Astra problemy i porady.doc

(271 KB) Pobierz

Pytanie - Odpowiedź oraz inne spostrzeżenia kącikowiczów (FAQ)



1.Co to jest Astra F, G, H- Astra F to Astra I, G - Astra II, H - Astra III

2.Co oznacza TTTM- Ten Typ Tak Ma.
3.Co oznacza IMHO- In My Humble Opinion - moim skromnym zdaniem.
4.Co oznacza BTW- By The Way - przy okazji.
5.Które silniki są bezkolizyjne- wg opowieści kolegów bezkolizyjne (tłoki nie spotkają się z zaworami po zerwaniu paska rozrządu) są silniki 1,6 8V i 2,0 8V ... podobno też 1,8 8V ...

6.Co ile wymieniać pasek rozrządu- najczęściej co 60tkm, w niektórych silnikach (8V) można wymianę przeciągnąć nawet do 80-90tkm, ale w 16V lepiej nie ryzykować bo potrafią nie wytrzymać nawet 60tkm. Diesle rządzą się jeszcze innymi prawidłami. Dla pewności skontaktuj się ze swoim mechanikiem albo ASO

7.Co wymienić i sprawdzić wraz z paskiem rozrządu- oprócz paska wymienia się rolkę napinającą (8V) i rolki prowadzące (16V). Warto sprawdzić stan kół zębatych, pompę wody (wymienić uszczelkę pod nią), uszczelniacze wału i wałka, termostat.

8.Zimno w samochodzie, wskaźnik temp. nie podnosi się, temp. silnika na niebieskim polu albo na pierwszej kresce- ok. 70*C, silnik więcej pali - sprawdź termostat (odpal zimny silnik i sprawdź, czy wraz z silnikiem nie nagrzewa się od razu wąż do chłodnicy i chłodnica - to by oznaczało, że termostat za wcześnie się otwiera lub cały czas jest otwarty).

9.Parują szyby- sprawdź filtr przeciwpyłkowy czy jest czysty i czy nie zamaka oraz mechanizm otwierania obiegu wewnętrznego. Jeździj cały czas na włączonym wentylatorze 1-3, bo w Astrach wentylację trzeba wymuszać. Zamknij środkowe kratki i skieruj powietrze na szyby.

10.Gdzie jest filtr p.pyłkowy- w Astrze F na podszybiu dostępny z komory silnika po zdjęciu gumowej uszczelki z tylnej krawędzi komory silnika i plastikowej osłony podszybia, a w Astrze G w kabinie - dostępny po wymontowaniu schowka po stronie pasażera i pokrywy filtra (z lewej strony wentylatora).
Montaż:
F: http://www.wixfiltron.com.pl/2005/katalog/instrukcje/1000k.pdf
G: http://www.filtron.com.pl/2005/katalog/instrukcje/1014k.pdf
G: http://www.filtron.com.pl/2005/katalog/instrukcje/1014k.pdf

11.Zimno ze środkowych kratek- na zimę zamknij je - TTTM.

12.Wycieraczki skaczą po szybie- umyj szybę lub zmień wycieraczki (tanie i dobre wycieraczki to np. MotGum).

13.Samochód dużo pali- nie depcz pedału gazu, sprawdź termostat, sprawdź sondę lambda, wymień filtr powietrza. Kol. rusek dodał: weź luknij sondę lambda, bo ona jest często po 10 latach do wymiany! U mnie paliła 13 L jak padła. Koszt niezbyt wielki - jakieś 80 zł. Ale starą przetestuj miernikiem. Zmierz napięcie. Jeśli waha się między 200 mV a 800 mV to ok. Jeśli wahania są inne - do zmiany!

14.Jaki olej stosować- taki jaki zaleca producent silnika, najpierw poczytaj, popytaj a potem zalewaj. Nie do każdego silnika nadaje się syntetyk i nie do każdego można zalać mineralny. Raczej nie cofamy się, czyli nie zalewamy syntetyka po półsyntetyku, czy też po mineralnym.

15.Samochód ściąga- sprawdź ciśnienie w oponach, sprawdź zużycie opon, sprawdź zbieżność.

16.Ciepły silnik bez powodu gaśnie lub nie można zapalić ciepłego- sprawdź cewkę zapłonową i moduł albo czujnik temperatury do kompa od wtrysku (kol. Jeni).Gaśnie podczas jazdy silniki z rozdzielaczem tradycyjnym. Rozrusznik kręci silnik nie odpala. Wyłącz zapłon poczekaj 15-20 sekund i spróbuj odpalić ponownie jak zapali masz do wymiany moduł zapłonowy. Częstotliwośc gaśnięcia nasila sie wraz z rosnącą temperatura otoczenia (Darek_mat).

17.Zimny silnik ciężko uruchomić- sprawdź czujnik temperatury do kompa od wtrysku i wtyczkę do niego.

18.Mam majonez pod korkiem wlewu oleju i na bagnecie- masz niedogrzany silnik, jeździsz na krótkich trasach, a może masz padnięty termostat. (Ja miałem zimą majonez przy sprawnym termostacie (zimą utrzymywał 85*C przy jeździe na trasach do 20km). (rwicik) Warto też sprawdzić drożność odmy - rury odpowietrzającej pokrywę zaworów (RonsonT).

19.Czy przy otwartym korku, tam gdzie dolewa się olej, powinno być czuć podmuch, bo słyszałem, że jeżeli czuć to wtedy silnik do bani- wsio OK, czuć podmuch jest zawsze (?), a do odprowadzania tego podmuchu standardowo służy odma do kolektora dolotowego ... jest źle, gdy stamtąd dmucha spalinami.

20.Miga kontrolka ręcznego (!)- sprawdź poziom płynu hamulcowego i klocki, a ewentulanie czy gdzieś kabelki do zbiorniczka albo do dźwigni nie zwierają do masy.

21.Mam Opla Astre 1 ze zwykłym licznikiem bez obrotomierza, czy można podłączyć licznik z brotomierzem - kupujesz licznik z obrotkiem i wsadzasz i dziala, sprawdz czy bedzie sie zgadzal wspolczynnik W - po więcej info skorzystaj z opcji Szukaj. z obrotomierzem, w kostce 16 pinowej w zegarach (większa, druga ma 12 pinów) pin 8 jest sygnałem na obrotomierz (AstraC)

22.Ciężko wchodzą biegi- albo sprzęgło słabo wysprzęgla (moze linka do regulacji, może sprzęgło do wymiany), albo wodzik między dźwignią a skrzynią wymaga regulacji, może tulejki w łączniku wodzika ze skrzynią są do wymiany (więcej na astra.autokacik.pl),może zaciera się tuleja gumowa na wejściu wodzika do skrzyni, a może trza sprawdzić/wymienić olej, w ostateczności coś ze skrzynią nie tak (synchronizatory).

23.Hamulce bębnowe się blokują po postoju- warto zdjąć bębny i sprawdzić stan szczęk i oczyścić cały mechanizm i ewentualnie zlikwidować rant. Doraźnie dobrze jest raz na jakiś czas lekko zaciągnąć ręczny w czasie jazdy i przeszorować szczęki - uwaga aby nie wpaść w poślizg. Kol. kin54 dopisuje: dorzucę hałasujace tylne hamulce bebnowe gdy sa zimne - ten typ tak ma! rozebrałem -> zobaczyłem -> uwierzyłem.

24.Ubywa dużo oleju w silniku- Opel pisze, że może ubywać nawet 0,7-1,0 litra na 1000km, ale powyżej takiej ilości silnik nadaje się do remontu. Jak temu doraźnie zaradzić - sprawdzić, czy gdzieś olej nie wycieka (uszczelki, uszczelniacze). Jeśli nie ma wycieków, zmienić syntetyk na semisyntetyk, a semisyntetyk na mineralny - przynajmniej dolewki będą tańsze do czasu remontu (uszczelniacze zaworów, pierścienie, panewki ...).

25.Mam hałas po wciśnięciu sprzęgła- łożysko wyciskowe sprzęgła kończy swój żywot.

26.Mam hałas po puszczeniu sprzęgła na luzie i w czasie jazdy- łożysko w skrzyni biegów na wałku głównym kończy swój żywot, choć niewykluczone, że to sprzęgło.

27.Skrzynia biegów od góry i przy wejściu wodzika jest zapaćkana olejem- TTTM.

28.Wskaźnik temp. silnika i wskaźnik poziomu paliwa zaniżają wskazania- do wymiany jest stabilizator napięcia w desce.

29.Dokręcanie głowicy 1,4 8V- spiralnie od środka do zewnątrz, najpierw siłą 24Nm, a potem znów spiralnie 60 stopni + 60stopni + 30 stopni, potem mozna rozgrzac i jeszcze dać 30 stopni (krisb: spisane z uszczelki do 1.4 8V); inna choć podobna wersja: spiralnie 24Nm, a potem spiralnie 3x60 stopni (wg Etzolda także dla 1,6 8V); dla 1.8 i 2.0 (8V) jest taki sam schemat (kolejność), 1 faza też 25 Nm, ale w 2, 3 i 4 fazie dokręcać o kąt 90 st. (Azja).

30.Kolejność dokręcania śrub głowicy 1,4 8V- spiralnie: (1) środkowa bliska, (2) środkowa dalsza, (3) prawa dalsza, (4) prawa bliższa, (5) lewa bliższa, (6) lewa dalsza, (7) skrajna prawa dalsza, (8) skrajna prawa bliższa, (9) skrajna lewa bliższa, (10) skrajna lewa dalsza - jak poniżej:
..10...6...2...3...7...
...9....5...1...4...8...

31.Falujące obroty w benzynach- wyczyścić silnik krokowy

32. Gdzie jest filtr paliwa- pod podłogą, za progiem przed tylnym kołem - w F prawym, w G lewym. W F wężyki są montowane na zaciski, a w G na szybkozłączki (ostrożnie przy wypinaniu).

33.Skrzypiący fotel kierowcy- TTTM

34.Dlaczego rdzewieją mi tylne błotniki w kombii F- TTTM

35.Nie mam spryskiwacza tylnej szyby- padł Ci weżyk, idzie pod podsufitką po stronie pasażera, rozbierać i wymieniać.

36.Przy wlaczaniu kierunkowskazow wlaczaja sie dlugie- padniety przelacznik, kup nowy albo poszukaj w zrob to sam jak go zregenerowac

37.Astra"G" - Dziwnie trące hamulce przednie przy hamowaniu- ten typ tak ma ale warto zdjąć koła i zaciski oraz sprawdzić klocki i tarcze czy nie są nadmiernie zużyte oraz czy blaszane osłony tarcz nie są powyginane. Przed złozeniem warto przesmarować prowadnice zacisku i miejsca styku klocków na zacisku specjalnymi smarami. Nie smarować ani kocków ani tarcz!

38.Astra"G" - Skrzypiąca zawiecha przód gdy zimno na nierównościach- ten typ tak ma, ewentualnie gumy stabilizatora

39.Astra"G" - Parują szyby- wywalić a nie wymieniać filtr pp. Jeśli parują dalej - obieg wewnętrzny

40.Astra"G" - Coraz wolniej chodzące wycieraczki- rozebrać na części, oczyścić i nasmarować mechanizm wycieraczek

41.Wyciek oleju spod aparatu zaplonowego- do wymiany jest oring, który kosztuje kilka zeta i wymiana też łatwa i szybka. Dobrze jest zaznaczyć sobie położenie aparatu zapłonowego, żeby nie trzeba było ustawiać zapłonu po wymianie (janusza). Za cewką DIS jest wspornik do którego jest ona przykręcona. Ten wspornik jest też uszczelniony oringiem (7 zł. w ASO). Wspornik jest przkęcony 3 śrubami (10).

42.Podcisnienie w zbiorniku paliwa(odglos zasysania powietrza po odkreceniu korka wlewu) - prawdopodobnie zapchany masz filtr weglowy, znajduje sie on w prawym przednim nadkolu, trzeba go wymienic. Jesli w miedzyczasie robiles cos ze zbiornikiem paliwa mozliwe, ze przy zakladaniu przyciales wezyk odpowietrzajacy. Nie usuniecie tej usterki moze spowodowac pekniecie zbiornika.

43. Ciśnienie w cylindrach- w x16xel nówki mają 13-14 MPa. Wiele zależy od warunków mierzenia ciśnienia tzn temperatury, oleju...Graniczna wartość kwalifikująca do remontu to 10 MPa. Ale i na 9 można jeszcze daleko zajechać bo dużo zależy też od tego czy ciśnienie jest podobne na wszystkich garach czy też np jeden wyraźnie odstaje od reszty (Astroman). Według książki w silniku X16SZR ciśnienie powinno się zawierać między 13,5 a 15 (lipjac).

44. Podczas postoju zimno dmucha, nawet na światłach czuje jak temperaturka spada z wylotów bocznych. Po jakies minucie juz prawdziwe zimno dmucha. W czasie jazdy pieknie ciepeło. Co to moze byc, nigdy tak nie bylo - Ciekawe, czy to nie będzie wina nagrzewnicy. Może jest gdzieś przypchana i jak silnik pracuje na wolnych obrotach to nie może przepchnąć. Ciekawe jakbyś go przytrzymał na troszkę większych obrotach podczas postoju, to już coś wyjaśni (slawek2op). Nagrzewnica do czyszczenia (Skyglobe).

45. Mam problem ze świecącą kontrolką od airbagu- nie dowiesz się co dokładnie jest, aż nie podepniesz się pod kompa serwisowego - zapewnie nie styka któraś złączka do airbagu albo do napinaczy pasów. Po naprawie trzeba skasować błąd, aby kontrolka nie ciągle świeciła.

46. Mam ciagle problem z hamulcem ręcznym i regulacją w tylnych bebnach.Nie pamiętam jak byly założone sprężyny oraz "jezyczek" do blokady. - Po pierwsze: samoregulator musi chodzić lekko(ta nakrętka z ząbkami musi się łatwo kręcić). Po drugie: samoregulator musi być na odpowiednią stronę auta(nie zamieniać stronami bo zamiast kasować to się bedzie luz zwiększał). Jeśli popatrzysz na widełki samoregulatora to na jednyn "widełku" jest od wewnątrz taki mały wypustek. Blaszka samoregulatora musi się oprzeć właśnie o niego a druga strona blaszki powinna po zmontowaniu dotykać tej ząbkowanej śryb regulatorka od góry.Do blaszki ma być doczepiona sprężyna zaczepiona o otwór w szczęce. Sprężyna ma tak ciągnąć blaszkę żeby cały czas opierała się o ten wypustek w widełkach. Więcej nic nie moge zaoferować. PS. Jak sprawdzić przed założeniem bębna czy samoregulator działa! Po zmontowaniu wszystkiego wykonać nastepujący eksperyment: Rozciągać rękami szczęki od góry(symulując działanie cylinderka). Za każdym ruchem dzwignia ma sie poruszać i zaczepiając za ząbki przekręcać nakrętkę. Jak są nowe szczeki to trzeba zrobić z 300km zeby mozna było odczuc pozadane efekty, dobry reczny (boston). Na samoregulatorach (na rozpieraczu) na tym spłaszczeniu jak wyczyścisz są litery L i R > chodzi o ozanczenie strony lewa czy prawa > nie można pomylić bo nakrętka samoregulatora będzie się kręcićw drugą stronę. W ropieraczu między rurką a częsćią gwintowaną znajduje się taka blaszka (bimetal) któr wchodzi w rowek rurki > przy składaniu wystająca część bimetalu musi być od strony blachy (po założeniu jej nie widzimy) jak założysz odwrotnie to blaszka samoregulatora będzie się opierać o ten wystający bimetal i nie będzie obracać nakętki. Zeby działał ręczny > należy tak ustawić nakętkę > że bemben wejdzie prawie bez luzu > jak masz już kołnież to lepiej zeszlifować go boszką lub dać przetoczyć bębny bo po założeniu jest duży luz na samoregulatorze przez co nie chce się on dobrze skasować. A sama jazda 100 czy 300 km. nic nie da > bo nakętka obraca sie przez hamowanie > trzeba wiele (bardzo wiele) razy hamować by się ten luz skasował. Przy rozpieraczu to spłaszczenie ma dwie strony > na zewnątrz musi być to takie podwójne wycięcie > gdyż w to miejsze zachacza blaszka saoregulatora (tynium).

47.Co dają magnetyzery- efekt psychologiczny (ZGi), a może coś więcej .

48. Wymiana przełącznika kierunkowskazów- Wymiana banalnie prosta: odkrecasz 3 srubki pod obudowa kierownicy i 2 srubki pod zaslepkami widoczne jak przekrecisz kierownice raz w lewo, raz w prawo. Zdejmujesz pozniej delikatnie te 2 czseci plastiku opasajacego kolumne kierownicy (uwazaj, bo to jest na 2 zatrzaskach). Wysuwasz przelacznik (zamocowany jest na wcisk i siedzi na 2 zaczepach od gory i od dolu), ciagnac po podwazeniu zaczepow w lewo - do drzwi (delikatnie!). Wyjmujesz i odpinasz kostke/wtyczki. Instalujesz nowy i reszta w odwortnej kolejnosci. Milej zabawy, calosc zajmuje 5-10 minut. (deniZ) Sprawa nie jest skomplikowana (u mnie tak było). Odkręcasz śrubki za kierownicą (musisz je zobaczyć jak przekręcisz kierownicę( później odkręcasz trzy śrubki na dole. Całość demontujesz. Następnie wyciągasz przełącznik. Jest na zatrzaski, trzeba chyba nacisnąć i wyjdzie. Kolejno wyciągnąć kosteczki i po robocie. kosteczki mogą nie chcieć wyjść ale trzeba je z wyczuciem wyciągnąć. sprawdź jeszcze przy kostkach te przewody bo może coś z nimi jest nie tak. Ja zmieniłem na używkę przełącznik i czasami mi się zdarzało, że włączały mi się długie ale to w moim przypadku wina tych kabelków dochodzących do kosteczek. Zakładasz wszystko w odwrotnej kolejności, tj, kosteczki do przełącznika,przełącznik na miejsce, obudowa dolna( na 3 śrubki) poźniej górna na dwie śrubki i po robocie. Czas trwania - góra 15 minut spokojnej roboty. (Baranek80).

49. Gdzie sprawdzić wartość samochodu-Kalkulator Gazety,Ceny w Interii

50. Jak się sprawdza czy regulator alternatora jest sprawny- Trzeba zmierzyć napięcie na klemach aku przy pracującym silniku. Bez obciążenia elektycznego i przy obrotach biegu jałowego napięcie musi być w graniach 14-14,6 V. Przy maxymalnym obciążeniu i obrotach około 2000 rpm nie powinno być niższe niż bodajże 13,5V (Vaz2110).

51. EGR (Exhaust Gas Recilculation)- zawór recyrkulacji spalin - spaliny są podawane do kolektora ssącego aby obniżyć ilość NO w spalinach - ekologia. Są zawory mechaniczne (sterowane zdaje się podciśnieniem) i elektryczne. Uszkodzony zawór może mulić silnik i powodować problemy z zapalaniem. Czasem pomaga oczyszczenie zaworu, innym razem jego zaślepienie, a w ostatecznosci wymiana.

52. Czy mogę zalać układ chłodzenia płynem Borygo- różowy Borygo jest robiony na bazie glikolu etylenowego (substancja szkodliwa i trująca w przypadku spożycia ) zaś zielony (eko) na bazie glikolu propylenowego (nietrujący , mniej szkodliwy dla środowiska -,,eko,,) . Oba glikole są ze sobą mieszalne bez jakichkolwiek negatywnych zjawisk dla układu chłodzenia. Problem jest z dodatkami do płynów chłodzących (inhibitory korozji , antyutleniacze czy nawet bakteriostatyki) , które to substancje wymieszane ze sobą w trakcie mieszania płynów w układzie chłodzenia , mogą w wyższych temperaturach reagować ze sobą dając jak ktoś napisał np.,,kisiel,,. Dlatego najlepiej jest spuścić cały płyn , układ wypłukać wodą destylowaną , ew. płukanką i zalać nowym płynem pamiętając o jego wymianie co 2 lata lub 5 lat w przypadku płynu prestone long life. (vaz2110). W obecnej chwili na rynku niema juz płynów których nie można skosować w chłodnicach aluminiowych, ja osobiście stosuje różowe Borygo i jest Każdy płyn staje się agrsywny po przekroczeniu jego ważności. Jeżeli będziesz pilnował i wymieniał co dwa lata będzie (Darek_mat).

53. Czyszczenie układu wtryskowego MULTEC i przepustnicy w X16SZ i SZR.Odkręcić puszkę pokrywy filtra powietrza na układzie wtryskowym. Wyczyścić z syfu tę puszkę i wytrzeć do suchości szmatką. Zdjąć odmę i wyczyścić wąż z syfu. Odpiąć 2 wężyki podciśnieniowe od puszki. Odpiąć wtryskiwacz i wypiąć uszczelkę z 2 przewodami elektr. z przepustnicy. Odpiąć krokowy i czujnik położenia przepustnicy. Zdjąć opaski zaciskowe z przewodów zasilania paliwem i odpływu paliwa - zatkac je śrubą nr 8 w celu zapobiegnięcia wycieku paliwa. Wypiąć z tyłu przepustnicy przewód podciśnieniowy. Odłaczyć podciśnienia z prawej strony przepustnicy. Odłączyć cięgno przyspieszenia, odpinając plastikową klamrę na przegubie kulowym cięgna. Odkręcić kluczem oczkowym nr 13 2 śruby na szpilkach przepustnicy. Powoli zdjąć układ wytryskowy. Pod spodem znajduje się uszczelka (pomiędzy kolektorem a przepustnicą). Najlepiej ją wymienić (koszt w ASO 9 zł). Rozkręcić przepustnicę, odkręcając 2 śruby TORX nr 20. Rozdzielić przepustnicę. Między 2ma częściami jest uszczelka, wymienić na nową (koszt w ASO 24 zł). Wymyć całą przepustnicę benzyną ekstrakcyjną lub WD40. Wykręcić silnik krokowy przy okazji i wyczyścić trzpień oraz kanał, w którym pracuje. Przedmuchać kanały dolotowe przepustnicy. Wykręcić potencjometr sterowania przepustnicy i oczyścić. Oczyścić wtryskiwacz z ewentualnego syfu. Przesmarować jakimś smarem sprężyny na cięgnie przepustnicy. Skręcanie całego układu wtryskowego następuje w odwrotnej kolejności do rozkręcenia. Czas pracy - około 1 godziny. Miłej zabawy! (rusek).

54. Radio SC202 - demontaż:1. usunąć śrubki imbusowe 2. w otwory wsunąć druty - najlepiej 2 druty wygięte w kształcie litery U - na koncach zrobic male zadziory grubosci ok 1 mm( i tymi zadziorami wsunąc do srodka) 3. Ciągnąć do siebie - naprawdę mocno ciągnąć!! zwłaszcza za 1 razem - radio siedzi bardzo mocno! ps- takie druty najlepiej oglądnąć w sklepie z CAR -audio. Ich wykonanie i budowa jest naprawdę banalna a stanowi klucz do radia! (dar_o).

55. Proszę o podanie typów żarówek i mocy w Astrze G
Przód
- światła drogowe - HB3 60W
- światła mijania - H7 55W
- pozycyjne - W5W
- kirunkowskazy PY21W (żółta)
Bok
- kierunkowskazy W5W (całoszklana 5W po prostu)
Tył
- mijania/stop P21/5W (dwuwłóknowa)
- wsteczny P21W
- kierunkowskazy P21W
chyba dobrze to opisałem ślicznie (krisb)

56. Gdzie jest czujnik temp. zewnętrznej- w zderzaku przednim - w Astrze F u dołu z lewej strony, a w Astrze G po środku przed chłodnicą.

57. Problem z odpalaniem silnika z elektryczną przepustnicą (np. Z16SE)albo lekko niesprawnym czujnikiem położenia przepustnicy - po włączeniu zapłonu a przed odpaleniem wcisnąć do końca pedał gazu i puścić. Odpalać nie naciskając pedału. Ma to na celu ruszenie przepustnicy. Docelowo trza oczyścić przepustnicę z osadów i ew oczyścić wymienić czujnik położenia przepustnicy.

58. Jak oczyścić przepustnicę elektryczną (Z16SE)- Poluzować opaskę i zdjąć rurę dodolotową od filtra powietrza z króćca przepustnicy. Oczyścić klapki przepystnicy z dwóch stron - po włączeniu zapłonu (bez odpalania auta) i wciśnięciu pedułu gazu, przepustnica ładnie się otwiera (pedał trzeba trzymać cały czas wciśnięty) i można ją oczyścić z obu stron. Do czyszczenia użyłem WD-40 i chusteczek higienicznych. Kilka razy też napsikałem w miejsca, gdzie ośka wchodzi w obudowę i powciskałem pedaqłem gazu aby przepustnica się rozruszała. Pozostałości WD-40 i syfu (smoły i sadzy) usuwałem chusteczkami.
Dodatkowo koniecznie oczyścić kanalik pobierający powietrze za przepustnicą poprzez cieńszą rurkę odmy łączącą z pokrywą zaworów. W tym celu należy zsunąć gumowy wężyk (cienki wężyk od strony pokrywy zaworów) z przepustnicy i psiknąć tam WD-40 a następnie przepchać go cienką igłą - na początku kanalik jest szeroki na kilka mm, ale trzeba trafić dalej w cienki i go przetkać tak aby po odpaleniu silnika tamtędy zasysało powietrze. Takie czyszczenie powinno pomóc na szarpanie w czasie przyspieszania na niskich obrotach po zmianie biegów i po hamowaniu silnikiem. (rwIcIk).

59. Jak sprawdzic sonde przy silniku X16SZR- Należy rozgrzać silnik (a przede wszystkim sondę). Z multimetrem wpiąć się w przewód wychodzący z sondy (+), a drugi (-) wetknąć do masy. Prawidłowy zakres pracy to 200-800 mV - zmienia się wraz ze zmianami obrotów (Skyglobe).

60. Silnik X14SZ objawy nastepujace- zbyt wysokie obroty na biegu jalowym, po ok minucie zaswiecala sie lampka silnika, kod bledu wskazywal silnik krokowy. Czyscilem go chyba z piec razy, bezskutecznie. Na szczescie nie zdecydowalem sie na jego wymiane. Podjechalem do serwisu (ale nie opla), przyczyna okazala sie banalna - uszkodzona uszczelka pomiedzy ukladem wtryskowym a kolektorem ssacym (grzecho).

61. Przypadki usterki potencjometru przepustnicy.Ostatnio zdarzylo mi sie ze silnik zgasl na wolnych obrotach. Tak jakby obroty caly czas falowaly, schodza na coraz nizsze az w koncu silnik gasnie. Dzis rozkrecilem cala przepustnice, wyczyscilem krokowca i wszystko co mozna bylo zrobic, ale problem nie ustapil. Nadal silnik pracuje kulawo. Wystarczy lekko dotknac gazu i obroty sie normalizuja i silnik chodzi rowniutko. - Reanimacja astry udana, wymienilem potencjometr przepustnicy i problemy zniknely (przemek_byd). U mnie zwłaszcza na zimnym silniku obroty są duże (ok 1500-1800 wcześniej było ok 1100) przez cały czas aż do całkowitego rozgrzania wtedy nieznacznie spadają (1400). Wspomne że krokowy był czyszczony, następnie na próbę wymieniony i nadal to samo. Czasem mu odwali i wszystko jest ok. Dodam że jak ściągne wtyczke z tego "ustroństwa" obroty się wyrównują na poziomie 900. - Dostałem od kolegi potencjometr przepustnicy o nie co innym nr. tzn górny był taki sam ale dolny się różnił założyłem i wszystko gra jak należy, odpalam na zimnym PB (1100obr/min) przerzucam na lpg obroty zatrzymują się na 1400 a następnie spadają do 1100 i tak jest do czasu aż wskazówka temp. lekko drgnie wtedy obr. spadają na 900 i tak już zostaje (waldi919).

62. Kontrolki:- Czerwona kontrolka ładowania (z obrazkiem akumulatora) - powinna zgasnąć po zapaleniu silnika, a jeśli się dalej pali, to sygnalizuje słabe ładowanie akumulatora. - Czerwona kontrolka ciśnienia oleju (z obrazkiem olejarki) - powinna zgasnąć po zapaleniu silnika, a jeśli dalej się pali, to zbyt małe ciśnienie oleju - niski poziom oleju lub coś nie tak ze smarowaniem silnika. - Czerwona kontrolka hamulców (ze znaczkiem wykrzyknika w kółku) - w przypadku Astry G i niektórych Astr F powinna zgasnąć po zapaleniu silnika, a jeśli się dalej pali, to problem z hamulcami (niski poziom płynu hamulcowego, zaciągnięty ręczny), w przypadku niektórych Astry F ta kontrolka nie zapala się po włączeniu zapłonu, a tylko po zaciągnieciu ręcznego i w przypadku niskiego poziomu płynu hamulcowego. W Astrze F czasem montowano 2 kontrolki - jedna (P)- od hamulca ręcznego i drugą (!) od systemu hamulców, czyli od pozimu płynu. - Żółta kontrolka sprawności silnika (wizerunek silnika z piorunem) - powinna zgasnąć po zapaleniu silnika, a jeśli się pali, to problem z układem wtryskowym silnika - uszkodzony jakiś czujnik lub zły skład spalin albo problem z immobilizerem - wtedy kontrolka miga. Przy dwóch żółtych kontrolkach (jedna z samochodem i kluczem a druga z silnikiem) jedna gaśnie sama po kilku sek. a druga po odpaleniu silnika. - Czerwona kontrolka poduszek powietrznych - powinna się zapalić na kilka sekund i zgasnąć niezależnie od zapłonu (najczęściej nie jednocześnie z innymi kontrolkami), jeśli nie zgaśnie, to sygnalizuje uszkodzenie w układzie poduszek (najczęściej złączki), a jeśli gaśnie równo z innymi, to może sugerować brak poduszek. - Czerwona kontrolka ABS - powinna się zapalić na kilka sekund i zgasnąć niezależnie od zapłonu, jeśli nie zgaśnie, to sygnalizuje awarię ABS - często zły kontakt z którymś z czujników w piaście. - Żółta kontrolka świec żarowych w dieslu (z wizerunkiem grzałki) - po włączeniu zapłonu na zimnym silniku powinna zapalić się, gaśnie tym szybciej, im cieplejszy silnik, a gdy silnik jest dostatecznie ciepły może się wogóle nie załączać. Kontrolka ta zapala się na kilka sekund i po jej zgaszeniu należy uruchomić silnik. W trakcie jego pracy już się nie powinna zapalić. - Żółta kotrolka rezerwy paliwa: w niektórych Astrach nie występuje, w innych zapala się, gdy zaczyna być mało paliwa, a w jeszcze innych zapala się po włączeniu zapłonu i gaśnie sama po jakimś czasie, jeśli paliwa jest wystarczajaco. W Astrach II, gdy zaczyna być mało paliwa, kotrolka rezewy najpierw zapala się na stałe, a po jakimś czasie zaczyna migać poganiając kierowcę na stację paliw. - Żółta kontrolka elektronicznie sterowanego układu chłodzenia silnika (prostokącik z gwiazdką w środku i koreczkiem na prawej górnej linii) - świeci się kilka sekund po włączeniu zapłonu. Jeżeli lampka zaświeci się podczas jazdy: w ukladzie chlodzenia silnika lub w obiegu chłodzenia klimatyzacji wystapila usterka. Uklad elektroniczny przelącza się na tryb awaryjny. Można kontynuowac jazdę.

63. Astra II silnik Z16SE- w czasie mrozu, temp. poniżej -5*C, obroty biegu jałowego utrzymują się w okolicach 1000 zamiast 750 - TTTM - u mnie ASO ustawiało obr. biegu jałowego 3 razy i sobie darowałem (rwicik).

64. W mojej asterce z okolicy układu wtrysku dochodzi dźwięk cykania.Tak jest na wolnych obrotach gdy silnik jest ciepły. Cykanie znika jak dodam gazu. Co to może być? - Tak pracuje wtyskiwacz(e). Dźwięk nie znika, tylko przestaje byc słyszalny przy wyższych obrotach (vaz2110).

65. Po czym poznać, że przeplywomierz walniety (1.7 DTI)- nie masz tak zwanego "cugu" czyli jazda turystyczna, na 1 biegu ruszasz i kiszka auto startuje jak na zaciągnietym ręcznym i tak na każdym biegu... sytuacja sprowadza sie do tego że musisz zjeżdzać na prawy pas bo cie maluszki wyprzedzaja... to sie czuje auto nie ma mocy wogule ... za to jak wymienisz, ohoho jaka różnica, dynamika niesamowita (mch660).

66. Wskaśnik temperatury i poziomu paliwa zaniżają wskazania- zapewne padł regulator napięcia - układ elektroniczny o trzech nóżkach znajdujący się z tyłu zegarów (andrzej80).

67. Nie działa prędkościomierz, wywala błąd nr 24- zapewne linka prędkościomierza do wymiany (albo coś nei ta z napędem linki przy skrzyni lub z mechanizmem prędkościomierza), a przy okazji z tego powodu nie działa czujnik przebytej drogi/prędkości pojazdu. Czujnik prędkości pojazdu (czujnik przebytej drogi) jest to czujnik indukcyjny znajdujący się przy złączu linki napędu prędkościomierza zestawu wskaźników. Sprawdzenie działania tego czujnika wymaga przetoczenia do przodu i do tyłu samochodu - napięcie między stykiem D10 czujnika a +akumulatora musi zmieniać się w zakresie poniżej 7V a powyżej 11V.

68. Gdzie w silniku X16SZR w wersji z klimatyzacją znajdę termowyłącznik wentylatora chłodnicy- Jak staniesz przodem do autka to masz chlodnice, po lewej stronie na gorze jest jeden i w tej samej linii ale na dole jest drugi. Tylko ten drugi sie wkreca nie tak jak ten wyzej tylko od lewej strony (ZGi).

69. Jaką opornośc maja miec kable WN- 3-20 kOm (azja).

70. Jak stwierdzic, że poduszki zawieszenia silnika są do wymiany- można w ten sposób: zaciągnąć mocno ręczny wrzucić 1 bieg i gwałtownie puszczać sprzegło, jeśli poduszki będą do wymiany, to silnik będzie bardzo mocno i wyrażnie uderzał w bude samochodu, taki głośny pusty dżwięk, a gdy poduszki będą sprawne stukot będzie słyszalny, ale tak jak by ktoś pukał w drzwi wejściowe od domu heheh ale porównanie (KuBa_8686).

71. Żarówki - światła zewnętrzne Astra F(... w trakcie ustalania...): - H4 60/55W - reflektor głowny; - H3 55W lub H1 - reflektor przeciwmgielny; - żarówka z szklanym cokołem 5W, kształt W 10/5 - światła pozyc. przed; - żarówka jednowłoknowa (o kształcie kropli) 21W, kształt P25/1 - kierunki, stop, cofanie, tylne przeciwmgielne; - żarówka kulista dwuwłoknowa 21/5W, kształt P35/2 - tył, ale niektóre wersje; - żarówka jednowłoknowa (kulista) 10W, kształt R 19/10 - oświetlenie tablicy rej. niektóre wersje również światła pozycyjne; - żarówka rurkowa z żarnikiem osiowym o dł. 41mm 10W, kształt M - oświetlenie tablicy rej. Caravan (tynium).

72. Silnik dziwnie pracujejakby wypadały zapłony, kontrolka check engine zapala się podczas pracy silnika zazwyczaj po osiągnięciu ok 2500 obr/min - diagnoza: padł mi czujnik prędkości obrotowej wału (wymigał mi się) (green).

73. Kontrola swiec zarowych 1.7 TD (Isuzu)- Odkręcasz listwę i do każdej końcówki świecy dołaczasz poprzez żarówkę, np. 5W "+" akumulatora. Padniętą świecę poznasz po tym, że żarówka nie świeci. Ta metoda pomiaru (poza miernikiem oczywiście) jest o tyle dobra, że po jasności świecenia żarówki poznasz, czy wszystkie świece mają przybliżone zurzycie. Jesienią sprawdzałem tak moje świece, gdy okazało się, że zaczynają być kłopoty z uruchomieniem silnika po zimnej nocy. Okazało się, że dotykając jedną końcówkę świecy żarówka świeciła wyraźnie słabiej niż przy pozostałych trzech. Wymiana na nową poskutkowała i do teraz nie mam problemów z odpaleniem auta, nawet przy mrozach poniżej -10st. C. (Sharky)

74. Jak mocno dokręcać łącznik stabilizatora (Astra F)-po dokręceniu ma być 38-39 mm mierzone po przykreceniu koncowki drazka stabilizatora suwmiarką obejmującą podkładę dolną i górną. Przy takim dokreceniu drazek stabilizatora ma odpowiednie nachylenie do wahacza (vaz2110).
Można to potraktować jako minimum. Jeżeli po dokręceniu będzie Ci stukac na nierównościach to sygnał, że trzeba dokręcić mocniej (exen).
Definitywnie i ostatecznie : 38 - 39 mm, jest to odleglosc miedzy metalowymi podkladkami po przykreceniu koncowki drazka stabilizatora do wahacza zmierzona suwmiarka . Przy takim dokreceniu drazek stabilizatora ma odpowiednie nachylenie do wahacza (vaz2110).

75. Gdzie w Astrze F znajduje się centralka zamka centralnego i pod jakie kolory się wpiąć (otwieranie i zamykanie) - sterownik CZ jest się w przednim prawym słupku, przy nogach pasażera możesz się wpiąć w niego, lub we wiązkę prowadzącą do drzwi kierowcy: brązowy z czerwonym paskiem (-) zamykanie, brązowy z białym paskiem (-) otwieranie (Azja).

76. Jak wymienić linkę prędkościomierza w Astrze F- Odkręć plastki wokół kierownicy i wokol zegarow a nastepnie zegary (3 srubki), odłącz wtyczki z kablami do kontrolek i podswietlenia zegarów, następnie wyciągnij linke (jest na zatrzask o ile pamietam). Potem odkręcasz linkę z drugiej strony czyli przy skrzyni biegów, wyciągasz stara linke, przykrecasz i gotowe (gangsta). Jeśli nie masz dłoni panienki, to radzę najpierw odkręcić linkę przy skrzyni, a potem lekko wyciągnąć zegary i dopiero odpiąć linkę z zatrzasku (Piotrek1974 ). Jak jest problem z nakretka przy skrzyni, mozna wykrecic slimaka ze skrzyni, przykrecic linke i z powrotem slimaka (Chuchras).

77. Jak się wymienia olej w skrzyni biegów- Olej wylewa się odkręcając pod skrzynią biegów dekiel (u mnie w Asterce jest 10 śrub). Potem trzeba z powrotem przykręcić dekiel (najlepiej z nową uszczelką). Od góry patrząc na skrzynkę jest tzw. korek odpowietrzający. Trzeba zdjąć plastikowy kapturek i odkręcić śrubę. Tym otworkiem po odkręconej śrubie wlewa się świżutki olej. Z boku przy przegubie napędowym jest korek rewizyjny. Piszą tak: poziom oleju powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu kontrolnego, lecz w skrzynkach przekładniowych typ F13 poziom powinien sięgać około 20mm poniżej dolnej krawędzi otworu kontrolnego. Krótko mówiąc do Asterek o pojemności silnika 1.4; 1.6; i Diesel 1.7 (w tym też X17DTL)wchodzi 1,6 l, natomiast do 1.8; 2.0 i turbo diesel 1.7 wchodzi 1,9 l oleju. Z tej różnicy 1.9l i 1.6l wynika, że w jednych skrzynkach ma się wylewać otworkiem rewizyjnym w drugich poziom ma sięgać o 2cm poniżej otworu (pba1).

78. Czuć opary benzyny z wlewu oleju- To co napisał Pan Etzold w swoim opracowaniu o Oplu Astrze: "*Rozcieńczenie oleju benzyną* - Jeżeli do cylindrów jest podawana bogata mieszanka, a silnik rzadko lub wcale nie rozwija pełnej mocy, względnie nie osiąga normalnej temperatury pracy (jazda w mieście), to dochodzi do niepełnego spalania. Sadza, nagar i inne produkty, jak również nie spalone paliwo i skroplona wilgoć tworzą szlamy, kwasy i smoły. Nie spalone paliwo skrapla się na zimnych ściankach cylindrów i spływa do skrzyni korbowej, zmywając przy tym film olejowy z tłoków i cylindrów. Wskutek tego pogarsza się smarowanie gładzi cylindrów oraz dochodzi do rozcieńczenia oleju, a tym samym do pogorszenia własności smarnych. Przy nadmiernym rozcieńczen...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin