6_Bramante_i_Ma.doc

(3525 KB) Pobierz
Zjawisko manieryzmu w architekturze włoskiej i okres dojrzałego renesansu, Twórczość Bramantego i Michała Anioła

Zjawisko manieryzmu w architekturze włoskiej i okres dojrzałego renesansu, Twórczość Bramantego i Michała Anioła. Poszukiwanie przez twórców drugiej dekady XVI wieku nowych środków ekspresji. Wybrane przykłady architektury włoskiej.

Manieryzm:

-          określa się jako kierunek w sztuce występujący w okresie późnego renesansu i wczesnego baroku (XV-XVI w.)

-          zalecający tworzenie bez wzoru naturalnego, na podstawie wyobraźni. .Charakteryzował się szczególnym wyszukaniem w formie i treści, wirtuozerią, wyrafinowaniem i świadomą stylizacją

-          artyści manierystyczni w odróżnieniu od renesansowych chcieli zadziwić. Dlatego też harmonii i symetrii przeciwstawiali dysharmonię, statyce - ruch i niepokój.

-          Preferowali niejasne kompozycje,

-          Sztuka była nadmiernie dekoracyjna, posiadała obfita i dziwaczną ornamentykę,

-          Pojawił się za sprawą różnych czynników, z których najważniejszymi były: osobowość Michała Anioła oraz odczucia młodszych artystów, że klasyczny styl Bramantego i wczesnego Rafaela to ślepa uliczka.

-          Eksperymentowanie z klasycznymi formami w celu znalezienia nowych kombinacji mogących dostarczyć rezultatów wizualnie bardziej zadowalających niż dzieła antyczne

-          Termin „manieryzm” wyróżnia fazy między świadomie klasyczną harmonia (Bramante), a emocjonalnym dramatyzmem stylu Barokowego spod znaku Berniniego.

 

Bramante:

-          jeden z najwybitniejszych architektów swego pokolenia (dojrzały renesans)

-          urodził się pod Urbino w 1444

-          prawdopodobnie uczeń Piera della Francesca I Mantegni

-          Miał poczucie przestrzeni architektonicznej, raczej jako szeregu płaszczyzn i pustych przestrzeni (malarstwo), niż jako trójwymiarowych brył (rzeźba). Odróżnia go to od większości florenckich architektów jego pokolenia

-          Wczesnochrześcijańskie kościoły w Mediolanie (albo nie istnieją, albo zostały przebudowane) z V i Vi w były dla Bramantego podstawowym świadectwem dobrego stylu architektonicznego i bez wątpienie głównym źródłem natchnienia jego twórczości.

-          Po przyjeździe do Rzymu uczył się z pozostałości klasycznej starożytności, był to decydujący czynnik jego twórczości w ostatnich latach życia

 

 

Przebudowa kościoła Sta Maria presso S. Satiro w Mediolanie:

-          mała budowla  IX w.

-          zamknięcie wschodnie jest obecne na zasadzie perspektywistycznej iluzji (malarskie wykształcenie). Normalnego nie można było wznieść, ze względu na wąską uliczkę, biegnącą za zakończeniem budowli.

 

Babtysterium przy S. Satiro w Mediolanie:

-         

plan babtysterium wywodzi się bezpośrednio z wczesnochrześcijańskich pierwowzorów,

-          zaadoptował plan pierwotnego kościoła S. Satiro z IX w, plan krzyż grecki w kwadracie wpisany w koło

-          plan wyraził w trójstopniowej dyspozycji kaplicy

-          elementy dekoracyjne czysto lombardzkie.

 

 

Krużganek (1/3) kościoła s. Ambrogio (Mediolan):

-          jeden drobiazg tutaj jest szczególnie godny uwagi. Pojawia się kilka kolumn z dziwnymi naroślami na trzonach. Wyglądają one tak jak pnie drzew z obciętymi gałęziami i właśnie tak miały wyglądać. Witruwiusz, objaśniając początki architektury twierdzi że porządki klasyczne wywodzą się od pni drzew, które były używane jako podpory. J

 

Krużganek Dorycki kościoła s. Ambrogio (Mediolan):

-          jedno z najsubtelniejszych i najdojrzalszych dzieł Bramantego

-          ciąg arkad nie jest wzmocniony w kątach przez filar, lecz załamuje się na kolumnie, jak we florenckim typie pałacu

-          nadzwyczaj starannie rozwiązana relacja między bardzo dużymi arkadami dolnej kondygnacji i znacznie zmniejszoną górną kondygnacją

 

Bramante w Rzymie

 

Tempietto:

-         

Stoi na dziedzińcu kościoła i klasztoru S. Pietro in Montorio

-          Wzniesiony dla Hiszpańskiej pary królewskiej, w miejscu gdzie według tradycji ukrzyżowano św. Piotra 

-          Jego przodkiem (jak wszystkich XVI w okrągłych kościołów) jest Panteon

-          Bramante zamierzał zorganizować przestrzeń dziedzińca w taki sposób, że maleńki kościółek na planie centralnym, stałby w środku większego krużganka na planie centralnym

-          Plan centralny był typowy dla martyrium

-         

Najwcześniejsze kościoły chrześcijańskie należały do dwóch typów: jeden to martyrium, drugi to basilica. Martyria były zawsze małe i prawie zawsze miały centralny plan. Wznoszono je w miejscach przypominających pewne wydarzenia religijne, jak miejsca męczeństwa. Funkcjonowały nie jako kościoły parafialne, lecz pomniki.

-          Rozwiązanie problemu wzniesienia małego kościoła w miejscu ukrzyżowania św Piotra było więc oczywiste.

-          Tempietto jest więc okrągłe w planie, a jego pozostałe elementy uwarunkowane są pragnieniem Bramantego odtworzenia form antycznych na potrzeby współczesnego chrześcijaństwa.

-         

Tempietto składa się z dwuch cylindrów, niskiej i szerokiej kolumnady, oraz wysokiej i wąskiej celi. Szerokość kolumnady jest równa wysokości celi (bez kopuły). Takie proste proporcje odnajdujemy w całym budynku. Kopuła  jest hemisferyczna na zewnątrz i wewnątrz

-          Nie bez znaczenia jest to, że Palladio w swym traktacie o architekturze zilustrował, oprócz wielu budowli klasycznych, tylko jedno dzieło współczesne – Tempietto

-          Nawiązuje do kilku źródeł antycznych:  Świątyni Westy i świątyni Sybilli w Tivoli

-          Pierwsza budowla nowożytna, w której poprawnie zastosowano porządek toskański.

-          Witruwiusz zwracał uwage, żę świątynie powinny być architektonicznie przystosowane do swojego przeznaczenia. Np. światynia bogini – porządek koryncki. Świątynia herkuslesa – dorycki.

-          Bramante był pierwszym, który tę myśł urzeczywistnił w architekturze renesansowej i połączył z tematem martyrium. Zastosował porządek toskańaski (rzymski odpowiednik doryckiego), ponieważ był on stosowny do charakteru świętego Piotra.

-          Wykorzystano antyczne toskańskie kolumny z granitu , które bramante uzupełnił nowymi głowicami i bazami

-          Porządek toskański taj jak dorycki ma fryz. We fryzie są na przemian metopy i tryglify. Metopy nie są podobne do tych z klasycznego porządku doryckiego.  Bramante wykorzystał motyw ze świątyni Wespazjana, ale przedstawił na nim przybory liturgiczne właściwe dla liturgii chrześcijańskiej ( u Wespazjana pogańskie przybory i symbole ofiarne. )

 

Krużganek Santa Maria della Pace:

-         

dwie kondygnacje o mniej więcej tej samej wysokości

-          niezwykłą cechą krużganka, jest sposób, w jaki zdecydowano się ustawić kolumny bezpośrednio nad środkiem każdej z arkad na parterze. Łamie to zasadę pustego nad pustym i pełnego nad pełnym

 

 

 

 

Dom Rafela:

-          prawdopodobnie Bramante zbudował go dla siebie, ale później zamieszkał w nim Rafael

-          przez następne 2 stulecia można z nim  wiązać wszystkie włoskie pałace, łącznie z tymi, które są w stosunku do niego w opozycji.

-          Wzniesiony w ostatnich latach życia Bramantego

-          Nawiązuje do klasycznego pierwowzoru – do insuli

-          koncepcja szeregu sklepów na parterze i mieszkań powyżej jest standardowa

-          nowe w projekcie Domu Rafaela jest jego uproszczenie oraz ścisła symetria.

-          Wszytskie sklepy po obu stronach osi symetrii są identyczne

-          Gładki kamień (gzyms kordonowy) oddziela parter od piano nobile

-          Piano nobile – występuje jeden porządek i brak wyższych kondygnacji

-          Każdy element wyraźnie oddziela się od swego sąsiada.

-          Wszystkie okna mają identyczną strukturę, a więc raz ustalony element podstawowy jest powtarzany

-          Zasady: symetrii, powtarzalności, identycznych elementów, oraz jasności funkcji. Stanowią główny wkład Bramantego do architektury pałaców

 

Bazylika św. Piotra (więcej w załączniku bazylika ś. Piotra)

 

Rafael:

-          mógł być spokrewniony z Bramantem

-          jako malarz i architekt, w ostatnich latach swego życia od pogodnego klasycyzmu „Szkoły Ateńskiej”, odpowiadającej dojrzałemu stylowi bramantego, ku bogatszemu i jednocześnie bardziej dramatycznemu stylowi zapoczątkowującemu manieryzm.

 

Świątynia S. Eligo delgi Orefici Rzym:

-          zaprojektowana wspólnie przez Rafela i Bramantego

-          mały kościółek na planie krzyża greckiego, być może eksperyment w małej skali przed przebudowa bazyliki św. Piotra

 

Kaplica kościoła Sta. Maria del Popolo:

-          manierystyczna

-          dekoracja bogatsza niż w S. Eligo, chociaż formy konstrukcyjne sa niemal takie same

 

Palazzo Branconio:

-         

znany jedynie z rycin

-          manierystyczny

-          fasadę trzeba porównać z fasadą domu Rafaela

-          Palazzo Branconio ma znacznie bogatszą fakture, bogatsza dekoracje fasady

-          Dekoracja fasady nie jest konstrukcyjna

-          Odwrócenie funkcji elementów architektonicznych połączone, ze skrajnym bogactwem.

 

Palazzo Pandolfini Florencja:

-         

raczej willa podmiejska niż miejski pałac

-          prostsza wersja Palazzo Branconio



 

 

 

 

 

 

Willa Madama tuz pod Rzymem (stok Monte Mario):

-         

architekci: Rafael, Antonio da Sangallo Starszy, Gulio Romano

-          odtworzenie klasycznej willi z ogromnym okrągłym dziedzińcem w środku i okazałym ogrodem opadającym na zbocze jak amfiteatr.

-         

Mieści najwspanialszą zachowaną dekoracje wykonaną przez Rafaela i jego uczniów, będącą bezpośrednim naśladownictwem dekoracji ze Złotego Domu Nerona.

-          Wielka loggia składa się z 3 przęseł z których środkowe nakryte jest spłaszczoną kopuła.

 

 

Gulio Romano:

-          Rzymianin

-          uczeń Rafaela i jego artstyczny wykonawca

 

Palazzo del Te:

-          rekonstrukcja klasycznej willi suburbana

-          willa nie ma sypialni gdyż jest oddalona od pałacu Gonzagów zaledwie o 1,5 kilometra

-          typowy plan rzymskiej willi: tzn. cztery długie i niskie skrzydła zamykające kwadratowy dziedziniec wewnętrzny.

-          W panie nie przestrzegano zasady układu symetrycznego, budowla ma 4 rożne skrzydła

-          Cała budowla jest pełna niespodzianek i sprzeczności w oczywisty sposób intencjonalnych które miały przemawiać do bardzo wyrafinowanego gustu, gdyż większość uznanych reguł architektonicznych została tu świadomie wykpiona.

-          Elewacje dziedzińca wewnętrznego nie odpowiada dokładnie żadnej z elewacji zewnętrznych, lecz maja własne rytmy i własne rozwiązania zwiększające złożoność ich układu

 

 

Dom własny architekta w Mantui:

-          parodia domu Rafaela Bramantego

-          wyraźne odwrócenie koncepcji Bramantego

 

Michał Anioł:

-          nie kierował się ogólnie przyjętymi zasadami Witruwiusza i starożytnych. Nie dostosowywał się do tych zasad

-          koncepcja budowli jako przedłużenia rzeźby stanowi istotę architektury Michała Anioła

 

Nowa Zakrystia  przy kościele S. Lorenzo Florencja:

-          odpowiednik starej zakrystii Brunolleschiego.]

-          plan centralny

-          kaplica grobowa patronów – Medyceuszy

-          wykonał w środku 2 nagrobki Lorenza i Guliana

-          ślepe edikule nad drzwiami

-          Vasari napisał, że Michał Anioł by uzyskać formy wyjątkowe, uczynił je zupełnie różnymi od form podporządkowanych, mierze, porządkowi i regule.

 

Biblioteka Laureziana:

-         

Michał Anioł proponował oświetlić ją przez strop. Sprzeciwił się temu papież. By spełnić żądanie wprowadzenia okien w ścianach bocznych, architekt zaprojektował tę niezwykła strukturę która dzisiaj oglądamy.

-          Poziom podłogi właściwej biblioteki jest znacznie wyższy od poziomu podłogi przedsionka, gdyż biblioteka wznosi się na filarach ponad istniejącymi  budowlami klasztornymi (kolejny warunek papieża)

-         

Podwyższono ściany przedsionka, żeby można było wstawić okna.

-          Powstało wyjątkowe pomieszczenie o wysokości znacznie większej niż długość czy szerokość i z niemal całą powierzchnią podłogi wypełnione ogromnymi schodami.

-          Otaczające schody wewnętrzne ściany przedsionka są ujęte, jak odwrócone do wewnątrz elewacje zewnętrzne.

-          Najbardziej frapującym elementem są kolumny wciśnięte w ścianę (a nie wysunięte przed jej lico), w rzeczywistości pozostaje to w zgodzie z konstrukcją budowli, gdyż bibliotekę wzniesiono na istniejących wcześniej ścianach będących jedynym wsparciem dla kolumn.

-          Ostateczny rezultat jest dość niezwykły i cechuje go ów moment zaskoczenia, który kojarzymy z manieryzmem i Michałem Aniołem

 

Bazylika Św. Piotra – dodatkowy temat

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin