T 1 : Lekcja organizacyjna. Renesans
podręcznik. str. 8-14
1. Materiały dydaktyczne:
a. podręcznik: Krystyna Polacka, Maciej Przybyliński, Stanisław Roszak, Jan Wendt, Razem przez wieki. Podręcznik do klasy II gimnazjum, wyd. M. Rożak
b. zeszyt przedmiotowy- 96 kartek w kratkę
c. atlasy historyczne, np. wyd. Rożak, Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusz Romera
d. przydatne pomoce:
- Vademecum. Egzamin gimnazjalny. Historia, wyd. Operon
- Piotr Małyszko, SMS Historia, wyd. Park
- Małe tablice historyczne, wyd. Adamantan
2. Ocena semestralna:
a. punkty obowiązkowe: baza 100 pkt:
- 2 sprawdziany w semestrze 2 x 20 pkt= 40 pkt ( jeden można poprawiać pod koniec semestru) – poprzedzone powtórką, zapowiedziane z 2 tygodniowym wyprzedzeniem, trwają całą godzinę lekcyjną, osoba która nie przystąpiła do testu ma 2 tygodnie na napisanie ( przypadki losowe)
- 3 kartkówki w semestrze 3 x 7 pkt = 21 pkt – ( raczej zapowiedziane)- materiał trzy ostatnie lekcje, czas pisania do 15 minut ( osoby, które nie pisały kartkówki piszą ją na kolejnej lekcji)
- 2 odpowiedzi ustne 2 x 5 pkt =10 pkt - zwykle pytane równolegle 2 osoby otrzymują zestaw 5 pytań ( krótki pytanie: pojęcia, daty, postacie, skróty itp.)
- 1 odpowiedź z mapy – 5 pkt ( może być również przeprowadzona w grupie)
- 1 praca w grupie- 5 pkt ( zespoły uczniowskie, pracują nad przykładowym testem powtórkowym przed testem)
- zeszyt przedmiotowy- 5 pkt – oceniany na bieżąco, np. podczas odpowiedzi lub pod koniec semestru, nacisk na systematyczność, estetykę, brak zeszytu to 0 pkt
- zadanie domowe- 4 pkt – zazwyczaj dodatkowe terminy do opracowania, np. opracowane 2/4 terminy to 2 pkt, brak zadania 0 pkt
- aktywność- 5 pkt – 2 plusy to 1 pkt, 1 minus= - 1 pkt ( np. brak aktywności na zajęciach)
- obowiązkowość – 5 pkt – każdy brak, np. zeszytu, zadania domowego to minus 1 pkt
- możliwe są dwa nieprzygotowania do lekcji tzw. kropki w semestrze, dotyczą tylko niezapowiedzianych kartkówek, odpowiedzi
b. punkty nadobowiązkowe: do wyboru:
- referat, projekt uczniowski, prezentacja do 5 pkt ponad bazę
c. punkty obowiązkowe: konkursy:
- etap szkolny- 95 % pkt- 5 pkt
- etap szkolny 90 % pkt- 4 pkt
- etap rejonowy – laureat- 8 pkt
- etap wojewódzki- 10 pkt
3. Tematyka zajęć: Uwaga zajęcia będą prowadzone nie zawsze ściśle wg chronologii w podręczniku, lecz wg podziału na historię Polski i historię powszechną !
Czasy nowożytne Renesans, Reformacja i kontrreformacja, Rzeczpospolita szlachecka, Absolutyzm- monarchia parlamentarna, Wojny Rzeczypospolitej w XVII wieku, Upadek Rzeczypospolitej- czasy saskie, Barok i Oświecenie, Rewolucja amerykańska, Wielka Rewolucja Francuska, Czasy stanisławowskie- reformy kraju ( Konstytucja 3 maja) i rozbiory, wojny napoleońskie, ziemie polskie w okresie zaborów – powstania ( kościuszkowskie, listopadowe, styczniowe, emigracja, walka o polskość- germanizacja i rusyfikacja, kultura polska pod zaborami, ruchy polityczne na ziemiach polskich w okresie zaborów), rewolucja przemysłowa, Wiosna Ludów, Zjednoczenie Niemiec i Włoch, wojna secesyjna, kolonializm, wiek żelaza i pary, nowe ideologie na przełomie XIX i XX wieku.
4. Metodyka zajęć:
a. materiały na zajęcia- notatki ( folder Dokumenty), testy powtórkowe, pomoce dydaktyczne w portalu www.chomikuj.pl - nazwa chomika michalmo
b. formy zajęć- zajęcia aktywizujące: praca w grupach, praca z podręcznikiem, tekstami źródłowymi- formułowanie wypowiedzi, opracowanie materiału ( związki przyczynowo-skutkowe); metaplany, drzewka decyzyjne, lekcje powtórkowe- quizy
c. wykorzystanie pomocy dydaktycznych- filmy video, programy i prezentacje multimedialne, nagranie dźwiękowe
1. Narodziny kultury odrodzenia ( renesansu) we Włoszech ( koniec XIII w- pocz. XVI w.)
a. zamożność miast włoskich ( handel, rzemiosło) Wenecji, Genui, Mediolanu (Sforzowie), Florencji (Medyceusze), Państwa Kościelnego ( papiestwo)
b. mecenat ( wspieranie artystów- malarzy, rzeźbiarzy, literatów)
c. odrodzenie ( renesans) powrót do kanonów ( wzorów) starożytnych antycznych Grecji i Rzymu w literaturze, sztuce
2. Cechy kultury odrodzenia:
a. naśladowanie kultury starożytnej Grecji i Rzymu
b. humanizm ( humanus- ludzki)- zainteresowanie człowiekiem i jego rozwojem ( Terencjusz: „Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce” ( antropocentryzm)
c. odrodzenie języków klasycznych ( greka i łacina)
d. rozwój nauk ścisłych- matematyka, astronomia, fizyka,
e. laicyzacja poglądów – Galileusz, Giordano Bruno
3. Wybrani twórcy renesansowi: „ CZŁOWIEK RENESANSU”- osoba posiadająca wszechstronne uzdolnienia, zarówno humanistyczne, jak i ścisłe)
ARCHITEKTURA
Francesco Petrarka- Laura
Dante Alighieri- Boska komedia
Giovanni Boccaccio- Dekameron
Erazm z Rotterdamu- Pochwała głupoty
- Michał Anioł- rzeźba Dawid, freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Bazylika Św. Piotra
- Rafael Santi- Bazylika Św. Piotra, Madonny
- Leonardo da Vinci- obrazy- Ostatnia wieczerza, Mona Lisa ( Gioconda), Dama z łasiczką
RENESANS- ODRODZENIE
Tomasz Morus- Utopia
Niccolo Machiavelli- Książę- makiawelizm-
Jan Gutenberg- ruchome czcionki – 1450 druk Biblii 1455
Mikołaj Kopernik- teoria heliocentryczna ( O obrotach sfer niebieskich)
Leonardo da Vinci- plany okrętów podwodnych, czołgów, szybowców, śmigłowców, spadochron
ODKRYCIA I WYNALAZKI
SZTUKI PLASTYCZNE
LITERATURA i
FILOZOFIA
„cel uświęca środki”
licealista123