Język jako kod porozumiewania się ludzi
Model procesu komunikacji
Kanał
Odbieranie
Nadawanie
dekodowanie
komunikaty
kodowanie
szum
Nadawca Odbiorca
Sprzężenie zwrotne
Realna i obiektywna rzeczywistość jest filtrowana przez
Filtry percepcji
ü normy i wartości przyjęte w procesie wychowania
ü wyobrażenia i wartości kulturowe
ü własne doświadczenie
Kształtuje wewnętrzną
mapę rzeczywistości
„nasz wewnętrzny model”
Język a mowa
§ Język- system znaków i reguł posługiwania się nimi
§ Mowa- konkretne akty użycia tego systemu
Kompetencja językowa
Ø Zdolność dorosłego użytkownika języka do produkowania i rozumienia wypowiedzi w danym języku czyli tworzenia i rozumienia nieskończonej liczby poprawnych gramatycznie zdań języka, który dana osoba opanowała (Chomsky 1965)
Schemat kompetencji językowej
Semantyczna interpretacja zdania
struktura
reguły frazowe i leksykon
Składnik semantyczny
głęboka
składnik fonologiczny
reguły transformacyjne
Składnik syntaktyczny
powierzchowna
Fonologiczna interpretacja zdania
Struktura głęboka owej kompetencji odnosi się do sfery głębokiej, czyli co chcę powiedzieć, a powierzchniowa – jak chcę powiedzieć.
Kompetencja komunikacyjna
Ø Świadoma lub nieświadoma wiedza o systemie aktów mowy obowiązującym w danej wspólnocie językowej, tj. o regułach używania języka w różnych sytuacjach stwarzanych przez tę wspólnotę. (Hymas 1980).
Schemat poziomów regulacji
Poziomy regulacji
II Poziom kodu językowego
III Styl osobisty jednostki
I Dyskurs
Zespół środków językowych wybieranych świadomie lub nieświadomie przez autora wypowiedzi.
Stosowanie reguł socjolingwistycznych i środków językowych.
Użycie języka w określonej sytuacji.
Cele edukacji językowej
Ø Kompetencja gramatyczna (poznanie zasad, reguł gramatyki języka)
Ø Kompetencja społeczno- lingwistyczna
Ø Kompetencja dyskursu
Ø Kompetencja strategiczna
Ø Kompetencja analityczna.
Dziecko a nabywanie umiejętności językowych
§ Cel- świadome i refleksyjne opanowanie umiejętności korzystania ze wszystkich aspektów języka: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie i mowa wewnętrzna.
Rodzaje aktywności wobec języka
tworzenie poznawanie używanie
Co może z nim Jak jest Do czegozrobić? zbudowany? służy?
Zasady edukacji językowej
Ø poznanie poziomu doświadczeń językowych dziecka i uwzględnienie ich w procesie edukacyjnym
Ø respektowanie społecznej natury i społecznego kontekstu rozwoju języka
Ø poznawanie i rozumienie funkcji języka, rozbudzanie świadomości metajęzykowej,
Ø Uwzględnienie stadiów rozwoju umysłowego dziecka,
Ø uznanie swobodnej ekspresji i aktywności własnej dziecka za podstawę działań edukacyjnych
Ø odkrywanie i rozumienie funkcji języka przez interakcje językowe.
malgosiek_n