7. Twórczość w życiu osób niepełnosprawnych jako czynnik aktywizujący(1).doc

(235 KB) Pobierz

TWÓRCZOŚĆ W ŻYCIU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH JAKO CZYNNIK AKTYWIZUJĄCY

 

POJĘCIE TWÓRCZOŚCI

              Terminu „twórca” użył po raz pierwszy K. M. Sarbiewski, uznając go za wyłączny przywilej poety – poeta nie tylko „wymyśla” ale i „tworzy”. W XIX wieku nastąpiło rozpowszechnienie pojęcia, „twórca” stał się synonimem artysty, a „twórczość” oznaczała robienie rzeczy nowych. W XX wieku wyraz „twórca” zaczęto już stosować w odniesieniu do całej kultury ludzkiej. 

              Twórczość jest pojęciem jednolitym, lecz wieloznacznym, znajduje się w obszarze rozważań wielu dyscyplin, jak socjologia, pedagogika, filozofia, czy psychologia, stąd też w różnych aspektach i z różnych perspektyw może być postrzegana. Według E. Nęcki, możemy mówić o trzech wymiarach twórczości:

·         Całość lub część dorobku artysty

·         Rodzaj aktywności

·        Cecha indywidualna, wyposażenie intelektualne – zwana kreatywnością - zdolność osoby do produkowania wytworów, charakteryzujących się koniunkcją nowości i wartości. Kreatywność przejawia się w formie zaobserwowanego zachowania- produkcja nowych i wartościowych wytworów- lub też owym wytworem może być samo zachowanie. Warunkiem niezbędnym stwierdzenia twórczości jest jakiś rodzaj ekspresji.

Zatem pojęcie twórczości obejmuje zarówno proces tworzenia, jednostkowe cechy podmiotu tych czynności, jak i sam produkt, wytwór końcowy tej aktywności.

              Twórczość zdaniem Morrisa I. Steina jest procesem prowadzącym do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny lub do przyjęcia dla pewnej grupy osób w pewnym okresie. To społeczność, zdaniem autora, dokonuje oceny twórczości, co sprawia iż dzieła twórcze mogą być postrzegane relatywnie. W myśl tej definicji twórczość nie byłaby  trwałym i obiektywnie istniejącym atrybutem pewnych wytworów. Produkty mogłyby stawać się twórcze i przestawać być twórcze, w zależności od opinii grupy. Twórczość zatem jest przejściowa i niestała.

W. Stróżewski podkreśla, że o twórczości mówimy wtedy, gdy chcemy podkreślić, że mamy do czynienia z działaniem prowadzącym do powstania czegoś nowego, a więc czegoś po prostu innego od rzeczy zastanych lub czegoś, czego wcześniej nie było. Autor przedstawia niejako strukturę twórczości:

 

 



                                jako zbiór określonych wytworów

                                                       



                                                                      „stwarzanie”

                                                                      „tworzenie” (twórczość w znaczeniu węższym)

                                                                          „wytwarzanie”

                                                                      „przetwarzanie”

TWÓRCZOŚĆ                   jako proces                                          „odtwarzanie”

·         rekonstruowanie

·         naśladowanie

·         interpretowanie 

 

                           

 

 

     jako dyscyplina lub własność podmiotowa

 

Według Steinera twórczość polega na przygotowywaniu, projektowaniu i wprowadzaniu w życie nowych i lepszych rozwiązań, produktywność zaś – na efektywnym stosowaniu rozwiązań już istniejących. W tym kontekście twórczość możemy rozpatrywać w 3 kontekstach:

·         Twórczość w sztuce

·         Odkrycia naukowe

·         Wynalazczość techniczna

 

TWÓRCZOŚĆ „WYSOKA” I „NISKA”

              Kolejnym aspektem rozważań nad pojęciem twórczości jest jej usytuowanie w życiu społecznym, bądź jako elementu życia codziennego, dostępnego każdemu człowiekowi, bądź jako elementu tzw. „sztuki wyższej”, gdzie o twórczości możemy mówić w odniesieniu do dzieł i dokonań wielkich artystów, czy naukowców. Możemy wyróżnić dwa podejścia do twórczości, jako zjawiska funkcjonującego w życiu społecznym:

·         podejście elitarne – o twórczości można mówić jedynie w odniesieniu do wybitnych umysłów, zdolnych do tworzenia dzieł o bardzo dużej wartości i odpowiednio dużej dawce nowości. Dzieła twórców wnoszą coś istotnego do rozwoju kultury, nauki, sztuki lub wynalazczości i są powszechnie uznane, podziwiane lub wykorzystywane. 

·         Podejście egalitarne -  każdy człowiek jest twórczy, choć nie każdy w jednakowym stopniu.

Barsalou i Prinz, dokonując podobnego rozróżnienia, dzielą twórczość na:

·         Twórczość przyziemna – ma wymiar indywidualny - kreatywność

ü      Produktywność – zdolność do wytwarzania nieskończonej liczby wytworów, głownie symbolicznych

ü      Tworzenie poznawczych reprezentacji świata w postaci sądów

ü      Tworzenie i wykorzystywanie plastycznych form reprezentacji obiektów

·         Twórczość wyjątkowa – wprowadza zasadnicze zmiany w życiu całej społeczności

              Według autorów twórczość przyziemna jest  siłą napędową, pozwalającą twórczości wyjątkowej istnieć: „choć twórczość wyjątkowa jest bardziej <błyskotliwa> z kulturowego, historycznego i naukowego punktu widzenia, twórczość przyziemna to prawdziwy koń roboczy, który odpowiada za większość ludzkich osiągnięć i sprawia, że twórczość wyjątkowa jest w ogóle możliwa.”

A. Maslow umiejscawia twórczość w zakresie samorealizacji, bowiem osoba ciągle rozwijająca się, zdrowa psychicznie, szczęśliwa, akceptująca samą siebie i doświadczająca rzeczywistości w niezwykły sposób, zasługuje na miano osoby twórczej mimo braku dzieł o uznanej wartości. Osoba samorealizująca się, czyli rozwijająca tkwiące w niej możliwości, jest kreatywna, gdyż sam proces samorealizacji jest twórczy. Tutaj także mamy do czynienia z podziałem twórczości na dwie gałęzie:

·         „specjalny talent twórczości” – czyli elitarna czy wyjątkowa

·         „twórczość samo aktualizująca się” -  wynika bezpośrednio z osobowości, spontaniczna, pozbawiona wysiłku, niewinna, łatwa, wolna od stereotypów, kładzie              nacisk na osobowość, a nie na dokonania, akcentuje śmiałość, odwagę, wolność,               samoakceptację; cecha określająca istotę człowieczeństwa, charakteryzuje całość życia, bez względu na jego problemy

Domeny twórczości:

·         produkt –cechuje koniunkcja nowości i wartości

ü      nowość- jest cechą ciągłą, a nie dychotomiczną; każdy nowy wytwór zawiera pierwiastki tego, co było wcześniej odkryte

ü      wartość

>        wartości poznawcze-poszukiwanie prawdy i poszerzanie jej obszaru, wytwory ukazujące prawdę o świecie i człowieku

>        wartości estetyczne – związane z poszukiwaniem i tworzeniem piękna, chęć stworzenia czegoś, co ładne; wytwór ten może mieć postać materialną (obraz, rzeźba) lub niematerialną (utwór muzyczny lub taneczny)

>        wartości pragmatyczne – dotyczą warunków życia codziennego;  wytwory mają na celu czynić życie wygodniejszym, bezpieczniejszym, lepszym

>        wartości etyczne – związane z poszukiwaniem i tworzeniem dobra; aktywność charytatywna, polityczna

 

grupa wartości

cel

domena twórczości

podmiot działań

przykład

wartości poznawcze

prawda

nauka

naukowcy

teorie naukowe, eksperymenty badawcze

wartości estetyczne

piękno

sztuka

artyści, twórcy sztuki, poeci, pisarze

obraz, rzeźba, wiersz

wartości pragmatyczne

użyteczność

wynalazczość

wynalazcy, projektanci, inżynierowie 

odkrycia medycyny

wartości etyczne

dobro

działalność publiczna

społecznicy, politycy

założenie instytucji charytatywnej

 

 

KONCEPCJE TWORCZOŚCI

              W teoriach psychologicznych możemy spotkać się z różnym rozumieniem procesu twórczego. W zależności od stanowiska teoretycznego, w różnym kontekście możemy osadzić twórczość jako pewien proces, wyrażający się w aktywności człowieka. Różne także będzie źródło twórczości, jej podmiot, a także przebieg procesu twórczego i jego efekt.

·         teoria „natchnienia” – twórca osiąga swe rezultaty artystyczne dzięki czynnikom nie dającym się racjonalnie wytłumaczyć, dochodzącym do głosu w niespodziewanych chwilach, których rezultaty są nieobliczalne

·         twórczość traktowana jako praca – teoria ta wyjaśnia zagadnienie twórczości przez wskazanie na czynnik pracy w pokonywaniu przeszkód

·         twórczość ujmowana jako ekspresja osobowości – rola sztuki polega na komunikowaniu stanów wewnętrznych

Przykładowe koncepcje procesu twórczego:

·         teoria psychopatologiczna C. Lambrosso

              Twórczość jest uwarunkowana patologicznie, poprzez pewne ułomności fizyczne (wady budowy, jąkanie się, chudość, bladość) lub też ułomności psychiczne ( epilepsja, melancholia). Sam proces twórczy ma charakter spontaniczny i irracjonalny, stanowi moment największego psychicznego pobudzenia, wyjątkowej wrażliwości i przenikliwości. Charakteryzuje się wyczerpującą i niezwykłą koncentracją.

              Według Lambrosso ludzie ułomni „czują żywiej i zwracają uwagę na więcej rzeczy aniżeli ludzie zwyczajni; dłużej pamiętają i kombinują te wrażenia w rozmaity sposób. Drobnostki, szczegóły wypadków, które człowiek zwyczajny widzi, ale nie zatrzymuje ich w pamięci, głęboko wyrażają się w myśli ludzi genialnych, zbliżają w rozmaity sposób i to właśnie, co nazywamy tworami (kreacjami), jest kombinacjami z wrażeń drugiego i czwartego stopnia.”

·         Psychoanaliza  Z. Freuda

              Proces twórczy jest spontaniczną i nieświadomą dążnością do samo urzeczywistnienia poprzez działanie. Źródłem twórczości są konflikty motywów, frustracje i wewnętrzne sprzeczności – odkrywanie i konstruowanie nowych form jest zastępczą metodą rozwiązywania takich konfliktów. U jednostki następuje kompensacja deficytu wartości, wynikającego z niezaspokojonych potrzeb i pragnień poprzez rozwiązywanie problemów naukowych czy artystycznych

              Praca twórcza zapobiega kryzysom egzystencjalnym i przywraca stan psychicznej równowagi. Twórczość nie jest naturalną działalnością jednostki, a formą obrony przed skutkami frustracji i konfliktu

 

 

·         Adler

              Według Adlera twórczość jest przezwyciężeniem kompleksu niższości, który nierozerwalnie wiąże się z byciem człowiekiem. Człowiek ustawicznie dąży do przezwyciężenia tego poczucia, dążąc do doskonałości - równowagi cielesnej i duchowej, wzrostu cielesnego i duchowego do perfekcji, co realizuje się poprzez naukę – nabywając wiedzę, przechodzi się do wyższego stopnia samorozwoju oraz walkę z przeciwnościami – w tym z własną niedoskonałością. Żyć według Adlera to rozwijać się.

·         Psychologia postaci - proces twórczy jako działanie polegające na przekształcaniu znanych treści w nieznane – w sposób celowy i zamierzony

·         Teoria etapów - twórczość jest świadomym procesem polegającym na rozwiązywaniu problemów, w czym pomocny może okazać się wysoki poziom inteligencji. Uchwytne etapy w procesie twórczym warunkowane są interakcją osobowości i środowiska

·         Humanistyczny nurt psychologii C. Rogers

Twórczość stanowi metodę aktualizacji naturalnych potencji jednostki, jest rodzajem samospełnienia. Twórczość i ekspansja są najlepszą metodą zaspokojenia potrzeby samorealizacji. Ukierunkowane dążenie, pragnienie ekspansji, rozwoju, dojrzałości, tendencja do wyrażania i zaktywizowania wszystkich możliwości organizmu i własnego „ja” w celu osiągnięcia wyższego poziomu rozwoju. Siłą napędową twórczości jest ta sama tendencja, która stanowi „siłę uzdrawiającą” w psychoterapii – tendencja człowieka do samo aktualizacji, do stawania się sobą w miarę własnych możliwości.”

·         J. Kozielecki ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin