1
: ,,Smak wierzbowego kotka”- historyjka obrazkowa wg utworu Hanny Zielińskiej
Cele ogólne: Aktywizowanie myślenia dzieci poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania n-lki.
Rozbudzanie zainteresowań kulturą i sztuką regionalną.
Cele operacyjne:
Dziecko
- wypowiada się pełnymi zdaniami
- rozpoznaje symbole wielkanocne
- nazywa obrzędy wielkanocne
- rozumie znaczenie słowa pisanka
- rozumie pojęcie ,,para”
- układa elementy wielkanocne na świątecznie nakrytym stole
- zaśpiewa piosenkę ,, Pisanki” sł. K. Różecka, m. F. Leszczyńska
Wiek dzieci: 5- latki
Formy pracy : indywidualna, zespołowa, z całą grupą
Metody pracy: podająca, problemowa, aktywizujaca, praktyczna
L.P.
Sytuacja edukacyjna
Zadania dla dzieci
Zakładany efekt
Środki dydaktyczne
1.
Śpiew indywidualny
refrenu piosenki ,, To jest Wielkanoc”
Wybrane dziecko śpiewa refren piosenki
Zna wybrany fragment piosenki
Kaseta
z nagraniem
2.
Historyjka obrazkowa
wg utworu Hanny Zielińskiej
Słuchają historyjki
,, Smak wierzbowego kotka”
Zapamiętały akcję
Cztery ilustracje
sukcesywnie odsłaniane
3.
Rozmowa na temat treści historyjki
Odpowiadają na pytania n-lki
- Do czego potrzebne były wierzbowe bazie?
- Jak i czym można udekorować wielkanocny stół?
- Kto chodził
z wystruganym
z drewna kogutkiem
- Co działo się
w drugi dzień świąt
-Wiedzą, że bazie potrzebne
są do wykonania palemek, na przybranie świątecznego stołu,
- dawniej do smagania aby dzieci były zdrowe
- Znają symbole wielkanocne, wiedzą co to jest pisanka
- znają pojęcia dyngus, śmigus
4.
Zabawa ruchowa ,, Na wiosennym spacerze”
Spacerują po sali,
dobierają się
w dwójki,
tańczą w rytmie usłyszanej melodii
Interpretują melodię ruchowo, znają pojęcie para
Sylwety kurczaczków, kur, kaczuszek, zajączków, nagranie
z melodią piosenki ,,Taniec
kurczaka”
5.
Praca w zespołach
I zespół
- Wyszukują symbole wielkanocne, układają
w koszyczku, naklejają
II zespół
- Ozdabiają wielkanocnego baranka
III zespół
- składają wielkanocne jajko
z części
- Odróżniają symbole wielkanocne od bożonarodzeniowych
- dorysowują brakujące elementy
wykorzystując elementy literopodobne
- łączą elementy
w jedną całość
Karty pracy 1, 2, 3
6.
Dekoracja wielkanocnego stołu
Układają symbole wielkanocne na świątecznie nakrytym stole
Wyszukują symbole ukryte
w kącikach dydaktycznych, wiedzą ,co powinno
znaleźć się na wielkanocnym stole, przeżywają nastrój oczekiwania zbliżających się świąt
Biały obrus do nakrycia stołu, serwetka do koszyczka,
pisanki, cukrowy baranek , wazon z baziami, palemki,
kurczaczki, lukrowana babka
7.
Śpiew zbiorowy piosenki ,, Pisanki”
Dzieci śpiewają piosenkę
Znają dokładnie słowa piosenki,
wiedzą, że pisanek było pięć, wiedzą co było namalowane na każdej pisance
z podkładem muzycznym
8.
Ewaluacja osiągnięć dzieci
Odpowiadają na pytania nauczycielki
Znają tradycje
i obrzędy
wielkanocne
9.
Wspólne dzielenie się jajkiem
Dzielą się jajkiem, składają sobie wzajemnie życzenia
Wiedzą ,że spożywanie jajka jest głównym symbolem
obchodzenia świąt
Wielkiej Nocy
Opracowały: Marianna Wieczorkowska
Jolanta Siuda
Przedszkole Miejskie Nr 17
99-300 Kutno
ul. Wybickiego 1
gosiakosiak6