WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ.doc

(29 KB) Pobierz
WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ

WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ

 

WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ – zamierzony i celowo zorganizowany rodzaj działalności wychowawczej, wykorzystujący pracę przy oddziaływaniu na jednostkę i dokonywania zmian w jej osobowości.

 

Wychowanie przez pracę następuje w:

-          rodzinie

-          okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym

-          szkole podstawowej, gimnazjalnej i licealnej

-          placówkach opiekuńczo-wychowawczych

-          organizacjach młodzieżowych

-          okresie kształcenia zawodowego

-          okresie studiów wyższych

-          okresie aktywności zawodowej

 

Prace wykonywane w wychowaniu przez pracę:

-          samoobsługa (jedzenia, ubieranie się, czynności fizjologiczne

-          porządkowe

-          usługowe z myślą o innych

-          wytwórcze (produkcja wyrobów)

-          badawcze i twórcze (produkcja wartości tzw. duchowych)

-          organizacyjna – warunkująca prawidłowy i skuteczny przebieg czynności

 

Zadania wychowania przez pracę

 

1)     doprowadzenie dzieci, młodzieży i dorosłych:

-          zdobycia podstaw wiedzy o pracy człowieka, jej istocie i złożoności

-          zrozumienia roli pracy w życiu każdego człowieka

-          przekonania, że praca to nieodłączny element życia człowieka zdrowego psychicznie i fizycznie

2)     włączenie dzieci i młodzieży w nurt codziennej pracy ludzkiej i kształtowanie w ten sposób:

-          podstawowych umiejętności pracy, zwłaszcza praktycznych

-          motywacji do pracy społecznie użytecznej

-          odpowiedniego stosunku do pracy innych, pracy własnej i wytworów pracy

3)     kształtowanie cech charakteru jednostki, takich jak: pracowitość, systematyczność, dokładność, uczciwość, zaradność, uczciwość, zaradność i innych warunkujących prawidłowe działanie relacji:

-          pracownik – pracownik

-          pracownik – przełożony

-          pracownik – zadanie do wykonania

-          pracownik – warunki materialne i społeczne pracy

4)     kształtowanie kultury pracy jako składnika kultury człowieka i kultury cywilizacji

 

Spełnienie tych zadań zależy od wielu czynników, np. wychowawcy i systemu motywacyjnego pracujących.

 

Motywy prawidłowego uczestnictwa młodzieży w procesie pracy:

1)     motywy poznawczo – kształcące:

-          rozwijanie własnych zainteresowań

-          pogłębianie szkolnej wiedzy

-          uczenie się prawidłowej organizacji pracy

-          doskonalenie posiadanych umiejętności

-          uzyskanie warunków do przejawiania własnej inicjatywy

2)     m moralno – społeczne:

-          obywatelski obowiązek

-          działalność odpowiedzialna

-          osobisty wkład w rozwój społeczności

3)     m ambicjonalne:

-          nie chcą do bycia wyjątkiem

-          lubią imponować nauczycielom i kolegom

-          chcą zasłużyć na dobrą opinię w szkole

4)     m praktyczno – osobiste:

-          praca to szkolny obowiązek

-          obawa przed karą za niewykonanie polecenia

-          osobista korzyść

-          szkoła nagradza pracę

 

EDUKACJA PROZAWODOWA – celowo zorganizowany proces edukacyjny, realizowany głównie w nowym typie szkoły średniej, zakładający przygotowanie ogólnozawodowe w powiązaniu z wybranym układem zawodów i specjalności. To etap wstępny w dążeniu do kwalifikacji i kompetencji zawodowych.

 

Kształcenie prozawodowe to pośrednia sytuacja edukacyjna między kształceniem przedzawodowym, a kształceniem zawodowym.

 

Zadania edukacji prozawodowej:

-          doprowadzenie kształconych do rozpoznania ogólnych właściwości działalności zawodowej, zawodów specjalności i zadań zawodowych

-          ukazanie całej złożoności pracy zawodowej, zwłaszcza w produkcji oraz w masowych usługach

-          zapoznanie uczących się ze współczesną organizacją pracy zawodowej, jako realnej i prawnej możliwości zdobycia środków do życia, oraz kształtowania i wzbogacania własnej osobowości

-          kształtowanie charakteru i systemu wartości sprzyjających w pracy

-          zbliżanie kształconych do  rzeczywistych sytuacji działalności zawodowej, traktowanej jako powinność człowieka

-          kształtowanie przekonania wśród młodzieży, iż działalność zawodowa współczesnego człowieka może i powinna sprzyjać stawaniu się podmiotem w każdej sytuacji pracowniczej

-          przygotowanie młodzieży do dalszego kształcenia specjalistycznego i w efekcie zdobycia zawodu oraz ustawicznego kształcenia w całym okresie dorosłości

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin