PUBLIC RELATIONS.doc

(157 KB) Pobierz
PUBLIC RELATIONS

PUBLIC   RELATIONS

 

25.10.2003 r.

 

Współczesna rola komunikacji

§         Rola komunikacji stopniowo wzrasta, jest dzisiaj niezbędnym narzędziem w budowaniu prestiżu organizacji. Specjaliści odpowiedzialni za komunikację mają taki sam udział w osiąganiu celów organizacji jak zarządzający zasobami ludzkimi, produkcją czy finansami firmy.

 

Komunikacja to nadawca – odbiorca, czyli sprzężenie zwrotne

 

Rodzaje komunikacji w organizacji

§         Komunikacja menedżerska (np.: komunikowanie się zarządzających z wewnętrznymi i zewnętrznymi grupami docelowymi)

§         Komunikacja marketingowa (np.: reklama, sprzedaż bezpośrednia, sponsoring)

§         Komunikacja organizacyjna (public relations, public aftairs (zarządzanie relacjami), inwestor relations (relacje relatorskie))

Pilarowiec – pilnuje, aby nie docierały sprzeczne informacje

 

Komunikacje korporacyjna

§         To zintegrowany sposób komunikowania się organizacji z poszczególnymi podmiotami w otoczeniu, które przeciwdziała fragmentacji i rozproszeniu a buduje spójną płaszczyznę dla wszystkich form wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji.

To płaszcz, który ma pod sobą 3 formy komunikacji organizacyjnej

 

Główne zadania komunikacji korporacyjnej

§         Inicjowanie działań mających na celu minimalizowanie rozbieżności pomiędzy pożądaną tożsamością i pożądanym wizerunkiem

§         Kształtowanie profilu /prestiżu/ reputacji firmy w otoczeniu

§         Formułowanie i egzekwowanie zasad skutecznej komunikacji

 

Czym PR nie jest?

§         Budowaniem obrazu firmy w mediach

§         Utrzymywanie kontaktów z dziennikarzami

§         Wpływaniem na opinię publiczną

§         Kreowaniem pozytywnego wizerunku firmy

§         Dodatkiem do reklamy

 

Public relations (PR)

§         Dobry PR to sztuka przewidywania i zapobiegania różnym rodzajom ryzyka, które przynosi przyszłość

John Dalton (dyrektor London School of Public relations)

 

Public Relations - definicja

§         Public relations to zarządzanie komunikacją organizacji z otoczeniem w celu kreowania wizerunku ułatwiającego organizacji realizację jej podstawowych celów

Marek Skała

             

Definicje:

§         Public relations to zarządzanie procesami komunikacyjnymi między organizacją lub osobą, a ich grupami odniesienie przez świadome, celowe i systematyczne kształtowanie tych procesów [grupa odniesienia oznacza taką grupę, której dana osoba chciałaby by być członkiem, z która się porównuje - w socjologii]

§         Publiczności w public relations to grupy społeczne, do których skierowana jest działalność organizacji lub w ramach, których działa konkretna organizacja [grupa celowa są to te grupy, do których chcemy dotrzeć z informacją, nic od nich nie chcemy; np. publicznością GWSP są szkoły średnie i studenci]

§         Otoczeniem organizacji w PR jest ta część publiczności, która ma z organizacją, co najmniej jeden wspólny z nazwy i istoty interes, przy czym w pojęciu interesu mieszczą się zarówno interesy natury materialnej, jak i fundamentalne wartości, wymaganie i oczekiwania grup zbiorowości i jednostek

§         Wizerunek to wyobrażenie, jakie jedna lub wiele publiczności ma o osobie, przedsiębiorstwie lub instytucji, nie jest to obraz rzeczywisty, ale raczej mozaika szczegółów, podchwyconych przypadkowo, fragmentarycznie o nieostrych różnicach

 

Schemat definiujący public relations

 

otoczenie

                                                                                                                                            wizerunek

Tożsamość

PR



organizacja

 



otoczenie

                                                                                                                                                  „wizerunek”

 

Brak PR

 

 

 

 

Mapa publiczności

/teoretyczna, przykładowa/

 



      

  

 

                                                                                    Media                  konkurent



 

            Organizacje        Rodziny                 Dystrybutor       agencje



                                                  społeczne                 pracowników                                          reklamowe

 

                                                                                                         klient                                  inni

 

instytucja

                                                                                                                      producenci

                                              liderzy        Środowiska    pracownik                                          dostawca

                                                opinii                      lokalne





                                                                 /okoliczni                                                                 potencjalni

                                                                         mieszkańcy/                                                              dostawcy

                                                                                             akcjonariusz

                                               samorządy                                np. studenci AE

                                                                                   

                                                                                        inwestorzy

 

                                                                 Banki                                   urząd

                                                                                                       skarbowy

 

 

Public Relations to proces

§         R (research) – analiza sytuacji

§         A (action) – planowanie działań

§         C (communication) – proces komunikacji

§         E (evaluation) – ocena skuteczności

 

Etapy kampanii PR

  I  Określenie sytuacji wyjściowej np. zbadanie aktualnego wizerunku jak nas ludzie widzą

II  Analiza i interpretacja stanu wyjściowego np. mam wizerunek tak jak nas widzą i tak jak    chcemy żeby nas widzieli, porównanie

III  Określenie celów stanu pożądanego

IV  Planowanie

V  Realizacja

VI  Kontrola skuteczności

 

Funkcje public relations

§         Budowanie zaufania w społeczeństwie

§         Udowadnianie odpowiedzialności za klientów

§         Pomoc klientom w rozwiązywaniu ich problemów

§         Budowanie marki

§         Budowanie pozycji firmy na rynku finansowym

§         Udowadnianie atrakcyjności firmy dla inwestorów

§         Budowanie relacji ze społecznością lokalną

§         Budowanie relacji z władzami administracyjnymi

§         Budowanie relacji z mediami

§         Przygotowanie na sytuacje kryzysowe

§         Przygotowanie na zmiany

§         Prowadzenie dialogu z różnymi grupami

§         Komunikowanie się różnymi celowymi kulturami

§         Budowanie reputacji firmy

§         Prezentowanie tego, co unikalne

§         Pokazanie jakości produktów i firmy

§         Prezentacja firmy jako instytucji wiarygodnej

§         Prezentacja firmy jako organizacji zajmującej określone miejsce na rynku

§         Demonstrowanie pozycji lidera na rynku

§         Pokazywanie „ludzkiej” twarzy

§         Prezentowanie społecznej odpowiedzialności firmy

 

Informacyjny wpływ społeczny – wpływ innych ludzi na nasze zachowania, ponieważ
spostrzegamy tych ludzi jako źródło informacji dające nam wskazówki jak mamy w danej
sytuacji się zachować (sytuacja kryzysowa, braku wiedzy, rola eksperta autorytetu)



kryzys

brak wiedzy                                          powielamy zachowania, uczucia

pojawienie się eksperta

 

Zjawisko indukowania – zjawisko szybkiego rozprzestrzeniania się zachowań i emocji w tłumie

 

Normatywny wpływ społeczny – wpływ innych ludzi na nasze zachowania, ponieważ my chcemy być akceptowani przez tych ludzi

 

Norma – zasada, reguła obowiązująca w danej społeczności, decyduje o poziomie konformizmu

 

Dewianci pozytywni – osoba, która nie przestrzega norm grupy, bo uważa, że nie ma sensu taka norma

 

Dewiant negatywny – łamie normy dla samej zasady jej łamania (bunt)

 

Internalizacja norm – to bezrefleksyjne automatyczne respektowanie, czyli akceptowanie reguł i zasad

 

 

Wywieranie wpływu na ludzi:

- Reguła wzajemności (występuje we wszystkich społecznościach polega na „Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie”)

- Reguła zaangażowania i konsekwencji (lubimy się postrzegać jako osoba dobra; podejmujemy decyzje i dążymy do tego – do końca, musi być zaangażowanie)

- Reguła społecznego dowodu słuszności na tej regule opiera się demokracja (większość ma racje) np. jeżeli my nie wiemy co mamy wybrać to wybierzemy to co wybierają wszyscy

- Zasada lubienia i sympatii (chętniej spełniamy prośby, rozkazy osoby, które są miłe, które lubimy)

- Reguła autorytetu (podejmujemy te same decyzje co osoby, które są dla nas autorytetem, kierujemy się według ich poglądów i zachowań, ale musi to być osoba wiarygodna

Osoba wiarygodna musi mieć wiedze, musi wiedzieć, co mówi, musi umieć to przekazać musi wykonywać intencje pozytywną

- Reguła niedostępności – jeżeli mamy ograniczony dostęp do kogoś, czegoś to chcemy z tego skorzystać

W PR nie można przekroczyć norm etycznych i prawnych

 

20.12.2003                                   ZARZĄDZANIE SYTUACJĄ KRYZYSOWĄ

 

§         Kryzys organizacyjny to mało prawdopodobna, o silnym oddziaływaniu sytuacja, która postrzegana jest przez udziałowców jako zagrażająca równowadze organizacji, jej wizerunkowi i reputacji

 

Typologia kryzysu

 

Źródła kryzysu

Gwałtowna utrata życia lub strata własności

Spokojne (nagły wstrząs, ale straty widoczne w późniejszym czasie

- przyroda

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin