Zajęcia 1 technika biurowa.doc

(53 KB) Pobierz
Zajęcia 1

Zajęcia 1

Temat: Lekcja organizacyjna - zapoznanie z programem nauczania.

Zadania:

  1. Zapoznaj się z aktualnym regulaminem pracowni.
  2. Zapoznanie z programem nauczania.
  3. Obowiązujący podręcznik:  Wydawnictwo ekonomik (tu możesz ją kupić)

TECHNIKA BIUROWA cz. 2
Andrzej Komosa

  Podręcznik dla uczniów zdobywających zawód technika: ekonomisty, rachunkowości, handlowca, administracji i prac biurowych. Obejmuje wszystkie hasła programu przedmiotu "Technika Biurowa" (bez pisania na maszynie, które jest zawarte w podręczniku Technika biurowa cz. 1 Obsługa klawiatury).
 

  Zgodny z podstawą programową i programem nauczania zatwierdzonym przez MENiS.

  Podręcznik został dopuszczony do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu i wpisany do wykazu MENiS pod numerem 35/97.

  Zawiera:

·  8 rysunków

·  3 tabele

·  16 przykładów

·  69 wzorów

·  113 ćwiczeń i pytań kontrolnych

·  132 strony formatu A4

 ISBN 83-87095-71-0 Wydanie 2003 rok

Pisanie na klawiaturze komputera

Jedną z podstawowych umiejętności pracy na komputerze, która podnosi szybkość i wydajność pracy, jest umiejętność bezwzrokowego pisania na komputerze. Kiedyś umiejętność ta dotyczyła tylko maszynistek, korespondentek i sekretarek. Obecnie wiele firm szkoli pracowników w tym zakresie, ponieważ umiejętność ta ma zasadnicze znaczenie w ich pracy zawodowej. Umiejętność bezwzrokowego pisania na klawiaturze jest również atutem osoby poszukującej pracy.

Przeciętna szybkość pisania uczniów kończących szkołę waha się w granicach od 100 do 150 uderzeń na minutę. W Warszawie odbyło się już 14 ogólnopolskich konkursów pisania na maszynie. W konkursach startują najlepsi, osiągając od 240 do 450 uderzeń na minutę. 

Metoda bezwzrokowa (inaczej mnemotechniczna, dziesięciopalcowa), pozwala na zwolnienie naszej świadomości od sterowania ruchami rąk i palców, co daje możliwość koncentracji na przepisywanej treści. Eliminowane jest wtedy zbędne obciążenie wzroku i uwagi, a więc zmniejsza zmęczenie.

W początkowej fazie nauki pisania ta metodą wydaje się ona zbyt trudna i mało wydajna w porównaniu z pisaniem np.. dwoma palcami. Ze względu na możliwości organizmu człowieka pisanie dwoma palcami kierowanymi wzrokiem pozwala osiągnąć maksymalnie 150 – 170 uderzeń na minutę. Niektórych może to zadowolić, ale najniższe kwalifikacje zawodowe maszynistki to 180 uderzeń na minutę przy 0,5% błędów. Osoby piszące z szybkością do 180 uznawane są za amatorów. Dobra maszynistka powinna pisać z szybkością pow. 240, a maszynistka doświadczona pow. 300 uderzeń na minutę. Powyżej 400 uderzeń na minutę to już klasa mistrzowska! 

 

Miejsce do pracy przy komputerze musi być wygodne.

Zwróć uwagę na:

·         właściwą wysokość mebli: krzesło na takiej wysokości, by udo i podudzie tworzyły kąt prosty, blat biurka dla dorosłego na wys. 72 – 85 cm od podłogi, stopy powinny spoczywać na podłodze ew. na podnóżku;

·         oświetlenie: najlepsze naturalne, ale nie padające na ekran, ew. sztuczne światło rozproszone, a na biurku lampka;

·         świeże powietrze: często wietrz pomieszczenie

·         troska o oczy: monitor ustawiony tak, by nie padały na niego refleksy światła, w odległości ok. 50 cm od oczu, górna linia tekstu na wysokości oczu.

Pamiętaj żeby podczas pisania na klawiaturze komputera:

·         klawiatura powinna znajdować się min. 10 cm od brzegu biurka;

·         przedramię było ułożone poziomo pod kątem prostym;

·         przedramiona były nieruchome; przy pisaniu powinny poruszać się tylko palce,

·         nie patrzeć na klawiaturę, wzrok powinien być skierowany na przepisywany tekst,

·         nie pochylać się i nie skręcać tułowia, nie zakładać nogi na nogę

Aby przez okres nauczania (a także później dla zapobiegania zmęczeniu rąk) należycie wyrobić sobie elastyczność i giętkość palców oraz miękki układ dłoni, trzeba stosować odpowiednią gimnastykę.

Proponowane ćwiczenia:

a.            wyprostować dłoń, a następnie zwierać i rozwierać wszystkie palce,

b.           wyprostować rękę i zacisnąć dłoń w pięść, następnie rozprostowywać wszystkie palce dłoni,

c.            wyprostować dłoń a następnie zginać palce w stawach,

d.           złożyć obie dłonie i przechylać je w przegubach – raz w prawo raz, w lewo,

e.            wyprostować rękę, zacisnąć dłoń w pięść i zginać rękę w nadgarstku,

f.             luźno opuszczone ręce poruszamy ruchem wahadłowym

g.            krążenie dłoni przy zwartych palcach

h.           składamy dłonie i wykonujemy krążenie,

i.              palce dłoni przeplatamy i wykonujemy czynność tzw. zacierania rąk,

j.             odchylamy poszczególne palce przeciwnej ręki,

k.           opieramy dłonie palcami o blat stołu i naciskamy

l.              kolejno opieramy palce o blat stołu i rytmicznie je dociskamy.

Uwagi praktyczne

  1. zwracaj uwagę na poprawność, nawet kosztem szybkości, przy systematycznych ćwiczeniach szybkość i tak zostanie wypracowana,
  2. pisz rytmicznie, w miarę postępów w nauce powoli zwiększaj tempo pisania,
  3. pisząc powtarzaj w myśli nazwy liter, które maja być napisane,
  4. pamiętaj o prawidłowej postawie ciała – siedź głęboko na krześle, oprzyj plecy o oparcie krzesła.

Powinieneś umieć:

·         Stosować w praktyce zasady zawarte w regulaminie pracowni.

·         Wykonać przynajmniej 8 ćwiczeń.

·         Dostosować miejsce pracy do swoich potrzeb (wyregulowanie krzesła i ustawienie monitora).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin