Metodologia badań społecznych część 2
Paradygmaty w naukach społecznych
Paradygmaty – fundamentalne modele czy układy odniesienia, które stosujemy, by uporządkować nasze obserwacje i rozumowanie
( E. Babbie)
Badacze społeczni aby uporządkować swój sposób badania życia społecznego korzystają z różnych paradygmatów.
· możemy w sposób naukowy odkryć reguły rządzące życiem społecznym
· ograniczenie poznania naukowego do faktów bezpośrednio obserwowalnych zmysłowo
· uogólnianie na drodze indukcji, poprzez gromadzenie obserwacji
coraz liczniejszych faktów a następnie klasyfikowanie ich wg podobieństw
· prawa naukowe to tezy o zależnościach między obserwowalnymi faktami albo o współwystępowaniu faktów lub ich następowaniu po sobie
· z praw naukowych wyprowadzamy przewidywanie przyszłych zjawisk
· z praw naukowych wyprowadzamy dyrektywy praktyczne nt. zapobiegania lub wywoływania nowych faktów
( August Comte)
· nauka nie może sprowadzać się tylko do obserwowalnych faktów, musi sięgać do nieobserwowalnych znaczeń i wartości, nadawanych faktom przez ludzi
· znaczenia nadawane faktom przez ludzi może ujawnić dopiero rozumowa interpretacjafakty społeczne, w odróżnieniu od przyrodniczych są związane z działalnością jakichś ludzi, mieszczą się w obrębie doświadczeń jednostek lub zbiorowości
· społeczeństwo trzeba badać z uwzględnieniem „współczynnika humanistycznego”
( Max Weber, F. Znaniecki/W. Thomas)
( Pilch, Bauman, 2001, s. 70 i nast., s.267 i nast.)
Paradygmat konfliktu
· zachowania społeczne to proces, w którym stale dochodzi do konfliktu – prób zdominowania z jednej strony i uniknięcia dominacji z drugiej
· wszędzie tam, gdzie występują grupy o przeciwstawnych interesach pojawia się konflikt
( K. Marks, H. Spencer)
· centralną kategorią paradygmatu są interakcje między ludźmi
· ludzie mają zdolność do „przyjmowania postaw innych” , wyobrażania sobie co czują inni i jak mogliby się zachować w pewnych sytuacjach ( koncepcja ‘uogólnionego innego”)
· badamy jak uznawane znaczenia i wzorce społeczne są rozwijane w toku społecznej interakcji
· poczucie przynależności dzielimy z członkami grup pierwotnych
( G. Simmel. G.H. Mead, Ch. Cooley)
· społeczeństwo może być postrzegane jako organizm; podobnie jak inne organizmy składa się z części, z których każda przyczynia się do funkcjonowania całości
· ważne jest szukanie „funkcji”, jakie pełnią różne składniki społeczeństwa w całym systemie
( E. Durkheim, K. Davis/W. Moore, )
· podstawą analizy są różnice między płciami oraz to, w jaki sposób wiążą się z resztą organizacji społecznej
· dotychczasowe wyobrażenia rzeczywistości często były wynikiem doświadczeń męskich i męskiej perspektywy widzenia
(E. Babbie, 2007, s. 59 i nast.)
Evi0320