podstawa programowa z komentarzami - zajęcia artystyczne.pdf

(347 KB) Pobierz
MEN_TOM_7.indd
Podstawa programowa z komentarzami
Tom 7.
Edukacja artystyczna
w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum
muzyka, plastyka, wiedza o kulturze, historia muzyki,
historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna,
zajęcia artystyczne
160386882.037.png 160386882.038.png 160386882.039.png 160386882.040.png 160386882.001.png 160386882.002.png 160386882.003.png 160386882.004.png
160386882.005.png 160386882.006.png 160386882.007.png 160386882.008.png 160386882.009.png 160386882.010.png 160386882.011.png 160386882.012.png
Szanowni Państwo,
Niniejszy tom jest częścią ośmiotomowej publikacji poświęconej nowej podstawie programowej wycho-
wania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach.
Sposób wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach przygotowujących do
zawodu będzie tematem odrębnej publikacji.
Każdy tom poświęcony jest odrębnej grupie zajęć. Zawiera on wszystkie fragmenty podstawy progra-
mowej dotyczące tych zajęć oraz komentarze ekspertów, pozwalające lepiej zrozumieć intencje twórców
podstawy. Ponieważ poszczególne tomy adresowane są do różnych grup nauczycieli, w każdym tomie
powtórzono części wstępne odpowiednich załączników podstawy programowej, skierowane do wszyst-
kich nauczycieli.
Wdrażaniu w szkołach i przedszkolach nowej podstawy programowej towarzyszą jeszcze inne zmia-
ny w prawie oświatowym. Tych zmian, porządkujących edukacyjną rzeczywistość od września 2009 r.
jest sporo: to m.in. zmieniona ustawa o systemie oświaty, nowe rozporządzenie o ramowych planach
nauczania (obowiązujące w szkołach publicznych), nowe rozporządzenie o kwalifi kacjach nauczycieli,
nowe zadania dla nauczycieli, wynikające ze zmian w Karcie Nauczyciela, a także kolejne podwyżki płac
nauczycieli. Dlatego każdy tom zawiera także pewne informacje ogólne, związane ze zmianami progra-
mowymi i organizacyjnymi wchodzącymi do polskich szkół, wynikającymi z tych nowelizacji. Wszystkie
te zmiany mają uczynić polską szkołę bardziej skuteczną, przyjazną i nowoczesną.
Nowa podstawa programowa jest efektem zbiorowej refl eksji dużego zespołu uczonych, metodyków,
nauczycieli oraz pracowników systemu egzaminacyjnego. W swoich pracach zespół ten korzystał z do-
świadczeń oraz dorobku twórców wcześniejszych podstaw, w tym z projektu podstawy, który powstał
w Instytucie Spraw Publicznych w 2005 roku. W trwających niemal trzy miesiące publicznych konsul-
tacjach aktywnie uczestniczyły setki respondentów. Twórcy podstawy wspierali się przy jej doskonale-
niu dziesiątkami zamówionych recenzji najznamienitszych gremiów i towarzystw naukowych.
Szczególną rolę w pracach zespołu odegrali uczeni, którzy podjęli trud koordynowania prac nad poszcze-
gólnymi obszarami tematycznymi podstawy programowej:
prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska – edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna,
prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek – język polski i edukacja artystyczna,
dr Magdalena Szpotowicz – języki obce nowożytne,
dr hab. Jolanta Choińska-Mika – edukacja historyczna i obywatelska,
prof. dr hab. Ewa Bartnik – edukacja przyrodnicza,
prof. dr hab. Zbigniew Semadeni – edukacja matematyczna i techniczna,
prof. dr hab. Wojciech Przybylski – wychowanie fi zyczne i edukacja dla bezpieczeństwa.
Wszystkim uczestnikom tych prac składam niniejszym serdeczne podzię ko wanie.
Każda szkoła otrzyma co najmniej dwa wydrukowane komplety wszystkich tomów tej publikacji. Dal-
sze egzemplarze można pobrać ze strony www.reformaprogramowa.men.gov.pl. Na tej stronie moż-
na też znaleźć szereg informacji pomocnych przy organizowaniu zreformowanej szkolnej rzeczywisto-
ści, m.in. dotyczących stosowania nowych ramowych planów nauczania. Jest tam także dostępny wykaz
wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, zgodnych z nową podstawą programową.
Liczę, że wszystko to pomoże nam razem zmieniać polską szkołę na lepsze.
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
160386882.013.png 160386882.014.png 160386882.015.png 160386882.016.png 160386882.017.png 160386882.018.png 160386882.019.png 160386882.020.png
160386882.021.png 160386882.022.png 160386882.023.png 160386882.024.png 160386882.025.png 160386882.026.png 160386882.027.png 160386882.028.png
Spis treści
I. Część ogólna
O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego – Zbigniew Marciniak ............... 7
Część wstępna podstawy programowej dla szkoły podstawowej ......................................................... 15
Część wstępna podstawy programowej dla gimnazjum i liceum ......................................................... 19
II. Część szczegółowa
Muzyka
Podstawa programowa – edukacja muzyczna – klasy I–III ........................................................ 25
Zalecane warunki i sposób realizacji ............................................................................................ 27
Podstawa programowa – muzyka – klasy IV–VI ......................................................................... 28
Zalecane warunki i sposób realizacji ........................................................................................... 31
Podstawa programowa – muzyka – gimnazjum .......................................................................... 32
Zalecane warunki i sposób realizacji ........................................................................................... 34
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu muzyka
– Magdalena Radziejowska .................................................................................................... 35
Plastyka
Podstawa programowa – edukacja plastyczna – klasy I–III ........................................................ 38
Podstawa programowa – plastyka – klasy IV–VI ....................................................................... 40
Zalecane warunki i sposób realizacji ........................................................................................... 41
Podstawa programowa – plastyka – gimnazjum ........................................................................ 42
Zalecane warunki i sposób realizacji ........................................................................................... 43
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu plastyka – Wojciech Czapski,
Kinga Łapot-Dzierwa ............................................................................................................... 44
Wiedza o kulturze
Podstawa programowa – wiedza o kulturze – liceum ................................................................. 47
Zalecane warunki i sposób realizacji ........................................................................................... 49
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu wiedza o kulturze
– Iwona Kurz .............................................................................................................................. 50
Historia muzyki
Podstawa programowa – historia muzyki – liceum ..................................................................... 52
Zalecane warunki i sposób realizacji ............................................................................................ 56
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu historia muzyki
– Magdalena Radziejowska .................................................................................................... 57
160386882.029.png 160386882.030.png 160386882.031.png 160386882.032.png 160386882.033.png 160386882.034.png 160386882.035.png 160386882.036.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin