stag50_100.pdf

(876 KB) Pobierz
52030355 UNPDF
str. 16
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
STAG-50/100
Kontroler sondy
Lambda
Napięcie pracy
12V (+30% - 25% )
Maksymalna wartość pobieranego prądu
0,3 A
Maksymalna wartość prądu dostarczanego do urządzeń kontroli gazu
6,5 A
Maksymalna wartość prądu emulatora wtrysku
5 A
Wejściowe napięcie impulsu zapłonu
3 - 12 V
FUNKCJE PROGRAMOWALNE
Ilość cylindrów i rodzaj zapłonu ...........3,4,5,6,8 cylindrów , cewka pojedyńcza lub podwójna
Rodzaj czujnika położenia przepustnicy ......0-5 V, 5-0 V liniowy , przełącznik0-12/12-0V
Rodzaj sond lambda .......................0-1 V , 0-5 V , 5-0 V, 0.8-1.6 V typowa lub rezystancyjna
Rodzaj emulacji sond lambda .......................................fala kwadraturowa , odłączona , masa
Rodzaj zmiany z benzyny na gaz ..........................obroty w górę , obroty w dół , obroty + TPS
Czas pracy równoległej benzyny i gazu ...............................................................0 - 1.020 sek
Temperatura przełączania z benzyny na gaz ................................................ - 60°C - + 185°C
Obroty przełączania ................................................................................1000 - 10000 obr/min
Maksymalne obroty silnika zasilanego gazem ......................................5000 - 10000 obr / min
Rodzaj czujnika poziomu paliwa ................Stag -100:
instrukcja
podłączenia
i programowania
0-90 ,
Stag -50: 0-
90 - 0 ,0-50k ,50-0k
Zakres pracy silnika krokowego .........................................................................0 - 255 kroków
Prędkość silnika ..............................................................................................................0 - 255
Opcja dodatkowego otwarcia silnika podczas przyśpieszania ...............włączona / wyłączona
Opcja odcięcia CUT OFF ...................................................................... włączona / wyłączona
Opcja mapa obrotów ...............................................................................włączona / wyłączona
Opcja parametrów domyślnych ........................................................................................... tak
Identyfikacja błędów .....................................................zasilania ( reset ), TPS , sondy lambda
Rodzaj pracy przekaźnika emulatora:..............Stag-100: Emulator 1punkt/ kasowanie pamięci
komputera samochodu .........................................................................................Stag 50: brak
wersja - v. 1.49
Producent:
AC Biuro Handlu Zagranicznego
15-182 Białystok ul. 27 Lipca 64
tel. (085) 743 81 17, fax (085) 653 86 49
www.ac.com.pl, e-mail: autogaz@ac.com.pl
Sp. z o.o.
"07-064.95.00.1 z dn. 8.08.2003"
52030355.105.png
str. 2
str. 15
ZAWARTOŚĆ ZESTAWU
USTAWIENIA
1. STAG-50/100 - kontroler sondy lambda
2. Silnik krokowy z podstawą
3. Wiązka przewodów
4. Zestaw montażowy w woreczku:
-panel sterowania
-wkręty mocujące
-czujnik temperatury
-złącza , wkręty
5. Instrukcja programowania i obsługi
PRZEZNACZENIE ZESTAWU
Kontroler sondy lambda STAG-50/100 przeznaczony jest do sterowania pracą silnika
w pojazdach samochodowych przystosowanych do zasilania gazem oraz wyposażonych
w sondę lambda. Panel sterowania umożliwia przełączanie rodzaju zasilania
benzyna / gaz , oraz wizualną obserwację ilości gazu w zbiorniku. Stag 100 posiada pełne
wyświetlanie ilości gazu w zbiorniku a Stag 50 wskazuje tylko rezerwę gazu.
DZIAŁANIE UKŁADU
Po uruchomienie silnika na benzynie i przekroczeniu wymaganego progu obrotów
(przy pracy automatycznej zielona dioda LED - miga), zostaje uruchomione zasilanie
silnika gazem co jest sygnalizowane ciągłym świeceniem zielonej diody LED. Dawka
gazu pobierana przez silnik jest regulowana za pomocą silnika krokowego i jest
uzależniona od wskazań sondy lambda . Wszystkie parametry sterownika STAG-50/100
ustawiane są za pomocą zewnętrznego testera lub komputera z programem AcLpgWin.
Na panelu sterowania znajdują się :
-przełącznik rodzaju pracy benzyna/gaz - przycisk B /G
-wskaźnik rodzaju pracy - zielona dioda LED/ w Stag-50 także wskaźnik rezerwy
-wskaźnik ilości gazu w zbiorniku: Stag-100-4xdioda LED + wskaźnik rezerwy
Po załączeniu stacyjki ( bez uruchomienia silnika ) możemy załączyć układ
sterowania gazem w trybie normalnym - automatycznym lub w trybie awaryjnym-
uruchomienie silnika na gazie .
Kolejne funkcje załączamy przyciskając przełącznik rodzaju pracy .
·dioda LED zielona nie świeci - praca na benzynie
·dioda LED zielona miga - praca automatyczna ( przełączenie na gaz nastąpi po
uruchomieniu silnika, przekroczeniu ustawionych obrotów i ewentualnie przekroczeniu
ustawionego progu temperatury reduktora )
·dioda LED zielona świeci ciągle - praca awaryjna ( uruchomienie silnika na gazie )
Funkcja ta jest dostępna wyłącznie przy włączonej stacyjce bez uruchomionego silnika.
Po uruchomieniu tego ekranu zakładki możemy :
- zmieniać parametry komunikacji programu z komputerem
- uaktywnić możliwość autozapisu parametrów sterownika podczas testowania
- zmienić wyświetlaną listę parametrów w ekranie PARAMETRY według typu
lub według funkcji
- ustawić wielkość czcionki
W oknie pod logo AC , jest wyświetlony plik pomocy z opisem parametrów
regulacyjnych.
PORT SZEREGOWY
AUTOSZUKANIE
- wybór portu do komunikacji ze sterownikiem .
- automatyczny wybór portu przy próbie komunikacji
ze sterownikiem.
- plik do którego zostaną zapisane wykresy i parametry sterownika
gdy załączona jest funkcja autozapisu.
- automatyczny zapis wykresów oscyloskopowych wraz z konfiguracją
sterownika , podczas całej sesji regulacji sterownika .
- zmiana sposobu wyświetlania parametrów według typu lub
według funkcji w menu parametry
NAZWA PLIKU
Ostatnio wykonywany rodzaj pracy jest zapamiętywany i wywoływany automatycznie
przy następnym uruchomieniu silnika.
AUTOZAPIS
LISTA PARAMETRÓW
PARAMETRY
CZCIONKA
- zmiana wielkości wyświetlanej czcionki.
FUNKCJE PANELA STEROWANIA
.
52030355.116.png
str. 14
str. 3
PIERWSZA REGULACJA REDUKTORA
SCHEMAT PODŁĄCZENIA I UWAGI MONTAŻOWE
Pierwszą regulację reduktora należy przeprowadzić przed użyciem
funkcji KONFIGURACJA - GAZ
Regulację przeprowadzamy na ekranie PARAMETRY.
Uruchomić silnik na benzynie i odczekać aby zaczęła
pracować sonda lambda.
Przełączyć sterownik w tryb .
Sprawdzić poprawne działanie sondy lambda na wolnych obrotach
i przy ok. 3000 obr/min
Sprawdzić poprawne działanie sondy lambda na wolnych obrotach
i przy ok. 3000 obr/min (sonda powinna balansować pomiędzy
dolnym i górnym zakresem i w zależności od typu sondy
jest to:0-1V,0.8-1,6V,0-5V)
Przełączyć sterownik w tryb
Zwiększyć obroty silnika do ok. 2000 obr/min aby załączył się gaz.
Obserwując zachowanie sondy lambda na oscyloskopie,
wyregulować przepływ gazu śrubą reglacyjną w reduktorze
aby przy pozycji silnika korkowego MOTOR ok. 100 kroków
sonda balansowała w swoim zakresie napięć.
Sprawdzić balansowanie sondy przy 3000 obr/min
Sprawdzić napięcie membrany w reduktorze i ewentualnie
skorygować je dostępną śrubą aby po zmianie prędkości
obrotów sonda powracała do normalnej pracy a silnik krokowy
pracował w zakresie kilkudziesięciu kroków np. 100 - 150 kroków.
Sterownik STAG 50/100 należy zamontować w komorze silnika samochodu , w miejscu
nie narażonym na wysoką temperaturę , wodę i paliwo . Wskazany montaż w pozycji
pionowej za ucho montażowe przy pomocy śruby, gniazdami do dołu, aby nie było
możliwości zapłynięcia wody. Połączenia elektryczne powinny być lutowane i starannie
izolowane oraz zabezpieczone przed możliwością zwarć i zawilgocenia .
TESTER G - 2003
KONTROLER
SONDY LAMBDA
STAG-100
U = 12V
T = -30 ...+70 C
ZN
AUTO
SZARY
FIOLETOWY
0
0
M
F1
F2
OK
SONDA
LAMBDA
INTERFEJS
CZARNO-CZERWONY
BEZPIECZNIK
+
_
CZARNY
CENTRALKA
AKUMULATOR
CZARNY,
BIAŁO-ZIELONY,
SZARO-CZARNY,
ZIELONO-CZERWONY,
BIAŁO-CZERWONY
B/G
O
CZERWONY
BEZPIECZNIK
STACYJKA
ACTUATOR
BRĄZOWY
RMP
NIEBIESKO-CZARNY,
BIAŁO-CZARNY,
POMARAŃCZOWO-CZARNY,
FIOLETOWO-CZARNY
UWAGA ! Jeżeli podczas regulacji reduktora niemożliwe jest uzyskanie
balansu sondy przy dużych obrotach a mieszanka jest uboga to
znaczy, że układ reduktor - mikser nie pracuje poprawnie i przed
dalszą konfiguracją elektroniki należy skorygować podzespoły
mechaniczne. Po sprawdzeniu poprawnego działania i regulacji
reduktora można przeprowadzić KONFIGURACJĘ NA GAZIE.
ŻÓŁTO-ZIELONY
PRZEKAŹNIK
-KASOWANIE
PAMIĘCI
TPS
NIEBIESKI
PRZEKAŹNIK
- EMULATOR
WTRYSK
+12V
ŻÓŁT Y
ŻÓŁTY
BIAŁY
POMARAŃCZOWY
REDUKTOR
R
ZAWÓR
GAZU
+12V
BIAŁO
-ZIELONY
ZIELONY
PAMIĘĆ
KOMPUTERA
CZUJNIK
POZIOMU
GAZU
CZUJNIK
TEMPERATURY
WTRYSKIWACZ
1- PUNKT
ZIELONY
Stag 100
Schemat podłączenia sterownika do samochodu .
BENZYNA
52030355.127.png 52030355.138.png 52030355.001.png 52030355.012.png 52030355.023.png 52030355.034.png 52030355.045.png 52030355.056.png 52030355.061.png 52030355.062.png 52030355.063.png 52030355.064.png 52030355.065.png 52030355.066.png 52030355.067.png 52030355.068.png 52030355.069.png 52030355.070.png 52030355.071.png 52030355.072.png 52030355.073.png 52030355.074.png 52030355.075.png 52030355.076.png 52030355.077.png 52030355.078.png 52030355.079.png 52030355.080.png 52030355.081.png 52030355.082.png 52030355.083.png 52030355.084.png 52030355.085.png 52030355.086.png 52030355.087.png 52030355.088.png 52030355.089.png 52030355.090.png 52030355.091.png 52030355.092.png 52030355.093.png 52030355.094.png 52030355.095.png 52030355.096.png 52030355.097.png 52030355.098.png 52030355.099.png 52030355.100.png 52030355.101.png 52030355.102.png 52030355.103.png 52030355.104.png 52030355.106.png 52030355.107.png 52030355.108.png 52030355.109.png 52030355.110.png 52030355.111.png 52030355.112.png 52030355.113.png 52030355.114.png 52030355.115.png 52030355.117.png 52030355.118.png 52030355.119.png
str. 4
str. 13
KONFIGURACJA - BENZYNA
TESTER G - 2003
Konfigurację sterownika na benzynie uruchamiamy przyciskiem
BENZYNA
.
Zgodnie z poleceniami w oknie dialogowym należy:
KONTROLER
SONDY LAMBDA
STAG-50
U = 12V
T = -30 ...+70 C
ZN
Ustawić tryb pracy Benzyna (przyciskiem na panelu sterowania lub myszką
klikając na przycisk trybu pracy)
Utrzymać wolne obroty - zostaną sprawdzone parametry pracy silnika na
benzynie
Przejść powololi do 3000 obr/min - zostaną ponownie sprawdzone paramenty
pracy silnika
M
F1
F2
SZARY
FIOLETOWY
OK
SONDA
LAMBDA
SZARO-CZARNY,
BIAŁO-CZERWONY,
BIAŁO-ZIELONY,
CZARNY
W tym momencie do tabeli z parametrami zostaną zapisane wszystkie parametry
silnika potrzebne do prawidłowej pracy sterownika gazu. Należy je zweryfikować z
typem ustawianego silnika.
UWAGA ! Typ sondy (standard lub rezystancyjny) nie jest rozpozawany automatycznie.
Podczas konfiguracji należy typ sondy ustawić ręcznie (np.OPEL OMEGA
sonda 5V, rezystancyjna)
INTERFEJS
CZARNO-CZERWONY
ZIELONO-CZERWONY,
CZARNY,
ŻÓŁTY,
BRĄZOWY
BEZPIECZNIK
CZARNY
CENTRALKA
_
+
B/G
GAS CONTROL
AKUMULATOR
Po wykonaniu tej części konfiguracji możemy przycisnąć jeden z przycisków:
DALEJ - konfiguracja na gazie
ZASTOSUJ - zapis ustawień wynikających z konfiguracji na benzynie
ANULUJ - pominięcie ustawień
O
CZERWONY
BEZPIECZNIK
STACYJKA
ACTUATOR
BRĄZOWY
RMP
NIEBIESKO-CZARNY,
BIAŁO-CZARNY,
POMARAŃCZOWO-CZARNY,
FIOLETOWO-CZARNY
KONFIGURACJA - GAZ
ŻÓŁTO-CZARNY
lub ŻÓŁTO-ZIELONY
UWAGA !
Konfigurację na gazie należy przeprowadzić po
wyregulowaniu reduktora! (patrz strona 14)
TPS
BIAŁY
NIEBIESKI
POMARAŃCZOWY
lub ŻÓŁTY
Konfigurację sterownika na gazie uruchamiamy przyciskiem
GAZ
lub
DALEJ
REDUKTOR
jeżeli poprzednio była wykonywana konfiguracja na benzynie.
Zgodnie z poleceniami w oknie dialogowym należy:
EMULATOR
STAG2-Ex
ZAWÓR
GAZU
CZUJNIK
POZIOMU
GAZU
(KONTAKTRON)
CZUJNIK
TEMPERATURY
EMULATOR
WTRYSKIWACZY
Ustawić tryb pracy (przyciskiem na panelu sterowania lub myszką
klikając na przycisk trybu pracy)
Zwiększyć obroty silnika do ok. 2000 obr/min aby przejść na gaz
Pozostawić silnik na wolnych obrotach - zostanie ustawione położenie silnika
krokowego
Utrzymać 3000 obr/min - zostanie ustawione położenie silnika krokowego
AUTO
STAG-50
Schemat podłączenia do instalacji samochodowej.
Konfigurację konczymy naciskając przycisk:
- zapis ustawień wynikających z konfiguracji na gazie
- pominięcie ustawień
Pozostałe ustawienia parametrów sterownika typu: symulacja sondy, próg
przełączenia na gaz itd. można lub należy zmienić w ekranie
PARAMETRY
G
R
ZASTOSUJ
ANULUJ
52030355.120.png 52030355.121.png 52030355.122.png 52030355.123.png 52030355.124.png 52030355.125.png 52030355.126.png 52030355.128.png 52030355.129.png 52030355.130.png 52030355.131.png 52030355.132.png 52030355.133.png 52030355.134.png 52030355.135.png 52030355.136.png 52030355.137.png 52030355.139.png 52030355.140.png 52030355.141.png 52030355.142.png 52030355.143.png 52030355.144.png 52030355.145.png 52030355.146.png 52030355.147.png 52030355.148.png 52030355.002.png 52030355.003.png 52030355.004.png 52030355.005.png 52030355.006.png 52030355.007.png 52030355.008.png 52030355.009.png 52030355.010.png 52030355.011.png 52030355.013.png 52030355.014.png 52030355.015.png 52030355.016.png 52030355.017.png 52030355.018.png 52030355.019.png 52030355.020.png 52030355.021.png 52030355.022.png 52030355.024.png 52030355.025.png 52030355.026.png 52030355.027.png 52030355.028.png 52030355.029.png 52030355.030.png 52030355.031.png 52030355.032.png 52030355.033.png 52030355.035.png 52030355.036.png
str. 12
str. 5
KONFIGURACJA
WYPROWADZENIA WI ZKI STAG 50/100
Ą
NR
50
NR
100
KOLOR PRZEWODU
OPIS PODŁĄCZENIA
11
1
15 CZARNY
MASA
2 CZARNO - CZERWONY
+ 12V AKUMULATOR
15
19
13 CZERWONY
+ 12V STACYJKA
14 BRĄZOWY
OBROTY – IMPULSY 5/12 V
14
12
18
20
1 NIEBIESKI ZAŁĄCZENIE GAZU
8 ŻÓŁTO - ZIELONY TPS
10 BIAŁY POZIOM GAZU
9 POMARAŃCZOWY LUB ŻÓŁTY CZUJNIK TEMPERATURY
-
-
-
16 ŻÓŁTY
PRZEKAŻNIK EMULATORA - PRZEŁĄCZAJĄCY
17 BIAŁO - ZIELONY
PRZEKAŻNIK EMULATORA - ZWARTY
18 ZIELONY
PRZEKAŻNIK EMULATORA - ROZWARTY
10
-
-
8
-
15 CZARNY
CENTRALKA
5 BIAŁO - ZIELONY
CENTRALKA
4 SZARO - CZARNY
CENTRALKA
3 ZIELONO - CZERWONY
CENTRALKA
6 BIAŁO - CZERWONY
CENTRALKA
4
9
-
- ŻÓŁTY
CENTRALKA
Aby szybko dostosować parametry sterownika do bieżącego typu samochodu
można skorzystać z zakładki gdzie program wykrywa parametry
silnika na benzynie i automatycznie dostosowuje parametry pracy na gazie.
uruchamiana jest zakładką .
W oknie dialogowym pojawią się polecenia kolejnych czynności , które należy
wykonać.
Podczas sprawdzania parametrów na benzynie , w tabeli z parametrami
wyświetlą się wartości poszczególnych parametrów a przy dalszej konfiguracji
na gazie zostaną dopisane pozycje silnika krokowego przy wartościach obrotów .
Po zakończeniu konfiguracji i zatwierdzeniu ustawień przyciskiem
wszystkie parametry zostaną zapisane do pamięci . Następnie
można przejść do drogowego testu samochodu i w razie potrzeb skorygować
parametry w zakładce PARAMETRY .
- BRĄZOWY
CENTRALKA
KONFIGURACJA
5
13
12 FIOLETOWY
SONDA LAMBDA 1
AUTOKONFIGURACJA
BENZYNA
11 SZARY
KOMPUTER SAMOCHODU
1
3
10
2
19 NIEBIESKO - CZARNY
SILNIK KROKOWY
20 BIAŁO - CZARNY
SILNIK KROKOWY
21 POMARAŃCZOWO - CZARNY
SILNIK KROKOWY
22 FIOLETOWO - CZRNY
SILNIK KROKOWY
ZATWIERDŹ
ZAMOCOWANIE I PODŁĄCZENIE PANELA STEROWANIA
Panel sterowania należy umieścić w kabinie samochodu, w zasięgu
wzroku kierowcy.
Po wywierceniu otworu w kokpicie samochodu trzeba przeciągnąć
przewody wiązki i połączyć z przewodami panelu sterowania
zachowując ich kolorystykę. Następnie należy przykręcić wkrętami
(zestaw montażowy) dolną część panelu wraz z płytką do kokpitu
samochodu i przykryć zamontowane elementy górną częścią panelu
z czołówką ozdobną. Sprawdzić poprawność działania przełącznika
rodzaju pracy .
52030355.037.png 52030355.038.png 52030355.039.png 52030355.040.png 52030355.041.png 52030355.042.png 52030355.043.png 52030355.044.png 52030355.046.png 52030355.047.png 52030355.048.png 52030355.049.png 52030355.050.png 52030355.051.png 52030355.052.png 52030355.053.png 52030355.054.png 52030355.055.png 52030355.057.png 52030355.058.png 52030355.059.png 52030355.060.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin