Ustawa o zmianie o systemie zgodności.doc

(132 KB) Pobierz

USTAWA

 

z dnia 29 sierpnia 2003 r.

 

o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz zmianie niektórych ustaw

Art. 1. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 718 i Nr 130, poz. 1188) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1: 

a) w ust. 1: 

- pkt 1 otrzymuje brzmienie: 

„1) zasady funkcjonowania systemu oceny zgodności z zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi wyrobów;”, 

- pkt 5 otrzymuje brzmienie: 

„5) zasady działania systemu kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu.”, 

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu: 

„3. Zasady dopuszczania do obrotu i stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych określają odrębne przepisy.”; 

2) w art. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie: 

„1) przepisy określające zasadnicze i szczegółowe wymagania dotyczące wyrobów;”; 

3) po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu: 

„Art. 3a. System kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu obejmuje: 

1) kontrolę spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań; 

2) postępowanie w sprawie wprowadzonych do obrotu wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami; 

3) monitorowanie systemu kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu.”; 

4) w art. 5: 

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie: 

„2) wprowadzeniu do obrotu - należy przez to rozumieć przekazanie po raz pierwszy wyrobu użytkownikowi, konsumentowi bądź sprzedawcy przez producenta, jego upoważnionego przedstawiciela lub importera;”, 

b) pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie: 

„5) upoważnionym przedstawicielu - należy przez to rozumieć osobę fizyczną lub prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w Unii Europejskiej, wyznaczoną przez producenta do działania w jego imieniu; 

6) jednostce kontrolującej - należy przez to rozumieć jednostkę dokonującą sprawdzenia projektu wyrobu, wyrobu lub procesu jego wytwarzania oraz ustalenia ich zgodności z zasadniczymi lub szczegółowymi wymaganiami;”, 

c) pkt 8-10 otrzymują brzmienie: 

„8) certyfikacji - należy przez to rozumieć działanie jednostki certyfikującej, wykazujące, że należycie zidentyfikowany wyrób lub proces jego wytwarzania są zgodne z zasadniczymi lub szczegółowymi wymaganiami; 

9) certyfikacie zgodności - należy przez to rozumieć dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą, potwierdzający, że wyrób i proces jego wytwarzania są zgodne z zasadniczymi wymaganiami; 

10) deklaracji zgodności - należy przez to rozumieć oświadczenie producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela stwierdzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami;”, 

d) pkt 14 i 15 otrzymują brzmienie: 

„14) normach zharmonizowanych - należy przez to rozumieć normy krajowe wprowadzające normy europejskie opracowane i zatwierdzone przez europejskie organizacje normalizacyjne na podstawie mandatu udzielonego przez Komisję Europejską, których numery i tytuły zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej; 

15) dyrektywach nowego podejścia - należy przez to rozumieć dyrektywy Wspólnoty Europejskiej, uchwalone zgodnie z zasadami zawartymi w uchwale Rady Unii Europejskiej z dnia 7 maja 1985 r., w sprawie nowego podejścia do harmonizacji technicznej oraz normalizacji;”, 

e) pkt 17 otrzymuje brzmienie: 

„17) szczegółowych wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania, które powinien spełniać wyrób wprowadzany do obrotu, określone w innych aktach prawnych Wspólnoty Europejskiej niż dyrektywy nowego podejścia.”, 

f) uchyla się pkt 18; 

5) w art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 

„1. Wprowadzane do obrotu wyroby podlegają ocenie zgodności z: 

1) zasadniczymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo 

2) szczegółowymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 10 ust. 1; 

3) zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami określonymi w odrębnych ustawach.”; 

6) art. 7 otrzymuje brzmienie: 

„Art. 7. 1. Podczas dokonywania oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami wyrób może być poddawany: 

1) badaniom przez: 

a) producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, jeżeli nie jest wymagane przeprowadzenie badań przez laboratorium niezależne od dostawcy i odbiorcy,

b) notyfikowane laboratorium, jeżeli jest wymagane przeprowadzenie badań przez laboratorium niezależne od dostawcy i odbiorcy;

2) sprawdzeniu zgodności z zasadniczymi wymaganiami - przez notyfikowaną jednostkę kontrolującą; 

3) certyfikacji - przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą. 

2. Pozytywny wynik oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami dokonywanej przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą stanowi podstawę do wydania producentowi lub jego upoważnionemu przedstawicielowi certyfikatu zgodności.”; 

7) w art. 8: 

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: 

„1. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel, który poddał wyrób lub proces jego wytwarzania ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami i potwierdził ich zgodność, wystawia deklarację zgodności lub umieszcza oznakowanie CE, zgodnie z wymaganiami określonymi w dyrektywach nowego podejścia.”, 

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu: 

„3. Zabrania się wprowadzania do obrotu wyrobów nieposiadających oznakowania CE, jeżeli zgodnie z aktami prawnymi wdrażającymi dyrektywy nowego podejścia wyroby te podlegają wyłącznie oznakowaniu CE.”; 

8) art. 9 i 10 otrzymują brzmienie: 

„Art. 9. 1. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności określi, w drodze rozporządzeń, zasadnicze wymagania dla wyrobów podlegających ocenie zgodności oraz procedury oceny zgodności, biorąc pod uwagę rodzaje wyrobów oraz stopień stwarzanych przez nie zagrożeń, a także inne wymagania zawarte w dyrektywach nowego podejścia. 

2. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności określi, wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, w szczególności metody badań, sposób oznakowania wyrobów oraz wzór znaku. 

Art. 10. 1. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności może określić, w drodze rozporządzeń, szczegółowe wymagania dla wyrobów, które mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia, mienia lub środowiska, biorąc pod uwagę rodzaje wyrobów oraz stopień stwarzanych przez nie zagrożeń, a także inne wymagania zawarte w innych aktach prawnych Wspólnoty Europejskiej niż dyrektywy nowego podejścia. 

2. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności, wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, określi, w zależności od rodzaju wyrobów, w szczególności sposoby identyfikacji i oznakowania wyrobów oraz warunki i tryb przeprowadzania badań.”; 

9) uchyla się art. 11; 

10) art. 12 otrzymuje brzmienie: 

„Art. 12. Domniemywa się, że wyroby, na których umieszczono oznakowanie CE lub dla których sporządzono dokumentację potwierdzającą spełnienie zasadniczych wymagań w innych krajach niż Rzeczpospolita Polska, są zgodne z zasadniczymi wymaganiami określonymi w obowiązujących przepisach.”; 

11) w art. 13: 

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie: 

„3. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ogłasza, co najmniej raz na kwartał, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” numery i tytuły nowo ustanowionych norm zharmonizowanych wraz z tytułami aktów prawnych wdrażających dyrektywy nowego podejścia i miejscem ich publikacji.”, 

b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu: 

„4. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ogłasza raz na 12 miesięcy, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” numery i tytuły ustanowionych w danym roku norm zharmonizowanych wraz z tytułami aktów prawnych wdrażających dyrektywy nowego podejścia i miejscem ich publikacji.”; 

12) po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu: 

„Art. 13a. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel są obowiązani przechowywać dokumentację dotyczącą wyrobów oraz wyników dokonanej oceny zgodności.”; 

13) w art. 15 ust. 3 otrzymuje brzmienie: 

„3. Centrum Akredytacji, w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o udzielenie akredytacji, jest obowiązane do zawiadomienia wnioskującej jednostki certyfikującej, kontrolującej lub laboratorium o udzieleniu bądź odmowie udzielenia akredytacji.”; 

14) w art. 16: 

a) ust. 6 otrzymuje brzmienie: 

„6. Cofnięcie akredytacji następuje w przypadku nieusunięcia przez akredytowaną jednostkę certyfikującą lub kontrolującą albo akredytowane laboratorium przyczyn będących podstawą zawieszenia akredytacji.”, 

b) ust. 8 otrzymuje brzmienie: 

„8. Centrum Akredytacji jest obowiązane informować ministrów i kierowników urzędów centralnych właściwych ze względu na przedmiot oceny zgodności o ograniczeniu, zawieszeniu lub cofnięciu akredytacji jednostce notyfikowanej.”; 

15) w art. 29 uchyla się ust. 4; 

16) w art. 36 ust. 3 otrzymuje brzmienie: 

„3. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek ministrów i kierowników urzędów centralnych właściwych ze względu na przedmiot akredytacji, po uzyskaniu pozytywnej opinii Centrum Akredytacji o zgłoszonych kandydatach, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje członków Komitetu Odwoławczego.”; 

17) w art. 37 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 

„1. Za czynności związane z: 

1) obowiązkową oceną zgodności wyrobów, 

2) badaniami na potrzeby oceny zgodności wyrobów, 

3) certyfikacją, 

4) sprawdzaniem zgodności wyrobów z wymaganiami, dokonywane przez notyfikowane jednostki kontrolujące, 

5) akredytacją jednostek certyfikujących, jednostek kontrolujących i laboratoriów 

- pobiera się opłaty.”; 

18) tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie: 

„System kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu”; 

19) art. 38 i 39 otrzymują brzmienie: 

„Art. 38. 1. System kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, zwany dalej „systemem”, tworzą Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwany dalej „Prezesem UOKiK”, i organy wymienione w ust. 2 i 3, zwane dalej „organami wyspecjalizowanymi”. 

2. Kontrolę spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań prowadzą: 

1) wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej; 

2) inspektorzy pracy; 

3) Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty; 

4) organy Inspekcji Ochrony Środowiska; 

5) Prezes Urzędu Transportu Kolejowego; 

6) organy nadzoru budowlanego; 

7) Prezes Wyższego Urzędu Górniczego; 

8) dyrektorzy urzędów morskich. 

3. Postępowania w zakresie wprowadzonych do obrotu wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami prowadzą: 

1) Główny Inspektor Inspekcji Handlowej; 

2) okręgowy inspektor pracy; 

3) Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty; 

4) wojewódzki inspektor ochrony środowiska; 

5) Prezes Urzędu Transportu Kolejowego; 

6) organy nadzoru budowlanego; 

7) Prezes Wyższego Urzędu Górniczego; 

8) dyrektorzy urzędów morskich. 

Art. 39. 1. Prezes UOKiK jest organem monitorującym system. 

2. Do zadań Prezesa UOKiK należy: 

1) współpraca z organami wyspecjalizowanymi; 

2) opiniowanie okresowych planów kontroli przeprowadzanych przez organy wyspecjalizowane; 

3) przekazywanie organom wyspecjalizowanym informacji wskazujących, że wyrób wprowadzony do obrotu nie spełnia zasadniczych wymagań; 

4) prowadzenie rejestru wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami, zwanego dalej „rejestrem”, oraz gromadzenie informacji dotyczących systemu kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu. 

3. Do zadań organów wyspecjalizowanych należy: 

1) prowadzenie kontroli spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań i niezwłoczne informowanie Prezesa UOKiK o wynikach przeprowadzanych kontroli; 

2) prowadzenie postępowań w sprawie wprowadzonych do obrotu wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami i przekazywanie Prezesowi UOKiK informacji o wszczęciu i zakończeniu tych postępowań; 

3) niezwłoczne przekazywanie Prezesowi UOKiK kopii wydanych decyzji; 

4) współpraca z Prezesem UOKiK; 

5) przedstawianie Prezesowi UOKiK do zaopiniowania okresowych planów kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu; 

6) sporządzanie i przekazywanie Prezesowi UOKiK rocznych sprawozdań z przeprowadzanych kontroli.”; 

20) po art. 39 dodaje się art. 39a i 39b w brzmieniu: 

„Art. 39a. 1. Prezes UOKiK prowadzi rejestr. 

2. W rejestrze są gromadzone w szczególności: 

1) dane umożliwiające identyfikację wyrobu; 

2) informacje o: 

a) rodzaju i zakresie niezgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami,

b) środkach, jakie zastosowano w odniesieniu do wyrobu niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami,

c) zagrożeniach, jakie może spowodować wyrób niezgodny z zasadniczymi wymaganiami, wraz z określeniem tych zagrożeń.

3. Prezes UOKiK dokonuje wpisów do rejestru w przypadku wydania decyzji, o których mowa w art. 41c ust. 2 pkt 2 i 3 oraz ust. 3. 

4. Prezes UOKiK, na wniosek organu wyspecjalizowanego lub z urzędu, usuwa wpis w rejestrze, w przypadku gdy; 

1) osoba wprowadzająca wyrób do obrotu udowodni, że wycofała z obrotu wszystkie egzemplarze wyrobu niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami; wpis usuwa się nie wcześniej niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli, o której mowa w art. 40 ust. 1; 

2) niezgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami zostały usunięte; wpis usuwa się nie wcześniej niż przed upływem 12 miesięcy od dnia przeprowadzenia kontroli, o której mowa w art. 41b ust. 2 i art. 41c ust. 9. 

5. Informacje zawarte w rejestrze są publicznie dostępne. 

6. Prezes UOKiK może w każdym czasie podać do publicznej wiadomości informacje zawarte w rejestrze. 

7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób prowadzenia rejestru, mając na względzie w szczególności zapewnienie prawidłowości działania rejestru. 

Art. 39b. 1. Prezes UOKiK gromadzi informacje dotyczące systemu, w szczególności dotyczące wyników kontroli i prowadzonych postępowań. 

2. Informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się organom wyspecjalizowanym i organom celnym. 

3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia: 

1) sposób przep...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin