studia I stopnia (stacjonarne)
Opis Modułu Specjalnościowego Głównego: Edukacja dorosłych i bhp - specjalność nauczycielska (MSG EDB)
1. Charakterystyka ogólna
Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Edukacja dorosłych i bhp jest wykształcenie kompetentnych, twórczych i refleksyjnych nauczycieli, przygotowanych do pracy dydaktycznej, kulturalno-oświatowej i poradniczej z osobami dorosłymi oraz inspektora BHP na poziomie I stopnia studiów wyższych w zakresie kwalifikacji ogólnozawodowych i podstawowych dla zawodu.
Realizacja modułu wymaga uzyskania 82 punktów ECTS.
Program modułu umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji osób dorosłych, specyfiki pracy z dorosłymi oraz do konstruowania drogi rozwoju zawodowego człowieka dorosłego. W ramach kształcenia specjalnościowego studenci nabywają praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, diagnozowania potrzeb edukacyjnych, tworzenia własnego warsztatu metodycznego i prowadzenia działalności w obszarze edukacji pozaformalnej. Ponadto, MSG-EDB umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony pracy zawodowej z uwzględnieniem regulacji prawnych, identyfikacji, oceny i likwidacji zagrożeń bezpieczeństwa pracy w miejscu pracy.
MSG-EDB jest realizowany za pośrednictwem modułów przedmiotowych specjalnościowych głównie w trakcie ostatnich czterech semestrów studiów. Jego struktura merytoryczna odzwierciedla kanon wiedzy ogólnozawodowej o charakterze podstawowym dla edukacji dorosłych i bhp, w tym andragogiki, prawa pracy, ochrony pracy i metod pracy, z uwzględnieniem wiedzy niezbędnej do uzyskania kwalifikacji nauczycielskich. Treści związane z wiedzą dotyczącą stosowania i tworzenia warsztatu pracy przez nauczyciela dorosłych oraz inspektora bhp podczas wykonywania zadań zawodowych, w tym przygotowanie do prowadzenia wykładów i szkoleń, zajęć animacyjnych adresowanych do ucznia dorosłego są realizowane w formie odrębnego modułu przedmiotów specjalnościowych. W formie wyodrębnionego modułu przedmiotów są także realizowane treści związane z praktyką zawodową. W wyniku procesu kształcenia specjalnościowego student zdobywa kwalifikacje w trzech zawodach: jako Wykładowca na kursach (edukator, trener) (23591), Nauczyciel w placówkach pozaszkolnych (235910) i może pracować w placówkach oświatowych edukacji dorosłych, placówkach pozaszkolnych oraz jako INSPEKTOR BHP (325502) i może pracować w różnych zakładach i firmach produkcyjno - usługowych wielu branż występujących w gospodarce narodowej.
Pedagog o specjalności Edukacja dorosłych i bhp może znaleźć zatrudnienie w:
§ placówkach oświatowych kształcenia dorosłych, placówkach pozaszkolnych,
§ działach szkoleniowych różnych przedsiębiorstw, firmach szkoleniowych, Zakładach Doskonalenia Zawodowego, Centrach Kształcenia Ustawicznego, Centrach Kształcenia Praktycznego;
§ w redakcjach portali edukacyjnych;
§ w agencjach zatrudnienia;
§ w działach marketingu i reklamy;
§ w organizacjach pozarządowych działających na polu edukacji dorosłych i wspomagania zatrudnienia;
§ jako trener, autor programów, specjalista w działach związanych z zarządzaniem karierą i rozwojem zawodowym.
Powyższa koncepcja kształcenia znajduje swoje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MSG-EDB). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr 5).
MSG-EDB składa się z 5 modułów przedmiotowych, realizowanych poprzez konkretne przedmioty bądź rodzaje zajęć.
Realizacja MSG-EDB obejmuje:
- Moduł teoretyczne podstawy edukacji dorosłych
- Moduł podstawowe przygotowanie w zakresie ochrony pracy
- Moduł przygotowanie metodyczne nauczyciela dorosłych i inspektora BHP
- Moduł przygotowanie do uczestnictwa w kulturze
- Moduł praktyczne przygotowanie do zawodu
Moduły są obligatoryjne dla studentów edukacji dorosłych i bhp
2. Moduły przedmiotowe specjalnościowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS (Edukacja dorosłych i BHP – specj. nauczycielska)
Moduł przedmiotowy
Przedmiot
Liczba godzin
ECTS
Studia stacjonarne
MSG-EDB1: Teoretyczne podstawy edukacji dorosłych
Wybrane problemy andragogiki
60 (30w+30ćw)/E
6
Kształcenie ustawiczne dorosłych
(15w) / ZO
1
Samokształcenie
45 (15w+30ćw)/ZO
3
Wprowadzenie do pedagogiki pracy
30w /ZO
2
Organizacja i kierowanie edukacją dorosłych
45 (30w+15ćw)/ZO
MSG-EDB2: Podstawowe przygotowanie w zakresie ochrony pracy
Regulacje prawne w zakresie BHP i ochrony prac
Zagrożenia BHP na stanowisku pracy
60 (30w+30ćw) / E
Profilaktyka BHP w procesach pracy
60 (30w+30ćw)/ ZO
5
Podstawy ergonomii
45 (30w+15ćw) /ZO
4
MSG-EDB3: Przygotowanie metodyczne nauczyciela dorosłych i inspektora BHP
Dydaktyka dorosłych
75 (45w+30ćw) / E
7
Metodyka kształcenia dorosłych
105 (45w+60ćw) / E
9
Metodyka szkoleń w zakresie BHP
Rozwój zawodowy nauczyciela
15ćw / ZO
E-learning
30 (15w+15ćw) / ZO
Emisja głosu
MSG-EDB4: Przygotowanie do uczestnictwa w kulturze
Kultura w edukacji dorosłych
Zarządzanie czasem wolnym
MSG –EBD5: Praktyczne przygotowanie do zawodu
Praktyka asystencko - pedagogiczna (ciągła) z zakresu edukacji młodzieży w liceach ogólnokształcących lub szkołach gimnazjalnych - 2 tyg. (40 godz.)
kot_teofil