SPRAWOZDANIE Z PALNU ROZWOJU NAUCZYCIELA STAŻYSTY..docx

(28 KB) Pobierz

 

 

SPRAWOZDANIE Z PALNU

ROZWOJU ZAWODOWEGO

NAUCZYCIELA STAŻYSTY

Niepublicznego przedszkola ………

 

 

 

 

 

IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA ODBYWAJĄ CEGO STAŻ:

………….

MIEJSCE PRACY:

…………………..

IMIĘ I NAZWISKO DYREKTORA

……………….

CZAS TRWANIA STAŻU

1 września 2009 roku – 31 maja 2010 roku

 

Staż na stopień nauczyciela kontraktowego rozpoczęłam z dniem 1września 2009 roku w Niepublicznym Przedszkolu ………………………………………….. Jestem nauczycielem w grupie I – 3 i 4latki. Zgodnie z procedurą awansu, przy pomocy opiekuna stażu opracowałam Plan Rozwoju Zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez Panią Dyrektor Przedszkola.

Plan Rozwoju Zawodowego opracowałam w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 206 poz. 2593).

Dokumentację i opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań stawianych przez ministerstwo, a ujętych przeze mnie w poszczególnych sferach Planu Rozwoju.

Wraz z początkiem stażu rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje doświadczenia pedagogiczne, podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy a przez to pracy przedszkola. W trakcie trwania całego stażu gromadziłam w TECZCE STAŻYSTY niezbędne dokumenty, analizy akt prawnych, scenariusze, karty pracy, które to potwierdzają realizację Planu Rozwoju Zawodowego.

 

 

1.      POZNANIE PROCEDURY AWANSU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO

We wrześniu 2009r. zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego, a także z niezbędnymi aktami prawnymi i rozporządzeniami:

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004  roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

·        Zasady postępowania kwalifikacyjnego dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego

 

2.      NAWIĄZANIE WSPÓŁPRACY Z OPIEKUNEM STAŻU

Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu, panią …… co znalazło wyraz we wspólnie podpisanym kontrakcie. Dnia 4 stycznia 2010 roku nastąpiła zmiana opiekuna stażu funkcję te zaczęła pełnić Pani ………………. – nauczyciel dyplomowany                    w …………………………………..

Po zapoznaniu z procedurą awansu zawodowego i zapoznaniu się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi pracy przedszkola z pomocą opiekuna stażu opracowałam plan w celu określenia drogi rozwoju zawodowego. Następnie został uzgodniony harmonogram spotkań, który miał doprowadzić do realizacji postawionych zadań.

 

3.      ZAPOZNANIE SIĘ  Z PODSTAWOWYMI DOKUMENTAMI DOTYCZĄCYMI ORGANIZACJI PRZEDSZKOLA

W celu realizacji tego zadania zapoznałam się z dokumentami regulującymi organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły, w tym z treścią takich dokumentów jak:

·        Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 roku

·        Karta nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku

·        Statut przedszkola

·        Plan rozwoju przedszkola

Dzięki zapoznaniu się z tymi dokumentami dowiedziałam się jak działa przedszkole i jakie mechanizmy regulują jego  funkcjonowanie. Wiem jakie są prawa i obowiązki nauczyciela, w tym także moje, a także znam podstawy funkcjonowania i zakres kompetencji takich organów przedszkola jak: dyrektor, rada pedagogiczna. Zapoznałam się również ze sposobami prowadzenia dokumentacji przedszkolnej: dziennika zajęć, miesięcznych planów pracy, opracowywanie scenariuszy zajęć, tworzenie narzędzi badawczych, karty wycieczki.

W trakcie trwania stażu analizowałam także wszelki przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Za znajomiłam się z przepisami przeciwpożarowymi oraz sanitarnymi. Dzięki tej lekturze uświadomiłam sobie jakie zagrożenia wynikają  z pracy z dziećmi oraz sposób postępowania w sytuacjach patowych.

               W celu dostosowania swoich działań do potrzeb przedszkola, przeanalizowałam wspólnie z opiekunem stażu, przedszkolny kalendarz imprez, konkursów i zadań na rok szkolny 2009/2010 w ……………………………………………………..

4.      UMIEJĘTNOŚĆ PROWADZENIA ZAJĘĆ W SPOSÓB ZAPEWNIAJĄCY WŁAŚCIWĄ REALIZACJĘ ZADAŃ ZAWARTYCH W STATUCIE.

Istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy było obserwowanie działań edukacyjnych, prowadzonych przez opiekuna stażu. Przez cały okres stażu prowadziłam wykaz obserwowanych zajęć jak również wykaz tych zajęć, które przeprowadziłam sama w obecności opiekuna stażu.

              Ponad to uczestniczyłam w zajęciach koleżeńskich prowadzonych przez: ……………………………………………………………..W styczniu 2010 roku przeprowadziłam zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w obecności Pani Dyrektor ………………………..

              Obserwacja i analiza wszystkich tych zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu jak i przez moje koleżanki wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć. Nabyłam dzięki temu nowych doświadczeń, poznałam ciekawe pomysły, którymi można sprawić, że przeprowadzane zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem wśród naszych podopiecznych. Wzbogaciłam swoją wiedzę oraz nabyłam umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania działań edukacyjnych. Poznałam różnorodne formy pracy z dziećmi i metody wspomagające rozwój dziecka.

              Po każdym działaniu edukacyjnym omawiałyśmy z moimi koleżankami bądź też opiekunem stażu przebieg zajęć. Wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy.
Dokonałam analizy i samooceny zajęć własnych oraz analizy działań podejmowanych przez opiekuna stażu i innych koleżanek.

              Dzięki spostrzeżeniom, z którymi zapoznałam się w trakcie rozmów pohospitacyjnych z Panią Dyrektor i z opiekunem stażu, mogłam wyciągnąć wnioski dotyczące sposobu prowadzenia zająć i uniknąć błędów w dalszej pracy.
Podczas trwania stażu zorganizowałam:

·        Spotkanie z leśniczym,

·        Zbiórkę żywności dla zwierząt leśnych,

·        Spotkanie z policjantem,

·        Spotkanie ze strażakami.

Przeprowadziłam uroczystości i imprezy:

·        Bal przebierańców

·        Dzień Babci i Dziadka

·        Święto rodziny

 

Dzieci z mojej grupy uczestniczyły w co miesięcznych koncertach muzycznych:

·        „Spotkania z muzyką” – ………………….

·        Koncerty zespołu Art – es.

Ponadto uczestniczyły w:

·        V Olimpiadzie Sportowej Przedszkolaków w Pabianicach.

·        Przedstawieniach teatralnych organizowanych w przedszkolu.

·        Wycieczkach i wyjazdach poza teren przedszkola.

              Jako wychowawca grupy 3 – 4latków miałam okazję zaznajomienia się ze sposobem organizacji i prowadzeniem dokumentacji związanej z wyjazdem dzieci poza placówkę przedszkolną. Jako kierownik wycieczek szkolnych zapewniałam również opiekę dzieciom z innych grup przedszkolnych na następujących wyjazdach:

·        Wyjście do Muzeum Miasta Pabianic

·        Wyjazd do pizzeri „Dominikana” w Dobroniu

·        Wyjście na koncert do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II Stopnia                   w Pabianicach.

 

5.      UCZESTNICTWO W RÓŻNYCH FORMACH SAMOKSZTAŁCENIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.             

Jako członek rady pedagogicznej w roku szkolnym 2009/2010 brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, a także uczestniczyłam w wewnątrz przedszkolnym doskonaleniu zawodowym. Na odbytych radach szkoleniowych zdobyłam wiedzę w zakresie: twórczej aktywności dziecka poprzez inscenizację tekstów literackich, jak ważną i istotna funkcje spełniają zabawy w teatr oraz jakie znaczenie ma zabawa w świetle nowej podstawy programowej. Na wyżej wymienionych posiedzeniach miałam okazje wymieniac się spostrzeżeniami, dzielić się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami oraz poruszać wątpliwości natury wychowawczej.

Uczestniczyłam również w szkoleniach poza placówką przedszkolną. Szkolenia te były przeprowadzone w zakresie:

·        Zajęcia muzyczno – ruchowe w przedszkolu

·        Dekoracje wiosenne i wielkanocne.

              Pragnąc pogłębić swoją wiedzę umiejętności pedagogiczne i stosować nowoczesne metody pracy korzystałam z literatury tematyce psychologiczno – pedagogicznej takich jak:

·        A. Faber, E. Mazlish „Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły.”

·        K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

·        M. Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi”

·        M. Żebrowska „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”

              W mojej pracy wykorzystuję także pomysły i pomoce z czasopism: „Nauczycielka przedszkola”, „Bliżej przedszkola”, „Hobby”.

Na bieżąco śledziłam propozycje zadań i  scenariuszy zajęć, a także nowości wydawniczych  na edukacyjnych stronach internetowych:

l        Publikacje edukacyjne (www.publikacje.edu.pl)

l        Portal Nauczycieli Przedszkola (www.nauczycieleprzedszkola.pl),

l        Portal edukacyjny Literka.pl (www.literka.pl)

l        Serwis edukacyjny Profesor.pl (www.profesor.pl)

l        Polski Portal Edukacyjny Interklasa (www.interklasa.pl)

l        Portal Edukacyjny (www.literka.pl)

l        Awans Zawodowy Nauczycieli (www.awans.net)

Wykorzystywałam także komputer do przygotowywania konspektów, dokumentacji oraz pomocy na zajęcia (karty pracy, plansze, historyjki obrazkowe itp.)

6.      ZAZNAJOMIENIE ZE ŚRODOWISKIEM DZIECI I, ICH PROBLEMAMI ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM WYCHOWANKÓW

              Współpraca z rodzicami przebiega bardzo pomyślnie. Rodzice angażują się w życie przedszkolne swoich dzieci. W roku przedszkolnym 2009/2010 przeprowadziłam z rodzicami dwa spotkania. Pierwsze z nich było to spotkanie organizacyjne. Rodzice zapoznali się na nim z celami jakie chce osiągnąć w bieżącym roku oraz ze zmianami jakie wprowadza nowa podstawa programowa. Na tym spotkaniu zaproponowałam również rodzicom materiały edukacyjne oraz program wychowania przedszkolnego na bazie, którego opierały by się działania edukacyjno – wychowawcze w grupie I.

              Drugie spotkanie już indywidualne dotyczyło postępów jakie dzieci uczyniły w ciągu 5 miesięcy pobytu w przedszkolu. Spotkania takie były zorganizowane w lutym 2010 roku. Cel główny spotkań opierał się na zapoznaniu rodziców z osiągnięciami edukacyjnymi i postępami w rozwijaniu poszczególnych sfer rozwoju.

              Sprawy bieżące rodzice mogli rozpatrywać w codziennych kontaktach ze mną w czasie gdy przyprowadzali dziecko do przedszkola bądź odbierali je.

              Prowadziłam również arkusze obserwacji na podstawie, których można było ocenić osiągnięcia i postępy dzieci. W październiku przeprowadziłam obserwację początkową w kwietniu okresową.  Aby bardziej zaznajomić się z oczekiwaniami rodziców poprosiłam ich o wypełnienie przygotowanej ankiety.

 

7.      WŁASNA INICJATYWA.

              We wszystkich grupach w przedszkolu raz w tygodniu prowadzę zajęcia            z zakresu UNII EUROPEJSKIEJ. Na tych zajęciach dzieci zapoznają się z tradycjami państw, poznają narodowe smaki, potrawy, stolicę, flagi słuchają muzyki, piosenek, rysują, kolorują. W związku z powyższymi zajęciami w najstarszej grupie w przedszkolu (GRUPA III) założyłam KLUB MAŁEGO EUROPEJCZYKA. Te dzi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin