artykul_just_3_11.pdf
(
335 KB
)
Pobierz
szkola_03.pdf
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI
ŚCIEśKAMI WYOBRAŹNI
Myślenie pytajne
jako eksplorowanie świata
Do napisania niniejszego tekstu skłonił mnie udział
mojej dziewięcioletniej córki w zajęciach
organizowanych w ramach Uniwersytetu Dziecięcego
przez Politechnikę Łódzką.
N
Monika Just
na Uniwersytecie w Tybindze w 2002
roku oraz na Uniwersytecie w Wiedniu w 2003
roku. Obecnie w samej Europie działa oko
ło 200 tego typu uczelni dziecięcych. Uniwer
sytety dla najmłodszych funkcjonują m.in.
przy Harvardzie, Oxfordzie i Sorbonie, prawie
na kaŜdej wyŜszej uczelni w Niemczech i Au
strii i nieustannie powstają nowe. Projekt Uni
wersytetów Dziecięcych (
Die KinderUni
)
otrzymał od Komisji Europejskiej nagrodę
Kartezjusza za komunikację naukową (
De
scartes Prize for Science Communication
)
za wybitne zasługi w krzewieniu wiedzy. Obec
nie tworzy się europejska sieć uniwersytetów
dla dzieci –
European Children’s University Ne
twork
(EUCUNET). Ta forma dodatkowych
zajęć adresowanych do dzieci w wieku 7–12 lat
cieszy się ogromnym zainteresowaniem za
równo studentów, jak i ich rodziców. KaŜdego
roku lista chętnych do udziału w zajęciach
przekracza limit miejsc!
wijają swoje pasje i umiejętności, zgłębiając
podstawy prawa, fizyki, marketingu, chemii,
medycyny... od strony praktycznej i teore
tycznej. Mogą tworzyć chemiczne mieszanki,
stworzyć makietę nowoczesnego osiedla,
zbudować ścianę z cegieł, „zajrzeć” do wnę
trza człowieka, skonstruować z inŜynierami
robota itd. Maluchy zaopatrzone w indeksy
po kaŜdym wykładzie i ćwiczeniach prak
tycznych w grupach mają szansę uzyskać za
liczenie. Uwieńczeniem spotkań jest otrzy
manie dyplomów i studenckich czapek,
z dumą noszonych przez młodych Ŝaków.
Przez cały semestr nauki szkolnej, podczas
gdy dzieci słuchały w auli wykładów naukow
ców, wraz z pozostałymi rodzicami śledziłam
okiem kamery transmisję wykładów na Ŝywo
w sali ćwiczeniowej łódzkiej uczelni, ze szcze
gólnym zainteresowaniem przysłuchując się
pytaniom zadawanym przez dzieci. Pełna po
dziwu i uznania dla ich wyjątkowości, orygi
nalności i mądrości wyraŜonej w słowach nie
wiedziałam jeszcze wtedy, Ŝe początek krze
wienia (popularyzowania) idei uniwersyte
tów dziecięcych zapoczątkowało dwóch
dziennikarzy niemieckich. Zainspirowani py
taniami dzieci, postanowili poszukać odpo
wiedzi na nie wśród autorytetów akademic
kich – załoŜyli KinderUni. Zaprosili grupę
Zabawa w studiowanie
W Polsce Uniwersytet Dziecięcy działa
od roku 2007 w Krakowie, Warszawie i Po
znaniu. Politechnika Łódzka jest pierwszą
techniczną uczelnią w Polsce, która zaprasza
dzieci do zabawy w studiowanie. Dzieci roz
3 / 2 0 1 1
33
P
ierwszy Uniwersytet Dziecięcy powstał
dzieci, między siódmym a dwunastym rokiem
Ŝycia, do wysłuchania wykładów uniwersytec
kich. W 2002 roku na jednym z niemieckich
uniwersytetów 5 tys. dzieci zadawało pytania
utytułowanym uczonym, by eksperyment
mógł zaowocować ksiąŜką U. Janssena
i U. Steuernagela (2009),
Uniwersytet dziecię
cy. Mądre odpowiedzi na trudne pytania
(Wy
dawnictwo „Dwie Siostry”, Warszawa). Lite
ratura, jak sądzę, niezbędna w domowej
biblioteczce poszukującego nauczyciela.
N
Jak doszło do tego, Ŝe rozróŜniamy
zbrodnie od przestępstwa?
N
Co sprawiło, Ŝe został Pan naukowcem
i czemu nie wygląda Pan na bogatego?
N
Czy ludzie powinni marzyć?
Pytań wiele, a odpowiedzi na nie jeszcze
więcej.
Stan zdziwienia
Zadawanie pytań przez dzieci jest waŜ
nym elementem nauczania, któremu dorośli
(nauczyciele, rodzice, opiekunowie) poświę
cają niedostateczną uwagę. Motywem roz
licznych dziecięcych pytań jest początkowo
odruch, sytuacja, emocjonalny stan zdziwie
nia i zaciekawienia. Pytania małego dziecka
powstają mimo woli w sposób niezamierzo
ny, reaktywnie na skutek zatrzymania się
mimowolnego myślenia o czymś, co okazuje
się czymś nieznanym i niejasnym. Pytania te
są nieokreślone i niesprecyzowane. Z cza
sem jednak pytania dziecka stają się wskaź
nikiem jego zainteresowań intelektualnych
i mogą stanowić ogólny schemat myślenia
dziecka w danym wieku.
Ciekawość poznawcza, dociekliwość,
zdolność odkrywania i formułowania pytań
problemowych oraz mądrych wątpliwości
nie jest reprezentowana i badana w testach,
zadaniach mierzących jakość nauczania.
Niepokojące jest teŜ przekonanie, Ŝe pol
skie szkoły nie badają zdolności odkrywania
i formułowania problemów przez uczniów.
Dzieje się tak dlatego, Ŝe polska szkoła nie
rozwija myślenia pytajnego uczniów. Przy
wilej pytania naleŜy do nauczyciela, uczeń
zaś na jego pytania odpowiada. Stąd teŜ wy
pływa postulat pedagogiki twórczości – ko
nieczności przekształcania szkoły w środo
wisko rozwoju kultury ciekawości.
Cała sztuka nauczania jest po prostu sztu
ką przebudzenia naturalnej ciekawości mło
dych umysłów.
(A. France)
Alane Jordan Starko, autorka ksiąŜki
Cre
ativity In the Classroom. Schools of Curious
Delight
(2005)
,
profesor i dziekan Wydziału
Kształcenia Nauczycieli (
Departament of Te
acher Education
) w Ekstern Michigan Uni
Dlaczego wyginęły dinozaury
U podstaw przedsięwzięcia, jakim było
załoŜenie Uniwersytetu Dziecięcego, leŜy
przekonanie, Ŝe wykształcenie to naj
waŜniejsze narzędzie, w jakie moŜna wypo
saŜyć dzieci. Nie chodzi o naukę konkretne
go przedmiotu lecz o sam fakt zadawania
pytań i zdobywania na nie odpowiedzi. Przy
woływana ksiąŜka prezentuje odpowiedzi
na najbardziej nurtujące pytania. Nieustan
nie aktualne, bez względu na miejsce i czas:
N
Dlaczego dinozaury wyginęły?
N
Dlaczego wulkany zieją ogniem?
N
Dlaczego jedni są biedni, a inni bogaci?
N
Dlaczego śmiejemy się z dowcipów?
N
Dlaczego ludzie umierają?
N
Dlaczego człowiek pochodzi od małpy?
N
Dlaczego muzułmanie modlą się na dy
wanach?
N
Dlaczego szkoła jest głupia?
Do listy pytań moŜna z powodzeniem do
łączyć pytania stawiane takŜe podczas wy
kładów, których byłam świadkiem, cho
ciaŜby takie, jak:
N
Czy z czasem wydłuŜy się długość kciuka
w celu sprawniejszego pisania SMSów?
N
Dlaczego szczęście nazywa się szczęściem?
N
Kto i dlaczego stworzył gry hazardowe?
N
Dlaczego ludzie wyginą?
N
Jak działa najdroŜszy lek świata i co nim
jest?
N
Jaka karta będzie następczynią karty kre
dytowej?
N
Czym jest bogactwo?
N
Czy to na pewno dobry sposób, by kupo
wać za mniej, a sprzedawać za więcej?
34
ś y c i e S z k o ł y
versity, nauczycielka nauczania początkowe
go specjalizująca się w kształceniu dzieci
zdolnych, jak stwierdza K. J. Szmidt (2006,
s. 134), jest niemal zupełnie nieznana pol
skim specjalistom w dziedzinie psychologii
i pedagogiki twórczości. Jak zauwaŜa prof.
Szmidt, autor i propagator na gruncie pol
skiej pedagogiki twórczości myślenia pytaj
nego, dokonania A. Starko w zakresie
kształcenia dzieci zdolnych, nauczania twór
czości i badań nad zdolnościami pytajnymi
są powszechnie znane, uznawane, doceniane
i podziwiane w krajach anglosaskich.
problemową lub zadanie zawierające trud
ność o charakterze intelektualnym, emocjo
nalnym lub praktycznym. Właściwie dobrane
i zbudowane pytania nie tylko inspirują
ucznia do myślenia, ale takŜe do działania,
poniewaŜ uczą spostrzegania zmysłami, ko
mentowania dokonywanych wyobraŜeń, roz
wijają umiejętności dokonywania skojarzeń,
przekształcania otaczającej rzeczywistości,
takŜe umiejętności planowania własnych
działań i projektowania wytworów (por.
Szmidt, 2007; Płóciennik, Just i inni, 2009).
Co się stanie dalej
Wśród pytań, które stymulują proces
twórczy, rozwiązywanie problemów (Szmidt,
2008, s. 58–59), wyróŜnia się:
N
Pytania faktograficzne odnoszące się
do podstawowych cech sytuacji problemo
wej: „co?” „kto?” „gdzie?” „kiedy?” itd.
N
Pytania proceduralne odnoszące się
do tego, w jaki sposób rzeczy się dzieją lub
przedstawiają: „jak?” „w jaki sposób?”
N
Pytania o cel: pytania obiektywne (gdy
pragniemy zrozumieć określony przypa
dek lub przyczynę wydarzenia: „Jak do
szło do...?” „Dlaczego coś dzieje się tak,
jak się dzieje?”
N
Pytania przypuszczające będące wyrazem
dociekań i przypuszczeń: „Dlaczego nie...?”
N
Pytania hipotetyczne stanowiące wyjście
poza sytuację problemową i dany zbiór
informacji: „Co się dalej stanie?” Co bę
dzie następne?”
N
Pytania spekulatywne wykraczające poza
informacje zastane, odnoszące się do no
wej wiedzy, zawierające intelektualne ry
zyko: „Co by było, gdyby?” „Co się zda
rzy, jeśli?”
Byśmy mogli być coraz częściej świadka
mi i uczestnikami twórczego postrzegania
świata przez dzieci, konieczne jest ćwiczenie
myślenia pytajnego, okrywania w znanych
rzeczach, przedmiotach, zjawiskach, tre
ściach czegoś, co wymaga nowego i świeŜe
go spojrzenia. Dzieci w młodszym wieku
szkolnym są w ciągłej gotowości do dziwie
nia się, poznawania, poszukiwania i eksplo
Poszukiwanie problemów
Uzasadniając konieczność nauczania
twórczości, A. Starko (2005, s. 18 [za:]
Szmidt, 2006, s. 135) odwołuje się do dwóch
rodzajów waŜnych przekonań pedagogicz
nych: wiary w wartość twórczości w stale
zmieniającym się świecie oraz wiary w wa
Ŝność twórczości w szkole. Nauczanie twór
czości, zdaniem Starko, powinno zawierać
trzy elementy:
1. Poszukiwanie i odkrywanie przez uczniów
rzeczywistych problemów.
2. Rozwiązywanie problemów.
3. Komunikowanie rozwiązań innym uczniom
i szerszemu środowisku.
Procesy identyfikowania i definiowania
oraz skupiania się na problemie zostały okre
ślone przez A. Starko jako
problem finding
,
a przez K. J. Szmidta
myśleniem pytajnym
.
Myślenie pytajne polega na stawianiu pro
duktywnych pytań, zarówno rozstrzygają
cych, dopełniających, jak i otwartych, a więc
odgrywa istotną rolę w dostrzeganiu sytuacji
problemowych, odkrywaniu nowych proble
mów i w samym procesie twórczym. Wystą
pienie myślenia pytajnego zaleŜne jest
od kontekstu sytuacyjnego i wiedzy jednostki
oraz od jej ciekawości i motywacji poznaw
czej. Myślenie pytajne to wszelkiego rodzaju
procesy poznawcze związane z czynnościami
dostrzegania, formułowania i reformułowa
nia pytań problemowych, wynikających z za
ciekawienia i konstruktywnego niepokoju
poznawczego, a wywołanych przez sytuację
3 / 2 0 1 1
35
rowania nowych treści. Dostrzegają proble
my i sytuacje problemowe, są gotowe do for
mułowania i reformułowania pytań, ko
nieczne jest jednak nieustanne ćwiczenie
wymienionych wyŜej zdolności po to, by nie
tylko powstawał i przebiegał proces twórczy,
ale byśmy mogli i my, nauczyciele, czuć się
zaproszonymi do myślenia o wielu twarzach
i wymiarach.
Aby uruchomić myślenie pytajne, zapra
szam do wykonania ćwiczeń rozwijających
myślenie dywergencyjne, myślenie anali
tyczne, syntetyczne, przyczynowoskutkowe,
dedukcyjne, indukcyjne i probabilistyczne,
być moŜe uda się nam przełoŜyć je na rze
czywistość szkolną, tak by uczeń chciał i nie
bał się zadawać pytań.
UŜywając tych pytań, mamy moŜliwość zba
dania najróŜniejszych rzeczy, np. zwyczajne
go spinacza do papieru, gumki do włosów,
ołówka. Proponujemy, by uczestnicy ćwicze
nia pomyśleli o podanym przez nauczyciela
przedmiocie i wpisali w podany formularz
jak najbardziej oryginalne, zadziwiające py
tania. Autorzy ćwiczenia są zdania, Ŝe im
bardziej oczywiste i pospolite zjawi
sko/przedmiot, tym lepiej dla pobudzenia
myślenia pytajnego. Na przykład – patrz
ramka na dole strony.
Pytania do obrazka
Druga propozycja stymulowania myśle
nia pytajnego koncentruje się na stymulo
waniu zdolności formułowania pytań do ob
razu, ilustracji, zdjęcia o niejednoznacznej,
zagadkowej treści.
KaŜdy uczeń otrzymuje materiał do ana
lizy (np. reprodukcja obrazu fot. 1, fot. 2).
Zadaniem uczestników zabawy jest wypisa
nie na kartkach jak najwięcej pytań nasuwa
jących się pod adresem treści danego obra
zu. Im więcej pytań, tym lepiej.
Po zakończeniu tej czynności prosimy
o policzenie pytań:
N
Wszystkie rodzaje pytań
Alane Starko
1
(2001) proponuje wiele cie
kawych ćwiczeń rozwijających umiejętności
określanych terminem
problem finding.
To po
budzanie umiejętności tworzenia pytań z wy
korzystaniem wskazanej partykuły pytajnej.
Proponujemy uczniom zabawę w redak
tora, reportera, dziennikarza stawiającego
na co dzień wiele pytań. Tym razem zadanie
dotyczy pytania o jeden dowolnie obrany
przedmiot według podanego schematu.
faktograficznych (rozpoczynających się od
zaimków „co”, „gdzie”, „kiedy”, „jak”);
Wszystkie rodzaje pytań
Rzecz (zjawisko)?
Kto?
Co?
Kiedy?
Gdzie?
Jak?
Co by było, gdyby?
Twoje pytania:
1
Proponowane zadania są adaptacją zadań proponowanych przez A. Starko oraz transformacją ćwiczeń au
torstwa K. J. Szmidta, popularyzowanych podczas treningów twórczego myślenia, laboratoriach twórczości
i rozpowszechnianych w przedszkolach, szkołach oraz na uczelniach wyŜszych przez członków Polskiego Sto
warzyszenia Kreatywności.
36
ś y c i e S z k o ł y
N
genetycznych („dlaczego”, „dlaczego
nie”, „czemu”);
N
hipotetycznych i spekulatywnych wykra
czających poza dane na obrazie („Co je
śli...?” „Co będzie dalej?” „Co się stanie,
gdy...?” „Dokąd zmierza...?”
Dla rozwoju zdolności twórczych najbar
dziej istotną rolę odgrywa umiejętność for
mułowania pytań otwartych („W jaki spo
sób?” „Jak...?” „Co będzie, jeśli...?”) oraz
hipotetycznych i spekulatywnych. Im więcej
tych pytań, tym lepiej!
Vincent van Gogh, Sypialnia w Arles, 1889
Pięć pytań
Pobudzanie zdolności formułowania py
tań to takŜe budowanie pytań do podanej
odpowiedzi.
Spróbuj sam lub wraz ze swoimi uczniami
zbudować po pięć pytań do następujących
odpowiedzi: „kot”, „drzewo”, „łoś”, „bał
wan”, „Ola”.
Pytania do bajki
KaŜdy z nas zna, pamięta z dzieciństwa,
odwołuje się podczas zajęć do treści zna
nych i lubianych bajek. Spróbujmy to wyko
rzystać. Przypomnijmy sobie z najdrobniej
szymi szczegółami treść bajki znanej
wszystkim uczniom. Jeśli jest krótka, moŜe
my ją nawet odczytać. Zadaniem uczniów
jest „przyjrzenie się” jej na nowo. Po przy
braniu postaci dociekliwego badacza, przy
bysza z obcej planety nie znającego realiów
bajkowego świata czy teŜ naszej współcze
snej rzeczywistości jest zastanowienie się,
o co chodzi w tej przytoczonej bajce w nowy,
odkrywczy sposób i wypisanie jak najwięk
szej liczby pytań, które nasuwają się podczas
jej słuchania, np.
Gdzie jest tata Czerwonego
Kapturka? Dlaczego Jaś i Małgosia sami mu
sieli wędrować po lesie? Co robił ojciec kró
lewny ŚnieŜki podczas nieobecności córki
w pałacu?
Paul Gauguin, Dwie kobiety na plaŜy, 1891
(2009, s. 88), działamy wówczas dwuetapo
wo. Etap pierwszy polega na formułowaniu
pytania
Co by było, gdyby
... uzupełniając je
jakimś niezgodnym z rzeczywistością warun
kiem, pomysłem, opisem sytuacji. W drugim
etapie odpowiadamy na powyŜsze pytanie.
Pytania
Co by było, gdyby
...? mogą doty
czyć wszelkich obszarów Ŝycia. Najwspa
nialsze jest to, Ŝe zadając je, moŜemy wraz
z uczniami odrzucać rozmaite załoŜenia
i odwoływać się do niczym nieskrępowanej
wyobraźni. Uczniowie mogą samodzielnie
generować pytania albo próbować odpo
wiadać na pytania wymyślone wspólnie, np.
takie jak:
N
Co by było, gdyby...?
Wyobraźnię moŜna uruchamiać w dość
łatwy i szybki sposób, zadając pytanie:
Co by
było, gdyby
. Jak stwierdza Roger von Oech
Co by było, gdyby zwierzęta były inteli
gentniejsze od ludzi?
N
Co by było, gdyby ludzie zawsze mówili
prawdę?
3 / 2 0 1 1
37
Plik z chomika:
kazia424
Inne pliki z tego folderu:
piramida_zdrowia.pdf
(406 KB)
ozdoby_swiateczne.pdf
(507 KB)
odkryjmy_montessori_r_czekalska_a_gaj_b_lauba_j_matczak_a_piecusiak_j_sosnowska.pdf
(1493 KB)
edukacja_zdrowotna.pdf
(221 KB)
dobry_start_przedszkolaka_monika_rosciszewska-wozniak.pdf
(730 KB)
Inne foldery tego chomika:
KOLOROWANKA- BEZPIECZNE DZIECKO
Wychowanie w przedszkolu
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin