Twarzą twarz z szatanem.txt

(9 KB) Pobierz
Twarz� twarz z szatanem
Robert Tekieli

Irena Sierko

 

Je�li kto� przychodzi, bo chce sobie poprawi� samopoczucie, traktuje egzorcyzm jak magi�. Wtedy nie podejmuj� modlitwy � m�wi ksi�dz Andrzej Grefkowicz, egzorcysta.

 

Ozon: Czy ksi�dz chcia� zosta� egzorcyst�? 


ks. Andrzej Grefkowicz: Nie. Ale mia�em poczucie, �e powoli jestem do tego przygotowywany. Przychodzi�o do mnie wielu ludzi z problemami uzale�nienia od z�ego ducha. Potrzebowali pomocy. Gdy cz�owiek nie by� op�tany i nie potrzeba by�o oficjalnego zezwolenia na pos�ug�, gdy wystarczy�a modlitwa wstawiennicza � modli�em si�. Dosy� konsekwentnie te� prosi�em, by ludzie potrzebuj�cy pomocy zg�aszali si� do kurii. Kiedy biskup zaproponowa� mi podj�cie pos�ugi egzorcysty, stwierdzi�em, �e powinienem podj�� trud bycia nim.


Ko�ci� w pewnym momencie chyba wstydzi� si� egzorcyzm�w?


� Nie wiem, czy tak mo�na powiedzie�. Je�li chodzi o Ko�ci� polski, nie s�dz�. By� ostro�ny w zbyt �atwym diagnozowaniu, �e np. w tym konkretnym przypadku mamy do czynienia z dzia�aniem z�ego ducha. Je�li chodzi o polsk� praktyk� duszpastersk�, pos�uga egzorcysty by�a sprawowana ad casum, w konkretnym przypadku. Nie by�o ksi�y, kt�rzy mieli to robi� stale. Egzorcyzm r�ni si� od innych modlitw tym, �e jest formu��, w kt�rej kap�an zwraca si� wprost do z�ego ducha. Jest zawarty w rytuale, zatwierdzany przez Stolic� Apostolsk� z takim zastrze�eniem, �e mog� korzysta� z niego tylko kap�ani, kt�rzy zostali upowa�nieni przez biskupa do podejmowania tego rodzaju pos�ugi.


Czyli innymi s�owy, nie ma �wieckich egzorcyst�w?


� Kr�tko rzecz bior�c, tak. Ale trzeba uwzgl�dni� rzeczywisto�� Ko�cio��w reformowanych czy Ko�cio�a prawos�awnego, gdzie ta pos�uga jest prze�ywana i okre�lana inaczej. W Ko�ciele katolickim z upowa�nieniem biskupa wi��e si� zaanga�owanie autorytetu Ko�cio�a. To wa�na sprawa: kiedy podejmuj� pos�ug� egzorcyzmu, do�wiadczam, �e to nie jest tylko moje pomaganie komu�, ale �e za mn� stoi autorytet Ko�cio�a, modlitwa Ko�cio�a, moc ca�ego Ko�cio�a, kt�ra w tym momencie przez moj� pos�ug� jest zaanga�owana w proces uwalniania. Nie stoj� sam. 

 

Jak zostaje si� penitentem egzorcysty?


� Gdy cz�owiek wejdzie w pakt ze z�ym duchem, m�wimy o sytuacji op�tania. Pakt mo�e by� domniemany. To znaczy, �e cz�owiek niekoniecznie jasno formu�uje, �e chce si� zwi�za� ze z�ym duchem. W taki uk�ad mo�e wchodzi� energoterapeuta: obietnica panowania nad ludzkimi chorobami jest dla niego tak poci�gaj�ca, �e zamyka oczy na to, kto za t� umiej�tno�ci� stoi. Jakby zgadza si� korzysta� z us�ug z�ego ducha, na wej�cie w jakie� relacje, zwi�zanie z nim. Zwykle jest to pakt i nie ma znaczenia, czy nast�puje w trakcie jakiej� ceremonii satanistycznej, czy to dzia�anie spontaniczne i nieb�d�ce �adnym rytem.


Mamy wi�c pakt �wiadomy i nie do ko�ca �wiadomy, ale r�wnie realny. R�nica polega na stopniu uzale�nienia. W ni�szej formie uzale�nienia nie ma zaw�adni�cia ludzkim cia�em. To zniewolenie, dr�czenie. Cz�owiek mo�e do�wiadcza� jakich� koszmar�w, l�ku, depresji. Mog� pojawia� si� jakie� dolegliwo�ci niby wskazuj�ce na chorob�. Lekarze m�wi�, �e wygl�da to na jak�� jednostk� chorobow�, a jednocze�nie nie poddaje si� terapii.


Jakie s� przyczyny zniewole� i op�ta�?


� Po pierwsze: wywo�ywanie duch�w, uczestniczenie w seansach spirytystycznych. Niestety, mo�e wystarczy� tylko raz, zw�aszcza wtedy gdy odpowiedzi wywo�ywanych �duch�w� s� sensowne. Po drugie: wr�by. Osoba, kt�ra je uprawia, otwiera si� na co�, czego cz�owiek w oparciu o zwyczajne ludzkie mo�liwo�ci nie jest w stanie wiedzie�, czyli na tak zwane jasnowidzenie. M�wi� o ch�ci poznania przysz�o�ci lub wiedzy naturalnie niedost�pnej cz�owiekowi. To jest gro�ne. Po trzecie: energoterapia, r�wnie� korzystanie z takich �us�ug�. Po czwarte: muzyka satanistyczna w wielu odmianach. Zaczyna si� od s�uchania, p�niej przeradza si� to w swego rodzaju uczestniczenie. �piewaj�cy prowokuj� odpowied� s�uchacza, manipuluj� nim. I to mo�e by� ju� jaka� deklaracja, wej�cie w relacj�, pro�ba, uk�ad, pakt. Pi�t� dziedzin� jest Wsch�d z jego technikami medytacyjnymi i sztukami walki. Dalej: medycyna niekonwencjonalna z homeopati�.


Rozumiem, �e to synteza do�wiadczenia ksi�dza?


� Od momentu, w kt�rym zacz��em podejmowa� pos�ug� uwalniania, uczestnicz� w spotkaniach egzorcyst�w i ucz� si�. Ale najwa�niejsza jest wiedza wynikaj�ca ze spotka� z konkretnymi lud�mi. Oni, przychodz�c, zwykle zaczynali nie od tego, �e korzystali z us�ug energoterapeuty, ale �e od trzech lat dr�czy ich depresja i �aden lekarz nie jest w stanie im pom�c. Kto� inny skar�y si�, �e nie mo�e przespa� spokojnie jednej nocy, nigdy nie po�o�y si� spa� ze zgaszonym �wiat�em. Wtedy pr�bujemy szuka� przyczyny. Bardzo cz�sto odkrywamy, �e jest ni� kt�ra� z wymienionych wcze�niej aktywno�ci. Z do�wiadczenia wiem, �e cz�sto nie ko�czy si� na jednej rzeczy. Jest to splot r�nego typu zdarze�, wci�gaj�cych osob� w r�nego rodzaju praktyki. A� po sytuacje zaplanowane, kierowane przez kogo�, nie przez t� osob�, kt�ra przychodzi i m�wi o swoim problemie. To jest analogiczne do opatrzno�ci bo�ej: B�g troszczy si� o cz�owieka i prowadzi go w �yciu. Analogiczne dzia�a z�y duch, kt�ry zaczyna aran�owa� r�ne sytuacje, okoliczno�ci... Pojawiaj� si� kolejne propozycje dla cz�owieka, kt�ry w swoisty spos�b otwarty zaczyna i�� tak jak mucha na lep. 

 

Dlaczego ka�dy, kto trafia do ksi�dza, musi przej�� przez rozmow� z psychologiem?


�eby obiektywizowa� moje rozeznanie i duchowe rozeznanie os�b, z kt�rymi wsp�lnie podejmuj� modlitw� uwolnienia czy egzorcyzm. �eby zweryfikowa� to, co jest moim wywiadem i duchowym rozeznaniem, z wiedz� i do�wiadczeniem psycholog�w. Inny pow�d jest taki, �e osoba, kt�ra potrzebuje pos�ugi o uwolnienie, potrzebuje tak�e pos�ugi modlitwy o uzdrowienie w wymiarze duchowym. To wa�ne, aby nie popada�a w kolejne uzale�nienie. Negatywne do�wiadczenia, kt�re maj� miejsce w �yciu cz�owieka, takie powa�niejsze do�wiadczenia, tak�e te z wcze�niejszego okresu �ycia, wytwarzaj� w nim pewnego rodzaju schematy funkcjonowania, postawy obronne. Utrwalaj� postaw� nieprzebaczenia. Kiedy rozmow� prowadzi psycholog, jest na takie rzeczy szczeg�lnie wyczulony. Na r�ne anomalie w �yciu cz�owieka, na jakie� niezdrowe wi�zy mi�dzy lud�mi, na przyk�ad uzale�nienie od matki. On wychwyci te rzeczy lepiej ni� my. Chodzi o to, �eby nie egzorcyzmowa� choroby psychicznej czy jakich� sytuacji zranie� emocjonalnych i psychicznych.


Uwalnianie od wp�yw�w z�ych duch�w jest dwustopniowe. Jest modlitwa o uwolnienie, wy�szym stopniem jest egzorcyzm. Ile ksi�dz przeprowadzi� egzorcyzm�w, a ile modlitw o uwolnienie?


� Egzorcyzm by� potrzebny w kilkunastu przypadkach. Modlitwy o uwolnienie trzeba by liczy� w setkach.


Czy by�y sytuacje, kiedy czu� si� ksi�dz bezradny jako egzorcysta?


� Bardzo cz�sto si� czu�em bezradny. Wiele razy, rozeznaj�c, modlili�my si� o �wiat�o bo�e i nic. Nie znajdowali�my odpowiedzi, co jest przyczyn� problem�w. Widzia�em wtedy, �e B�g szanuje tajemnic� drugiego cz�owieka. Tego, kt�ry przychodzi po pomoc. Nie ods�ania� nam wi�cej, ni� chcia� ten cz�owiek.


Je�li chcia� pozosta� w jakim� ukryciu, je�li nie chce dotyka� wszystkich spraw, to i B�g tego nie ods�ania. Do�wiadczamy wtedy muru. Bogu nie chodzi o skuteczno��, bo szanuje wolno��, nawet je�li jest skierowana przeciwko Niemu?


� Trudno powiedzie� by to by�o kierowane przeciwko Bogu, w pewnym sensie my nie mamy szans by� przeciw Bogu. Teraz tego typu sytuacje bezradno�ci zdarzaj� mi si� cz�ciej ni� na pocz�tku. Cz�ciej zdarza si� te�, �e jest kilka ci�kich, wielogodzinnych modlitw i nic. Cho� nadal bywaj� modlitwy bardzo podnosz�ce wszystkich. I tego, kto przyszed�, i nas. Pojawia si� w nas rado��, �e mo�na pom�c, �e kto� wychodzi naprawd� w jakim� do�wiadczeniu wolno�ci, rado�ci.


Bywa te�, �e prowadz� egzorcyzm i przychodzi uwolnienie. Jest rado��, �e ju�. A po kwadransie, kilku godzinach czy dniach nowy atak. Syzyfowa robota. Te sytuacje pokazuj� nasz� ludzk� s�abo��, �e tu nikt z nas nie mo�e czu� si� ani mocny, ani m�dry. Stajemy wobec jakich� tajemnic mo�e nie bo�ych, ale ludzkich. Te sytuacje przekonywa�y mnie, jak bardzo egzorcyzmy wi��� si� z drog� nawr�cenia osoby przychodz�cej po pomoc. 

 

Je�li kto� przychodzi, by mu polepszy� samopoczucie, traktuje egzorcyzmy jak magi�. Kiedy m�wi: niech ksi�dz zdejmie ze mnie te obci��enia, wtedy nasze � pos�uguj�cych � zmagania s� bezskuteczne. Bywa�o, �e nie podejmowa�em modlitwy, je�li widzia�em takie nastawienie. Je�li w cz�owieku nie ma postawy szukania ratunku u Boga, je�li nie ma ch�ci zwr�cenia si� do Niego, nic z tego nie b�dzie. W tej dziedzinie nie mo�na nic za t� osob� zrobi�.


Spotyka si� ksi�dz twarz� w twarz z Lucyferem i wydaje mu rozkazy, czy ksi�dz si� boi?


� Nie.


Jak mo�na si� nie ba� kogo� takiego?


� Odpowied� pierwsza: nie boj� si�, bo ze mn� jest Jezus. Odpowied� druga: wielokrotnie widzia�em, �e to on si� boi, a nie ja.


Co by by�o, gdyby ksi�dz by� w stanie grzechu ci�kiego i zacz�� egzorcyzm?

 

� Nie wiem, nie odwa�y�bym si� na co� takiego. Grzech odcina cz�owieka od Boga. Nie b�d�c w relacji z Jezusem, nie b�d�c blisko Niego, stan��bym do pos�ugi sam. Szatana wyrzuca nie ludzkie dzia�anie, lecz moc Jezusa.

 

Tekst pochodzi z tygodnia �Ozon� (nr 25/05) z dnia 6-12.10.2005
Zgłoś jeśli naruszono regulamin