Odma.docx

(12 KB) Pobierz

Odma

 

 

Przy wypadkach samochodowych częstą przyczyną urazów klatki piersiowej jest uderzenie nią o kierownicę w momencie zderzenia. Do lżejszych urazów możemy zaliczyć odbite lub połamane żebra, natomiast do ciężkich odmę otwartą i wentylową. Przy odbitych lub połamanych żebrach jedyną naszą pomocą będzie ułożenie poszkodowanego w sposób minimalizujący ból i ułatwiający oddychanie, najlepiej w pozycji półsiedzącej.

Jeżeli mamy do czynienia z odmą otwartą, nasza pomoc będzie polegała na założeniu na ranę opatrunku trójstronnego. Polega to na założeniu w miarę szczelnego opatrunku z gazy jałowej na ranę i jej okolice z trzech stron przytwierdzonego  do ciała plastrem. Czwartą stronę tego opatrunku zostawiamy wolną, ponieważ będzie ona pełniła rolę zaworu. Może się zdarzyć, że będzie tam tkwiło jeszcze ciało obce. Wtedy musimy dodatkowo je ustabilizować, aby nie powodowało dalszych uszkodzeń. Poszkodowanego należy położyć na uszkodzonym boku, aby zapewnić stabilizację klatki piersiowej.

W razie potrzeby będziemy musieli również podjąć postępowanie przeciwwstrząsowe. 

Przy odmie wentylowej każdy wdech powoduje dopełnianie się odmy bez możliwości ewakuacji powietrza z opłucnej w trakcie wydechu. Gromadzące się powietrze uciska najpierw płuco po stronie uszkodzenia, następnie jest przyczyną przesunięcia śródpiersia na stronę zdrową oraz pogorszenia wentylacji zdrowego płuca.

Odbarczenie odmy wentylowej jest metodą przyrządową i nie wszyscy ratownicy mają uprawnienia do jego wykonywania. Wykonanie tej procedury wymaga odpowiedniego przeszkolenia!!! Z tego powodu nie będę opisywał postępowania przy tego typu obrażeniach.     

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin