205Wiśniewski-poprawiony-art.pdf
(
6833 KB
)
Pobierz
Bernard Wiśniewski
Instytut Nawigacji Morskiej, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie
OMIJANIE CYKLONÓW TROPIKALNYCH PRZEZ
STATKI W ŻEGLUDZE OCEANICZNEJ
Streszczenie:
Zaprezentowano metodykę konstruowania nakresu antykolizyjnego dla statku
celem omijania cyklonu tropikalnego. Przedstawiono algorytm obliczeniowy opracowanego
programu komputerowego oraz wyniki jego testowania. Wykorzystano informacje z podróży
statku „Diana” i informacje z komunikatów o rzeczywistym cyklonie tropikalnym Bill
przemieszczającym się w sierpniu 2009 r. przez Północny Atlantyk
Słowa kluczowe:
nawigacja pogodowa, omijanie cyklonów, program obliczeniowy
1.
WPROWADZENIE
Na obszarach objętych działalnością cyklonów tropikalnych musimy zachować
procedurę pozyskiwania informacji, identyfikacji niebezpieczeństwa, poprawności w
wykonaniu obliczeń bezpiecznych kursów i prędkości statku a w podejmowaniu decyzji
unikać obszaru zagrożenia cyklonem (rys.1.).
W Zakładzie Nawigacji Morskiej Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie
rozwiązywano problem omijania cyklonów tropikalnych od 1980r [2, 5]. Praktyczną
implementacją badań nad tym zagadnieniem było stworzenie komputerowego programu
„Cyklon” służącego do wyznaczania sektora kursów niebezpiecznych lub stwierdzenia
jego braku występowania przy założonym kursie i prędkości statku oraz znajomości
podstawowych parametrów cyklonu z komunikatu. Nowo zbudowany program
rozszerzono o możliwości kompleksowego uwzględniania programowanych pozycji
cyklonu i statku z wyprzedzeniem do 72 godzin co zdecydowanie ułatwia podejmowanie
decyzji o zmianie kursu statku, prędkości statku lub jednoczesnym wykorzystaniu tych
manewrów w sytuacji zagrożenia cyklonu. Zachowano podstawowe autorskie algorytmy
charakteryzujące następującą procedurę i wykonanie obliczeń:
•
naniesienie aktualnej pozycji statku na mapie;
•
obliczenie promienia niepewności położenia oka cyklonu od danych z komunikatu do
momentu wykonania manewru;
•
przyjęcie strefy sztormowej ∆ z komunikatu;
1
•
wyznaczenie sektora lub sektorów niebezpiecznych uwzględniając wektory prędkości
statku (Vs) i cyklonu (Vc).
Rys.1. Schemat postępowania na akwenach objętych możliwością występowania cyklonów tropikalnych
W powyższej sytuacji prezentowanej na rysunku 2 mamy do czynienia z
występowaniem jednego sektora kursów niebezpiecznych. Statek porusza się kursem
niebezpiecznym (sektor NB od 19° do 71°) i żegluje na przecięcie się z torem cyklonu
tropikalnego. W powyższym przykładzie kurs statku znajduje się w sektorze kursów
niebezpiecznych (sektor zakreskowany). Daje nam to informacje o konieczności zmiany
kursu lub prędkości, bądź jednoczesnej zmiany kursu i prędkości statku [3, 4].
Jednym z wniosków jest fakt, iż komunikaty i ostrzeżenia o cyklonach, które wydawane
są 3 godziny po głównych terminach obserwacyjnych zawierają ekstrapolowaną pozycję
cyklonu na godzinę wydania komunikatu. W dokładności pozycji cyklonu uwzględniona
jest więc zmiana po upływie czasu, który upłynął od głównego terminu obserwacji zwykle
3 godziny.
Nowa wersja programu Cyklon zawiera całą procedurę na moment uzyskania
komunikatu i dla rzeczywistej pozycji statku oraz została rozbudowana o procedurę
2
programowania trasy na dalsze godziny i dni przy wykorzystaniu informacji o prognozach
położenia cyklonu z komunikatów oraz prognoz przewidywanych pozycji statku.
Opis programu zawarto we wcześniejszych publikacjach [1, 6].
Rys.2. Przykład konstruowania nakresu antykolizyjnego (A) oraz jego syntetyczny graficzny obraz
prezentowany na mapach (B)
2.
PROCEDURY I METODYKA TESTOWAŃ
Procedury i metodyka testowań jest oparta na uwzględnieniu rzeczywistych
komunikatów o cyklonach tropikalnych nadawanych przez centra lądowe. Przykład
wydruku komunikatu pokazano w tabeli nr 1.
Testowania zaprezentowano na przykładzie żeglugi statku Diana w podróży z Lizbony
do Nowego Yorku. W dniu 20 sierpnia 2009 roku statek znalazł się na pozycji φ=40°N,
λ=040°W i o godzinie 15 otrzymał komunikat o cyklonie tropikalnym Bill. Pozycja
cyklonu z analiz na godz. 12 UTC jest deklarowana na pozycji 22,1° N i 061,0° W który
przemieszcza się kursem KDc=305° z prędkością 16W. Niepewność położenia oka
cyklonu określono na 10Mm. Na godzinę 15 UTC wyznaczono prawdopodobne położenie
cyklonu na 22,6° N, 61,7° W oraz promień wiatrów silnych powyżej 34W od 100 do
225Mm w sektorze NE.
Pierwsze testowanie winno być wykonane bezpośrednio po uzyskaniu komunikatu o
cyklonie dla aktualnej rzeczywistej pozycji statku. Statek w ten sposób sprawdza czy
istnieje sektor kursów niebezpiecznych a jeżeli istnieje – w jakim jest przedziale
stopniowym.
3
Następnie kapitan statku wprowadza najistotniejsze dane z prognoz komunikatu
wywołując dodatkowy panel z prognozowanymi pozycjami cyklonu (PPC). W programie
obliczeniowym znajdą się:
- przewidywane pozycje cyklonu kolejno od 12 do 72 godzin,
- przewidywane strefy zagrożenia wiatrami silnymi ≥ 34W (lub strefę znacznego
falowania, np. powyżej 4 metrów) dla kolejno przewidywanych pozycji cyklonu.
Program obliczy dodatkowo przewidywane kursy i prędkości przemieszczania się cyklonu
oraz kolejne prognozowane pozycje statku znając jego prędkość i kurs (rys.3.).
START
Wprowadzenie danych w pola
(z klawiatury lub pliku)
Obliczanie aktualnej pozycji cyklonu
(GMT-t) i rozmiaru obszaru
Czy aktualny
kurs jest
niebezpieczny?
NIE
TAK
Wyznaczanie momentu wejścia statku
w obszar niebezpieczny
Czy tryb
powiększenia
jest włączony?
TAK
NIE
Prezentacja danych na ekranie
i obiektów na mapie (bez
powiększenia)
Prezentacja danych na ekranie
i obiektów na mapie (z
powiększeniem)
TAK
NIE
Opcja wyjścia
jest włączona?
KONIEC
Rys.3. Algorytm obliczeń
4
Tablica 1
Wydruk z komunikatu o cyklonie Bill z dnia 20.08.2009 r.
ZCZC MIATCMAT3 ALL
TTAA00 KNHC DDHHMM CCA
HURRICANE BILL FORECAST/ADVISORY NUMBER 21...CORRECTED
NWS TPC/NATIONAL HURRICANE CENTER MIAMI FL AL032009
1500 UTC THU AUG 20 2009
CORRECTED FOR 12 FOOT SEAS
AT 11 AM AST...1500 UTC...THE BERMUDA WEATHER SERVICE HAS ISSUED A
HURRICANE WATCH FOR BERMUDA. A HURRICANE WATCH MEANS THAT
HURRICANE CONDITIONS ARE POSSIBLE WITHIN THE WATCH AREA...GENERALLY
WITHIN 36 HOURS.
HURRICANE CENTER LOCATED NEAR 22.6N 61.7W AT 20/1500Z
POSITION ACCURATE WITHIN 10 NM
PRESENT MOVEMENT TOWARD THE NORTHWEST OR 305 DEGREES AT 16 KT
ESTIMATED MINIMUM CENTRAL PRESSURE 951 MB
EYE DIAMETER 20 NM
MAX SUSTAINED WINDS 105 KT WITH GUSTS TO 130 KT.
64 KT....... 90NE 45SE 30SW 75NW.
50 KT.......120NE 90SE 60SW 100NW.
34 KT.......225NE 200SE 100SW 200NW.
12 FT SEAS..440NE 320SE 350SW 375NW.
WINDS AND SEAS VARY GREATLY IN EACH QUADRANT. RADII IN NAUTICAL
MILES ARE THE LARGEST RADII EXPECTED ANYWHERE IN THAT QUADRANT.
REPEAT...CENTER LOCATED NEAR 22.6N 61.7W AT 20/1500Z
AT 20/1200Z CENTER WAS LOCATED NEAR 22.1N 61.0W
FORECAST VALID 21/0000Z 24.2N 63.8W
MAX WIND 110 KT...GUSTS 135 KT.
64 KT... 90NE 45SE 30SW 75NW.
50 KT...120NE 90SE 60SW 100NW.
34 KT...225NE 200SE 100SW 200NW.
FORECAST VALID 21/1200Z 26.6N 66.0W
MAX WIND 115 KT...GUSTS 140 KT.
64 KT... 75NE 45SE 30SW 45NW.
50 KT...120NE 100SE 70SW 100NW.
34 KT...225NE 200SE 120SW 180NW.
FORECAST VALID 22/0000Z 29.5N 67.5W
MAX WIND 115 KT...GUSTS 140 KT.
64 KT... 75NE 45SE 30SW 45NW.
50 KT...120NE 100SE 70SW 100NW.
34 KT...225NE 200SE 120SW 180NW.
FORECAST VALID 22/1200Z 32.5N 69.0W
MAX WIND 110 KT...GUSTS 135 KT.
50 KT...120NE 100SE 70SW 100NW.
34 KT...225NE 200SE 120SW 180NW.
FORECAST VALID 23/1200Z 40.5N 66.5W
MAX WIND 100 KT...GUSTS 120 KT.
50 KT...120NE 120SE 70SW 100NW.
34 KT...225NE 225SE 120SW 180NW.
3.
WYNIKI TESTOWAŃ I ICH INTERPRETACJA
Dnia 20 sierpnia 2009 r. o godz. 15:00 UTC statek znalazł się na pozycji φ=40ºN,
λ=040ºW, żeglując kursem KDd=270º z prędkością 13W w rzeczywistych warunkach
pogodowych (V
0
– prędkość eksploatacyjna na spokojnej wodzie = 13,6W).
5
Plik z chomika:
Krzysztex
Inne pliki z tego folderu:
03011101.JPG
(2756 KB)
13351-fale_rozchodzenie_się_fal_fala_stojąca_rezonans.doc
(87 KB)
2011_1_2.pdf
(462 KB)
2011_2_2.pdf
(65 KB)
205Wiśniewski-poprawiony-art.pdf
(6833 KB)
Inne foldery tego chomika:
AM
elektronika
Fizyka laborki
Janusz Jan Nowak
ore
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin