ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNEJ.doc

(71 KB) Pobierz
ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA ROK SZKOLNY 2008/2009

ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ  NA ROK SZKOLNY 2007/2008

- Etap gimnazjum                         mgr Monika Iwanek

 

I. Praca dydaktyczna uwzględniająca  możliwości  ucznia i  jego

możliwości i jego rozwój  oraz otwartość nauczycieli na te możliwości.

1. Podział  treści programowych na poszczególne zajęcia edukacyjne.

 

Funkcjonowanie w środowisku

1.Samoobsługa

Cele  nauczania  przedmiotu:

-Kształtowanie sprawności  niezbędnych  w  codziennym  życiu,  dotyczących  ubierania  się,  jedzenia,  higieny  osobistej,  czynności  fizjologicznych,  ochrony  organizmu  przed  szkodliwymi  czynnikami.

-Rozwijanie  nawyków  i  postaw  ogólnie  akceptowanych  w  tym  zakresie.

 

Tematyka:

Jedzenie.

-posługiwanie  się  widelcem  i  nożem,

-estetyczne  spożywanie  posiłków,  używanie  serwetek,

-nakrywanie  do  stołu.

Ubieranie  się.

-dobieranie  odzieży  do  odpowiednich  części  ciała,

-zapinanie  różnych  zapięć,

-dobór  odzieży  do  pogody,  sytuacji  i  pory  dnia.

Higiena  osobista.

-posiadanie nawyków  higienicznych,  zwłaszcza  mycia  rąk-  po  wyjściu  z  toalety,  po  powrocie  ze  szkoły  do  domu,  przyjściu  z  ulicy,  przed  posiłkami,

-codzienne  mycie  całego  ciała,  korzystanie  z  przyborów  toaletowych  oraz  różnych  kosmetyków  np.  dezodorantów,  kremów  itd.,

-używanie  chusteczek  do  nosa,

-higiena  podczas  miesiączki,

-pielęgnacja  zębów,

-przestrzeganie  zasady  niekorzystania  z  przedmiotów  osobistego  użytku  należących  do  innych  osób.

 

2.Komunikowanie się

Cele  nauczania przedmiotu:

-Doskonalenie umiejętności poprawnego,  jasnego  i  ścisłego  wypowiadania się.

-Kształtowanie  sprawności  w  mówieniu,  czytaniu  i  pisaniu  oraz wzbogacanie  słownika  biernego  i  czynnego ucznia.

-Aktywizowanie  uczniów   do umiejętności  samodzielnego  korzystania  z  czasopism  i  książek,  słowników,  encyklopedii  oraz  rozbudzanie  zainteresowań  czytelniczych.

-Wzbogacanie  osobowości  ucznia  w  zakresie  wiedzy  o  świecie,  życiu  a  także  rozbudzanie  jego  przeżyć,  uczuć,  kształtowanie  cech  charakteru,  postaw.

-Kształtowanie  myślenia  i  zainteresowań,  rozwijanie  wrażliwości  i  smaku  artystycznego.

-Wychowanie  w  duchu  tradycji  i  obyczajów  lokalnych,  narodowych,  rozbudzanie  poczucia  przynależności  do  społeczności  lokalnej,  regionu,  kraju.

-Rozwijanie  umiejętności  radzenia sobie  w  różnych  sytuacjach  społecznych,  uczenie  umiejętności  rozwiązywania  sytuacji  konfliktowych.

 

Nasza  miejscowość  i  okolice.

-Rozwój  miejscowości.  Nowe  domy  i  osiedla,  szkoły,  fabryki,  urzędy,  punkty  sprzedaży  i  punkty  usługowe.  Instytucje  kulturalne,  zieleńce,  parki.  Ruch  uliczny,  zachowanie  się  na  ulicy,  w  parku,  w  kinie,  w  aptece  itp. Komunikacja  międzymiastowa,  dworzec  PKP,  PKS,  przystanki  autobusowe.  Korzystanie  z  komunikacji,  zachowanie  bezpieczeństwa.  Przepisy  ruchu  drogowego.

-Piękno  naszej  ojczyzny.  Barwy. Godło. Umiejętność  zachowania  się  w  obecności  symboli  narodowych  i  religijnych.  Znajomość  na  miarę  zrozumienia  przynależności  Polski  do  Unii  Europejskiej.  Charakterystyczne  obrazy  przyrody,  życia  i  zajęć  ludzi  w  różnych  regionach  Polski.

-Warszawa- stolica  Polski.  Legendy  o  Warszawie.  Herb  Warszawy.  Warszawa  dawniej  i  dziś.  Pałac  Kultury  i  Nauki.

-Piękno  przyrody  w  kolejnych  porach  roku.  Zmiany  zachodzące  w  przyrodzie.  Zwyczaje  ludowe, obrzędy,  tradycje.

-Baśnie  ludowe,  przysłowia,  zwyczaje,  stroje,  tańce  i  piosenki.

-Obrazki  z  życia  wsi.  Mechanizacja  i  nowoczesność.

-Obrazy  z  przeszłości  Polski.  Zabytkowe  budowle  i  pomniki  w  Tarnobrzegu,  muzeum,  legendy  związane  z  tym  miastem  i  innymi  miastami  (Kraków,  Warszawa).

-Aktualne  ważniejsze  wydarzenia  w  środowisku  ucznia,  w  kraju:

Dożynki-Święto  Plonów,  Dzień  Policjanta,  Dzień  Wojska  Polskiego,  Dzień  Nauczyciela,  Święto  Zmarłych,  Andrzejki,  Dzień  Górnika,  spotkanie  wigilijne,  Choinka  Noworoczna,  Dzień  Kobiet,  Dzień  Wiosny,  Dzień  Pracownika  Służby  Zdrowia,  1  Maja,  Dni  Oświaty,  Książki  i  prasy,  Międzynarodowy  Dzień  Godności  Osoby  Niepełnosprawnej  Intelektualnie,  Dzień  Matki, Dzień  Dziecka,  Dzień  Ziemi,  Sprzątanie  świata,  Dzień  Sportu.

LEKTURA:  wybrane  teksty  z  podręczników,  czasopism  dziecięcych,  krótkie  utwory  i  fragmenty  tekstów  w  związku  z  opracowaną  tematyką.    

Ćwiczenia w  mówieniu,  czytaniu  i  pisaniu.

Mówienie:

Spontaniczne,  swobodne  i  kierowane  wypowiadanie  się  uczniów-  porządkowanie  wypowiedzi.  Zachęcanie  do  zadawania  pytań  i  formułowania  odpowiedzi.  Prowadzenie  krótkich  dialogów  w  różnych  sytuacjach  życiowych  (w  domu,  w  szkole,  w  sklepie,  na  poczcie,  mających  związek  z  tematyką  lekcyjną).  Poprawne  używanie  zwrotów  i  wyrażeń  grzecznościowych.  Wspólne  układanie  krótkich  opowiadań.  Próby  samodzielnego opisu  przedmiotów.  Nadawanie  tytułów  obrazkom,  fragmentom  treści  opowiadań.  Słuchanie  ze  zrozumieniem  opowiadań,  czytanych  tekstów,  nagrań.  Wypowiadanie  wierszy:  indywidualne, zbiorowe,  z  podziałem  na  role,  w  inscenizacjach.

Czytanie(według  możliwości  ucznia):

Czytanie  zdań  wyrazowo-obrazkowych. Odczytywanie  całościowe  wyrazów.  Omawianie  czasopism  i  wybranych  pozycji  lektury:  postacie,  miejsce,  czas  w  utworze.  Autor,  tytuł,  ilustracje,  strona.

Pisanie (według  możliwości  ucznia):

Pisanie  kolejnych  liter  (po  śladzie  lub  samodzielnie).  Odwzorowywanie,  przepisywanie,  samodzielne  pisanie  prostych  wyrazów,  zdań,  tekstów.                   

Słownictwo  i  składnia:

Wzbogacanie  słownika,  wprowadzanie  nazw  przedmiotów,  czynności,  cech,  stosunków  przestrzennych  i  czasowych. Wyjaśnienie  niezrozumiałych  wyrazów,  wyrażeń,  zwrotów.

Gramatyka:

Dzielenie  wyrazów  na  sylaby.  Rzeczownik  jako  nazwa  osób,   zwierząt,  roślin  i  rzeczy.  Czasownik-  część  mowy  oznaczająca  główne  czynności.   Przymiotnik jako  cecha  osób,  roślin,  zwierząt  i  przedmiotów.

 

3.Elementarne  pojęcia  matematyczne

Cele  nauczania:

-Zdobywanie  umiejętności  wykorzystywania  w  praktyce  wiadomości  o  układzie  metrycznym  miar  oraz  miar  czasu.

-Zaznajomienie  uczniów  w  podstawowe  wiadomości  matematyczne niezbędne  do  podjęcia  zawodu.

 

Tematyka:

Stosunki  przestrzenne

1. Orientacja  w  schemacie  ciała:

-schemat  własnego  ciała:  wskazywanie  i  nazywanie  strony  lewej  i  prawej,  lewych  i  prawych  kończyn,

-pojęcia  góra-dół,  prawa-lewa,  za-przed  itd.; zastosowanie  w  praktyce

2. Sytuowanie  przedmiotów  w  przestrzeni:

-określanie  położenia  przedmiotów  np:  na,  pod,  nisko-wysoko,  w  górze,  na  dole,

-wyróżnianie  kierunku  w  przestrzeni  np:  w  przód-w  tył,  w  prawo-w lewo,  przed  siebie-za  siebie,

-wielkość  względną:  wybieranie  największych  i  najmniejszych  przedmiotów,  ocenianie  wielkości  średniej

Liczenie

-gest  wskazania;  schemat  liczenia  (przyporządkowanie  przedmiotom  gestu  wskazania  i  liczebnika)

-wyodrębnianie  i  tworzenie  zbiorów  przedmiotów  według  cech  jakościowych,  liczebności  elementów,

-porównywanie  liczebności  dwóch  zbiorów

-monograficzne  opracowanie  liczb  w  zakresie  dostępnym  uczniom:

liczenie, dodawanie i odejmowanie  w  zakresie  poznanej  liczby,  czytanie  i  pisanie  nowej  cyfry.

Miara  i  mierzenie

-mierzenie  długości,  szerokości,  wysokości,

-mierzenie  objętości.

Rozpoznawanie  figur  geometrycznych

-nazywanie i określanie  podstawowych  figur  geometrycznych

-układanie  figur  geometrycznych  według  podanego  wzoru

-po  śladzie,  kropkach  i  odręcznie

-rozpoznawanie figur  geometrycznych  w  otoczeniu 

 

4.Uspołecznienie  (zajęcia  przyrodnicze).

Cele  nauczania  przedmiotu:

-Wdrażanie  do  samodzielnej  umiejętności  obserwacji  zjawisk  widzianych  w  otoczeniu.

-Przyswajanie  wiadomości  o  życiu  zwierząt  i  roślin.

-Zaznajomienie  uczniów  z  zasadami  prawidłowego  żywienia.

-Kształtowanie  prawidłowych  zasad  higieny  w  życiu  codziennym w  powiązaniu 

z  podstawowymi  wiadomościami  dotyczącymi  budowy  i  funkcjonowania  organizmu. 

-Wdrażanie  uczniów  do  przestrzegania  ochrony  organizmu  przed czynnikami  szkodliwymi. 

-Przyzwyczajanie  uczniów  do  czynnego  stosowania  zasad  ochrony  przyrody  w  życiu  codziennym.

 

     Tematyka:

      Zajęcia  przyrodnicze  jesienią.

      Obserwacja  pogody,  prowadzenie  kalendarza  pogody. Obserwacja  drzew  i  krzewów

      w  parku.  Rozpoznawanie  pospolitych  drzew  i  krzewów  po  liściach  i  owocach.

      Spożywanie  owoców,  ich  wartości  odżywcze.  Przetwory,  przechowywanie  owoców.

      Zbiór  warzyw.  Wartości  odżywcze  warzyw.  Surówki  i  przetwory.  Sposób  

      przechowywania  warzyw. 

      Najwyżej  i  najwyżej położone  miejsca  w  okolicy  szkoły.  Równina,  pagórek,  góra.

      odróżnianie  i  nazywanie  form powierzchni,  modelowanie  tych  form  w glinie,

      plastelinie.

      Higiena:  zachowanie  czystości  osobistej,  mycie  rąk  i  zębów.

      Zajęcia  przyrodnicze  zimą.

      Obserwacja  pogody,  porównywanie  z  obserwacjami  poczynionymi  jesienią. 

      Długość  dnia  i  nocy.  Krajobraz  zimowy  i  jego  piękno.  Ssaki  domowe,  np:  kot,

      pies,  opieka  nad  nimi.  Inne  zwierzęta  hodowane  przez  człowieka  (krowa,  koń,

      owca,  świnia, królik)-pożytek  dla  człowieka.

      Ptaki  domowe:  kura,  kaczka,  gęś,  indyk.  Hodowla  drobiu  i  jej  znaczenie. 

      Topnienie  śniegu  i  lodu,  kra.  Przypływ  wody,  niebezpieczeństwo  powodzi

      zapobieganie  im.  Wsiąkanie,  parowanie  i  spływanie  wody  deszczowej.

      Zajęcia  przyrodnicze  wiosną.

      Dalsze  obserwacje  pogody  i  prowadzenie  kalendarza  pogody.  Porównywanie 

      Zmian  w  przyrodzie,  jakie  zaszły  jesienią,  zimą  i  wiosną.

      Obserwacja  roślin  wczesną  wiosną,  pierwsze  kwiaty  wiosenne.  Rozwój  pąków 

      Na  drzewach.  Przylot  ptaków.  Kwitnienie  drzew  owocowych.  Sianie  wybranych 

      roślin  w  skrzynkach  z  ziemią- obserwacja  wzrostu  roślin.

 

     Muzyka  z  rytmiką

    Cele  nauczania  przedmiotu:

     -Doskonalenie  koordynacji  słuchowo-wzrokowo-ruchowej.

     -Kształtowanie  aktywności  muzyczno-ruchowej.

     -Rozwijanie  zainteresowań i  uzdolnień  muzycznych.

     -Wdrażanie  do  aktywnego  uczestnictwa  w  kulturze  w  roli  odbiorcy  i  wykonawcy.

 

      Tematyka:

      Słuchanie  muzyki  i  wiadomości  o  muzyce.

      Rozpoznawanie  brzmienia  wybranych  instrumentów  muzycznych  np.: 

      Fortepianu,  gitary,  trąbki,  instrumentów  perkusyjnych.

      Przykłady  polskiej  muzyki  ludowej.  Fryderyk  Chopin – największy  polski

      kompozytor,  krótki  życiorys,  wybrane  utwory.

      Słuchanie  utworów  wokalno-instrumentalnych.  Przykłady  utworów  o  charakterze

      marszowym,  szybkim,  wesołym  oraz  utworów  wolnych,  spokojnych.

      Różnicowanie  i  nazywanie  dynamiki (głośno-cicho) a także tempa  (wolno-szybko).

      Słuchanie  ulubionych  piosenek.

      Ruch  przy  muzyce.

      Inscenizacja w  kole  wiązanym  (różne  formy  ruchu).  Własne  improwizacje  ruchowe

     uczniów. Udział  w  imprezach  towarzyskich,  młodzieżowych,  zabawach  i  balach

     karnawałowych. Opanowanie  umiejętności  poprawnego  zaproszenia  do  tańca 

     i  podziękowania  partnerowi.

      Śpiew.

      Nauka  śpiewania  hymnu  Polski.  Prezentowanie  repertuaru  na  uroczystościach

      klasowych. Śpiewanie  ulubionych  lub  najpopularniejszych  piosenek.

 

   Plastyka

  Cele  nauczania  przedmiotu:

  -Kształtowanie  wyobraźni  i  aktywności  twórczej. 

  -Rozwijanie  zainteresowań  i  uzdolnień  plastycznych.

  -Wyrabianie  umiejętności  oceny  różnic,  podobieństw  w  zakresie  barwy,  kształtu 

    i  wielkości.

 

   Tematyka:

   Posługiwanie  się  barwą.

   Łączenie  kolorów.  Uzyskiwanie  barw  pochodnych.  Wprowadzanie  pojęć:  barwa  zimna  

   i  ciepła.  Prezentowanie  w  postaci  martwych  natur  owoców,  warzyw,  kwiatów 

   i  przedmiotów użytkowych.

   Posługiwanie  się  w  pracy  plastycznej  takimi  technikami  jak:  kompozycje  z  resztek

   tkanin,  kolorowych  papierów,  sznurków  i  włóczek.  Kompozycje  z  plasteliny  na

   tekturze.  Drukowanie  stemplem,  rysowanie  kolorową  kredą  na  asfaltowej  płycie 

   i  patykiem  na  piasku.  Wykorzystywanie  materiałów  przyrodniczych:  suszonych

   kwiatów,  nasion,  traw,  gałązek  itp.  Odbijanie  gazą.  Kolorowe  wydrapywanki.

  Malowanie  na  szkle. 

  Zawody  artystyczne:

  -Malarz.

  -Rzeźbiarz.

  -Architekt.

Wiadomości  o  sztukach  artystycznych.

 

  Technika

   Cele  nauczania  przedmiotu:

    -Wdrażanie  do  umiejętności  wykonywania  prostych  technicznych.

    -Rozwijanie  sprawności  manualnych.

    -Zaznajomienie   w  technologię,  materiały,  narzędzia  i  oprzyrządowania 

     w   dostępnym   uczniowi  zakresie.

 

    Tematyka:

     Przyrządzanie  prostych  posiłków:

     -Rozpoznawanie  produktów  spożywczych  gotowych  do  spożycia  i  wymagających

      obróbki.

     -Przygotowanie  kanapek  z  różnych  składników.

     -Gotowanie  prostych  potraw  np.:  jajka,  ziemniaki,  zupa  w  proszku,  kisiel,  budyń.

     -Przygotowanie  surówek.

     -Przechowywanie  żywności  w  lodówce,  szafce  itp.

     -Nakrywanie  do  stołu.

     Prace  porządkowe  w  domu,  mieszkaniu:

     -Wdrażanie  do  utrzymania  ładu  i  porządku  w  otoczeniu.

     -Układanie  rzeczy,  przedmiotów  w  miejscach  przeznaczenia.

     -Usuwanie  śmieci.

     -Zamiatanie.

     -Używanie  środków  czyszczących-pasty,  płyny  itp.

     -Pielęgnacja  zieleni.

   Wychowanie  fizyczne

    Cele  nauczania  przedmiotu:

     -Stymulowanie  rozwoju  ucznia.

     -Kształtowanie  podstawowych  czynności  ruchowych.

     -Wdrażanie  do  dbałości  o  zdrowie.

    

     Tematyka:

     -Zabawy  i  gry  orientacyjno-porządkowe.

     -Zabawy  i  gry  ze  śpiewem  przy  muzyce.

     -Zabawy  i  gry  kopne.

     -Zabawy  i  gry  rzutne.

     -Gry  drużynowe.

     -Gimnastyka.

 

II.PRACA  WYCHOWAWCZA  SKIEROWANA  NA POZNANIE  SIEBIE  (UCZNIA)  I  ROZWÓJ  SPOŁECZNY.

 

1.Założenia  wychowawcze:

Celem  moim  jest  rozwijanie  autonomii  ucznia  niepełnosprawnego,  jego  personalizacja  oraz  socjalizacja  a  w  szczególności  wyposażenie  go -w  ramach  posiadanych  przez  niego  realnych  możliwości –w  takie  umiejętności  i  wiadomości,  aby:

1.Mógł  porozumiewać  się  z  otoczeniem  w  najpełniejszy  sposób,  werbalnie  lub  pozawerbalnie.

2.Zdobył  maksymalną  niezależność  życiową  w  zakresie  zaspakajania  podstawowych  potrzeb  życiowych.

3.Był  zaradny  w  życiu  codziennym,  adekwatnie  do  indywidualnego  poziomu  sprawności  i  umiejętności,  oraz  miał  poczucie  sprawczości.

4.Umiejętnie  współdziałał  w  zespole,  podporządkowywał  się  zasadom.

5.Przestrzegał  kulturalnego  zwracania  się  do  innych  i  przyswajał  formy  grzecznościowe.

6.Dbał  o  estetykę  własnego  wyglądu  i  ład  w  otoczeniu,  szanował  mienie  Ośrodka.

7.Aktywnie  uczestniczył  w  życiu  własnej  rodziny  i  Ośrodka.

8.Znał  swoje  prawa  i  obowiązki  jako  ucznia.

9.Miał  poczucie  przynależności  narodowej.

10.Mógł  uczestniczyć  w  różnych  formach  życia  społecznego  na  równi  z  innymi  członkami  danej  zbiorowości,  znając  i  przestrzegając  ogólnie  przyjęte  normy  współżycia,  zachowując  prawo  do  swojej  inności.

 

2.Kultywowanie  tradycji  narodowych:

-udział  w  uroczystościach  lokalnych,

-sprzątanie  świata,

-odwiedzanie  miejsc  pamięci  narodowej

 

3.Tradycje  Ośrodka  i  rodzinne:

Wrzesień- Rozpoczęcie roku  szkolnego,

Październik- Dzień  Nauczyciela,

Listopad- Andrzejki

Grudzień- Spotkanie  z  Mikołajem, spotkanie  wigilijne

Styczeń- Zabawa  Karnawałowa

Luty- Walentynki,

Marzec- Dzień  Wiosny, Dzień  Kobiet

Maj- Dzień  Godności  Osoby  Niepełnosprawnej  Intelektualnie, Dzień  Matki,

Czerwiec- Dzień  Dziecka,  Zakończenie  roku  szkolnego  2007/2008

 

4.  Organizacja  imprez  integrujących:

Wycieczki  planowane  w  roku  szkolnym  2007/2008

-Wycieczki  do  parku,  lasu,  na  wieś,  stadion.

-Wyjścia  na  wystawy  do  TDK,  do  kina,  muzeum.

-Wyjścia  na  pocztę,  do  sklepu,  apteki,  stację  PKS,  PKP, do  księgarni,  biblioteki,   a także  czytelni.

  

III.POPRAWA ZDROWIA FIZYCZNEGO I  PSYCHICZNEGO

1.Spotkania  z  lekarzem.

2.Spotkania  z  pielęgniarką.

3.Prezentacja  filmów  na  temat  zdrowia.

4.Aktywność  ruchowa  na  świeżym  powietrzu.

 

IV.POMOC MATERIALNA I OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA

1.Rozpoznawanie  potrzeb  w  zakresie  pomocy  dydaktycznej,  opiekuńczo-wychowawczej 

i ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin