Roclawski- na dr Nowak.doc

(32 KB) Pobierz

 

Ćwiczenia metodą prof. B. Rocławskiego

WPROWADZENIE DZIECI DO ANALIZY I SYNTEZY WYRAZOWEJ:

1.  analiza sylabowa (do-mek, ko-tek, te-le-fon)

-na początku mówimy dzieciom, że wyruszymy w daleką podróż tam, gdzie wszyscy mówią jak roboty (i zaczynamy mówić do dzieci jak roboty-sylabami), zadajemy dzieciom pytania oczekując odpowiedzi podzielonych na sylaby)

-nauczycielka dzieli na sylaby wybrany wyraz (np. do-mek), prosi dziecko by powiedziało jaki to wyraz (dziecko mówi: domek)

-nauczycielka pokazuje dziecku obrazek, prosi by dziecko podzieliło wyraz na sylaby

-zilustrować można ten przykład rozsypanką logotomową (obrazki porozcinane na wzór sylab)

2. analiza morfemowa (dom-ek, kot-ek, zegar-ek)

-nauczycielka podaje przykłady wyrazów w syntezie morfemowej, prosi dzieci by powiedziały jaki wyraz powiedziała teraz nauczycielka

-nauczycielka kładzie przed dziećmi kilka różnych obrazków, mówi wyraz np. pies-ek, prosi dziecko by wskazało na obrazek, jaki odpowiada temu co powiedziała nauczycielka

3. analiza i synteza logotomowa (pom-id-or-ek)

-mówimy dziecku wybrany przez nas wyraz np. biedr-onk-a, prosimy aby dziecko wskazało na obrazu to co powiedziała nauczycielka

-nauczycielka mówi wyraz np. row-er-ek, prosi dziecko by powtórzyło wyraz jaki powiedziała nauczycielka

4. analiza i synteza logotomowo-fonemowa (rowe-r, lalk-a, klock-i)

-nauczycielka mówi wyraz np. klock-i, prosi dziecko by powtórzyło wyraz jaki powiedziała nauczycielka (klocki)

-nauczycielka kładzie zabawki przed dziećmi: lalkę, misia, klocki, samochód, piłkę, mówi np. piłk-a, prosi dane dziecko by wskazało co to za rzecz i ją wskazało

5. analiza i synteza fonemowo-logotomowa (r-ower, s-amochód)

-nauczycielka mówi wyraz np. l-alka, dziecko mówi co powiedziała nauczycielka (lalka)

-nauczycielka mówi imię jednego z dzieci, dziecko, którego imię zostanie wypowiedziane podnosi rękę np. P-awełek, M-artynka

6. analiza i synteza fonemowa (k-o-t-e-k, l-a-l-k-a)

-nauczycielka mówi pewien wyraz np. r-o-w-e-r, dziecko mówi jaki to wyraz (rower)

-nauczycielka mówi wyraz wprowadzając utrudnienie np. s (klaśnięcie) o (klaśnięcie) w (klaśnięcie) a (klaśnięcie), dziecko mówi w całości wyraz, jaki usłyszało: sowa

ROZPOZNAWANIE, NAZYWANIE, UTRWALANIE LITER, GŁOSEK

1. sylwety zwierzątek np. kotki i myszki

-nauczycielka rozkłada na dywanie sylwety zwierząt, na których widnieją napisane litery na zielonej podstawce (a, e, o, u, m), zadaniem dzieci jest odszukać myszkę z literką "m" do kotka z literą "m" itd., dziecko spróbuje nazwać literkę

-można wprowadzić utrudnienie i położyć tylko jedną sylwetę kotka z literką "m", dziecko dojdzie do wniosku, że czegoś brakuje, postara się nazwać literę brakującą

-nauczycielka przygotowuje karty pracy, na których narysowane są np. kwiatki, a w nich poznane przez dzieci litery, zadaniem dzieci jest zakolorować tylko te kwiatki, które zawierają literę np. "a"

-nauczycielka za pomocą „buziek ortofonicznych” lub własnych zdjęć dzieci podczas wymawiania poszczególnych głosek zapoznaje dzieci z odpowiednim ułożeniem ust do wymówienia głoski. Później można zadawać zagadki typu: jak myślisz jaką głoskę wymawia ta osoba? (nauce tej muszą towarzyszyć lusterka, by dzieci mogły zaobserwować własne ułożenie ust podczas wymawiania głosek-każde dziecko ma wtedy swoje lusterko)

METODA ŚLIZGANIA

* Z ZASTOSOWANIEM KLOCKÓW LOGO:

1. Dziecko posłuży się klockami LOGO i ułoży wybraną przez siebie konstrukcję zwracając uwagę na odpowiednie ułożenie klocków (na zielonej podstawce). Nauczycielka mówi np. że klocki boli głowa dlatego muszą stać tak, a nie inaczej.

2. Nauczyciel pokazuje kolejno wybrane przez siebie rozsypanki wyrazowe (każda z nich przestawia obrazek i podpis do tego obrazka), dziecko posłuży się kompletem klocków LOGO i spróbuje wyszukać klocki (litery)aby ułożyć wyraz do przedstawianego przez nauczycielkę obrazka.

3. Stosując klocki LOGO nauczycielka może wprowadzać dzieci w naukę czytania (pod warunkiem wcześniejszego wprowadzenia liter) stosując się do metody stopniowania trudności nauczycielka zaczyna od prostych przykładów np. :

- wybiera dwa klocki z literami np. "m" i "a" ; przesuwa klocek z lierą "m" do klocka z lierą "a" odpowiednio je wybrzmiewając, łącząc automatycznie w powstałą z nich sylabę "ma"

-od przykładów dwuliterowych przechodzimy do coraz trudniejszych trzy-, cztero- literowych pamiętając o indywidualnych umiejętnościach każdego dziecka, z którym przeprowadzamy ćwiczenie.

PRZYGOTOWUJĄCE DO NAUKI PISANIA

-dziecko wodzi palcem po kształtach na kartach pracy, w następnym etapie zaznacza kształt z zachowaniem odpowiedniej umiejętności trzymania narzędzia kreślarskiego i kierunkiem kreślenia

-dziecko kreśli po śladzie szlaczki, następnie stosując zasadę stopniowania trudności, samo próbuje kreślić odpowiedni szlaczek wzorując się na przykładzie powyżej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin