postawy wobec csr.pdf

(346 KB) Pobierz
Microsoft Word - 3FBCE457-32B1-105D7E.doc
__
Postawy wobec społecznej
odpowiedzialności biznesu
145981705.007.png 145981705.008.png
Wprowadzenie
Niniejsze opracowanie zawiera wyniki badania na temat postaw wobec społecznej odpowiedzialności biznesu
(CSR), zrealizowanego przez Ipsos Polska. Badanie przeprowadzono dzięki wsparciu Philip Morris International i
we współpracy z Fundacją Komunikacji Społecznej.
Ogólnym celem projektu badawczego było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jak ludzie definiują społecznie odpowiedzialne zachowania firm?
2. Czegooczekują od przedsiębiorstw w zakresie społecznie odpowiedzialnych zachowań (i które aspekty
są najważniejsze)?
3. W jakim stopniu – zdaniem respondentów – firmy spełniają obecnie te oczekiwania?
4. Jakie działania należy – zdaniem respondentów – podjąć w zakresie informowania o społecznie
odpowiedzialnych zachowaniach przedsiębiorstw?
Projekt został zrealizowany w dwóch etapach:
Etap 1. Badanie ankietowe na 1000-osobowej, reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie osób w wieku powyżej 18
roku życia, interesujących się zagadnieniami społeczno-gospodarczymi. Badanie zrealizowano w grudniu 2002
roku, z wykorzystaniem techniki bezpośredniego wywiadu kwestionariuszowego w domach respondentów.
Wszystkie rysunki i wykresy zawarte w publikacji odnoszą się do wyników badania ankietowego. Statystyczny
błąd oszacowań przy tej wielkości próby jest nie większy niż 3,2% przy poziomie ufności 0.95.
Etap 2 . Pogłębione wywiady indywidualne z liderami opinii w zakresie odpowiedzialności społecznej
przedsiębiorstw, reprezentującymi środowiska biznesu, polityki, nauki, mediów i organizacji pozarządowych.
Wywiady zrealizowano na przełomie marca i kwietnia 2003. Łącznie zrealizowano 21 wywiadów.
Wyniki badania liderów opinii zawarte w raporcie są wyróżnione kursywą.
UL . P UŁAWSKA 39, 02-508 W ARSZAWA , P OLSKA
T EL . +48-22-848 3557, F AX +48-22-881 01 04
2
145981705.009.png 145981705.010.png
 
Postrzeganie firm i ich roli w społeczeństwie.
Wyniki badania ankietowego wskazują, że Polacy oceniają przedsiębiorstwa głównie na podstawie jakości ich
produktów oraz sposobu w jaki traktują swoich pracowników i kooperantów. Relatywnie często jako kryterium
oceny wymieniano także jakość obsługi.
Etyczne i odpowiedzialne postępowanie, zaangażowanie w działalność społeczną i charytatywną czy sposób
postępowania firmy w odniesieniu do środowiska naturalnego są uznawane za zagadnienia o drugorzędnym
znaczeniu.
Firmy są więc postrzegane przede wszystkim poprzez pryzmat podstawowych, codziennych ról – roli klienta,
który chce kupić dobry produkt i być dobrze obsłużony, czy roli pracownika, który chce by go odpowiednio
traktowano i uczciwie wynagradzano.
Rysunek 1. Kiedy wypowiada Pan(i) dobrą lub złą opinię o jakiejś firmie, to która z
kwestii na tej liście ma największe znaczenie? / A które jescze kwestie są szczególnie
ważne?
(baza: wszyscy respondenci, N=1000)
jakość wyrobów lub uslug
27%
41%
sposób traktowania pracowników i dostawców
29%
34%
jakość obsługi klientow
8%
42%
wkład w rozwój gospodarki przez inwestowanie i płacenie podatków
7%
25%
odpowiedzialność społeczna
7%
23%
etyczne postępowanie firmy
6%
23%
otwarte i szczere informowanie o produktach i działalności
3%
21%
reagowanie na zastrzeżenia wobec jej produktów i usług
1%
20%
reputacja firmy w społeczeństwie
3%
18%
sposób postępowania w odniesieniu do środowiska naturalnego
1%
20%
wspieranie org. charytatywnych i społeczności lokalnych
3%
18%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
najważniesza
również ważna
Także dla liderów opinii głównymi czynnikami wpływającymi na reputację firmy są: jej rzetelność, rozumiana
jako umiejętność dostarczenia dobrego, bezpiecznego produktu dobrej jakości, kondycja finansowa
przedsiębiorstwa, jego pozycja na rynku oraz długa tradycja, a więc kwestie związane z podstawowym,
„ekonomicznym” wymiarem działalności przedsiębiorstwa. Aspekty drugiego rzędu to kultura organizacyjna
firmy, gwarantująca odpowiednie, uczciwe stosunki pracownicze oraz kwestie związane z zaangażowaniem firmy
w życie społeczne jej otoczenia – uczestnictwo w akcjach charytatywnych, itp.
UL . P UŁAWSKA 39, 02-508 W ARSZAWA , P OLSKA
T EL . +48-22-848 3557, F AX +48-22-881 01 04
3
145981705.001.png 145981705.002.png
 
Ponad połowa dorosłych mieszkańców Polski jest zdania, że głównym zadaniem dużych firm w społeczeństwie
jest generowanie zysku, płacenie podatków i zapewnianie miejsc pracy zgodnie z prawem. Tylko co ósmy Polak
uważa, że firmy powinny także ustanawiać wyższe standardy społeczne, wychodzić poza wymagania prawa i
pomagać w tworzeniu lepszych warunków społecznych dla wszystkich.
Rysunek 2. Które z poniższych 3 stwierdzeń jest najbliższe Pana(i) opinii o tym, jak duże firmy
powinny działać w Pana(i) społeczności lokalnej?
(baza: wszyscy respondenci, N=1000)
osiągać zyski, płacić podatki i dawać zatrudnienie zgodnie z
obowiązujacym prawem
53%
ustalać wyższe normy etyczne, wychodzić poza wymagania prawa i
pomagać w tworzeniu lepszych warunków społecznych dla wszystkich
14%
prowadzić dzialalność wypośrodkowaną między tymi dwoma
określeniami
30%
nie wiem
3%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Wśród liderów opinii dominuje pogląd, że firmy powinny wychodzić poza swoje podstawowe obowiązki
(przestrzeganie prawa, płacenie podatków, zapewnianie miejsc pracy) i angażować się w budowanie lepszego
społeczeństwa dla wszystkich. Wskazuje się jednak, że oba postulaty są ze sobą nierozerwalnie związane.
Punktem wyjścia do działalności prospołecznej jest rzetelność w realizacji podstawowych funkcji firmy. Z drugiej
strony, budowa dobrych relacji ze społecznością i wspieranie rozmaitych inicjatyw mających na celu poprawę jej
funkcjonowania jest warunkiem niezbędnym dla sukcesu rynkowego firmy w dłuższym okresie czasu.
UL . P UŁAWSKA 39, 02-508 W ARSZAWA , P OLSKA
T EL . +48-22-848 3557, F AX +48-22-881 01 04
4
145981705.003.png 145981705.004.png
 
Oczekiwania wobec firm w zakresie zachowań społecznie odpowiedzialnych.
Zdaniem liderów opinii tematyka odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw jest nadal słabo obecna w
dyskursie publicznym w Polsce. Taki stan rzeczy wiązany jest z ogólnym stopniem rozwoju polskiej gospodarki
rynkowej oraz niską świadomością konsumentów na temat roli i odpowiedzialności przedsiębiorstw w stosunku
do społeczeństwa.
Rysunek 3. Co przede wszystkim powinna robić firma, żeby można było o niej
powiedzieć, ze jest to firma odpowiedzialna społecznie?
(baza: wszyscy respondenci, N=1000)
dobrze traktować pracowników
23%
być uczciwym
15%
zapewniać miejsca pracy
11%
brać pod uwagę dobro wspólne
10%
oferować wyższe wynagrodzenie
9%
nie wykorzystywać pracowników
6%
uczciwie płacić podatki
6%
chronić środowisko
5%
chronić zdrowie pracowników
5%
wspierać organizacje charytatywne
5%
nie wiem
20%
0%
5%
10%
15%
20%
25%
Tezę tę potwierdza analiza oczekiwań, jakie mają ankietowani wobec przedsiębiorstw w zakresie działań
społecznie odpowiedzialnych. Zapytani o to, jakie działania powinna spełniać firma, aby można ją określić jako
odpowiedzialną społecznie, ponad jedna trzecia ankietowanych wskazała na kwestie pracownicze (odpowiednie,
godne traktowanie pracowników, przestrzeganie zasad BHP i Kodeksu Pracy, wypłacanie wynagrodzeń na czas).
Tylko co ósmy ankietowany oczekuje od przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, że będzie działało w
sposób uczciwy, a co dziesiąty, że będzie brało pod uwagę wspólne dobro. Co piąty ankietowany nie był w stanie
sprecyzować żadnych oczekiwań.
Ankietowanym przedstawiono także listę 29 obszarów działalności firmy, i poproszono ich o ocenę, na ile każdy z
nich jest istotnym elementem działalności firmy. Spośród 10 czynników uznanych za najważniejsze:
4 wiążą się z praktykowanymi zasadami postępowania w biznesie (przyczynianie się do rozwoju
gospodarki, osiąganie zysków uczciwą drogą, nieangażowanie się w łapówkarstwo i korupcję,
UL . P UŁAWSKA 39, 02-508 W ARSZAWA , P OLSKA
T EL . +48-22-848 3557, F AX +48-22-881 01 04
5
145981705.005.png 145981705.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin