Lela - Jutrzenka.doc

(20 KB) Pobierz

Lela - Jutrzenka

 

Bogini miłości, płodności i budzącej się wiosny. Tożsama z Jutrzenką (Wenus) czyli weselną Gwiazdą Lelową/Panną. Opiekunka dzieci, rodziny i przodków, których kołysze do snu. Lela podobnie jak Jassa i Łado jest bóstwem przysparzającym dostatku. Tworzy wraz z nimi, pod względem posiadanych mocy, harmonijną trójcę. W kontekście porównawczym za bardzo prawdopodobne uznać można to, iż bogini Lela w zależności o miejsca kultu czczona była jako siostra Dziewanny, jej inne oblicze, lub jasne oblicze Marzanny. Na wspomniane związki z Dziewanną wskazuje między innymi świętokrzyska legenda o Dianie (jak Dziewanna: bogini lasów) z Łysej Góry, gdzie źródła historyczne umiejscawiają bóstwo o imieniu "Leli", łączenie Dziewanny i Łady w Czechach, czy kojarzenie czeskiej Marzanny z troistą Hekate. Atrybut Leli to wianek z białych lilii - jak również sam kwiat, którego nazwa (lilija, lelija) odpowiada postaci pięknej kobiety. Jako Łada - Lela wraz z bogiem Łado (Dadźbóg, Swarożyc) jest opiekunką małżeństwa i zakochanych (jedno z jej bałkańskich imion Dażba może nawiązywać do Dadźboga). Na wiosnę ku ich czci odbywa się procesja i taniec z mieczami, często wykonywany wyłącznie przez dziewczęta. Obrzęd ten zapewnia przyjmującym go gospodarzom obfitość przyszłych plonów. Lela to matka boskich bliźniąt o imionach Lel i Polel. Święte drzewa Leli to lipa (w wierzeniach ważny symbol bogini) i brzoza, drzewo poświęcone zakochanym. Jedna z jej świątyń mieściła się na Łysej Górze. Innym ważnym miejscem kultowym były najprawdopodobniej okolice Urzędowa (w inkulturacji św. Otolija). Na Mazowszu do dziś wykonuje się wycinanki ludowe Leluje i Lalki z wyobrażeniem adoracji bogini życia lub drzewa życia, identyczne dla wielu ludów Starego Świata. W tym rozumieniu, symbolem tej bogini jest także krzyż w formie odpowiadającej postaci kobiety lub Drzewa Życia (por. św. Wilgefortis i krzyże poleskie).

Źródła historyczne:

 

-        Koźmińczyk 1405-1412 (taniec dziewcząt z mieczami jak chorwacka Ljelja).
- Statua provincialia 1420 (yLeli).
- Sermones Cunradi 1423 (yLely).
- Roczniki Długosza 1455 (Dziedzilela, bogini małżeństwa i rodziny).
- Kronika Miechowity 1521 (Dziedzilela jako Łada(?) lub córka Łady (wg B. Rybakowa).
- Powieść rzeczy istej 1550 (bóstwo Leli z trójcy łysogórskiej).

Powiązania:

-         

 

- Polskie wycinanki ludowe "Leluja/Lalka" z typowym wyobrażeniem adoracji bogini.
- Staropolski historyk i poeta Maciej Stryjkowski odnotował ludowy przyśpiew: "Lelu, Lelu, Łado moja, Lelu, Łado!".
- Setki innych pieśni weselnych z przyśpiewem "Lelu/Lelij" i/lub "Łado" (L.Kolankiewicz).
- Leliwa/Leliwita to polski herb szlachecki (gwiazda i księżyc jak u bogiń Hekate i Tanit) przez badaczy wiązany z boginią Ładą.
- Flagi weselne z Leliwą nad Sanem (Chodakowski).
- Ponadlokalny kult św. Otyliji w Urzędowie z wyjątkowym/wiosennym terminem na Zielone Świątki, patronowanie małżeństwu, związki z brzozą i lipą.
- Wiosenne zabawy Dziedziły (W.Pracki).
- Trójca Święta z Łysej Góry to odwołanie to poprzedniej pogańskiej trójcy z bóstwem Leli. Duch Święty występuje zazwyczaj pod postacią żeńskiej gołębicy: wcześniej symbolu wielu bogiń, w tym kojarzonej z Lelą Jutrzenki - Wenus.
- Serbski taniec z mieczami "Ljeljo, Łado!" (L.Kolankiewicz).
- Wiosenny taniec chorwacki z mieczami na cześć Królowej Ljelji, dający powodzenie rodzinom (żywy, wpisany na listę UNESCO).
- Wenus/Jutrzenka w tradycji ludowej to gwiazda Lelowa lub Leliwa (Chodakowski).
- Krzyże (również ubierane w kobiece szaty) jako symbol/adoracja drzewa świata lub bogini (herby, leluje, krzyż poleski, św. Wilgefortis itd).
- Prasłowiańskie "lelěti", "lelějati" oraz staropolskie "lelejać się" oznaczają kołysać się (L.Kolankiewicz).
- Staroindyjskie "lālāyati" to pieścić, piastować (L.Kolankiewicz).
- Lajja Gauri to hinduistyczna bogini obfitości i płodności.
- Dziedzilela oznacza "tą która kołysze/hołubi przodków" (L.Kolankiewicz).
- "Dziedzi" lub "dědi" utworzone jest od "dziadów" czyli przodków (L.Kolankiewicz).
- Dziady->Dziatki (Dziedzilela), możliwy i znany ludowy wątek reinkarnacji w rodzie.
- "Pójść do leli/lali" znaczy umrzeć (W.Szafrański, żywe do dziś).
- Żywy i popularny zwrot "o jeju!" mógł znaczyć "o Lelu!", dawniej "j" zamienne z "l", np "leleń".
- A.Gieysztor wskazuje na poprawność powiązania Dziedzileli z bałkańską Didulą/Dodolą. Co ważne, istnieje jeszcze bardziej zbliżony wariant tego imienia: Didilya.
- Zapomniane dziś Dziady/Zaduszki wiosenne współgrają z zakresem kompetencji DziedziLeli.


Interesująco brzmi także polska (średniowieczna) pieśń miłosna żaka do panny:

 

„Pozdrawiam cię, panno godna,
Wdzięczna, jasna i dorodna,
W tobie moja chluba!
Twe oblicze jak lilija,
Jeśli mi twa łaska sprzyja,
Dolaż moja luba...[...]
Twe lica różowe, Czoło lilijowe [...]
Bądźże pocieszycielką,
Ma nauczycielko, Gwiazdo wspaniała...”

Zgłoś jeśli naruszono regulamin