podstawa programowa z komentarzami - zajęcia artystyczne.pdf
(
347 KB
)
Pobierz
MEN_TOM_7.indd
Podstawa programowa z komentarzami
Tom 7.
Edukacja artystyczna
w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum
muzyka, plastyka, wiedza o kulturze, historia muzyki,
historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna,
zajęcia artystyczne
Szanowni Państwo,
Niniejszy tom jest częścią ośmiotomowej publikacji poświęconej nowej podstawie programowej wycho-
wania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach.
Sposób wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach przygotowujących do
zawodu będzie tematem odrębnej publikacji.
Każdy tom poświęcony jest odrębnej grupie zajęć. Zawiera on wszystkie fragmenty podstawy progra-
mowej dotyczące tych zajęć oraz komentarze ekspertów, pozwalające lepiej zrozumieć intencje twórców
podstawy. Ponieważ poszczególne tomy adresowane są do różnych grup nauczycieli, w każdym tomie
powtórzono części wstępne odpowiednich załączników podstawy programowej, skierowane do wszyst-
kich nauczycieli.
Wdrażaniu w szkołach i przedszkolach nowej podstawy programowej towarzyszą jeszcze inne zmia-
ny w prawie oświatowym. Tych zmian, porządkujących edukacyjną rzeczywistość od września 2009 r.
jest sporo: to m.in. zmieniona ustawa o systemie oświaty, nowe rozporządzenie o ramowych planach
nauczania (obowiązujące w szkołach publicznych), nowe rozporządzenie o kwalifi kacjach nauczycieli,
nowe zadania dla nauczycieli, wynikające ze zmian w Karcie Nauczyciela, a także kolejne podwyżki płac
nauczycieli. Dlatego każdy tom zawiera także pewne informacje ogólne, związane ze zmianami progra-
mowymi i organizacyjnymi wchodzącymi do polskich szkół, wynikającymi z tych nowelizacji. Wszystkie
te zmiany mają uczynić polską szkołę bardziej skuteczną, przyjazną i nowoczesną.
Nowa podstawa programowa jest efektem zbiorowej refl eksji dużego zespołu uczonych, metodyków,
nauczycieli oraz pracowników systemu egzaminacyjnego. W swoich pracach zespół ten korzystał z do-
świadczeń oraz dorobku twórców wcześniejszych podstaw, w tym z projektu podstawy, który powstał
w Instytucie Spraw Publicznych w 2005 roku. W trwających niemal trzy miesiące publicznych konsul-
tacjach aktywnie uczestniczyły setki respondentów. Twórcy podstawy wspierali się przy jej doskonale-
niu dziesiątkami zamówionych recenzji najznamienitszych gremiów i towarzystw naukowych.
Szczególną rolę w pracach zespołu odegrali uczeni, którzy podjęli trud koordynowania prac nad poszcze-
gólnymi obszarami tematycznymi podstawy programowej:
prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
– edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna,
prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek
– język polski i edukacja artystyczna,
dr Magdalena Szpotowicz
– języki obce nowożytne,
dr hab. Jolanta Choińska-Mika
– edukacja historyczna i obywatelska,
prof. dr hab. Ewa Bartnik
– edukacja przyrodnicza,
prof. dr hab. Zbigniew Semadeni
– edukacja matematyczna i techniczna,
prof. dr hab. Wojciech Przybylski
– wychowanie fi zyczne i edukacja dla bezpieczeństwa.
Wszystkim uczestnikom tych prac składam niniejszym serdeczne podzię ko wanie.
Każda szkoła otrzyma co najmniej dwa wydrukowane komplety wszystkich tomów tej publikacji. Dal-
sze egzemplarze można pobrać ze strony www.reformaprogramowa.men.gov.pl. Na tej stronie moż-
na też znaleźć szereg informacji pomocnych przy organizowaniu zreformowanej szkolnej rzeczywisto-
ści, m.in. dotyczących stosowania nowych ramowych planów nauczania. Jest tam także dostępny wykaz
wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, zgodnych z nową podstawą programową.
Liczę, że wszystko to pomoże nam razem zmieniać polską szkołę na lepsze.
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
Spis treści
I. Część ogólna
O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego – Zbigniew Marciniak ............... 7
Część wstępna podstawy programowej dla szkoły podstawowej
......................................................... 15
Część wstępna podstawy programowej dla gimnazjum i liceum
......................................................... 19
II. Część szczegółowa
Muzyka
Podstawa programowa – edukacja muzyczna – klasy I–III
........................................................ 25
Zalecane warunki i sposób realizacji
............................................................................................ 27
Podstawa programowa – muzyka – klasy IV–VI
......................................................................... 28
Zalecane warunki i sposób realizacji
........................................................................................... 31
Podstawa programowa – muzyka – gimnazjum
.......................................................................... 32
Zalecane warunki i sposób realizacji
........................................................................................... 34
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu
muzyka
– Magdalena Radziejowska .................................................................................................... 35
Plastyka
Podstawa programowa – edukacja plastyczna – klasy I–III ........................................................
38
Podstawa programowa – plastyka – klasy IV–VI .......................................................................
40
Zalecane warunki i sposób realizacji ...........................................................................................
41
Podstawa programowa – plastyka – gimnazjum ........................................................................
42
Zalecane warunki i sposób realizacji
........................................................................................... 43
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu
plastyka
– Wojciech Czapski,
Kinga Łapot-Dzierwa ............................................................................................................... 44
Wiedza o kulturze
Podstawa programowa – wiedza o kulturze – liceum
................................................................. 47
Zalecane warunki i sposób realizacji
........................................................................................... 49
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu
wiedza o kulturze
– Iwona Kurz .............................................................................................................................. 50
Historia muzyki
Podstawa programowa – historia muzyki – liceum
..................................................................... 52
Zalecane warunki i sposób realizacji
............................................................................................ 56
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu
historia muzyki
– Magdalena Radziejowska .................................................................................................... 57
Plik z chomika:
homer68
Inne pliki z tego folderu:
abstrakcjonizm.jpg
(31 KB)
fowizm.jpg
(33 KB)
impresjonizm.jpg
(48 KB)
klasycyzm.jpg
(42 KB)
kolory.jpg
(127 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Agatha Christie
Alfred Hitchcock stary
aplikacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin