rachunek ekonomiczny wyboru konsumenta.pdf

(503 KB) Pobierz
Rachunek ekonomiczny wyboru konsumenta
Wyk. Justyna Dmowska
Nr albumu 227875
FiR III gr 2
Spis treści
1. Wstęp …………………………………………………………………….. str 3
2. Rachunek ekonomiczny …………………………………………...…….. str 4
2.1 Preferencje konsumentów ………………………………….…… str 7
2.2 Krańcowa stopa substytucji ………………………………….…. str 8
2.2 Krańcowa użyteczność ……………………………………….….. str 9
3. Podsumowanie ………………………………………………………….. str 11
4. Spis literatury …………………………………………………………… str 12
5. Inne źródła ………………….…………………………………………… str 12
Strona 2 z 12
1. Wstęp
By zacząć dyskusję na temat wyboru konsumenta należy najpierw wyjaśnić kilka pojęć.
Na wstępie trzeba wyjaśnić kim jest rzekomy konsument. Otóż w ekonomii jest to osoba,
która „reprezentuje stronę popytową rynku, jednakże jest podmiotem gospodarczym
specyficznym, gdyż z jednej strony dostarcza przedsiębiorcom usługi czynników produkcji,
otrzymując w zamian wynagrodzenie, z drugiej zaś otrzymane dochody przeznacza na zakup
wytworzonych w przedsiębiorstwach dóbr i usług w celu zaspokojenia potrzeb
konsumpcyjnych.” 1 Natomiast w polskim prawie pojęcie konsumenta określone jest
w kodeksie cywilnym, w którym czytamy, że „za konsumenta uważa się osobę fizyczną
dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub
zawodową.” 2
Kolejnym pojęciem potrzebnym do przeanalizowania tematu jest pojęcie rachunku
ekonomicznego. Jest to „porównywanie nakładów i wyników działalności gospodarczej;
w warunkach ograniczonych zasobów czynników produkcji (ziemi, pracy, kapitału) i przy
możliwych alternatywnych ich zastosowaniach. Rachunek ekonomiczny jest podstawą
podejmowania decyzji ekonomicznych”. 3 Zgodnie z inną definicją rachunek ekonomiczny
traktowany jest jako jedna z podstawowych kategorii ekonomicznych. Jest to porównanie
nakładów związanych z podejmowanymi działaniami i efektów, jakie jednostka zamierza
osiągnąć. Zakłada się, że jednostki działają racjonalnie, czyli podejmując decyzje nie kierują
się intuicją czy emocjami, ale analizują dostępne informacje. Jest to założenie upraszczające
i nie zawsze tak musi być w rzeczywistości. Rachunek ekonomiczny można podzielić na
rachunek ekonomiczny konsumenta i rachunek ekonomiczny producenta. W pierwszym
przypadku polega on na maksymalizacji korzyści z konsumpcji. Z kolei z punktu widzenia
firmy celem jest maksymalizacja zysku będącego różnicą między całkowitymi przychodami,
a całkowitymi kosztami
Jeśli chodzi o samą teorię wyboru konsumenta, to jest to teoria powstała na polu
ekonomii tłumacząca za pomocą narzędzi matematycznych zachowania indywidualnych
konsumentów na rynku oraz proces kształtowania się cen i działania mechanizmu rynkowego
w zakresie dystrybucji dóbr i usług. Powstała na początku XX wieku na gruncie ekonomii
neoklasycznej.
1 T. Zelga, Mikroekonomia , Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego,
Warszawa 2008, S. 116
2 Kodeks Cywilny Art. 221.
3 Www.Encyklopedia.Pwn.Pl
Strona 3 z 12
2. Rachunek ekonomiczny
Rachunek ekonomiczny można rozpatrywać na 2 sposoby:
Pierwszy z nich to maksymalizowanie efektów przy danych nakładach(np. kapitału, pracy
czy ziemi). Jest to tzw. wariant efektywnościowy. Drugi sposób nazywany często
wariantem oszczędnościowym polega on na minimalizacji nakładów potrzebnych do
osiągnięcia założonego celu.
Warto zaznaczyć tu, że nie jest możliwe jednoczesne zwiększanie efektów
i minimalizowanie nakładów. Rachunek ekonomiczny sprowadza się do zadania sobie
pytania: Jak najlepiej wykorzystać posiadane zasoby, które są zawsze ograniczone do
realizacji nieograniczonych potrzeb.
Powstały pewne zasady, które zostały sformułowane na podstawie obserwacji
zachowań konsumentów. Jedna z nich to zasada optymalności, według której ludzie
starają się wybrać najlepszą konsumpcję, na jaką mogą sobie pozwolić. Oznacza to, że
całkowita wartość konsumowanych dóbr nie powinna być wyższa niż wartość naszego
dochodu. Sytuację taką nazywamy ograniczeniem budżetowym.
x 1 p 1 +x 2 p 2 +…+x n p n ≤m 4
Iloczyny p 1 x 1 , p 2 x 2 itd. Oznaczają ilość pieniędzy, którą konsument przeznacza na każde
z tych dóbr.
Dla uproszczenia można założyć, że konsument nabywa tylko dwa dobra, przy czym
dobro drugie to tzw. dobro złożone, które reprezentuje wszystko inne poza dobrem
pierwszym, co tylko konsument mógłby chcieć spożywać. Tak, więc linia budżetu jest
zbiorem takich koszyków konsumpcyjnych, których wartość jest taka sama jak wartość
dochodu. Linia budżetu oznaczona na rysunku kolorem czerwonym obrazuje takie
koszyki, które kosztują dokładnie „m”. Natomiast zbiór budżetowy zawiera wszystkie
koszyki, które są dostępne przy danych cenach i dochodzie. Punkt przecięcia z osią
pionową jest wyznaczany przez podzielenie dochodu konsumenta przez cenę dobra
drugiego i pokazuje ile jednostek dobra drugiego konsument mógłby mieć gdyby
wszystkie swoje pieniądze przeznaczył na to dobro. Podobnie wyznaczamy punkt
przecięcia z osią poziomą. Połączenie tych dwóch punktów utworzy linię ograniczenia
budżetowego, której nachylenie wyraża koszt alternatywny konsumpcji dobra pierwszego.
4 Stefan Forlicz, Maciej Jasiński, Mikroekonomia , Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu,
Poznań 2010, str 43
Strona 4 z 12
Rysunek1 Zbiór budżetowy
Źródło HR Varian „Mikroekonomia 5
Linia budżetu może przesuwać się na skutek zmian cen i dochodu. Na przykład wzrost
dochodu przy niezmienionych cenach dóbr powoduje przesunięcie linii ograniczenia
budżetowego na zewnątrz układu współrzędnych. Wyżej położona linia budżetu oznacza
zwiększenie zbioru budżetowego, tak więc sytuacja konsumenta się poprawia. Sytuacja
odwrotna pogorszy sytuację konsumenta.
Wzrost ceny dobra pierwszego przy stałym dochodzie i przy stałej cenie dobra
drugiego powoduje zmianę punktu przecięcia z osią poziomą tak, że nowa linia budżetu
będzie bardziej stroma. Proporcjonalny wzrost cen i dochodu nie zmienia sytuacji
konsumenta. Po takiej zmianie nadal może spożywać takie same ilości dóbr jak wcześniej.
5 H. R. Varian, Mikroekonomia. Kurs średni- ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002
str 51
Strona 5 z 12
834845746.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin