s-Wrońska-Niektóre kontrowersje w psychologii emocji (wersja 2).pdf

(72 KB) Pobierz
J
J. WROŃSKA „NIEKTÓRE KONTROWERSJE W PSYCHLOGII EMOCJI”
1. Emocje jako rodzaj zjawisk świadomych:
a. Ujęcie introspekcjonistyczne
a) Ziehen, Wundt, Witwicki, Heinrich
b) Emocje-zjawiska świadome
c) Analiza świadomości uwzględniająca wzajemne relacje pomiędzy uczuciami fenomenologiczne innymi procesami
psychicznymi
b. Koncepcja Jamesa - Langego
a) Emocja to świadomość zmian cielesnych, które są specyficzne dla emocji.
b) Zmiany fizjologiczne pojawiają się nie tylko w trzewiach, ale też i w mięśniach
c. Ujecie fenomenologiczne - emocje określane jako świadome przeżycia pełne przedmiotowych treści
a) M. Scheler :
Intelektualna i emocjonalna forma poznania
Emocje są formą poznania wartości
Podkreślenie intencjonalnego charakteru przeżyć emocjonalnych
Emocja poznaje wartość w sposób aprioryczny i bezpośredni, bez odwoływania się do danych innego rodzaju
Odczucia czegoś – przeżycia świadome oraz intencjonalne akty preferencji
b) Percepcja świata czy świadome przeżycie oraz wolna wola winny być rozpatrywane jako przyczyny zachowań
c) Zainteresowanie treścią potrzeb, problemów, motywów, aby zrozumieć funkcjonowanie człowieka
d) Badania opierają się na subiektywnych danych pochodzących z zeznań osobistych
e) F. J. J. Buytedijk
Zachowanie jako system aktów intencjonalnych
Sposobem docierania do intencji jest analiza świadomości
Świadomość jest zawsze świadomością czegoś (intencje)
Uczucia są spontaniczne i nieintencjonalne
Celem psychologii fenomenologicznej jest analiza przeżywania uczuć w różnych sytuacjach
2. Emocja jako specyficzna reakcja fizjologiczna:
2.1 Przedstawiciele
a) Watson
Emocja jako dziedziczny wzorzec reakcji, obejmujący ważne zmiany zachodzące w całym organizmie,
organizmie w szczególności w układach wisceralnym i wydzielniczym
3 dziedziczne wyrazy: strach, gniew i miłość
Emocje wprowadzają organizm w stan chaosu i są dezorganizujące
b) W. B. Cannon
Możliwa niezależność zmian cielesnych od emocji
Fakt występowania takich samych zmian cielesnych w różnych stanach emocjonalnych
Możliwość powstawania reakcji emocjonalnych przy przecięciu połączeń nerwowych pomiędzy narządami
wew. a korą mózgową
c) W.B. Cannon i P. Bard
Neurofizjologiczna koncepcja emocji
Po wystąpieniu sytuacji bodźcowej następuje pobudzenie wzgórza, a następnie kory mózgowej. Z kolei kora
pobudza procesy wzgórzowe, które reagują wzorcami odpowiadającymi poszczególnym ekspresją
emocjonalnym
Zmiany fizjologiczne i świadome odczuwanie emocji są od siebie niezależne i jedynie występują niemal w
tym samym czasie
2.2 Aktywacyjne koncepcje emocji
a) Emocje jako specyficzny rodzaj pobudzenia
D.B. Lindsley - ośrodkami pobudzenia leżącymi u podstaw emocji są: twór siatkowaty pnia mózgu
współdziałający z międzymózgowiem i układem limnicznym poprzez wstępujący, aktywujący układ siatkowy
3. Emocja jako regulator zzachowania (emocje pełnią funkcje motywacyjne, ukierunkowujące zachowanie)
3.1 Problem, czy emocje dezorganizują zachowanie:
a) McDougall
Celowe zachowanie istot żywych
Głównym regulatorem celowego zachowania zwierząt i ludzi są instynkty, czyli złożone, wrodzone
(ukształtowane w procesie ewolucji) czynności służące realizacji biologicznych celów
Każdemu instynktowi towarzyszy emocja pierwotne, np. instynktowi macierzyńskiemu towarzyszy miłość
Emocje przejawiają się w zmianach fizjologicznych i są przejawem uaktywnienia się instynktów
Emocje pełnią funkcje energetyzujące i motywacyjne
b) Freud
1
Celem życia indywidualnego organizmu jest zaspokajanie wrodzonych potrzeb; redukcja napięć
Motywacja i emocje mogą być procesami powstałymi wskutek wzbudzenia napięcia i takiej organizacji
zachowania, która by prowadziła do redukcji tego napięcia
Instynkty życia – energią libido - służą reprodukcji (instynkt seksualny) oraz podtrzymywaniu życia
(instynkty głodu i pragnienia)
Instynkty śmierci – pochodzą z wrodzonych potrzeb zadawania bólu i niszczenia
Motywowanie nieświadome
Dążenie energii instynktów (zgromadzonej w id) do rozładowania napotyka przeszkody ze strony ego lub
superego powodując powstanie różnych emocji, np. lęku, poczucia winy, wstydu.
Szczególne znaczenia – emocja lęku – źródła w niezrealizowanych popędach biologicznych i
doświadczeniach człowieka
c) R.W. Leeper
Emocje funkcjonują jako szczególnie ważne dla człowieka motywy
Gdy intensywność emocji jest umiarkowana lub słaba, emocje ukierunkowują zachowanie na osiągnięcie celu,
prowadzą do zachowań eksploracyjnych, wpływają na dokonywanie wyborów, rozwiązywanie problemów
itp.
Bardzo silne emocje przestają motywować i dezorganizują działanie człowieka
Później stwierdził: emocje funkcjonują nie tylko jako motywy, lecz również jako spostrzeżenia rozumiane w
szerszym niż zwykle sensie. Emocje funkcjonują jako spostrzeżenia w sytuacjach ważnych dla człowieka
d) S.S Tomkins
Oprócz motywacyjnych podkreśla dynamizujące funkcje emocji
e) P. T. Young
Każde wystąpienie emocji prowadzi do zaburzeń regulacji psychicznej
f) J. Reykowski
Procesy emocjonalne to osobny rodzaj procesów regulacji, który pojawia się pod wpływem zdarzeń
zmieniających stan równowagi biologicznej lub psychicznej między podmiotem a otoczeniem
Emocje mają swój kierunek, ale nie są zorientowane na cel
Procesy motywacyjne nadają kierunku działalności i sterowanie nią w taki sposób, aby cel został osiągnięty
Lepiej byłoby mówić o procesach emocjonalno-motywacyjnych
g) E. Duffy
W zachowaniu nie ma nic specyficznego, co pozwoliłoby na uznanie emocji za odrębny proces psychiczny
h) D. Bindra
Rozróżnienie między emocjami a motywacją jest bezużyteczne, posługujmy się pojęciem centralnego stanu
motywacyjnego
Jest on wzbudzany przy podejmowaniu zachowań użytecznych z biologicznego punktu widzenia
3.2 Aspekty poznawcze
a) K. Obuchowski:
Zrywa z tradycyjnym rozróżnieniem przeciwstawiającym procesy emocjonalne procesom poznawczym
Uznaje oba rodzaje procesów za procesy orientacyjne -> emocje jako ich najbardziej pierwotna postać
Funkcja emocji polega na określeniu (ocenie) zjawiska jako korzystnego lub szkodliwego dla procesów
samoregulacji człowieka
Są więc one subiektywnym (wartościującym) składnikiem odzwierciedlenia
b) S. L. Rubensztejn
Procesy emocjonalne to „specyficzna strona procesów, które są równocześnie procesami poznawczymi
odbijającymi, ale w specyficzny sposób, rzeczywistość
3.3. Idea oceny poznawczej
a) Proces emocjonalny powstaje w efekcie przetwarzania informacji, zapoczątkowanego przez ocenę poznawczą
b) M. B. Arnold
Znaczenie spostrzeżenia i oceny sytuacji bodźcowej w powstawaniu emocji
Procesom spostrzegania towarzyszy niemal natychmiastowa, intuicyjna ocena obiektu ze względu na to, czy
jest on dla człowieka korzystny, czy szkodliwy
Ocena uzupełnia percepcję i wywołuje tendencję do zachowania się w pewien sposób (zbliżanie, wycofanie
się)
Proces oceny poznawczej poprzedza zarówno pobudzenie fizjologiczne, jak i obserwowalne reakcje
Nowsze poglądy: dwa rodzaje oceny: afektywna i poznawcza
Ocena afektywna – natychmiastowa, intuicyjna, uzupełnia percepcję
Dzięki ocenie poznawczej świadome decyzje
Źródłem emocji mogą być nie tylko pozytywne czy negatywne oceny spostrzeganych obiektów, lecz również
wyobrażenie sobie skutków własnego zachowania
c) R. S. Lazarus:
Emocje są funkcją aktywności poznawczej, polegającej na ocenie każdego bodźca pod względem jego
znaczenia dla organizmu
Ocena ta wyznaczana jest zarówno przez czynniki sytuacyjne, jak i przez psychologiczną strukturę jednostki
2
d) S. Schachter i J.E.Singer:
W różnych stanach emocjonalnych zachodzą niemal takie same zmiany fizjologiczne
Jednostka doświadcza rozmaitych emocji z powodu różnic w interpretacji owych zmian
Odmiennie niż u Arnold, twierdzą oni, że zmiany fizjologiczne poprzedzają procesy oceny poznawczej
e) R. Zając:
Rozróżnienie sądów na poznawcze i emocjonalne
Sądy emocjonalne mogą być pierwotną reakcją na bodźce środowiskowe
Pierwsza reakcja o charakterze emocjonalnym posiada swoiste cechy – jest szybsza od poznawczej,
nieunikniona, ma tendencję do bycia nieodwołalną i w znaczący sposób wpływa na rozwijający się proces
poznawczy
Opowiada się za wyróżnieniem u człowieka dwu oddzielnych systemów: poznawczego oraz emocjonalno-
motywacyjnego
f) T. Kocowski:
Specyfika systemu motywacyjnego inna niż poznawcza
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin