4_ddOPIS MODUŁU SPECJALNOŚCIOWEGO PW_2 st_niestacjonarne_po zmianach.doc

(130 KB) Pobierz
studia II stopnia niestacjonarne

studia II stopnia niestacjonarne

Opis Modułu Specjalnościowego: Pedagogika wczesnoszkolna

1. Charakterystyka ogólna

              Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Pedagogika wczesnoszkolna jest przygotowanie pedagogów do pracy z dziećmi od 0 do 9-10lat, posiadających wiedzę o potrzebach edukacyjnych dziecka w poszczególnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, o warunkach uczenia się, a w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami wsparcia, a także zasadach tworzenia środowiska wychowawczego w klasie szkolnej. Przygotowanie pedagogów do pełnienia funkcji nauczycieli klas początkowych i realizacji założeń systemu zintegrowanego kształcenia obejmuje przygotowanie do realizacji założeń edukacji polonistycznej, środowiskowej, matematycznej, artystyczno-technicznej i zdrowotnej. Absolwent potrafi współpracować z rodzicami na rzecz tworzenia sprzyjającego dziecku środowiska edukacyjnego, jest przygotowany do organizowania i prowadzenia pracy samokształceniowej oraz rozwijania własnych  kompetencji zawodowych.

              Realizacja modułu wymaga uzyskania 44 punktów ECTS.

              Realizacja programu umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej niezbędnej do:

·         organizowania zajęć wspierających rozwój dziecka, określonych podstawą programową, skoncentrowanych na dziecku

·         kształtowania bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, a więc nastawionego na jednostkę, na jej rozwój podmiotowy, na maksymalizację potencjału osobistego dziecka i ukierunkowanie sposobów wyrażania indywidualności dziecka zgodnie z dobrem podmiotu i dobrem społecznym

·         wcielania w życie idei wielostronnego kształcenia dziecka poprzez wychowanie i kształcenie; podejmowania wczesnej diagnozy mocnych i słabych stron dziecka, połączonej z wielostronnym oddziaływaniem (i wsparciem korekcyjnym) wraz z integracją oddziaływań środowiskowych

·         rozumienia założeń konstruktywizmu poznawczego i społecznego, i stosowania ich w projektowaniu edukacji szkolnej

·         udzielania pomocy każdemu dziecku w podejmowaniu ważnych dla niego
i sensownych zajęć/zadań szkolnych, uczenia jak uczyć się się, wytężonej pracy
i zaangażowania na rzecz własnego rozwoju, pomyślnego kształtowania swoich relacji społecznych

·         organizowania zajęć prowadzących do uspołecznienia uczenia się, kształtowania „kultury klasy” i wzajemnego uczenia się dzieci

·         stymulowania dzieci do różnych form aktywności, określonych w podstawie programowej

·         współdziałania z rodziną, innymi nauczycielami w szkole, specjalistami i środowiskiem lokalnym na rzecz kształtowania pomyślnego środowiska rozwoju dziecka

·         włączania technologii informacyjnej do codziennego funkcjonowania ucznia

·         stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.

              Pedagog o specjalności Pedagogika wczesnoszkolna zgodnie z: 1/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z dnia 27 marca 2009 r. Nr 50, Poz.400) oraz 2/ Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 rokumoże znaleźć zatrudnienie na stanowiskach:

1/ nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania

2/ nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy
w internatach prowadzonych w danym typie szkoły

3/    wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych

4/   opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 

              Powyższa koncepcja kształcenia znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MS-PW2NS). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr …).

MS-PW2NS składa się z 4 modułów przedmiotowych, realizowanych w formie przedmiotów lub rodzajów zajęć.

Realizacja MS-PW2NS obejmuje następujące moduły:

1. Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

2.  Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej

3. Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna

4. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela

 

Moduły są obligatoryjne dla studentów Pedagogiki wczesnoszkolnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS

Moduł przedmiotowy

Przedmiot

Liczba godzin

studia stacjonarne

ECTS

PW2NS 1:

Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

 

 

Pedagogika wczesnoszkolna

 

Psychologia wieku dziecięcego

 

Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego

 

15w/E

 

15w/E

 

30(15w+15ćw)ZO

 

 

2

 

2

 

2

 

 

PW2NS 2:

Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej

 

Metodyka edukacji polonistycznej

 

Metodyka edukacji matematycznej

 

Metodyka edukacji przyrodniczej

 

Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii

 

Praca z dzieckiem zdolnym

 

Edukacja z zakresu bezpieczeństwa

30ćw/E

 

30ćw/E

 

15ćw/E

 

5ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

15ćw/ZO

3

 

3

 

3

 

2

 

 

2

 

2

 

PW2NS 3:

Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna

Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną

 

Praca wychowawcza i kierowanie klasą szkolną

 

Diagnoza i wspomaganie dziecka z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania

 

Diagnoza i wspomaganie dziecka z trudnościami w uczeniu się matematyki

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

 

15ćw/ZO

 

2

 

 

2

 

 

3

 

 

 

3

PW2NS 4:

Rozwój zawodowy i osobowy nauczyciela

 

Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu

 

Praktyka pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej

 

80 godz.

 

 

80 godz.

2

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Charakterystyka szczegółowa modułów przedmiotowych

3.1. MS-PW2NS 1: Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

3.1.1. Dane podstawowe

Ogólna charakterystyka merytoryczna/cel

MS-PW2NS 1 umożliwia uzyskanie podstawowych kompetencji w zakresie posługiwania się wiedzą dotyczącą teorii i praktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz jej podstaw psychologicznych i programowych

Liczba ECTS za realizację modułu

6

Przedmioty/zajęcia realizowane w ramach modułu wraz z ECTS

Pedagogika wczesnoszkolna - 2

 

Psychologia wieku dziecięcego - 2

 

Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego – 2

 

Miejsce w planie studiów

MS_PW2S 1 jest realizowany na I roku studiów

(Aneks …)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.2. Efekty kształcenia

              Moduł przedmiotowy umożliwia uzyskanie efektów kształcenia, zgodnie z matrycą efektów kształcenia opisaną w pkt. 3.6. dokumentacji programu kształcenia. Pomiar efektów kształcenia jest opisany w sylabusach przedmiotów.

Symbol efektu kierunkowego

 

Opis ogólny

 

Po ukończeniu modułu student:

Opis szczegółowy

 

Po ukończeniu modułu student:

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin