Analiza dzialalnosci przedsiebiorstwa funkcjonujacego w warunkach rynkowych.pdf

(417 KB) Pobierz
Analiza działalności przedsiębiorstwa
funkcjonującego w warunkach
rynkowych
Mateusz Kaniecki
FiaeiRachukowodIIIrok
Nr albumu 235983
Toru2011
1
834849335.004.png
 
Spis treści:
Wstęp ………………………………………………………….……….………………... 2
1. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa ………………………………………………….. 3
2. Analiza finansowa ……………………………………………………………………..8
3. Analiza techniczno-ekonomiczna …………………………………………………..... 8
3.1 Analiza produkcji przedsiębiorstwa…………………………………………………. 8
3.2 Gospodarowanie zasobami pracy żywej………………………………………………9
3.3 Analiza gospodarowania środkami trwałymi…………………………………………10
3.4 Analiza gospodarowania materiałami…………………………………………………11
4. Analiza fundamentalna ………………………………………………………………...11
Zakończenie ……………………………………………………………………………....12
Literatura ……………………………………………………………………………….....14
Inne źródła ………………………………………………………………………………...14
2
Wstęp
Całościowa analiza działalności przedsiębiorstwa zawiera analizę otoczenia
przedsiębiorstwa oraz analizę ekonomiczną. Zadaniem analizy otoczenia jest dostrzeżenie
zewnętrznych czynników oddziaływujących na działanie przedsiębiorstwa – o charakterze
ekonomicznym, prawnym, ale i społecznym, które nie pozostają bez znaczenia dla sytuacji
ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa. Poza określeniem szans i zagrożeń ma na celu
ukazać możliwości użycia ich jako stymulatorów dla rozwoju przedsiębiorstwa w przyszłości.
Analiza ekonomiczna, przedstawiana w literaturze fachowej także pod nazwą analizy
działalności gospodarczej przedsiębiorstw, przeważnie eksponuje dwa działy 1 :
analizę finansowa,
analizę techniczno-ekonomiczną.
Pierwsza z tych analiz zajmuje się w szczególności wielkościami ekonomicznymi w
ujęciu pieniężnym, m. in.: stanem finansowym przedsiębiorstwa w konkretnym czasie (ujęcie
statyczne) oraz wynikami finansowymi przedsiębiorstwa określonymi rosnąco za dany okres
(ujęcie dynamiczne). Natomiast druga bazuje na pomiarze wielkości ekonomicznych w ujęciu
rzeczowym oraz osobowym i skupia się na badaniu konkretnych odcinków działalności
gospodarczej przedsiębiorstwa. Analiza techniczno-ekonomiczna dotyczy rzeczowych i
osobowych aspektów działania przedsiębiorstwa: ilości, jakości i różnorodności produkcji,
technologii jej produkowania, zapleczu technicznym, gospodarce materiałowej, wydajności
pracy, polityce kadrowo-płacowej, itp.. W ocenie tej ujmuje się w głównie oddziaływanie
konkretnych czynników na uzyskane wyniki finansowe. 2
1 W. Gabrusewicz, Podstawy analizy finansowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, warszawa 2007, s. 10.
2 Ibidem, s. 11.
3
Wykres 1. Powiązania analizy finansowej
alizadziałalci
przediębiortwa
Analiza
ekonomiczna
Anliza otocznenia
przediębiortwa
Analiza
techniczno-
ekonomiczna
Analiza
finansowa
Mikrootocznie
Makrootocznie
Źródło: M. Dynas, B. Kołosowska, P. Prewysz-Kwinto , Analiza finansowa przedsiębiorstwa , TNOiK, Toruń
2005, s. 10.
1. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
Analiza otoczenia firmy jest kluczową fazą procesu określania strategii, której
zadaniem jest określenie tych składników otoczenia, które oddziaływają obecnie lub będą
wywierać w przyszłości wpływ na funkcjonowanie firmy i jej wzrostu. W sytuacji, gdy mamy
do czynienia z małymi formami, mających niewielką sposobność wywierania wpływu na
otoczenie, rezultaty prawidłowo przeprowadzonej analizy otoczenia powinny wyznaczyć
nieodzowną przesłankę o dłuższej perspektywie czasowej. 3
W otoczeniu firmy wyznaczyć można kluczowe segmenty: otoczenie ogólne, zwane
makrootoczeniem oraz otoczenie bezpośrednie, inaczej nazywane mikrootoczeniem.
Makrootoczenie nie zależy od sposobu funkcjonowania firmy, jest obiektywne. Firma może i
powinna je badać, ale nie może oddziaływać na jego zmiany oraz kierunek tych zmian.
Stosunek między otoczeniem ogólnym, a firmą jest jednokierunkowy. Mikrootoczenie z kolei
oddziałuje na firmę, ale ona poprzez swoje zachowanie formować może w pewnym zakresie
składowe jego otoczenia. 4
3 S. Sojak, Założyć firmę i nie zbankrutować – aspekty zarządcze , [w]: Bohdan Godziszewski, Istota, proces
formułowania i wdrażania strategii , Difin, Warszawa 2009, s. 44.
4 Tamże.
4
834849335.005.png 834849335.006.png 834849335.001.png 834849335.002.png
Schemat 1. Struktura otoczenia firmy
Źródło: Podstawy przedsiębiorczości, http://oporek.republika.pl/pprz/pprz_konspekty.htm, (28.11.11).
Otoczenie ogólne (makrootoczenie) to przede wszystkim 5 :
czynniki dotyczące sytuacji gospodarczej, to: stan koniunktury gospodarczej wyrażone
w dynamice wzrostu gospodarczego, poziom inflacji i połączona z nią wysokość stopy
procentowej, kierunek zmian kursów walut, stopa bezrobocia, dyspozycyjne dochody
ludności, podaż energii i jej ceny.
Czynniki
socjokulturowe, do najistotniejszych zaliczyć można:
strukturę
demograficzną ludności (według płci, wieku, poziomu wykształcenia, itp.), mobilność
społeczeństwa, zmiany stylu życia, nastawienie ludności do pracy i wypoczynku.
Czynniki technologiczne, spośród, których najważniejszymi są: tempo zmian
technologii w dziedzinie działania firmy, szybkość starzenia się technologii, polityka
w zakresie badań i rozwoju, dostępność funduszy na badania własne, ochrona prawa
patentów, itp.
Czynniki związane z polityką i prawem – polityka w zakresie ochrony środowiska,
polityka podatkowa, polityka w zakresie wymiany międzynarodowej, prawo pracy,
itp.
5 Tamże, s. 45-46.
5
834849335.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin