1574.txt

(136 KB) Pobierz
-
-   323   -
To te� s�usznie zawi�zali katolicy lig� antym;i pod nazw� "katolickiego zwi�zku �w. Jana" 1). Co niekt�re wyznania protestanckie wzbroni�y swoim kom udzia�u w masoneryi i dla parali�owania jr w�w uformowa�y t. zw. National Christiait A
Wed�ug   oblicze�   urz�dowych,   jest   obecnie nach Zjednoczonych  168 sekt protestanckich, ale wi�kszo��  mieszka�c�w  przyznaje  si�  do  indyfcrt w rzeczach   religii,  maj�c za  jedyne b�stwo  - (interes).  W   nowszych  czasach   powstaj�   tam   stM dogmatu,   ale   za  to   z  kierunkiem  wy��cznie co  nazywaj�   religi�  ameryka�sk�   albo  humanitari ich rz�du   nale�y "Unitaryzm",  godz�cy  ducha  ew| czne'g'0 z racyonalizmem, i t. z. Society for Ethical propaguj�ce moralno�� i akcy� spo�eczn� bez pra� ry, kt�re  to stowarzyszenie  zapomoc� pism  i konf< rozszerza   si�   i w   Europie2).   Mocno   rozga�c/.ioity< tam tak�e t. z, skautyzm, i  to zar�wno w�r�d m f m�skiej jak �e�skiej  (t. z. Camp - Fire Girls), * niem  tego� jest uprawia�  r�ne  sporty  i bawi�, gdy pod  wzgl�dem  religijnym .g�osi  neutralno�� l tno��.
Dzia�aniu tych  sekt i l�, krzewi�cych jc/.oli izm, tedy indyferentyzm religijny,  powszechnej �( materyalizmu,  bezwyznaniowym   szko�om,  wyuzdani si�   i literaturze   zawdzi�cza   Ameryka,   �e   nici i zepsucie obyczaj�w szerzy si� tam  w przer.i s�b,  a  olbrzymie  defraudacye s�  tam  codziem skiem. W drugiej po�owie XIX. wieku rozkrzc tak�e spirytyzm  w�r�d klas  o�wieconych,  tak, ma  mie�   do   10  milion�w wyznawc�w,  zorg;n

1) Katolicy utworzyli tak�e zwi�zek "Ryccr/ (K,tlightS of Columbu�), kt�ry atoli nie ze wszyi guje na pochwa��.
2) Por. tego� autora Obrona religii katolU str. 32 sq.
t   ko�cio�a,   z  kap�ankami   (medium),  misyonarza-
niami, zwierzchno�ci� naczeln�, rezyduj�c� w Wa-
i z cz�stymi kongresami *). Pr�cz tego czciciele
yszny,  a nawet s�o�ca czy  innych b�stw1 maj�
rcli   miastach   swoje   �wi�tynie2);   nigdzie   bo-
ywy mistycyzm i szalbierstwo, okryte szat� ta-
;,   nie   maj�  tylu   zwolennik�w,  jak  w  Stanach
nych.
lik�w by�o tam w r. 1912 do 15 milion�w, ale i y spe�niaj� wiernie swe obowi�zki religijne, ni4 ich cz�� odci�gaj� od Ko�cio�a ma��e�stwa nr. Do tego w�r�d warstw wykszta�conych i cz�ci ic�stwa pojawi� si� pr�d niezdrowy, amerykani-rwany, kt�ry lekcewa�y "cnoty bierne", jak n. p.
� listwo  i   pokor�,   a  wys�awia  nad  miar�  dzia�al-
><)�eczn�   i  posuwa   si�  za  daleko  w  zastosowaniu
��< yi   i   w   "reformie   karno�ci   ko�cielnej",  chc�c  se-
olcs�anckie zbli�y� do katolicyzmu3).
Jiuznie   zatem   Leon   XIII.  w   pi�mie   do   kardyna�a
mi, arcybiskupa baltimorskiego (z 12 lut.  1899) na-
Ic d��no�ci. Zreszt�  Ko�ci�  katolicki   na  zasadzie
laryanizmu", czyli zupe�nego rozdzia�u religii i pa�-
�>y\va  swobody i ma  por�czony przez konstytucy�
Mtl*)-
za   Stanami   Zjednoczonemi   istniej�   nast�puj�ce maso�skie: Wielka Lo�a Nowego Brun�wlkuwSt.
uasty z rz�du kongres odby� si� w listopadzie r. 1903
nie.
cz  czcicieli   s�o�ca  s� szczeg�lnie po�r�d profesor�w i >\v   wy�szych   wyznawcy   buddyzmu,   jakote�   religij ych, zwanych Tantras i Jogas. \V   tym kierunku poszed� za daleko zas�u�ony zreszt� X. r�(il)C,zbli�enia r�nych religii zrobiono na kongresie  re-i w Uiiicago.
W r".   1911   kard}rna�  Gibbons,   arcybiskup baltiraorski,
*  pasterski, w kt�rym  zwraca   uwag� na  cztery  wady,
21*
-   324   -
John   (od  r.   1867)   z  39  lo�ami  i 2685  "bra�mi",   -  W. Lo�a Kanadyjska w Toronto   (od r.  1865), z  391   lo�ami i   40.000  "bra�mi"1),  -  Kolorowa  W.  Lo�a  Kanadyjska (murzy�ska)   (z  r.   1856)   z  7  lo�ami  i 210 "bra�mi",   - W. Lo�a K^webeku w Montreal  (od r. 1869) z 61  lo�ami i 5185  "bra�mi",   - W.  Lo�a Manitoby w Winipeg1  (od r.   1875)   z   102   lo�ami   i 3871   "bra�mi",   -   W.   Lo�a w Prince Edwards Island (od r. 1875) z 14 lo�ami i 672 "bra�mi",   -   W.  Lo�a,   w  Nowe} Szkocyl  w   Luneburgu (od  r.   1866)   z   66  lo�ami  i 5020 "bra�mi",   -   Wielka Lo�a   Britisli   Columbia   w   Yictoria   (od   r.   1871)   z   47 lo�ami i-4550 "bra�mi", - Wielka Lo�a w Alberta  (Kanada od r. 1905) z 34 lo�ami i 2380 "bra�mi", - Wielka Lo�a  w Saskatczawan  (Kanada)2).
grasuj�ce w spo�ecze�stwie ameryka�skiom. Pierwsz� jest ogromna liczba rozwod�w, drug� liche wychowanie w szko�ach publicznych, nie uwzgl�dniaj�cych wcale strony religijno-moralnej, trzeci� nie�wi�cenie niedziel i �wi�t z powodu gonitwy za z�otem, czwart� korupcya przy wyborach i w s�downictwie.
') W r. 1907 I. D. Buck wyda� w Chicago ksi��k� p. p. The Genius of Freemasonry and The Twentieth Century Crusade, w kt�rej wzywa do krucyaty przeciw Ko�cio�owi katolickiemu, na tej podstawie, �e duch katolicyzmu (Popery-papizmu) sprzeciwia si� wr�cz duchowi masoneryi, tak, �e mason musi by� wsz�dzie nieprzyjacielem papizmu.
2) Wed�ug Revae 'generale des sodetes secretes z r. 1912 by�o w Kanadzie razem 863 l� i 79.387 mason�w, ale t� liczb� nie s� obj�te lo�e' szkockie. Pr�cz masoneryi istniej� tam�o r�ne sekty podobnego ducha, jak n. p. Odd Fellows (824 l� i 80.611 cz�onk�w), K^nights Templars, Chevaliers de Pyt-hias, F r er es du Mystic Shrine, Macchabees, Rebeccas, Be-ni-Berith i Fils de 1'Alliance (czyli lo�e �ydowskie). Nawet zwi�zek rolnik�w, zwany The G rang�, utworzony zosta� na mod�� maso�sk�, tak �e katolicy nie mog� do niego nale�e�.
ROZDZIA� XXVIII.
Masonerya w �rodkowej Ameryce.
W republikach �rodkowej Ameryki stara si� masone-rya dzier�y� ster rz�d�w i zi�ci� swe zamiary, co wywor �uje ci�g�e zaburzenia i przewroty.
W Meksyku po roku 1859 prezydentom republiki zosta� br:. Beriito Juarez, kt�ry takich dopu�ci� si� bezprawi, �e spowodowa� interwency� zbrojn� Anglii, Francyi i Hiszpanii (r. 1361). Za namow� Napoleona III. przyj�� arcy-ksi��� Maksymilian Ferdynand, brat cesarza Franciszka J�zefa, koron� cesarsk� meksyka�sk�, ofiarowan� mu pjrzez party� konserwatywn�; ale zamiast i�� za przestrogami Piusa IX.1), wst�pi� niebacznie na drog� liberalizmu, czem zrazi� sobie dobrych katolik�w, podczas gdy masoni wsparli silnie Juareza.
Maksymilian popad�szy w niewol� pod Queretaro, zosta� skazany na rozstrzelanie i umar� po bohatersku, a zarazem po chrze�cija�sku (19. czerwca 1867). O ostatnich jego chwilach opowiada maso�ski dziennik BudapestiNaplo z 15. stycznia 1897 nast�puj�cy szczeg�: "Kiedy cesarz Maksymilian w Queretaro w biednej izbie wi�ziennej czeka� ostatecznego wyroku, pos�a� do niego prezydent rze-czypospolijtej Juarez, wolnomularz, adjutanta swego, barona
]) Por. Pius IX. i Jego Pontyfikat T. II. Roz. VI., VII.
-  326   -
Gagern, z poleceniem wybadania wi�nia, czy ten�e w istocie jest woInomularzemL; przypuszczano bowiem, �e jako wyznaj�cy zasady liberalne, by� nim musi. W razie przekonania si� o tem, mia� Oagern z polecenia Juareza oznajmi� cesarzowi, �e w przystani sta� b�dzie na kotwicy okr�t, kt�rego kapitan czeka tylko rozkazu uwi�zienia go. Gagern uda� si� do wi�zienia i oddaliwszy pod jakim� pozorem obecnego tam�e spowiednika O. Fischera, zacz�� bada� cesarza wi tej kwestyi. "Dajmy temu pok�j", odrzek� na rzucone mu pytanie cesarz i spu�ciwszy g�ow�, wpad�1 w g��bokie zamy�lenie. Przekonawszy si� Gagern, �e si� niczego nie dowie, oddali� si�. Skoro Juarezowi zda� spraw� ze swej misyi, prezydent rzeczypospolitej rzek� pos�pnie: "B�g widzi, �em chcia� go uratowa�".
Cesarz Maksymilian nie by� masonem i nie chcia� k�amstwem uratowa� sobie �ycia. Przypuszczenie, �e on nale�a� do sekty, pocho�dzi�o st�d, �e do tego namawia� go usilnie jego te�� Leopold I., kr�l belgijski, mason wy�,-szych stopni, ale jak widzimy, bezskutecznie.
Za rz�d�w Juareza* Ko�ci� wiele ucierpia�, ale i po nag�ej jego �mierci (fls. lipca 1872), kongres, z�o�ony w wi�kszej cz�ci z ma sonow, uciska� religi�, a w r. 1-875 uchwali� nawet zupe�ny rozdzia� Ko�cio�a i pa�stwa.
Obecnie istnieje t^m, jako najwy�sza w�adza maso�ska, Gra� Dieta Simbo*lica de Los Estados Unidos Mexi-canos w mie�cie Meksyku (od roku 1890) z 225 lo�ami i 22.00'0 "bra�mi". Pr�cz tego czynnemi s� Gra� Logia det VaUe de Mexico i Qran Logia del Distrelto Federal (od r. 1873) z 12 lo�ami.
II. Lo�e w republikach Guatemata, Honduras, San Salwador, Nicaragua \ C: o sta Rica podlegaj� W. Wschodowi �rodkowej Ameryki w Guatemala, ale liczba ich jest niepewn�. Wielka Lo�a gruatemalska mia�a w r. 1908 - 12 l� i 400 "braci"; a W. Lo�a w Costa Rica 7 l� i 203 "braci".
-   327  -
III. Na wyspie Haiti pracuje Granfi Orient National d'Haiti w Port-au-Printe (od r. 1824) z 40 lo�ami, jako-te� W. Wsch�d haityjski (od r. 1886); na wyspie San Do'?-mingo Gra� Orient e Nacional de la Refiublica Dominie^ (od r. 1866)1 z 11 lo�ami i Gra� Logia Nacional Indipen-diente de la Repubtica Dominica (od r. 1891) z 15 lo�ami; na wyspie Kuba: Gra� Logia de ta I sta de Cuba (od r. 1891;) z 64 lo�ami i 2.783 "bra�mi" ; tia wyspie 'Puertorico: Gra�, Logia, Soberana de Puerto Rico (od r. 1885) z 26 lo�ami i 900 "bra�mi". Wiadomo, �e lo�e tych dw�ch ostatnich wysp w walce Hiszpanii z powsta�cami i ze Stanami Zjednoczonymi stan�y po stronie powsta�c�w1).
') Na wya^e Kuba %�t w r*  1012 k�w, a na Ferto-Rico prawie milion.
1.578.862 Jtatoli-
;:; ROZDZIA� xxix.
Masonerya w po�udniowej Ameryce.
Tre�� I. Republiki po�udniowej Ameryki by�y i s� widowni� ci�g�ych walk i rewolucyj. - Prze�ladowanie Ko�cio�a przez mason�w. - Kwitn�cy stan republiki Ekwador pod rz�dami pobo�nego prezydenta Garcia Moreno. - Zamordowanie tego� przez siepaczy naj�tych przez masonery�. - II. Zuchwalstwo sekty,'wciskaj�cej si� do bractw i ko�cio��w w Brazylii. - Op�r biskup�w z Olindy i z Para. - Skazanie tych�e na wi�zienie. - Reakcya katolicka.
I. Republiki po�udniowej Ameryki by�y i s� widowni� ci�g�ych walk i rewolucyj, do czego przyczynia si� niema�o sekta maso�ska. Mianowicie w wieku XIX. wielce si� dali Ko�cio�owi \ve znaki prezydenci, nale��cy do l�, jak np. Tomasz Mos�uera 'w Nowej Grenadzie1), Antonio Ouz-man Blanco w Wenezueli, Santos w ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin