Wywiad i felieton.doc

(48 KB) Pobierz

Wywiad i Felieton.


WYWIAD opiera się na następstwie przytoczeń słów dwóch różnych podmiotów. Perspektywa piśmiennicza, prasowa. Pierwszy wywiad: J.Gordona Benetha z Poczmistrzem z Baflo; New York Herald; 13 X 1835.
Wcześniej były teksty, które zapowiadały wywiad: dialogi platońskie, pisma filozoficzne. Strukturę i funkcję wywiadu określała prasa. Formalizacja dialogu pomiędzy dziennikarzem a podmiotem. Autoryzacja przez rozmówcę; opracowanie jego wypowiedzi.
Wywiad wprowadza czytelnika za kulisy pracy dziennikarza; pozwala mu być świadkiem narodzin informacji. Czytelnik ma wrażenie, że w jego imieniu zadano pytanie.
Podstawowym kryterium klasyfikacji wywiadów jest zakres ujawnienia poglądów i własnego stanowiska dziennikarza prowadzącego wywiad.
Wyróżniamy dwa typy:

1.    zorientowane na fakty

2.    zorientowane na osobę (prezentują osobowość i przekonania rozmówcy.

Dziennikarz powinien pobudzać do odpowiedzi, a sam pozostawać w tyle.
Cztery sytuacje, w których dziennikarz posługuje się wywiadem:

1.    nie był obecny przy wydarzeniu, które chce przedstawić; przeprowadza wywiad z uczestnikiem tego wydarzenia

2.    chce uzyskać informację na dany temat od specjalisty danej dziedziny

3.    ważna jest sama osoba, z którą się rozmawia (najczęstsze)

4.    gdy wywiad jest najlepszą formą przekazania informacji na dany temat
[specyficzna forma dialogu]
Osoba prowadząca wywiad określa temat; wybiera rozmówcę; przygotowuje pytania i kieruje tokiem wywiadu.

o        aby uzyskać pełną odpowiedź

o        aby zasięgnąć opinii

o        aby poznać ocenę spraw

o        taktyka, logika w zadawaniu pytań

rola pośrednika - zdobycie, rejestracja uzyskanej odpowiedzi na pytania (bez ciągnięcia za język)
pośrednik pomocnik - pomaga odpowiedzieć na zadane pytania poprzez stawianie dodatkowych pytań; precyzuje odpowiedzi
partner ucznia - przyjmuje rolę człowieka, nie znającego tematu, ale bardzo chcącego go zgłębić
partner ekspert - przyjmuje rolę osoby, która jest znawcą zagadnienia, polemizuje, precyzuje
Dwie funkcje języka:

o        informatywna

o        impresywna (nakłaniająca) - zachęcenie czytelnika do kształtowania zachowań

Kompozycja wywiadu (trójdzielna):

o        wstęp: przedstawienie rozmówcy, nawiązanie do okoliczności decydujących o wywiadzie (np.: przyznanie nagrody); nawiązanie do tematu

o        rozwinięcie: wymiana pytań i odpowiedzi, omawianie problemu

o        zakończenie: puenta, zwroty grzecznościowe

FELIETON
Powstanie związane z rozwojem prasy. 1800 rok w paryskim Journal des Debats - stały dodatek . Dodatek zawierał wszystkie drobne ogłoszenia; z czasem stał się integralną częścią czasopisma. Dół strony zajmowały autonomiczne teksty, które dały początek felietonowi.
francuskie felie - liść;
felieton - kartka złożona na 4
W Polsce Franciszek Bochomolec (prasa oświeceniowa); w XIX wieku pojawiła się świadomość gatunkowa.

Felieton popularny stał się w II połowie XIX wieku, rozpowszechniali go:
J.I. Kraszewski - Silva rerum (Las różności)
H.Sienkiewicz - Litwos
A. Świętochowski
B. Prus "Kroniki tygodniowe" (przez ponad 37 lat: Niwa, Kurier Warszawski, Kurier Polski, Tygodnik Ilustrowany; ponad 1000 felietonów) "Uwagi nad pisaniem felietonów"

różne typy:

o        przeglądowe

o        synkretyczne

o        problemowe

o        eseistyczne

o        dysertacyjne

o        popularno-naukowe

Operował językiem literackim, ale również potocznym; używał także prowincjonalizmów.
Pod koniec XIX wieku - powiadomienie.
Rezygnacja z elementu fikcji literackiej.

XX wiek - konwencja:

o        luźna kompozycja

o        subiektywizm

o        chwyt stylistyczny

o        zwięzłość

o        lekkość

o        aktualność

o        narracyjność

o        cykliczność

o        stałe miejsce ukazywania się

o        literackie środki ekspresji

o        dygresyjność

o        wielostylowość

o        nieoficjalność

cechy zewnętrzne:

o        stałe miejsce, raczej nie wyeksponowane

o        wspólny nadtytuł

o        krój czcionki

o        autor pod rozpoznawalnym pseudonimem

o        oryginalna forma

o        subiektywizm autora

Typy felietonów:

o        temat: literacki, muzyczny, teatralny, sądowy, sportowy, obyczajowy

o        środki przekazu: prasowe, radiowe, filmowe, telewizyjny

Kompozycja:

o        asocjacyjny (treść rozwija się na zasadzie skojarzeń)

o        dyskursywno-logiczny (zbliżony do rozprawki, fakty, obiektywność, logika)

o        fabularny (jednowątkowa fabuła, paradoksalność, dystans, humor, satyryczne wyrażenie krytyki)

o        udramatyzowany (dialog, akcja skupiona wokół 1 sprawy, monologi wewnętrzne bohatera lub narratora, komentarze)

Strategia nadawcy:

o        funkcje publicystyczne

o        funkcje literackie (groteska, parodia)

o        funkcje satyryczno-rozrywkowe (synkretyczne)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin