Co i jak sprawdzić gdy silnik odmówi posłuszeństwa - Silnik X16SZR.pdf

(316 KB) Pobierz
Opel Astra silnik X16SZ
ASTRA
F
Silnik
X16SZ
Coijak sprawdzićgdy silnik odmówiposłuszeństwa.
OPELASTRA F - Silnik X16SZ
Układ zapłonowy Multec-ZE MAP-DIS : zapłon bezrozdzielaczowy, z zaprogramowaną mapą kąta wyprzedzenia,
zintegrowany z urządzeniem sterującym wtryskiem.Wysokie napięcie jest wytwarzane w dwóch cewkach
zapłonowych umieszczonych na głowicy, sterowanie cewkami odbywa się sygnałami przesyłanymi przez czujnik
indukcyjny do ECM. Czujnik indukcyjny (tzw. czujnik prędkości i położenia wału korbowego) jest umieszczony z
boku kadłuba silnika i wytwarza sygnały śledząc zęby na kolepasowym wału korbowego (tzw. koło impulsowe). W
silnikach szesnastozaworowych montowanych od IX '92 czujnik indukcyjny jest umieszczony z boku głowicy i
mierzy prędkość obrotową wałka rozrządu.
Układ wtrysku paliwa Multec-ZE : układ z pojedyńczym wtryskiwaczem, rozdział paliwa do poszczególnych
cylindrów odbywa się w kolektorzedolotowym, podobniejak to ma miejsce w silniku gaźnikowym.
Akumulator Alternator
: 44 Ah
: 70 A/6000 obr/min
Regulator napięcia
: 14,1 - 14,9 V
Obroty biegu jałowego : 770 - 930 obr/min (nie regulowalne)
Potrzebne przyrządy:
1. Omomierz
2. Woltomierz prądu stałego o zakresie co najmniej 20V
3. Próbnik napięcia stałego tzw. LED Tester
Kolejność czynności:
I.
Układ zapłonowy:
1. Kontrola iskry na świecy zapłonowej
2. Kontrola cewki zapłonowej
3. Kontrola wzmacniacza zapłonu (modułu zapłonowego)
4. Kontrola czujnika położenia wału korbowego i prędkości obrotowej
II.
Układ zasilania:
5. Kontrola pompy paliwa
6. Kontrola przekaźnika pompy paliwa
7. Kontrola wtryskiwacza
III.
Czujniki i kontrola
8. Kontrola czujnika położenia przepustnicy
9. Kontrola czujnika ciśnienia bezwzględnego
10. Kontrola silnika krokowego
11. Kontrola czujnika temperaturycieczy chłodzącej do ECM
12. Kontrola sondy Lambda
13. Czujnik spalania stukowego
14. Zawór recyrkulacji spalin (EGR)
15. Elektrozawór sterujący przepływem par paliwa
16. Jednostka centralna ECM (Engine Control Module)
Kolejność zapłonu w cylindrach: 1 - 3 - 4 - 2
417314398.018.png
Rys.21
1. Kontrola
iskry na
świecy
zapłonowej
Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie
spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
Odłączyć jeden z przewodów wysokiego napięcia ze świecy zapłonowej
Podłączyć do wypiętego przewodu jakąś próbną świecę zapłonową
Trzymać tą świecę w odległości jakieś 6mm od masy (np. głowica silnika)
Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
Patrzeć czy przeskakuje iskra wysokiego napięcia od świecy do masy i czy jest ona mocna
Powtórzyć czynność dla pozostałych trzech przewodówwysokiego napięcia
Oporność kabli wysokiego napięcia powinna wynosić od 25 - 30 kΩ
Rys.22
2.
Kontrola
cewki
wysokiego
napięcia
Wzmacniacz zapłonu jest zintegrowany z cewką wysokiego napięcia, a co za tym idzie nie można zmierzyć
oporności uzwojenia pierwotnego.
Kontrola oporności uzwojenia wtórnego - Rys.1
Dane techniczne
417314398.019.png 417314398.020.png 417314398.021.png 417314398.001.png 417314398.002.png
Zaciski cewki
Oporność
Jak na rysunku
Około 5700 Ω
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
Odłączyć wtyczkę od cewki zapłonowej
Odłączyć przewody wysokiego napięcia od cewki zapłonowej
Sprawdzić oporność pomiędzyzaciskami cewki wysokiego napięcia
Rys.1
3. Kontrola
wzmacniacza
zapłonu
Wzmacniacz zapłonu jest zintegrowany z cewką wysokiego napięcia.
Sprawdzić połączenie z masą - Rys.2
Dane techniczne
Zacisk wtyczki
Oporność
Pomiędzy 2 a masą
0 Ω
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
Zmierzyć oporność pomiędzy zaciskiem wtyczki a masą
Kontrola napięcia zasilania - Rys.2
Dane techniczne
Zacisk wtyczki
Napięcie
Pomiędzy 1 a masą
11 V min
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
Zmierzyć napięcie pomiędzyzaciskiem wtyczki a masą
Kontrola impulsów zapłonowych - Rys.2
Dane techniczne
Zaciski wtyczki
LED
2 i 3 (cylinder 1 i 4)
Błyskanie
2 i 4 (cylinder 2 i 3)
Błyskanie
417314398.003.png 417314398.004.png 417314398.005.png 417314398.006.png 417314398.007.png
Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie
spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
Odłączyć wtyczkę od modułu zapłonowego
Podłączyć LED Tester pomiędzystyki wtyczki
Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
Sprawdzić czy błyska dioda LED
Jeżeli dioda nie błyska, sprawdzić czujnik położenia wału korbowego przy kolerozrządu
Rys.2
4.
Kontrola
czujnika
położenia
wału
korbowego
Kontrola oporności czujnika - Rys.3
Dane techniczne
Zaciski czujnika
Oporność
1 i 2
Około 500 Ω
1 i 3
2 i 3
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
Odłączyć wtyczkę od aparatu zapłonowego
Zmierzyć oporność na zaciskach czujnika
Kontrola szczeliny - Rys.4
Dane techniczne
Szczelina powietrzna X
1 ± 0,7 mm
417314398.008.png 417314398.009.png 417314398.010.png 417314398.011.png
Rys.3
Rys.4
5.
Kontrola
pompy
paliwowej
Sprawdzić działanie pompy - Rys.6
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
Pompa paliwowa powinna się uruchomić na około 3 sekundy i wyłączyć
Jeżeli pompa się nie włącza, wyłączyć zapłon
Wyjąć przekaźnik pompy
Mostkować styki 4 i 8 Rys.6 w podstawce przekaźnika
Pompa powinna ruszać
Jeżeli pompa nie rusza, zdjąć wtyczkę przy pompiei tam badać czy podczas zwierania dochodzi napięcie
Kontrola ciśnienia paliwa - Rys.5
Dane techniczne
Ciśnienie
Wartość
Ciśnienie przychodzące do wtryskiwacza
0,7 - 0,8 bar
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
Podłączyć manometr poprzez trójnik do układu zasilania paliwem
Uruchomić silnik
Pozostawić silnik na obrotach biegu jałowego
Odczytać wartość ciśnienia na manometrze
Kontrola wydajności pompy paliwowej - Rys.6
Dane techniczne
Objętość
Wartość
Ilość paliwa pompowanego w ciągu 60 sek
1,4 litra
Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
Odłączyć wężykzasilający wtryskiwacz Rys.5 i włożyć jego koniec do naczynia
Wyjąć przekaźnik pompy paliwa
Zmostkować w podstawce styk 30(gruby czerwony) ze stykiem 87 (4 i 8 na Rys.6)
Pozostawić pompę pracującą przez 1 minutę
Zobaczyć ile paliwa w tym czasie pompa napompowała
Jeżeli pompa podała mniej paliwa , wymienić filtr paliwa
Jeżeli dalej ilość paliwa nie wzrasta, zainteresować się pompą
417314398.012.png 417314398.013.png 417314398.014.png 417314398.015.png 417314398.016.png 417314398.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin