- - 323 - To te� s�usznie zawi�zali katolicy lig� antym;i pod nazw� "katolickiego zwi�zku �w. Jana" 1). Co niekt�re wyznania protestanckie wzbroni�y swoim kom udzia�u w masoneryi i dla parali�owania jr w�w uformowa�y t. zw. National Christiait A Wed�ug oblicze� urz�dowych, jest obecnie nach Zjednoczonych 168 sekt protestanckich, ale wi�kszo�� mieszka�c�w przyznaje si� do indyfcrt w rzeczach religii, maj�c za jedyne b�stwo - (interes). W nowszych czasach powstaj� tam stM dogmatu, ale za to z kierunkiem wy��cznie co nazywaj� religi� ameryka�sk� albo humanitari ich rz�du nale�y "Unitaryzm", godz�cy ducha ew| czne'g'0 z racyonalizmem, i t. z. Society for Ethical propaguj�ce moralno�� i akcy� spo�eczn� bez pra� ry, kt�re to stowarzyszenie zapomoc� pism i konf< rozszerza si� i w Europie2). Mocno rozga�c/.ioity< tam tak�e t. z, skautyzm, i to zar�wno w�r�d m f m�skiej jak �e�skiej (t. z. Camp - Fire Girls), * niem tego� jest uprawia� r�ne sporty i bawi�, gdy pod wzgl�dem religijnym .g�osi neutralno�� l tno��. Dzia�aniu tych sekt i l�, krzewi�cych jc/.oli izm, tedy indyferentyzm religijny, powszechnej �( materyalizmu, bezwyznaniowym szko�om, wyuzdani si� i literaturze zawdzi�cza Ameryka, �e nici i zepsucie obyczaj�w szerzy si� tam w przer.i s�b, a olbrzymie defraudacye s� tam codziem skiem. W drugiej po�owie XIX. wieku rozkrzc tak�e spirytyzm w�r�d klas o�wieconych, tak, ma mie� do 10 milion�w wyznawc�w, zorg;n 1) Katolicy utworzyli tak�e zwi�zek "Ryccr/ (K,tlightS of Columbu�), kt�ry atoli nie ze wszyi guje na pochwa��. 2) Por. tego� autora Obrona religii katolU str. 32 sq. t ko�cio�a, z kap�ankami (medium), misyonarza- niami, zwierzchno�ci� naczeln�, rezyduj�c� w Wa- i z cz�stymi kongresami *). Pr�cz tego czciciele yszny, a nawet s�o�ca czy innych b�stw1 maj� rcli miastach swoje �wi�tynie2); nigdzie bo- ywy mistycyzm i szalbierstwo, okryte szat� ta- ;, nie maj� tylu zwolennik�w, jak w Stanach nych. lik�w by�o tam w r. 1912 do 15 milion�w, ale i y spe�niaj� wiernie swe obowi�zki religijne, ni4 ich cz�� odci�gaj� od Ko�cio�a ma��e�stwa nr. Do tego w�r�d warstw wykszta�conych i cz�ci ic�stwa pojawi� si� pr�d niezdrowy, amerykani-rwany, kt�ry lekcewa�y "cnoty bierne", jak n. p. � listwo i pokor�, a wys�awia nad miar� dzia�al- ><)�eczn� i posuwa si� za daleko w zastosowaniu ��< yi i w "reformie karno�ci ko�cielnej", chc�c se- olcs�anckie zbli�y� do katolicyzmu3). Jiuznie zatem Leon XIII. w pi�mie do kardyna�a mi, arcybiskupa baltimorskiego (z 12 lut. 1899) na- Ic d��no�ci. Zreszt� Ko�ci� katolicki na zasadzie laryanizmu", czyli zupe�nego rozdzia�u religii i pa�- �>y\va swobody i ma por�czony przez konstytucy� Mtl*)- za Stanami Zjednoczonemi istniej� nast�puj�ce maso�skie: Wielka Lo�a Nowego Brun�wlkuwSt. uasty z rz�du kongres odby� si� w listopadzie r. 1903 nie. cz czcicieli s�o�ca s� szczeg�lnie po�r�d profesor�w i >\v wy�szych wyznawcy buddyzmu, jakote� religij ych, zwanych Tantras i Jogas. \V tym kierunku poszed� za daleko zas�u�ony zreszt� X. r�(il)C,zbli�enia r�nych religii zrobiono na kongresie re-i w Uiiicago. W r". 1911 kard}rna� Gibbons, arcybiskup baltiraorski, * pasterski, w kt�rym zwraca uwag� na cztery wady, 21* - 324 - John (od r. 1867) z 39 lo�ami i 2685 "bra�mi", - W. Lo�a Kanadyjska w Toronto (od r. 1865), z 391 lo�ami i 40.000 "bra�mi"1), - Kolorowa W. Lo�a Kanadyjska (murzy�ska) (z r. 1856) z 7 lo�ami i 210 "bra�mi", - W. Lo�a K^webeku w Montreal (od r. 1869) z 61 lo�ami i 5185 "bra�mi", - W. Lo�a Manitoby w Winipeg1 (od r. 1875) z 102 lo�ami i 3871 "bra�mi", - W. Lo�a w Prince Edwards Island (od r. 1875) z 14 lo�ami i 672 "bra�mi", - W. Lo�a, w Nowe} Szkocyl w Luneburgu (od r. 1866) z 66 lo�ami i 5020 "bra�mi", - Wielka Lo�a Britisli Columbia w Yictoria (od r. 1871) z 47 lo�ami i-4550 "bra�mi", - Wielka Lo�a w Alberta (Kanada od r. 1905) z 34 lo�ami i 2380 "bra�mi", - Wielka Lo�a w Saskatczawan (Kanada)2). grasuj�ce w spo�ecze�stwie ameryka�skiom. Pierwsz� jest ogromna liczba rozwod�w, drug� liche wychowanie w szko�ach publicznych, nie uwzgl�dniaj�cych wcale strony religijno-moralnej, trzeci� nie�wi�cenie niedziel i �wi�t z powodu gonitwy za z�otem, czwart� korupcya przy wyborach i w s�downictwie. ') W r. 1907 I. D. Buck wyda� w Chicago ksi��k� p. p. The Genius of Freemasonry and The Twentieth Century Crusade, w kt�rej wzywa do krucyaty przeciw Ko�cio�owi katolickiemu, na tej podstawie, �e duch katolicyzmu (Popery-papizmu) sprzeciwia si� wr�cz duchowi masoneryi, tak, �e mason musi by� wsz�dzie nieprzyjacielem papizmu. 2) Wed�ug Revae 'generale des sodetes secretes z r. 1912 by�o w Kanadzie razem 863 l� i 79.387 mason�w, ale t� liczb� nie s� obj�te lo�e' szkockie. Pr�cz masoneryi istniej� tam�o r�ne sekty podobnego ducha, jak n. p. Odd Fellows (824 l� i 80.611 cz�onk�w), K^nights Templars, Chevaliers de Pyt-hias, F r er es du Mystic Shrine, Macchabees, Rebeccas, Be-ni-Berith i Fils de 1'Alliance (czyli lo�e �ydowskie). Nawet zwi�zek rolnik�w, zwany The G rang�, utworzony zosta� na mod�� maso�sk�, tak �e katolicy nie mog� do niego nale�e�. ROZDZIA� XXVIII. Masonerya w �rodkowej Ameryce. W republikach �rodkowej Ameryki stara si� masone-rya dzier�y� ster rz�d�w i zi�ci� swe zamiary, co wywor �uje ci�g�e zaburzenia i przewroty. W Meksyku po roku 1859 prezydentom republiki zosta� br:. Beriito Juarez, kt�ry takich dopu�ci� si� bezprawi, �e spowodowa� interwency� zbrojn� Anglii, Francyi i Hiszpanii (r. 1361). Za namow� Napoleona III. przyj�� arcy-ksi��� Maksymilian Ferdynand, brat cesarza Franciszka J�zefa, koron� cesarsk� meksyka�sk�, ofiarowan� mu pjrzez party� konserwatywn�; ale zamiast i�� za przestrogami Piusa IX.1), wst�pi� niebacznie na drog� liberalizmu, czem zrazi� sobie dobrych katolik�w, podczas gdy masoni wsparli silnie Juareza. Maksymilian popad�szy w niewol� pod Queretaro, zosta� skazany na rozstrzelanie i umar� po bohatersku, a zarazem po chrze�cija�sku (19. czerwca 1867). O ostatnich jego chwilach opowiada maso�ski dziennik BudapestiNaplo z 15. stycznia 1897 nast�puj�cy szczeg�: "Kiedy cesarz Maksymilian w Queretaro w biednej izbie wi�ziennej czeka� ostatecznego wyroku, pos�a� do niego prezydent rze-czypospolijtej Juarez, wolnomularz, adjutanta swego, barona ]) Por. Pius IX. i Jego Pontyfikat T. II. Roz. VI., VII. - 326 - Gagern, z poleceniem wybadania wi�nia, czy ten�e w istocie jest woInomularzemL; przypuszczano bowiem, �e jako wyznaj�cy zasady liberalne, by� nim musi. W razie przekonania si� o tem, mia� Oagern z polecenia Juareza oznajmi� cesarzowi, �e w przystani sta� b�dzie na kotwicy okr�t, kt�rego kapitan czeka tylko rozkazu uwi�zienia go. Gagern uda� si� do wi�zienia i oddaliwszy pod jakim� pozorem obecnego tam�e spowiednika O. Fischera, zacz�� bada� cesarza wi tej kwestyi. "Dajmy temu pok�j", odrzek� na rzucone mu pytanie cesarz i spu�ciwszy g�ow�, wpad�1 w g��bokie zamy�lenie. Przekonawszy si� Gagern, �e si� niczego nie dowie, oddali� si�. Skoro Juarezowi zda� spraw� ze swej misyi, prezydent rzeczypospolitej rzek� pos�pnie: "B�g widzi, �em chcia� go uratowa�". Cesarz Maksymilian nie by� masonem i nie chcia� k�amstwem uratowa� sobie �ycia. Przypuszczenie, �e on nale�a� do sekty, pocho�dzi�o st�d, �e do tego namawia� go usilnie jego te�� Leopold I., kr�l belgijski, mason wy�,-szych stopni, ale jak widzimy, bezskutecznie. Za rz�d�w Juareza* Ko�ci� wiele ucierpia�, ale i po nag�ej jego �mierci (fls. lipca 1872), kongres, z�o�ony w wi�kszej cz�ci z ma sonow, uciska� religi�, a w r. 1-875 uchwali� nawet zupe�ny rozdzia� Ko�cio�a i pa�stwa. Obecnie istnieje t^m, jako najwy�sza w�adza maso�ska, Gra� Dieta Simbo*lica de Los Estados Unidos Mexi-canos w mie�cie Meksyku (od roku 1890) z 225 lo�ami i 22.00'0 "bra�mi". Pr�cz tego czynnemi s� Gra� Logia det VaUe de Mexico i Qran Logia del Distrelto Federal (od r. 1873) z 12 lo�ami. II. Lo�e w republikach Guatemata, Honduras, San Salwador, Nicaragua \ C: o sta Rica podlegaj� W. Wschodowi �rodkowej Ameryki w Guatemala, ale liczba ich jest niepewn�. Wielka Lo�a gruatemalska mia�a w r. 1908 - 12 l� i 400 "braci"; a W. Lo�a w Costa Rica 7 l� i 203 "braci". - 327 - III. Na wyspie Haiti pracuje Granfi Orient National d'Haiti w Port-au-Printe (od r. 1824) z 40 lo�ami, jako-te� W. Wsch�d haityjski (od r. 1886); na wyspie San Do'?-mingo Gra� Orient e Nacional de la Refiublica Dominie^ (od r. 1866)1 z 11 lo�ami i Gra� Logia Nacional Indipen-diente de la Repubtica Dominica (od r. 1891) z 15 lo�ami; na wyspie Kuba: Gra� Logia de ta I sta de Cuba (od r. 1891;) z 64 lo�ami i 2.783 "bra�mi" ; tia wyspie 'Puertorico: Gra�, Logia, Soberana de Puerto Rico (od r. 1885) z 26 lo�ami i 900 "bra�mi". Wiadomo, �e lo�e tych dw�ch ostatnich wysp w walce Hiszpanii z powsta�cami i ze Stanami Zjednoczonymi stan�y po stronie powsta�c�w1). ') Na wya^e Kuba %�t w r* 1012 k�w, a na Ferto-Rico prawie milion. 1.578.862 Jtatoli- ;:; ROZDZIA� xxix. Masonerya w po�udniowej Ameryce. Tre�� I. Republiki po�udniowej Ameryki by�y i s� widowni� ci�g�ych walk i rewolucyj. - Prze�ladowanie Ko�cio�a przez mason�w. - Kwitn�cy stan republiki Ekwador pod rz�dami pobo�nego prezydenta Garcia Moreno. - Zamordowanie tego� przez siepaczy naj�tych przez masonery�. - II. Zuchwalstwo sekty,'wciskaj�cej si� do bractw i ko�cio��w w Brazylii. - Op�r biskup�w z Olindy i z Para. - Skazanie tych�e na wi�zienie. - Reakcya katolicka. I. Republiki po�udniowej Ameryki by�y i s� widowni� ci�g�ych walk i rewolucyj, do czego przyczynia si� niema�o sekta maso�ska. Mianowicie w wieku XIX. wielce si� dali Ko�cio�owi \ve znaki prezydenci, nale��cy do l�, jak np. Tomasz Mos�uera 'w Nowej Grenadzie1), Antonio Ouz-man Blanco w Wenezueli, Santos w ...
mars2323