Metodologia PL.pdf

(203 KB) Pobierz
303381623 UNPDF
Szkoła Festiwalu Nauki
143
W. Grajkowski, A. Karnkowska, M. Augustyniak, E. Bogusz,
H. Dąbrowska, A. Dmoch-Hołody, B. Woźniak, A. Zdrojewska.
Szkoła Festiwalu Nauki | ul. Ks. Trojdena 4 | 02-109 Warszawa
tel. 22 597 07 68 | faks 22 597 07 15 | sfn@iimcb.gov.pl
Jak prawidłowo przeprowadzić eksperyment naukowy?
czyli codzienne dylematy Karola Dociekliwego
Wstęp
Pojęcia takie jak problem badawczy, hipoteza, kontrola pozytywna i
negatywna mogą wydawać się uczniom trudne do zrozumienia, zatem
warto im pokazać, że każdy z nas, każdego dnia rozwiązuje liczne proble-
my badawcze, tworzy kontrole i testuje postawione hipotezy, chociażby
po to, żeby znaleźć rano skarpetki…
Niniejszy scenariusz ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi
pojęciami z zakresu metodologii badań naukowych. Myślą przewodnią
jest uświadomienie uczniom, że te trochę abstrakcyjne terminy dotyczą
czynności i procesów myślowych, które każdy z nas wykonuje wielo-
krotnie w ciągu dnia. Punktem wyjścia będzie oczywiście wprowadzenie
tych pojęć i wyjaśnienie ich znaczenia. Jednak najważniejsze jest, aby
uczniowie zrozumieli istotę stawiania problemów badawczych, formuło-
wania hipotez i przeprowadzania eksperymentów, nie tylko naukowych
i niekoniecznie z zakresu biologii. Zatem w pierwszej części lekcji pro-
ponujemy trening tych umiejętności na przykładach „z życia wziętych”.
Podajemy kilkanaście takich przykładów, ale oczywiście można je mnożyć
w nieskończoność. W drugiej części lekcji proponujemy przeprowadzenie
bardzo znanego eksperymentu, w którym przy pomocy jodyny wykrywa-
my skrobię zawartą w różnych produktach spożywczych. Eksperyment
jest prosty i szybki, ale nieco zmodyikowaliśmy jego przebieg dodając
nowe elementy, które mamy nadzieję, udowodnią uczniom jak ważne
są kontrole i uświadomią, że nie zawsze otrzymujemy wynik zgodny z
naszymi oczekiwaniami. Mamy nadzieję, że dzięki temu scenariuszowi
uczniowie lepiej zrozumieją tak ważne w biologii terminy i procesy my-
ślowe i pomoże im to nie tylko w pomyślnym zdaniu matury, gdzie na te
zagadnienia położony jest duży nacisk, ale także w życiu codziennym.
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu
biologicznego
Problem badawczy - pytanie, na które odpowiedź
u z y skujemy w w y niku pr zeprow adzoneg o
doświadczenia. Celem doświadczenia jest rozwiązanie
problemu badawczego.
Hipoteza - przypuszczalna, niekoniecznie prawdziwa,
odpowiedź na pytanie stanowiące problem badawczy.
Badacz opierając się na wiedzy teoretycznej stawia
hipotezę przed przystąpieniem do doświadczenia.
Uzyskane wyniki eksperymentu decydują o tym czy
hipoteza okazuje się prawdziwa i należy ją przyjąć za
rozwiązanie problemu badawczego czy też jest
fałszywa i trzeba ją odrzucić.
www.sfn.edu.pl
303381623.007.png 303381623.008.png 303381623.009.png 303381623.010.png
Szkoła Festiwalu Nauki
Określenie
problemu
badawczego
Do rozwiązania przez uczniów:
Karol musi skontaktować się z dziadkiem. Dziadek, jako człowiek starej daty
nie ma telefonu komórkowego, ale można zadzwonić do niego do domu
lub do pracy. Na pewno jest w tej chwili w jednym z tych dwóch miejsc, ale
Karol nie wie, w którym. Sformułuj problem badawczy i postaw hipotezę,
którą Karol przetestuje.
Komentarz:
Należy zwrócić uwagę na to, że niezależnie od tego, jaką hipotezę posta-
wiono i pod który telefon zadzwoni Karol, to i tak dowie się, gdzie jest
dziadek. Jest to zatem przykład na to, że postawienie nawet fałszywej
hipotezy doprowadza nas do rozwiązania problemu badawczego, chociaż
może to kosztować więcej czasu (sprawdzanie kolejnych szulad) lub
pieniędzy (wykonywanie kolejnych telefonów).
Postawienie
hipotezy
Odrzucenie
hipotezy
Wybór metody
badawczej
Do rozwiązania przez uczniów:
Karol znalazł na strychu starą lampę bez żarówki. Chce sprawdzić, czy lampa
jest sprawna. Sformułuj problem badawczy, postaw hipotezę, zaproponuj,
jak można ją przetestować.
Komentarz:
Oczywiście testowanie hipotezy polegać będzie na wkręceniu żarówki
i podłączeniu lampy do prądu. Przyjmijmy, że po włączeniu lampa nie
świeci. Czy na tej podstawie możemy uznać, że lampa jest zepsuta? A
jeśli to żarówka jest przepalona? Albo może gniazdko, do którego pod-
łączyliśmy lampę jest uszkodzone? Należy zatem sprawdzić czy żarówka
i gniazdko są sprawne, najprościej poprzez wkręcenie żarówki do lampy,
o której wiemy na pewno, że działa, a następnie podłączenie jej do
naszego gniazdka. W ten sposób doświadczenie zostaje wzbogacone
o kontrolę pozytywną .
Kontrola pozytywna – doświadczenie pomocnicze,
które przeprowadza się w identyczny sposób jak
doświadczenie właściwe, ale na obiekcie kontrolnym
– takim, o którym wiemy, że pozwoli nam zaobserwować
określony efekt, będący przedmiotem badania.
W opisanym powyżej doświadczeniu obiektem kontrolnym jest lam-
pa, co do której Karol ma pewność, że jest sprawna i powinien móc
zaobserwować „efekt będący przedmiotem badania” czyli świecenie.
Zastosowanie kontroli pozytywnej pozwala wykryć ewentualne błędy
w procedurze doświadczalnej (przepalona żarówka, zepsute gniazdko),
które mogłyby wprowadzić badacza w błąd co do prawdziwości po-
stawionej hipotezy (Karol mógłby niesłusznie uznać, że znaleziona na
strychu lampa jest zepsuta).
Przeprowadzenie
doświadczenia
A
Wynik przeczy
hipotezie
Wynik
potwierdza
hipotezę
Rozwiązanie
problemu
badawczego
Kolejne etapy eksperymentu naukowego:
Schemat ten dotyczy przeprowadzania praktycznie
wszystkich eksperymentów naukowych, ale
również każdy z nas nieświadomie stosuje te same
zasady w codziennym życiu.
Przykład:
Karol nie może znaleźć swoich skarpetek. Wie,
że są w jednej z 6 szuf lad, ale nie pamięta,
w której.
Problem badawczy: w której szuladzie są skarpetki?
Hipoteza: w drugiej od góry (Karolowi wydaje się, że
tam mogą być)
Eksperyment: Karol otwiera szuladę i sprawdza czy
są tam skarpetki
Wynik: skarpetek nie ma
Wniosek: hipoteza okazała się fałszywa (Karol ją
obalił)
Następna hipoteza: skarpetki są w trzeciej szuladzie
od góry
Tym razem okazuje się, że rzeczywiście tam są, hi-
poteza zostaje potwierdzona, a problem badawczy
rozwiązany.
Do rozwiązania przez uczniów:
Karol będzie wiercił otwór w ścianie, żeby powiesić obraz. Najpierw jednak
chce się przekonać czy w tym miejscu nie biegną żadne przewody ani rury.
W tym celu pożyczył od kolegi wykrywacz metali. Jak powinno wyglądać
doświadczenie przeprowadzone przez Karola?
Komentarz:
Żeby obalić lub potwierdzić postawioną hipotezę („w tym miejscu w
ścianie nie ma przewodów ani rur”) Karol musi sprawdzić to miejsce
wykrywaczem metali. Nie ma jednak oczywiście gwarancji, że wykrywacz
jest na tyle czuły, że zasygnalizuje obecność cienkiego przewodu lub rury
ukrytej głębiej w murze. W związku z tym Karol musi przeprowadzić
kontrolę pozytywną, czyli sprawdzić wykrywaczem te miejsca w ścianie,
gdzie na pewno znajdują się przewody lub rury np. w pobliżu gniazdek
elektrycznych czy kranów.
www.sfn.edu.pl
303381623.001.png
Metodologia eksperymentu naukowego
Do rozwiązania przez uczniów:
Przykłady dodatkowe (do wykorzystania na
lekcji lub jako praca domowa):
Przykład .
Karol kupił pojemnik do próżniowego przechowywania
żywności, który według sprzedawcy pozwala przedłużyć
okres przydatności do spożycia znajdujących się w nim
produktów. Karol postanowił sprawdzić czy to prawda,
innymi słowy: chciał przetestować hipotezę postawioną
przez sprzedawcę. W tym celu zamknął w pojemniku
różne produkty spożywcze, a kiedy otworzył go po
pięciu dniach, okazało się, że wszystko nadal nadaje
się do jedzenia. Uznał zatem, że hipoteza okazała się
prawdziwa. Czy postąpił słusznie?
Komentarz:
Karol powinien dokładnie takie same produkty
spożywcze umieścić również w jakimś zwyczajnym
pojemniku. Być może wybrana przez niego żywność
nadaje się do jedzenia po pięciu dniach, nawet jeśli
jest przechowywana w tradycyjny sposób. Innymi
słowy: Karol powinien wprowadzić kontrolę nega-
tywną .
Kontrola negatywna – doświadczenie
pomocnic ze, pr zeprowadzone w
identyczny sposób jak doświadczenie
właściwe, ale pozbawione tego czynnika,
który naszym zdaniem wpływa na
badany efekt.
W opisanym powyżej przykładzie Karol bada wpływ
opakowania próżniowego na świeżość żywności,
zatem to opakowanie jest jedynym elementem, któ-
rym doświadczenie kontrolne może różnić się od do-
świadczenia właściwego. Oznacza to m.in., że w obu
pojemnikach muszą być przechowywane takie same
produkty spożywcze i oba muszą na równie długi czas
zostać umieszczone w takiej samej temperaturze.
Prawidłowo przeprowadzona kontrola negatywna
pozwala na zaobserwowanie wpływu tylko jednego,
badanego czynnika, z pominięciem wszystkich innych
(np. temperatura, rodzaj żywności).
Każdej zimy Karol wykłada do karmnika przed domem
słoninę dla sikorek. W tym roku chce jednak sprawdzić
czy sikorki nadal będą przylatywać, jeśli zamiast tego
wyłoży siemię lniane. Zaprojektuj doświadczenie, jakie
powinien przeprowadzić Karol, aby się o tym przekonać.
Jedyny efekt, który Karol może obserwować to obecność
bądź brak sikorek, nie jest natomiast w stanie oceniać
ile pokarmu zjadły, ponieważ do karmnika przylatują
również inne głodne ptaki.
Komentarz:
W tym wypadku Karol musi zastosować zarówno
kontrolę pozytywną jak i negatywną. Pierwszego dnia
powinien wyłożyć do karmnika słoninę, aby przekonać
się czy sikorki w ogóle są w okolicy (kontrola pozy-
tywna). Drugiego dnia powinien pozostawić karmnik
pusty, aby wykluczyć możliwość, że ptaki przylatują
do niego z przyzwyczajenia, niezależnie od tego czy
danego dnia znajduje się tam pokarm czy nie (kon-
trola negatywna). Wreszcie trzeciego dnia powinien
wyłożyć siemię lniane, aby potwierdzić lub obalić
postawioną hipotezę.
Przykład .
Firma farmaceutyczna testuje nowy środek łagodzący
objawy uczulenia na kocią sierść. Na badania zgło-
siło się 38 ochotników, twierdzących, że cierpi na tę
przypadłość. Jak powinien zostać przeprowadzony
eksperyment?
Komentarz:
Najpierw należy przeprowadzić kontrolę pozytywną,
aby przekonać się czy wszyscy ochotnicy rzeczywiście
mają alergię na kocią sierść. Zwykle robi się to po-
przez zastrzyk z preparatu zawierającego określone
alergeny, można jednak przyjąć metodę polegającą
na zamknięciu ochotników na kilka godzin w jed-
nym pomieszczeniu z kotami. Aby uzyskać kontrolę
negatywną, trzeba podzielić ochotników na dwie
równoliczne grupy i jednej podać testowany środek
a drugiej tzw. placebo, czyli substancję obojętną dla
organizmu. Zastosowanie placebo jest niezbędne,
ponieważ ludzie niejednokrotnie po podaniu leku
ulegają sugestii do tego stopnia, że odczuwają
osłabienie objawów chorobowych. Oczywiście obie
grupy muszą zostać poddane działaniu alergenu w
identycznych okolicznościach (np. dwa identyczne
pokoje z równą liczbą kotów). Porównanie objawów
uczulenia u osób poddanych działaniu preparatu i
osób z grupy kontrolnej powinno pozwolić na ocenę
skuteczności leku.
Do rozwiązania przez uczniów:
Karol kupił środek odstraszający komary i postanowił
go wypróbować. Okazja nadarzyła się kilka dni później,
kiedy razem z piątką przyjaciół biwakował nad jeziorem.
Jaki eksperyment powinien przeprowadzić Karol?
Komentarz:
Karol musi podzielić przyjaciół na dwie trzyosobowe
grupy: badaną, czyli tę, która użyje środka odstra-
szającego komary oraz grupę kontrolną, która go nie
zastosuje. Następnie należy porównać liczbę ukąszeń
przez komary w obu grupach. Gdyby wszyscy obecni
użyli preparatu, zabrakłoby kontroli negatywnej i
uzyskane wyniki niczego nie powiedziałyby o skutecz-
ności środka (nie można wykluczyć też ewentualności,
że nad jeziorem w ogóle nie ma komarów).
Copyright © Fundacja BioEdukacji, 2005
303381623.002.png
Szkoła Festiwalu Nauki
Doświadczenie do przeprowadzenia
na lekcji
Cel: Wykrywanie skrobi w produktach
spożywczych przy pomocy jodyny.
Materiały:
7 zakraplaczy lub łyżeczek
21 małych plastikowych kubeczków
kserokopia karty pracy
Przebieg doświadczenia:
Klasę należy podzielić na grupy, maksymalnie czteroo-
sobowe, wtedy każda osoba w zespole ma konkretne
zadania do wykonania. Podajemy propozycję podziału
na 7 grup (Tabela 1.). Jako kontrolę pozytywną stosujemy
barwienie zawiesiny skrobi, a jako negatywną – wody.
zawiesina skrobi (nasyp 3 łyżki mąki ziemniaczanej
do szklanki zimnej wody) i rozlej niewielką objętość
do kubeczków dla każdej grupy
jodyna
śmietana
jabłko
ziemniak
lekko niedojrzały banan
białe pieczywo
woda
„fałszy wa śmietana” (dodaj do normalnej
śmietany odrobinę mąki ziemniaczanej i dokładnie
wymieszaj)
„fałszywa jodyna” (np. odgazowana cola lub
dowolny inny produkt o podobnym do jodyny
kolorze i niezbyt mocnym zapachu)
Każda grupa uczniów otrzymuje zestaw trzech naczynek
zwierających kolejno próbki: 1. czystą wodę; 2. zawiesinę
skrobi; 3. jedną z próbek oznaczonych A-G.
Uczniowie wkrapiaja kilka kropel jodyny do każdego z
trzech naczynek i po upływie 1 min obserwują barwę
próbki, notując zauważone zmiany.
Po przeprowadzeniu przez uczniów eksperymentu, na
tablicy powinna powstać tabela zbiorcza (tabela 2.), w
której znajdą się wszystkie wyniki.
Tabela 1. Podział klasy na grupy
Grupa
Próba badana
Odczynnik do wykrywania
skrobi
Cel
A
ziemniak
jodyna
uzyskanie spodziewanego wyniku pozytywnego
B
ziemniak
fałszywy odczynnik do
wykrywania skrobi
uzyskanie niespodziewanego wyniku negatywnego - udo-
wodnienie roli kontroli
C
kawałek jabłka
jodyna
uzyskanie spodziewanego wyniku negatywnego
D
lekko niedojrzały banan jodyna
uzyskanie niespodziewanego, lub spodziewanego wyniku
pozytywnego, być może obalenie hipotezy
E
śmietana
jodyna
uzyskanie spodziewanego wyniku negatywnego
F
śmietana z dodatkiem
mąki ziemniaczanej
jodyna
uzyskanie niespodziewanego wyniku pozytywnego, hipo-
teza nie zawsze musi być prawdziwa
G
białe pieczywo
jodyna
uzyskanie spodziewanego wyniku pozytywnego
Omówienie wyników
Podczas omawiania wyników przedstawiciele
wszystkich grup prezentują sformułowane przez
siebie problemy badawcze i postawione hipotezy
oraz interpretują wyniki eksperymentu, potwier-
dzając bądź obalając hipotezę. Należy raz jeszcze
podkreślić, że bez względu na to, czy postawiona
hipoteza była prawdziwa czy fałszywa, prawidłowo
przeprowadzony eksperyment pozwala znaleźć roz-
wiązanie problemu badawczego. Trzeba mieć jednak
świadomość, co tak naprawdę jest przedmiotem
badania, np. grupa wykrywająca skrobię w śmietanie
zafałszowanej mąką nie powinna wyciągać wniosku
„śmietana zawiera skrobię”, lecz „badana próbka
zawiera skrobię”. Szczególną uwagę należy zwrócić
na wyniki doświadczenia przeprowadzonego przez
grupę używającą wygazowanej coli zamiast jodyny,
ponieważ przykład ten w prosty sposób ilustruje
ważną rolę doświadczeń kontrolnych.
Na zakończenie lekcji uczniowie odpowiadają
na pytania zamieszczone w KARTACH PRACY.
www.sfn.edu.pl
303381623.003.png
Metodologia eksperymentu naukowego
Tabela 2. Tabela zbiorcza z wynikami z wszystkich grup
Grupa
Próba badana
Postawiona hipoteza
Wynik bada-
nej próby
Kontrola po-
zytywna
Kontrola nega-
tywna
A
ziemniak
+
+
-
B
ziemniak
-
-
-
C
jabłko
-
+
-
D
banan
+
+
-
E
śmietana
-
+
-
F
śmietana
+
+
-
G
białe pieczywo
+
+
-
Scenariusz Szkoły Festiwalu Nauki i Fundacji BioEdukacji powstał w
ramach projektu „Biologia XXI wieku - nowe scenariusze lekcyjne i
zajęcia w liceach z małych miejscowości” inansowanego ze środków
Fundacji PZU, na podstawie umowy nr 28/KE/2005 z dnia 30 czerwca
2005r. Został przetestowany i dopracowany na podstawie dwunastu
lekcji testowych z młodzieżą z liceów woj. mazowieckiego.
Adaptacja protokołu została wykonana w ramach projektu VOLVOX,
inansowanego przez Komisję Europejską w Szóstym Programie Ra-
mowym.
Copyright © Fundacja BioEdukacji, 2005
303381623.004.png 303381623.005.png 303381623.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin