Plan wychowawczy dla klasy I b
rok szkolny 2009/2010
Szkoła PODSTAWOWA NR 46 IM. MARII dĄBROWSKIEJ W POZNANIU
OPRACOWANIE: mgr Ewa Napierała
Wartości
Ogólne zadania
wychowawcze
Efekty (postawy, zachowania)
Sposób realizacji
Społeczne (społeczność szkolna i lokalna)
Poznajemy się wzajemnie
Uczeń pamięta nazwę szkoły i adres, imię i nazwisko dyrektora oraz swojego wychowawcy, zna układ pomieszczeń w szkole, zna imiona kolegów i koleżanek, odpowiednio ich używa, nawiązuje kontakty z dziećmi z innych klas.
Edukacja społeczno-przyrodniczna, edukacja, polonistyczna z elementami kultury, edukacja artystyczno-techniczna, edukacja motoryczno-zdrowotna, pogadanki, gry dramowe, gry i zabawy muzyczno-ruchowe, odpowiednia lektura, wycieczki, spacery, obserwacje, spotkania z policjantem, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, bal karnawałowy, wspólne zabawy między zajęciami, pełnienie określonych ról w klasie, gazetki okolicznościowe.
Pomagamy sobie
Uczeń jest opiekuńczy w stosunku do kolegów, jest szczery i otwarty na problemy innych, potrafi nieść pomoc i służyć radą słabszemu koledze, potrafi zaopiekować się chorym kolegą, jest wrażliwy na krzywdę innych, wyraża gotowość niesienia pomocy słabszym fizycznie kolegom.
Jesteśmy wzorem dla innych
Uczeń zna i respektuje normy zachowania w szkole przestrzega regulaminu klasy, potrafi uważnie słuchać tego, co ma do przekazania nauczyciel, jest pracowity i obowiązkowy, stosuje zwroty grzecznościowe, przyjmuje prawidłową postawę przy rozmowie z pracownikami szkoły, umie kulturalnie zachować się w miejscu publicznym, aktywnie uczestniczy w życiu klasy.
Przyjaźnimy się
Uczeń potrafi współdziałać w grupie, zgodnie współuczestniczyć w zabawie, jest koleżeński i miły, potrafi zauważyć pozytywne cechy u kolegi, umie pozyskać przyjaciół, potrafi cenić przyjaźń, potrafi być dobrym kolegą, potrafi zaproponować ciekawą zabawę.
Opanowujemy negatywne emocje
Uczeń umie określić i wyrazić swoje uczucia wobec innych, potrafi odróżnić dobry żart od złego, umie żartować nie ośmieszając innych, potrafi rozwiązać konflikt bez użycia przemocy, godnie znosi porażki, opanowuje swój gniew i złość.
Wzajemne stosunki między dziewczynkami a chłopcami
Uczeń rozumie i stosuje zasadę „pierwszeństwa dziewcząt”, jest „rycerski” wobec koleżanek.
Pełnimy różne funkcje
Uczeń zna swoje obowiązki, jest wzorowym dyżurnym, pełni nadane role klasowe (przewodniczący, zastępca przewodniczącego), chętnie uczestniczy w pracach na rzecz klasy, potrafi zaakceptować przydzielone mu obowiązki.
Zdobywamy sympatię innych
Uczeń jest zawsze miły, uczynny i koleżeński w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami, często się uśmiech, zaprasza nieśmiałych kolegów do wspólnej zabawy.
Czy możemy zaufać każdemu człowiekowi?
Uczeń jest ostrożny w kontaktach z osobami nieznajomymi, wie jak się zachować, wie kiedy mówić „nie”.
Patriotyczne (umiłowanie Ojczyzny)
Znamy symbole narodowe
Uczeń zna symbole narodowe (godło, flaga narodowa, hymn), umie się o nich wypowiadać, okazuje należyty szacunek.
Przygotowywanie uroczystości klasowych i szkolnych (uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, ślubowanie i pasowanie na ucznia), udział w uroczystych akademiach, wykonanie flagi państwowej, śpiewanie hymnu narodowego i hymnu szkoły, zachowanie odpowiedniej postawy podczas śpiewania hymnu, wycieczki, spacery po najbliższej okolicy, obserwacje, „Andrzejki”, „Mikołajki”, klasowa Wigilia, powitanie wiosny, edukacja polonistyczna, edukacja społeczno-przyrodnicza, edukacja artystyczno-techniczna.
Jesteśmy Polakami
Uczeń wie, że jest Polakiem i jest z tego dumny, zna barwy Ojczyste, umie zaśpiewać hymn narodowy, umie zachować powagę w czasie uroczystości, wie jak się zachować podczas śpiewania hymnu narodowego, rozumie potrzebę i pragnie pokoju na całym świecie.
Znamy swój
kraj
Uczeń rozumie sens słów: moja miejscowość, mój kraj, moje miejsce na Ziemi, zna ciekawe wydarzenia z historii największych miast polski, rozumie, że wiele miast ma swoja bogatą historię, którą warto badać i poznać, zna elementy kultury regionalnej (herb poznania, opowiadania związane ze swoją miejscowością i okolicą, zna wybrane zabytki Poznania).
Znamy tradycję i obrzędy ludowe
Uczeń zna tradycje świąteczne i związane z nimi obrzędy, bierze udział w organizowaniu ich w swoim środowisku (szkoła, dom rodzinny).
Pro społeczne (rodzinne)
Znamy swoje miejsce w rodzinie
Uczeń zna pojęcie rodzina, zna swoje miejsce w rodzinie, zna członków rodziny najbliższej i dalszej, zna imiona członków rodziny, rozumie pojęcie najstarsza osoba w rodzinie, zna stosunki pokrewieństwa w rodzinie, wypowiada się na temat rodzeństwa i wykazuje do niego pozytywny stosunek, potrafi przyjąć nowego członka rodziny, umie zaopiekować się w sposób odpowiedzialny młodszym rodzeństwem.
Edukacja polonistyczna z elementami kultury, edukacja społeczno – przyrodnicza oraz artystyczno – techniczna, pogadanki, lektura, obserwacje, obchodzenie uroczystości rodzinnych, Dzień Dziecka, wykonywanie upominków i laurek z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca, Dnia Babcia i Dnia Dziadka.
Mieszkanie jest naszym miejscem pracy i wypoczynku
Uczeń wykazuje pozytywny stosunek do tradycji rodzinnych, rozumie potrzebę pomagania w domu, potrafi właściwie zachować się w czasie odwiedzin, umie kulturalnie przyjmować gości, włącza się w organizowanie uroczystości rodzinnych.
Dorastamy w miłości
Uczeń rozumie potrzebę okazywania miłości najbliższym, potrafi wyrażać uczucia wobec członków rodziny, rozumie, co znaczy miłość matki do dziecka, potrafi pomagać mamie, pamięta o ważnych uroczystościach rodzinnych, umie złożyć życzenia, potrafi wyrazić wdzięczność dla rodziców za okazaną mu troskę.
Moralne
Potrafimy dojrzale się zachować
Uczeń potrafi radzić sobie w sytuacjach wymagających podstawowych umiejętności praktycznych, zna swoje dane identyfikacyjne, bierze aktywny udział w pracach na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
Edukacja polonistyczna z elementami kultury, edukacja społeczno-przyrodnicza, pogadanki, obserwacje, wycieczki, konkursy, gry dramowe, spotkania z rówieśnikami z innych klas, dokonanie samooceny.
Mamy silną wolę
Uczeń potrafi być uczciwy w stosunku do drugiej osoby, nie zabiera cudzych rzeczy, nie używa siły w stosunku do innych osób szczególnie słabszych, potrafi mówić prawdę, umie prosić o pomoc, potrafi wzruszyć się i współczuć, rozumie znaczenie nagrody i kary, odróżnia dobre czyny od złych, potrafi docenić dobroć, pracowitość, wyrozumiałość, umie przeprosić za popełniony nietakt, potrafi być sprawiedliwy w osądach innych.
Zdrowotne
Dbamy o higienę – osobistą
Uczeń rozumie potrzebę mycia się, zna przybory do mycia i ich przeznaczenie, stosuje zasady higieny, rozumie sens zorganizowania w klasie kącika czystości, prawidłowo myje zęby, umie używać chusteczki do nosa, którą zawsze ma przy sobie, dba o swój wygląd zewnętrzny.
Edukacja społeczno-przyrodnicza, edukacja polonistycza, artystyczno-techniczna i ruchowa, spotkania z pielęgniarką szkolną, wizyty u p. stomatolog, pogadanki, konkursy, zabawy na świeżym powietrzu, urządzenie w klasie kącika czystości, dbanie o porządek w klasie podczas wspólnego śniadania oraz w stołówce szkolnej podczas obiadu.
Dbamy o swoje zdrowie
Uczeń wie, na czym polega praca lekarza i pielęgniarki, przestrzega rad lekarza, umie właściwie zachować się w gabinecie lekarskim, poprawnie zachowuje się podczas wizyty u chorego kolegi, rozumie potrzebę i dba o czystość sali lekcyjnej, nie hałasuje i unika hałasu jako czynnika szkodliwego dla zdrowia, ma nawyk wietrzenia pomieszczeń.
Zdrowo się odżywiamy i odpoczywamy
Uczeń zna walory odżywcze warzyw, owoców i mleka, potrafi czynnie odpoczywać, racjonalnie korzysta z komputera i telewizji.
Dbamy o swoje bezpieczeństwo
Uczeń potrafi bezpiecznie poruszać się po budynku szkolnym, bezpiecznie korzysta z drogi w różnych porach dnia i roku, bezpiecznie zachowuje się podczas zajęć ruchowych.
Pro ekologiczne
...
gd_78