Kurs Fotografii Tradycyjnej.doc

(1159 KB) Pobierz

Fotografia portretowa: Będziesz tematem mojego zdjęcia

Sztywne portrety wyszły z mody! Dzięki wyczuciu odpowiedniego stylu oraz umiejętnościom technicznym możesz stworzyć wspaniałe ujęcia szczególnych momentów.

Fotografując znajomych lub krewnych stawiasz wyzwanie upływowi czasu. Fotografie są zarówno historycznym zapisem, jak i subiektywnym portretem. Portrety mogą być ponadczasowe - pomyśl o fotografii czarno-białej. Dzięki niej można uchwycić ducha epoki: wykorzystując odpowiednie ubiory, dobór kolorów lub aranżując pozy.
 

 



Fotograf ustala formę i merytoryczną zawartość zdjęcia. Pomaga mu w tym jego zmysł obserwacji i przy pomocy aparatu wyławia elementy charakterystyczne osoby portretowanej. Wybiera wysokie lub niskie, bliskie lub dalekie ustawienie aparatu.. Kadr określony przez długość ogniskowej pozwala na pozbycie się zbędnych szczegółów, uwydatniając to co istotne. Dzięki wykorzystaniu perspektywy możesz stworzyć wrażenie trójwymiarowości, podzielić przestrzeń na plany. Przede wszystkim musiszy wybrać odpowiednie tło! Format zdjęcia określa zewnętrzny szkielet, dzięki któremu, poprzez odpowiednią kompozycję obrazu, możesz ustawić elementy wizualne w odpowiedni sposób. Oświetlenie jest ważnym elementem tworzonego obrazu niezależnie od tego, czy fotografujący będzie subiektywnie idealizował, czy obiektywnie zapisywał. Oznacza to, że oświetlenie pełni funkcję narzędzia twórczego pozwalającego ukształtować plastykę i tonację obrazu.

Film jako narzędzie do tworzenia nastroju

Poszukiwanie odpowiedniego otoczenia - lokalizacji - jest nie mniej ważne. Wybór akcesoriów także wpływa na efekt zdjęcia; muszą być dobierane z jak największą uwagą. Na ostateczny wynik zdjęcia ma znaczący wpływ także użyty film.

Tu znajduje się największy potencjał techniczny fotografa. Przy rozproszonym świetle czułe filmy takie, jak Agfacolor HDC 400 lub Optima 400, dzięki zwiększonej ziarnistości, mogą stworzyć impresjonistyczny efekt. Z drugiej strony specjalne filmy "portretowe" - jak Agfa Portrait 160 - gwarantują najlepsze odtworzenie bary skóry. Dziei filmom odwracalnym Agfachrome CTx200 lub RSX 200 fotograf korzysta z materiału oddającego wszelkie niuanse obrazu, który jest świetny do sesji portretowych.

Inne emulsje potrafią odtworzyć jaskrawe kolory (np. Agfacolor Ultra 50).
Uwolnienie się od koloru (dzięki czarno-białym filmom Agfapan takim, jak APX 25, 200 lub 400) pozwala na coraz bardziej popularne, podejście klasyczne. Nie zapomnij też o jedynym czarno-białym filmie odwracalnym - Agfa Scala 200.

Jak się zbliżyć

Portret powienien wywierać na odbiorcy subiektywne wrażenie i posiadać wyraźny charakter. Fotograf musi odczuwać osobowość, obserwować i tworzyć spontaniczne wrażenie. Poszukuje niepowtarzalnego momentu. MOże się to zakończyć sukcesem tylko dzięki cierpliwości oraz zrozumieniu i dobremu kontaktowi z modelem. Dlatego nawet profesjonaliści stosują się do zasady: pierwsze ujęcia na rozgrzewkę. Indywidualny scenariusz może być stworzony jedynie, gdy model i fotograf zgrają się ze sobą. Koncentracja na istocie zdjęcia dodaje mocy wizualnemu przekazowi.

Oznacza to po prostu, że musisz zbliżyć się do modela. Nie nawiążesz kontaktu przez zawstydzone spojrzenie przez teleobiektyw, musisz zmniejszyć dystans. Z tego powodu coraz więcej fotografów podchodzi z aparatem do modela, używając krótszych długości ogniskowych niż wymagane w fotografii klasycznej.

Sytuacja jest inna przede wszystkim przy zdjęciach plenerowych, gdy chcesz uzyskać wyraźny podział pomiędzy fotografowanym obiektem, a tłem. Stosuje się wtedy obiektywy o długich ogniskowych. Oddal się od fotografowanego tła, żeby uzyskać delikatny i rozmyty ostatni plan. Im bliżej aparatu znajduje się model i im większa jest długość ogniskowej, tym wyraźniejszy będzie ten efekt.

Efekt zmiękczający

Przy pomocy nasadek zmiękczających można bardziej atrakcyjnie przedstawić skórę. Nakładka zmiękczająca, znana jako 'soft-image', 'softar', 'fog filter', 'diffuser', 'dream or pastel lens', umożliwia ogólne zmniejszenie kontrastów. Dzięki przysłonie ustala się skalę miękkości światła powodowaną przez filtr. Wpływ filtru jest największy przy w pełni otwartej przysłonie i zmniejsza się wraz jej domykaniem.

Lepsze portrety przy użyciu aparatów cyfrowych!

Przy fotografowaniu aparatami cyfrowymi (takimi jak Agfa ePhoto 780 i 1680) należy zwrócić uwagę na kilka spraw. Poniższe wskazówki odnoszą się szczególnie do aparatów z wizjerem:

·         za wszelką cenę unikaj silnych kontrastów!
 

·         nie rób zdjęcia bezpośrednio pod światło!
 

·         jeśli jest to możliwe unikaj fotografowania modela z dużej odległości!
 

·         nie rób zdjęć przy przyćmionym oświetleniu bez lampy błyskowej!
 

·         nie wykonuj portretów w trybie macro!
 

·         przy szybkich zdjęciach pamiętaj o opóźnieniu migawki!
 

·         aparat cyfrowy nie nadaje się do robienia serii zdjęć, ponieważ po wykonaniu każdego zdjęcia potrzebuje czasu na jego zapamiętanie!
 

·         po zmroku ustaw aparat na statywie, jeśli nie chcesz, żeby zdjęcia były poruszone!

 

 

Fotografia podróżnicza: Gromadzenie Nowych Wrażeń

Podróżnicy mają dużo do opowiadania i pokazania. Oczywiście, aparat jako "przyrząd rejestrujący" niezapomniane momenty jest zawsze częścią ekwipunku! Profesjonalny fotograf Michael Nischke wyjaśnia jak zamienić zdjęcia pamiątkowe w najlepsze fotografie.
 



Elastyczność jest nazwą gry. Suweniry wahają się od szczegółów do całkowitych widoków, od portretów w ruchu do egzotycznych fotografii krajobrazowych. Fotografia podróżnicza często pokrywa cały repertuar fotograficzny. Kurs fotograficzny da dodatkową informację w swoich indywidualnych lekcjach. Taka sama wszechstronność jest prawdopodobnie odnajdywana w kasetce aparatu. "Tyle ile potrzeba, ale możliwie mała waga" - jest mottem. Chociaż jest to całkiem fajne używać aparatów z nowoczesnymi wizjerami z dużymi zakresami Zoom do fotografowania w wolnym czasie, ambitne fotografie podróżnicze wymagają czegoś więcej:

Oprócz wymienialnych obiektywów, dobra lampa błyskowa i statyw są standardowym wyposażeniem większości fotografów. To, że zawsze przed podróżą sprzęt musi być sprawdzony, nie trzeba mówić. Okazjonalni fotografowie powinni może inaczej spoglądać na instrukcje obsługi (-co jest obecnie robione jak w nocy?-). Jest to polecane do pełnego zabezpieczenia osprzętu aparatu przed zniszczeniem i stratą, zwłaszcza gdy jest tego dużo. Specjalne ubezpieczenie aparatu jest często bardzo pomocne, ponieważ ubezpieczenia na podróż pokrywają jedynie sprzęt do pewnej maksymalnej wartości, która jest często bardzo znacznie zaniżona.

Zrób listę całego wyposażenia fotograficznego i używaj tej listy jako dowodu dla towarzystwa ubezpieczeniowego, a także do własnych celów. Testuj wszystkie funkcje aparatu pod względem możliwych wad i naprawiaj je w miarę konieczności.

Sprawdzaj także inny sprzęt, i czyść zarówno aparat jak i obiektywy przy pomocy sprężonego powietrza lub nadającej się do tego celu szmatki.

Porada: Pozwól sobie na krótką wycieczkę fotograficzną w weekend przed właciwą podróżą. W ten sposób możesz dokonać kontroli "bezpośrednio na filmie".

Bardziej krytyczne przewodniki dadzą ci szczegółowe sugestie o dobrych tematach czekających na sfotografowanie. Wiele z nich daje ci nawet wskazówki jak i gdzie znaleźć plenery fotograficzne jeszcze nie wyczerpane na pocztówkach.

Do podróżowania sprzęt powinien być umieszczony w mocnym futerale aparatu. Umieszczanie w mnieszej i mniej pokaźnej torbie prawdopodobnie dobrze zrobi. Bardzo użyteczna może być nawet stara torba transportowa (dając zabezpieczenie przed kradzieżą) gdy idziesz na polowanie fotograficzne po wydeptanym tropie.

 

 

Podróżowanie na długich odcinkach zwykle wiąże się z wilgotnym klimatem i różną temperaturą. Wiem z doświadczenia, że aluminiowy futerał jest tu najlepszym rozwiązaniem. Małe torebeczki z żelem silikonowym lub niegotowany ryż zapobiegną wilgoci.

Jednak, zanim spakujesz swój bagaż, przemyśl następujące punkty i dokonaj swojego własnego wyboru:

·         Filtr

·         Siatka przeciwko rozpraszaniu

·         Statyw

·         Zdalnie Sterowany Wyzwalacz

·         Lampa Błyskowa

·         Akcesoria

·         Futerał Aparatu

·         Baterie

·         Dziennik

·         Materiały Filmowe

·         Lista

 



Jakie filmy są potrzebne?

Aby być zdolnym do rejestrowania różnych nastrojów światła i przedmiotów w możliwie najlepszy sposób, możesz zastanawiać się jakiego użyć filmu w danej sytuacji.

Magia światła



Jakość światła i skuteczność luminancji nie są jedynymi nieokreślonymi wartościami do idealnego efektu obrazu, ale także tworzą extra narzędzie projektanckie dla fotografa. W rozproszonym świetle kolory są przedstawiane takimi jakimi są. Wysokokontrastowe oświetlenie boczne powoduje jednak zwiększenie nasycenia koloru, podczas gdy oświetlenie od tyłu tłumi wartości kolorów.

Fotografia z Lotu Ptaka

Powinieneś być elastyczny w swoim planowaniu, celowym jest branie pod uwagę lotów rankiem lub późnym popołudniem. Dokładna informacja, włącznie z typem samolotu, może być odnaleziona zarówno w broszurach podróżniczych jak i rozkładach lotów. Załączone rysunki przedstawiają rozmieszczenie miejsc, tak więc można z wyprzedzeniem zobaczyć, które siedzenia są najlepsze do fotografii. Najlepsze siedzenie przy oknie nad skrzydłem jest całkowicie nieprzydatne, podczas gdy kilka rzędów dalej z przodu lub z tyłu daje dużo lepsze możliwości. W maszynach śmigłowych zazwyczaj siedzi się poniżej skrzydła - dobra pozycja dla fotografa. W Jumbo jet najwyższy pokład jest najlepszy. Na loty komercyjne możesz zarezerwować miejsce za pośrednictwem swojej agencji podróży.

Ważnym źródłem informacji jest naziemna załoga lotniska. W odprawie pasażerów można zamówić sobie odpowiednie miejsce i tak długo dopóki nie ma wielkiego ścisku, życzenia pasażerów są zazwyczaj realizowane. Ważnym pytaniem jest także którą stronę samolotu wybrać. Rozważ drogę lotu: Czy interesujące obiekty będą pojawiać się z prawej czy lewej strony? Np, w przypadku podróży do Wenecji nejlepiej jest siedzieć po prawej stronie, ponieważ te siedzenia przy oknach dają wspaniały widok laguny miasta podczas zbliżania się do lądowania.

Popularne są także miejsca obok wyjść bezpieczeństwa. Do fotografowania w kierunku lotu, spytaj stewardess'ę czy możliwe jest odwiedzenie kokpitu.

Podczas kontroli promieniami X możesz być poproszony o zademonstrowanie funkcji aparatu. Dobry powód do załadowania filmu na lotnisku - a nie przed.

Pod względem dobrych i równomiernych warunków oświetlenia ponad chmurami dobre są filmy o średniej i niskiej czułości. Obiektywy 28-50mm okazują się najlepsze. Za pomocą obiektywu przyciśniętego do okna otrzymujesz dobry ogólny widok. Do szczegółów stosój teleobiektyw 90-105mm . Czas naświetlania nigdy nie powinien przekraczać 1/125 sekundy.

Jedna rzecz może niekorzystnie wpływać na fotografowanie z samolotu: Źle wyszorowane okno, okazuje się jeszcze gorsze podczas gdy na fotografii jest słońce. Poproś stewardess'ę o zmianę miejsca.

Porady dla fotografów cyfrowych

·         Nie fotografuj pod słońce.
 

·         Unikaj odległych krajobrazów.
 

·         Zwracaj uwagę na tło.
 

·         Nie fotografuj bez lampy błyskowej przy słabym oświetleniu.
 

·         Nie używaj funkcji macro do portretów.
 

·         Rozważ opóźnienie naświetlania podczas robienia zdjęć.
 

·         Szybkie serie są niemożliwe ze względu na czasy zapisywania.
 

·         Stosuj podpory podczas słabego oświetlenia bo zdjęcia będą mętne i widoczne poruszenie aparatem.
 

·         Przy pomocy prostych aparatów musisz wziąć pod uwagę zniekształcenia (np. architektura).
 

·         Zbliżenia i zdjęcia szczegółów są genaralnie bardzo udane.
 

·         Stosuj PC do polepszenia kolorów i zwiększenia jasności oraz kontrastu.

 

 

 

Fotografowanie Architektury:
Kształty, Struktura i Kompozycja Linii

Budowle architektoniczne nie muszą być przedstawiane na zdjęciach sztywno i standardowo. Najczęściej fotografowane są główne perspektywy i ostre szczegóły w dekoracjach ścian.

Wspaniałe połączenie punktu widzenia, perspektywy i światła może przemienić mierne zdjęcie domów w ambitne fotografie architektoniczne. Można wykonywać je w klasyczny sposób: przez prawdziwe podobieństwo wielkości i geometrii

tak jak zaprojektował architekt na planie- tj., Linie Pionowe są rzeczywiście pionowe także na zdjęciu; przez pochylenie aparatu ku górze - wtedy te same linie zaczynają się zbiegać - . Im bliżej budynku znajduje się fotograf tym efekt staje się mocniejszy; a przez zastosowanie obiektywów szerokokątnych może być dodatkowo wyolbrzymiony, dając nowe dynamiczne odwzorowanie.

 

Najlepszy kadr można uzyskać jedynie przez chodzenie i zbliżanie się ze wszystkich stron: Czy możesz zrobić zdjęcie z posesji znajdującej się po drugiej stronie ulicy? Jak wygląda oszklenie korytarza z krańcowo niskiego punktu widzenia? Jaki typ zdjęcia otrzymasz robiąc je prosto w dół na plac od frontu budynku? Czy możesz opowiedzieć historię o lokalizacji włączając do kompozycji otoczenie?

Obiektywy szerokokątne są stosowane do uchwycenia atmosfery wewnętrznego otoczenia; w przypadku zewnętrznych rzutów, także mogą przedstawiać motyw w doskonały sposób. Teleobiektywy mogą być używane do wizualnego oddzielenia domu lub budynku od tła. Szczególnie ekscytujące są niskie punkty widzenia, na przykład rzuty z lotu ptaka. Monotonne fotografie można pobudzać przez przycięcie ukończonego zdjęcia: ekstremalnie poziome lub ekstremalnie pionowe rzuty gwarantują przyciągnięcie uwagi.

 
 
Mówiąc o portretach i formatach krajobrazowych, fotografowie APS powinni pamiętać oczywiście o opcji panoramicznego ustawienia swoich aparatów, a w tym kontekście rozważyć także możliwości zastosowania ustawień Panoramy w pionowych zdjęciach. Specjalne aparaty

do fotografii mają większe możliwości, zachęcając do uchwycenia klasycznej fotografii architektonicznej z nowego punktu widzenia.

 

Bezwarunkowym jest prawidłowe oświetlenie, absolutnie niezbędne do zapewnienia odpowiedniego oddania efektu głębi różnych struktur powierzchni muru, betonu, szkła lub konstrukcji stalowych. Stosując odpowiednie oświetlenie należy dążyć do ustawienia motywów tak, aby wydobyć ich głębię - co jest najlepiej osiągane wczesnym rankiem, popołudniem lub zmierzchem.

 

 

Ważną rolę odgrywa także pora roku: pełne emocjonalnej wymowy efekty koloru w lecie, abstrakcyjne zimowe krajobrazy w czerni i bieli, lub nawet jesienne impresje budowli z minionych dekad. Interesujące aspekty architektury lub przeznaczenie budynku są najlepiej odzwierciedlone w zbliżeniach.

Co prawda, naświetlanie we wnętrzach i zdjęcia nocne przy sztucznym świetle mogą być trochę bardziej skomplikowane, ale filmy są na każdą okazję - czy będzie to szeroki rzut, czy prosta atmosfera pokoju pełnego kontrastów. Wybór filmu określa także ostateczną jakość Twoich zdjęć architektury.

 

Zalecany Temat: Perspektywa
 

 

Kadrowanie - gdy jest wprawnie wykonane - może zwrócić całą uwagę oglądającego na ważne elementy obrazu. Ten prosty trick daje nadzwyczajny 'plan'.

 

 

Coś Specjalnego: Zdjęcia Czarno-białe
 

 

Skrzydła starej fabryki, najnowocześniejsza architektura ze szkła i stali, ale także uśpione zamki - wszystko to staje się czarno-białą klasyką.

 

Porady do Zdjęć Cyfrowych Wykonywanych Tanimi Aparatami:

·         Nigdy nie wykonuj zdjęć pod światło.

·         Fotografuj detale, uzyskując je za pomocą powiększenia podczas obróbki na PC-cie pogarsza się jakość.

·         Wybieraj możliwie najwyższą rozdzielczość dla druku zdjęć.

·         Zdjęcia wnętrz zazwyczaj okazują się lepsze bez lampy błyskowej.

·         Zaplanuj swoje zdjęcia tak aby zapełnić wybrany format.

·         Uważnie wybieraj widok przez ekran LCD.

·         Podpieraj aparat i używaj statyw przy zdjęciach statycznych.

·         Panoramiczne rzuty mogą być osiągane przez sklejanie pojedynczych zdjęć (używaj statywu!).

 

 

Krajobrazy

Rozpoczęło się od przywożenia przez podróżników do domu zdjęć egz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin