-25
þ główne cele edukacji podstawowej to: alfabetyzacja, umiejętność komunikacji, umiejętności społeczne, ogólna wiedza o świecie
þ obejmuje: szkołę podstawową oraz podzieloną na dwa stopnie (niższy i wyższy), szkołę średnią
þ obecnie odpowiedzialność za oświatę i jej rozwój ponoszą niemieckie kraje związkowe. Od landu zależy długość obowiązku szkolnego, która wynosi 9 lub 10 lat. Każdy z nich ma własne Ministerstwo Oświaty.
Typy szkół:
1. Grundschule – podstawówka:
Ø obowiązkowa, bezpłatna
Ø trwa 4 lata (w Berlinie i Branderburgii 6)
Ø w pierwszej fazie uczniowie są oceniani opisowo, a potem według sześciostopniowej skali ocen
...
szalin1