studia II stopnia niestacjonarne
Opis Modułu Specjalnościowego: Pedagogika wczesnoszkolna
1. Charakterystyka ogólna
Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Pedagogika wczesnoszkolna jest przygotowanie pedagogów do pracy z dziećmi od 0 do 9-10lat, posiadających wiedzę o potrzebach edukacyjnych dziecka w poszczególnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, o warunkach uczenia się, a w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami wsparcia, a także zasadach tworzenia środowiska wychowawczego w klasie szkolnej. Przygotowanie pedagogów do pełnienia funkcji nauczycieli klas początkowych i realizacji założeń systemu zintegrowanego kształcenia obejmuje przygotowanie do realizacji założeń edukacji polonistycznej, środowiskowej, matematycznej, artystyczno-technicznej i zdrowotnej. Absolwent potrafi współpracować z rodzicami na rzecz tworzenia sprzyjającego dziecku środowiska edukacyjnego, jest przygotowany do organizowania i prowadzenia pracy samokształceniowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych.
Realizacja modułu wymaga uzyskania 44 punktów ECTS.
Realizacja programu umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej niezbędnej do:
· organizowania zajęć wspierających rozwój dziecka, określonych podstawą programową, skoncentrowanych na dziecku
· kształtowania bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, a więc nastawionego na jednostkę, na jej rozwój podmiotowy, na maksymalizację potencjału osobistego dziecka i ukierunkowanie sposobów wyrażania indywidualności dziecka zgodnie z dobrem podmiotu i dobrem społecznym
· wcielania w życie idei wielostronnego kształcenia dziecka poprzez wychowanie i kształcenie; podejmowania wczesnej diagnozy mocnych i słabych stron dziecka, połączonej z wielostronnym oddziaływaniem (i wsparciem korekcyjnym) wraz z integracją oddziaływań środowiskowych
· rozumienia założeń konstruktywizmu poznawczego i społecznego, i stosowania ich w projektowaniu edukacji szkolnej
· udzielania pomocy każdemu dziecku w podejmowaniu ważnych dla niego i sensownych zajęć/zadań szkolnych, uczenia jak uczyć się się, wytężonej pracy i zaangażowania na rzecz własnego rozwoju, pomyślnego kształtowania swoich relacji społecznych
· organizowania zajęć prowadzących do uspołecznienia uczenia się, kształtowania „kultury klasy” i wzajemnego uczenia się dzieci
· stymulowania dzieci do różnych form aktywności, określonych w podstawie programowej
· współdziałania z rodziną, innymi nauczycielami w szkole, specjalistami i środowiskiem lokalnym na rzecz kształtowania pomyślnego środowiska rozwoju dziecka
· włączania technologii informacyjnej do codziennego funkcjonowania ucznia
· stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.
Pedagog o specjalności Pedagogika wczesnoszkolna zgodnie z: 1/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z dnia 27 marca 2009 r. Nr 50, Poz.400) oraz 2/ Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 rokumoże znaleźć zatrudnienie na stanowiskach:
1/ nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
2/ nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach prowadzonych w danym typie szkoły
3/ wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych
4/ opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3
Powyższa koncepcja kształcenia znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MS-PW2NS). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr …).
MS-PW2NS składa się z 4 modułów przedmiotowych, realizowanych w formie przedmiotów lub rodzajów zajęć.
Realizacja MS-PW2NS obejmuje następujące moduły:
1. Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
2. Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej
3. Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna
4. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela
Moduły są obligatoryjne dla studentów Pedagogiki wczesnoszkolnej.
2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS
Moduł przedmiotowy
Przedmiot
Liczba godzin
studia stacjonarne
ECTS
PW2NS 1:
Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
Pedagogika wczesnoszkolna
Psychologia wieku dziecięcego
Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego
15w/E
30(15w+15ćw)ZO
2
PW2NS 2:
Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej
Metodyka edukacji polonistycznej
Metodyka edukacji matematycznej
Metodyka edukacji przyrodniczej
Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii
Praca z dzieckiem zdolnym
Edukacja z zakresu bezpieczeństwa
30ćw/E
15ćw/E
5ćw/ZO
15ćw/ZO
3
PW2NS 3:
Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna
Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną
Praca wychowawcza i kierowanie klasą szkolną
Diagnoza i wspomaganie dziecka z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania
Diagnoza i wspomaganie dziecka z trudnościami w uczeniu się matematyki
PW2NS 4:
Rozwój zawodowy i osobowy nauczyciela
Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu
Praktyka pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej
80 godz.
3. Charakterystyka szczegółowa modułów przedmiotowych
3.1. MS-PW2NS 1: Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
3.1.1. Dane podstawowe
Ogólna charakterystyka merytoryczna/cel
MS-PW2NS 1 umożliwia uzyskanie podstawowych kompetencji w zakresie posługiwania się wiedzą dotyczącą teorii i praktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz jej podstaw psychologicznych i programowych
Liczba ECTS za realizację modułu
6
Przedmioty/zajęcia realizowane w ramach modułu wraz z ECTS
Pedagogika wczesnoszkolna - 2
Psychologia wieku dziecięcego - 2
Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego – 2
Miejsce w planie studiów
MS_PW2S 1 jest realizowany na I roku studiów
(Aneks …)
3.1.2. Efekty kształcenia
Moduł przedmiotowy umożliwia uzyskanie efektów kształcenia, zgodnie z matrycą efektów kształcenia opisaną w pkt. 3.6. dokumentacji programu kształcenia. Pomiar efektów kształcenia jest opisany w sylabusach przedmiotów.
Symbol efektu kierunkowego
Opis ogólny
Po ukończeniu modułu student:
Opis szczegółowy
kot_teofil