PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ W GRUPIE DZIECI 6 – LETNICH NA MIESIĄC CZERWIEC 2010 r.
Opracowała: Anna Kaźmierczak
Tematy kompleksowe:
1. Dzieci z różnych stron świata (01.06. – 08.06. 2010 r.)
2. Niedługo wakacje (09.06. – 23.06.2010 r.)
3. Zwierzęta żyjące w zoo (24.06. – 30.06. 2010 r.)
Treści programowe:
– kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej
– rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi
– budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
– wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
– troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność fizyczną
– zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości i aktywności
Literatura:
1) G. Demel Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa 1983 r.
2) T. Dziuzyńska, H. Ratyńska, E. Stójowa A jak będzie słońce… A jak będzie deszcz… Wiersze, opowiadania, teatrzyki, przysłowia i zagadki dla przedszkoli, WSiP, Warszawa 1996r.
3) B. Godzimirska Razem w przedszkolu. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz. V, WSiP, Warszawa 2009r.
4) B. Okraska – Ćwiek, M. Walczak Wesoła szkoła sześciolatka. Przewodnik metodyczny cz. V, WSiP, Warszawa 2003 r.
5) E. M. Skorek Podręczny słownik logopedyczny, wyd. IMPULS, Kraków 2000
6) B. Solarz, R. Seweryn, Plany miesięczne 6 – latki luty – czerwiec, WiP „Iwanowski”, Płock 2003 r.
7) M. Walczak – Saro, D. Kręcisz Wesołe Przedszkole i przyjaciele. Program wychowania i edukacji przedszkolnej, WSiP, Warszawa 2009r.
8) K. Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1972 r.
9) Zbiory własne: zestawy zabaw ruchowych, nagrania magnetofonowe, płyty CD
Metody pracy:
słowna – rozmowa, piosenka, wiersz, opowiadanie
oglądowa – pokaz, obserwacja
czynna – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
Formy pracy:
z cała grupą
praca indywidualna
EDUKACJA ZDROWOTNA
ZABAWY RUCHOWE NOWE:
1) „Pająk i muchy” zabawa z elementem orientacyjno – porządkowym
2) „Skoki kangura” zabawa z elementem skoku.
3) „Magiczny bębenek” zabawa ruchowa
4) „Karawana” zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
ZABAWY RUCHOWE DO POWTÓRZENIA:
1) „Kto złapie motyla?” zabawa z elementem biegu
2) „Zgadnij kogo brakuje?” zabawa z elementem orientacyjno – porządkowym
3) „Dzieci i pszczoła” zabawa z elementem biegu
4) „Praca mrówek” zabawa z elementem czworakowania
ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH WEDŁUG K. WLAŹNIK NR 40, 41, 42, 43.
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 6 (ZESZYT WŁASNY)
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 7 (ZESZYT WŁASNY)
Spacery:
„Lato” – spacer w okolicy przedszkola, obserwacja przyrody, owadów.
„Obserwacja krajobrazu” – spacer połączony z obserwacją zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata.
Wyjście na teren przedszkolny w miarę sprzyjającej aury:
- przestrzeganie zasad nie oddalania się od grupy
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu ogrodowego na terenie ogrodu przedszkolnego
Poznanie stosunków jakościowo ilościowych
(w ranku i po zajęciach)
- posługiwanie się określeniem „para”
- porównywanie liczebności zbiorów: „dużo”, „mało”, „tyle samo”
Ćwiczenia logopedyczne:
Zabawy oddechowe:
- „Huśtawka dla misia” – dziecko leży na dywanie, nabiera powietrze nosem, wydycha ustami, kołysząc na brzuchu misia
- „Mecz piłkarski” – dziecko dmuchając na piłeczkę (z gąbki lub waty) prowadzi ją do bramki (z kartonu)
Zabawy usprawniające język:
- „Wędrujący język” – dziecko dotyka czubkiem języka górnej i dolnej wargi, górnych i dolnych zębów i dziąseł
- „Zmęczony piesek” – dziecko wysuwa język na brodę
- „Wahadełko” – dziecko kieruje język w kąciki ust, bez dotykania warg i zębów
Zabawy usprawniające wargi:
- „Całuski” – dziecko zaokrągla wargi i cmoka wykonując całuski
- „Uśmiech słoneczka” – dziecko rozciąga wargi, uśmiecha się pokazując zęby
Data
Cele ogólne
Cele szczegółowe
Uwagi
I. Dzieci z różnych stron świata
01.06. wtorek
1. „Święto Dzieci” – zabawy zorganizowane z okazji Dnia Dziecka.
- kształcenie umiejętności zgodnej zabawy z dziećmi z innych grup
Dziecko:
- potrafi być aktywne, spontaniczne i otwarte,
- nawiązuje przyjacielskie kontakty z dziećmi z innych grup,
- bierze aktywny udział w zabawach zorganizowanych przez nauczyciela.
02.06. środa
1. „Wiercipiętek i Dzień Dziecka” – historyjka obrazkowa.
2. „Mój portret”– malowanie kredkami ołówkowymi.
– kształtowanie umiejętności wiązania przyczyn i skutków według chronologii wydarzeń
– kształcenie inwencji twórczej dziecka.
- potrafi opowiadać treść historyjki obrazkowej z zachowaniem chronologii wydarzeń,
- używa określeń: najpierw, potem, na końcu,
- próbuje określić niespodzianki i przyjemności jakich oczekują dzieci w dniu ich święta,
- potrafi właściwie dobrać gamy kolorów,
- potrafi rozplanować pracę na całej kartce,
- prawidłowo trzyma kredki w dłoni.
04.06. piątek
1. „Latawiec” – papieroplastyka.
2. „Ruch to zdrowie”.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 6 (zeszyt własny).
- wzbogacanie przeżyć i wyobraźni, kształtowanie postawy twórczej
– rozwijanie sprawności fizycznej
- sprawnie posługuje się nożyczkami,
- doskonali sprawność manualną dłoni poprzez zaginanie papieru w wyznaczonym miejscu techniką tzw. lody.
- potrafi wykonywać sprawnie p...
stokrotka83