Neurologia_W3_19.02.07.doc

(201 KB) Pobierz
WZÓR

NEUROLOGIA

W3_19.02.2007r.

dr Małgorzata Mraz

 

       środowisko

 

                                                                                   

organizm

 

 

 

 

 

                            efektory                                             OUN                                                receptory

                                                                                      analiza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Współoddziaływanie organizmu i środowiska

reakcje receptorów na działanie energii środowiska i zwrotne sygnały z efektorów modyf(ikuje) aut(omatycznie) OUN, który między innymi, kontroluje efektory określające aktywność organizmu.

 

Schemat ciała

Doświadczenia płynące z wnętrza ciała i z zewnątrz oraz doświadczenia ruchowe, budują schemat ciała. Doświadczenia w kontakcie ze światem tworzą schemat ciała.

 

Zaburzenia OUN " zaburzenie schematu ciała.

Umieszczanie schematu ciała we wszystkich wymiarach " podział ciała i układu nerwowego:

v       strona prawa – strona lewa

v       góra – dół

v       przód – tył

Zaburzenia schematu ciała towarzyszą zespołowi Downa i ADHD " nieprawidłowe zachowanie w środowisku.





Za istnienie linii środkowej ciała odpowiadają:

v      płaty czołowe

v      ciało modzelowate

v      pień mózgu

v      robak móżdżku

 

 

 



 

 

 

Oś ciała

To pozwala na (model sterowania osią ciała):

v      0 – pozycja leżąca

v      1 – zmiana położenia wokół osi

łamanie tej linii:

v      2 – siada (podłużny)

v      3 – stoi, chodzi

Nieprawidłowy mechanizm odruchu postawy

 

OUN

Nieprawidłowo funkcjonujący



 

Nieprawidłowy mechanizm odruchu postawy







 

Nieprawidłowe napięcie                   Nieprawidłowe wrorce                            Nieprawidłowe wzajemne

posturalne                                posturalne i motoryczne                                           unerwienie







 

 

Nieprawidłowe doświadczenie sensomotoryczne

 

W rozwoju nieprawidłowym wiele elementów składających się na prawidłowy wzorzec ruchu nie pojawia się. Z tego powodu dziecko uczy się zastępowania ich  (kompensowania). Wykorzystuje w tym celu ruchy prymitywne (kamienie milowe), które w dalszym rozwoju nie są modyfikowane i nie przekształcają się w bardziej złożone stając się wkrótce nieprawidłowymi.

 

Organizacja nieprawidłowego mechanizmu odruchu postawy, wytwarzającego typowe dla zaburzonego rozwoju wzorce posturalne i motoryczne, pociąga za sobą aktywizację wielu mechanizmów kompensacyjnych.

Prowadzą one do tzw. patologicznej motoryki i bloków rozwoju nieprawidłowego, określanych jako "zwrotne punkty rozwojowe" (kamienie milowe) w rozwoju nieprawidłowym.

Dochodzi do swoistych zaburzeń w napięciu mięśniowym i nieprawidłowości ewolucji odr(uchów) wczesnego okresu życia. Najwyraźniejsze i najbardziej dostrzegalne w obrazie klinicznym są zaburzenia w rozwoju ruchowym, które pociągają za sobą występowanie innych nieprawidłowości.

 

Musimy znać wzorce prawidłowe i nieprawidłowe kompensacje.

 

Prawidłowy rozwój ruchowy

              Podstawą poprawnego uczenia się jakiejkolwiek czynności ruchowej są prawidłowe doświadczenia sensomotoryczne, które opierają się na właściwym napięciu posturalnym – "tworzą swoistą bazę danych" w postaci doświadczeń sensomotorycznych.

              Proces nabywania i doskonalenia czynności ruchowych nabiera cech uczenia się sensomotorycznego, tzw. "edukacji sensomotorycznej".

              Prawidłowy i spontaniczny psychoruchowy rozwój dziecka jest uwarunkowany fizjologicznym dojrzewaniem OUN i narządów zmysłów oraz ich wzajemną integracją. Jest tworzeniem coraz bardziej złożonych czynności ruchowych i kontroli ciała (reakcje prostowania i równowagi) oraz dostosowywania zmian napięcia mięśniowego w ich antygrawitacyjnym działaniu w coraz wyższych pozycjach.

              OUN pełniąc funkcję integracyjną determinuje możliwość przystosowania się organizmu do różnych, zmiennych warunków środowiska zewnętrznego poprzez dowolną czynność ruchową.

 

 

Reguły Sheringtona

które określają zasady funkcjonowania UN:

[Wyznaczają kierunki bodźcowania oraz umożliwiają wybór narzędzia bodźcowania.]

v      wyładowania następcze – efekt pobudzania jednostek motorycznych trwa dłużej niż działanie impulsu pobudzającego ! Vojta.

v      sumacja czasowa – następujące bezpośrednio po sobie, w krótkim okresie, bodźce podprogowe dodają się do siebie, dając w efekcie impuls progowy (pobudzający) ! tonoliza

v      sumacja przestrzenna – bodźce podprogowe wysyłane jednocześnie z różnych przestrzeni dodają się do siebie, tworząc odpowiedź progową

v      promieniowanie pobudzenia – rozprzestrzenianie się i zwiększanie sił odpowiedzi. Występuje, gdy liczba bodźców aferentnych lub ich czasu trwania narasta. Reakcją UN może być odruchowe pobudzenie lub hamowanie. ! PNF

v      kolejne wzbudzanie – wzrastające pobudzenie agonistów następuje po stymulacji (skurczu) antagonistów

v      unerwienie przeciwstawne (reciprokalne) – skurcz mięśni agonistów wyzwala jednocześnie hamowanie grup antagonistycznych

 

Dojrzewanie UN

Cechy

v       rozwój etapowy

v       nie musi się zakończyć jeden etap, żeby zaczął się następny

v       wszystkie muszą się zakończyć, żeby uznać UN za dojrzały

v       rozwój UN trwa do trzeciej dekady życia (najdłuższy etap – mielinizacji połączeń podłużnych korowych; mielinizacja ObUN kończy się w –nastym roku życia)

Etapy rozwoju UN

(B. Sarnat [czyt. Zarnat], 1991)

v      Neurogeneza i glejogeneza – powstanie komórek nerwowych i glejowych; szybkie namnażanie się komórek nerwowych i glejowych

v      Migracja – migracja neuroblastów do płytki korowej wzdłuż "rusztowań" utworzonych z komórek glejowych; rozpoczyna się od połowy 2 miesiąca życia płodowego i trwa do okresu okołoporodowego i poporodowego. Do przyszłej kory neuroblasty migrują poprzez warstwę podpłytową, w której znajdują się komórki nawet bardziej dojrzałe od migrujących. Warstwa ta zanika do 6 miesiąca po urodzeniu. Dopatruje się w niej "neuronów oczekujących", które mogą spełniać rolę naprawczą w uszkodzeniach okołoporodowych, odgrywając ważną rolę w plastyczności OUN.

v      Apoptoza – obumieranie pewnej ilości komórek nerwowych (neuroblastów) i glejowych (glejoblastów); we wczesnym okresie po zakończeniu migracji liczba neuronów jest o 30-40% większa niż przewidziana w korze dojrzałej; wtedy rozpoczyna się apoptoza, czyli zaprogramowana śmierć komórek (również glejowych).

[Od 25 r.ż. kolejne nasilenie apoptozy – szczyt zdolności motorycznych – nie zagraża codziennemu funkcjonowaniu. Od 65 r.ż. znów wyraźna apoptoza.]

v      Synaptogeneza – tworzenie się połączeń synaptycznych; neuroblasty po dotarciu do płytki korowej intensywnie dojrzewają, tzn. następuje wzrost ciała komórkowego, powstają wypustki aksonu i dendryty oraz kształtują się synapsy. Powoduje to zwiększenie się powierzchni półkul i stopniowe kształtowanie się zwojów i zakrętów. Wytworzenie się odpowiednich połączeń uwarunkowane jest zdolnością neuronów do wysyłania aksonów we właściwym kierunku. Najgwałtowniejszy wzrost połączęń synaptycznych występuje w pierwszych miesiącach po urodzeniu. Jest to związane z dopływem ogromnej liczby bodźców ze środowiska zewnętrznego i rozwojem funkcji poznawczych.

v      Elektrogeneza – rozwój pobudliwości.

v      Matabolizm – synteza produktów wydzielniczych.

v      Mielinizacja aksonów – rozpoczyna się od połowy okresu płodowego i trwa do osiągnięcia pełnej dojrzałości organizmu. Powstanie osłonek mielinowych oddzielających poszczególne aksony ma określone znaczenie czynnościowe i prowadzi do znacznego (14-krotnego) zwiększenia szybkości przewodzenia bodźców.

v      Dyferencjacja – różnicowanie mózgu związane z płcią. Wytwarzający się pod wpływem hormonów [od 6 tygodnia życia od zapłodnienia Ç testosteronu] układ połączeń w mózgu warunkuje odmienność postaw, reakcji, uczuć, a nawet sposobu myślenia.

[Kobiety są lepsze werbalnie, rozróżniają lepiej kolory, szybciej wyczują przykry zapach. Mężczyźni: geografia, geometria, orientacja przestrzenna, mapy.]

v      Histogeneza kory mózgowej – tworzenie się jej warstw różniących się między sobą składem neuronalnym.

v      Epigeneza – dostosowanie się synaps do przyszłej funkcji. Charakterystyczną cechą funkcjonowania kory jest jej kolumnowość. W każdej kolumnie kory, obejmującej wszystkie jej warstwy, komórki reagują wybiórczo na określoną cechę pobudzającego je bodźca.

[" Płaty i funkcje: czołowy (tył) – ruch, ciemieniowy – czucie, potyliczny – wzrok, skroniowy – węch, słuch. Homunkulusy.]

[Doświadczenie: amputacja palca u lisa pustynnego. Drażnienie pozostałych palców powoduje pobudzenie kory również dla palca amputowanego.]

 

 

UN – układ nerwowy

- 2 -

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin