pierwszy wykad nowak[1].doc

(47 KB) Pobierz

Język jako kod porozumiewania się ludzi

 



Model procesu komunikacji















 

 

Kanał

Odbieranie

Nadawanie

 

 

dekodowanie

komunikaty

kodowanie

komunikaty

 

 

                   szum                                            

      Nadawca                                                                                                            Odbiorca





















 

                                Sprzężenie zwrotne

 

Realna i obiektywna rzeczywistość jest filtrowana przez

Filtry percepcji

 

 

ü     normy i wartości przyjęte w procesie wychowania

ü     wyobrażenia i wartości kulturowe

ü     własne doświadczenie

 

Kształtuje wewnętrzną

mapę rzeczywistości

„nasz wewnętrzny model”

 

                                

  Język a mowa

§        Język- system znaków i reguł posługiwania się nimi

§        Mowa- konkretne akty użycia tego systemu

Kompetencja językowa

Ø     Zdolność dorosłego użytkownika języka do produkowania i rozumienia wypowiedzi w danym języku czyli tworzenia i rozumienia nieskończonej liczby poprawnych gramatycznie zdań języka, który dana osoba opanowała (Chomsky 1965)

Schemat kompetencji językowej

Semantyczna interpretacja zdania

              struktura             

reguły frazowe i leksykon

Składnik semantyczny



              głęboka             



składnik fonologiczny

reguły transformacyjne

Składnik syntaktyczny

 

 



              struktura

                                                               powierzchowna

                        Fonologiczna interpretacja zdania

Struktura głęboka owej kompetencji odnosi się do sfery głębokiej, czyli co chcę powiedzieć, a powierzchniowa – jak chcę powiedzieć.

 

 

 

 

 

 

Kompetencja komunikacyjna

Ø     Świadoma lub nieświadoma wiedza o systemie aktów mowy obowiązującym w danej wspólnocie językowej, tj. o regułach używania języka w różnych sytuacjach stwarzanych przez tę wspólnotę. (Hymas 1980).

Schemat poziomów regulacji

Poziomy regulacji

II Poziom kodu językowego

III Styl osobisty jednostki

   I Dyskurs

 

Zespół środków językowych wybieranych świadomie lub nieświadomie przez autora wypowiedzi.

Stosowanie reguł socjolingwistycznych i środków językowych.

Użycie języka w określonej sytuacji.

 

 

 

Cele edukacji językowej

Ø     Kompetencja gramatyczna (poznanie zasad, reguł gramatyki języka)

Ø     Kompetencja społeczno- lingwistyczna

Ø     Kompetencja dyskursu

Ø     Kompetencja strategiczna

Ø     Kompetencja analityczna.

 

Dziecko a nabywanie umiejętności językowych

§        Cel- świadome i refleksyjne opanowanie umiejętności korzystania ze wszystkich aspektów języka: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie i mowa wewnętrzna.

 

 

 







                        Rodzaje aktywności wobec języka

 

tworzenie                            poznawanie                            używanie

Co może z nim                        Jak jest              Do czego
zrobić?                                    zbudowany?                            służy?

 

Zasady edukacji językowej

Ø     poznanie poziomu doświadczeń językowych dziecka i uwzględnienie ich w procesie edukacyjnym

Ø     respektowanie społecznej natury i społecznego kontekstu rozwoju języka

Ø     poznawanie i rozumienie funkcji języka, rozbudzanie świadomości metajęzykowej,

Ø     Uwzględnienie stadiów rozwoju umysłowego dziecka,

Ø     uznanie swobodnej ekspresji i aktywności własnej dziecka za podstawę działań edukacyjnych

Ø     odkrywanie i rozumienie funkcji języka przez interakcje językowe.

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin