Profilaktyka logopedyczna.doc

(64 KB) Pobierz
O PROFILAKTYCE

 

PROFILAKTYKA

LOGOPEDYCZNA

TO

ZAPOBIEGANIE

WADOM WYMOWY

 

 

 

Szanowni Rodzice!

 

 

 

Świadomość społeczna nabywania prawidłowej wymowy jest coraz większa. Wady wymowy, które nie zostaną zredukowane do lat 6 często w momencie rozpoczęcia nauki stają się przyczyną zniechęcenia do obowiązku szkolnego. Rodzi to w dziecku nieśmiałość, lęk, zamykanie się w sobie z powodu braku sukcesów w nauce. Problem ten jest trudno wyeliminować w późniejszych latach edukacji, a negatywny stosunek do szkoły najczęściej pozostaje w psychice dziecka. Poprawne czytanie i pisanie jest uzależnione od właściwej realizacji każdej głoski. W okresie do lat 6 dziecko powinno mieć już opanowaną prawidłową wymowę. Należy zwracać uwagę na prawidłowe wypowiadanie słów przez dziecko, a z nieprawidłowościami zgłaszać się do logopedy. Poprzez systematyczne ćwiczenia u logopedy i zlikwidowanie wady wymowy dajemy dziecku szansę na właściwe funkcjonowanie w środowisku. Z powyższych względów Rodzice powinni angażować się w proces terapii i razem z dzieckiem powtarzać codziennie zadany materiał w domu.

Dajmy dzieciom szansę wyboru zawodu, który będzie zgodny z ich oczekiwaniami i pomóżmy im spełnić swoje marzenia.

                                                                                                                              Logopeda Szkolny

                                                                                                                              mgr Edyta Lichota

 

Drodzy Rodzice!

 

 

              Zaproście dziecko do zabawy mającej na celu wspomóc wyraźną artykulację. Ćwiczenia te mogą polegać na wspólnym wymawianiu razem z dzieckiem wyrazów, zagadek, rebusów, gier dydaktycznych. Zwracajcie uwagę na wyraźne, poprawne wypowiadanie słów bez zmiękczeń, czy innych zniekształceń. Jako Rodzice wymawiajcie wyraz powoli, nie spiesząc się tak aby dziecko mogło wziąć z Was przykład i prawidłowo go powtórzyć. Szczególnie ważne jest, aby dziecko szeroko otwierało usta do artykulacji samogłosek: a, e, o, ą, ę.

              Ważne są ćwiczenia usprawniające narządy mowy, które polegają na usprawnieniu mięśni artykulacyjnych poprzez: kierowanie języka do nosa, brody, ucha prawego i lewego, wypychanie językiem policzków, oblizywanie dookoła warg, liczenie językiem ząbków, tworzenie z warg dzióbka, uśmiechu, nadymanie policzków, parskanie, cmokanie, mlaskanie. Do wspólnej zabawy należy wykorzystać domowe lusterko. Dziecko ma wtedy możliwość obserwacji czy udało mu się prawidłowo wykonać zadanie i nauczyć się samokontroli mowy własnej.

              O tym jak ważna jest w dorosłym życiu wyraźna wymowa nie muszę Państwa przekonywać. Ćwiczenia te będą owocować w przyszłości swobodą w posługiwaniu się mową.

                                                                                                               

                                                                                                                         Logopeda Szkolny

                                                                                                                              mgr Edyta Lichota

PRZYCZYNY WAD WYMOWY

 

Dbając o mowę dziecka powinniśmy

pamiętać o:

·      Zakupieniu odpowiednich dla każdego

niemowlaka smoczków,

·      Zwracaniu uwagi, aby dziecko zbyt długo nie ssało palca,

·      Wizytach u laryngologa w przypadku

kataru, powiększonych migdałków,

problemów ze słuchem i innych chorób,

·      Wizytach u ortodonty w przypadku wady zgryzu,

·      Skontrolowaniu poważniejszych uderzeń w głowę u lekarza,

·      Zachęcaniu dzieci do mówienia,

·      Nie spieszczaniu przesadnie słów

do większych dzieci,

·      Systematycznych wizytach u logopedy.

Czynniki ryzyka sprzyjające powstawaniu trudności

językowych:

 

·     urazy okołoporodowe powodujące zaburzenia w funkcjonowaniu CUN,

·     brak etapu czworakowania w rozwoju dziecka,

·     deficyty narządu słuchu,

·     brak wspierających dorosłych w środowisku,

·     osoby nie mówiące w otoczeniu dziecka,

·     brak prawidłowych wzorców językowych,

·     zaniedbywanie konsultacji medycznych.

Czynniki ochronne wpływające na prawidłowy rozwój dziecka:

 

·       planowanie ciąży (przyjmowanie na 2-3 miesiące przed ciążą kwasu foliowego wg zaleceń lekarza zapobiegające niektórym wadom neurologicznym),

·       dobry kontakt emocjonalny z rodziną,

·       ogólne warunki społeczno- językowe zapewniające prawidłowe wzorce językowe,

·       brak przesadnego zdrabniania i zmiękczania słów kierowanych do dziecka,

·       ogólny poziom intelektualny dziecka,

·       zdolności specjalne (uzdolnienia językowe),

·       prawidłowy rozwój fizyczny (szczególnie narządów mowy i słuchu), społeczny i emocjonalny,

·       wczesny kontakt ze słowem pisanym,

·       warunki materialne zapewniające prawidłowy rozwój dziecka,

·       stymulowanie mowy i myślenia w przedszkolu i szkole,

·       pozytywne relacje z rówieśnikami dzieci w wieku   szkolnym,

·       wczesne oddziaływanie logopedyczne na dziecko i konsultacje dla rodziców.

Etapy kształtowania się mowy dziecka:

 

Etap przygotowawczy - ( od 3 do 9 miesiąca życia płodowego) wykształcają się zawiązki narządów mowy. Tworzą się organy nadawcze przygotowujące drogi nerwowe i oddechowe oraz organy kontrolujące ośrodek słuchu, wzroku i czucia;

 

Okres melodii - (od 0 do 1 roku życia) dziecko powinno poprawnie wymawiać głoski: a, e, m, b, t, d, n, j, niekiedy: i;

 

Okres wyrazu - (od 1 do 2 roku życia) dziecko powinno poprawnie wymawiać głoski: a, o, e, u, i, y, p, b, pi, m, t, d, n, ń, ś, k, ki, j;

 

Okres zdania - (od 2 do 3 roku życia) dziecko powinno poprawnie wymawiać głoski: a, o, e, u, i, y, ą, ę, p, b, pi, bi, m, mi, f, w, fi, wi, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, ki, gi, ch, t, d, n, l, li, j, sporadycznie: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż;

 

Okres swoistej mowy dziecka - (od 3 do 7 roku życia) utrwalają się głoski: s, z, c,dz, sz, ż, cz, dż, r;

 

Okres opanowania podstaw języka - (od 7 do 10 roku życia) bogaci się słownik czynny i bierny, rozwija się fleksja i składania.

 

Najczęstsze przyczyny wad wymowy:

 

Ø  nieprawidłowa budowa narządów mowy,

Ø  zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, które należy podciąć po urodzeniu się dziecka,

Ø  nieprawidłowy zgryz oraz braki w uzębieniu,

Ø  niska sprawność mięśni narządów mowy,

Ø  problemy ze słuchem,

Ø  naśladowanie nieprawidłowych wzorów,

Ø  zaburzone funkcjonowanie ukł. nerwowego,

Ø  opóźniony rozwój psychomotoryczny,

Ø  częste choroby górnych dróg oddechowych,

Ø  zbyt długie karmienie dziecka smoczkiem lub stosowanie niewłaściwych, ssanie palca,

Ø  zabranianie dziecku wysuwania języka z buzi, aby mogło poprzez zabawę nim usprawnić ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin