prezentacja_internet1_2.pdf
(
203 KB
)
Pobierz
317398216 UNPDF
Internet jako źródło informacji
mgr Magdalena Wójcik
Program wykładu:
1. Historia i współczesne trendy, zasoby, użytkownicy i
społeczność Internetu jako środowiska informacyjnego
2. Typologia narzędzi wyszukiwawczych
3. Zaawansowane aspekty działania wyszukiwarek, algorytm
rankingowy
4. Zagadnienia automatycznego indeksowania i klasyfikowania
5. Nauka w Internecie
6. Ocena wyszukiwanych stron i serwisów www
7. Ocena jakości i przydatności narzędzi wyszukiwania
informacji
8. Strategie wyszukiwania informacji w Internecie i wynikające z
nich ograniczenia
9. Semantyczny Internet
10. Bezpieczeństwo i prywatność
11. Szyfrowanie informacji, podpis elektroniczny i znakowanie
czasu.
Program laboratorium:
1. Forułowanie wyrażeń logicznych. Koniunkcja i
alternatywa w popularnych wyszukiwarkach.
2. Konstuowanie zaawansowanych zapytań w
wyszukiwarkach globalnych.
3. Wyszukiwarki specjalistyczne – dobór właściwych
narzędzi wyszukiwania
4. Serwisy tematyczne o kontrolowanej jakości
5. Telewizja, radio, film w Internecie
6. Przegląd wybranych form zasobów internetowych (Web
2.0)
7. Blogi i blogosfera
8. Wyszukiwanie zasobów naukowych w Internecie
9. Konstruowanie strategii wyszukiwawczych – gra
symulacyjna: dobór strategii do sytuacji problemowej
W efekcie zajęć student powinien:
1)Znać:
- narzędzia wyszukiwania, wymiany informacji i
komunikacji w Internecie, zasady ich działania, wady i
zalety
- różnorodne formy zasobów i usług informacyjnych
dostępnych w Internecie ze szczególnym uwzględnieniem
zasobów naukowych
- kwestie oceny zasobów Internetu (szczególnie ich
wiarygodności)
- podstawy konstuowania strategii wyszukiwawczych w
środowisku Internetu oraz ich praktyczne uwarunkowania
- podstawowe zagrożenia związane z korzystaniem z
Internetu jako środwiska informacyjnego i sposoby ich
unikania
2)Umieć:
- dobierać właściwe, wyspecjalizowane narzędzia wyszukiwania
informacji w Internecie do konkretnych potrzeb informacyjnych
- poprawnie konstruować podstawowe wyrażenia logiczne,
wykorzystywać zaawansowane możliwości budowania zapytań
oraz poprawnie interpretować ich wyniki
- oceniać i dokonywać selekcji narzędzi wyszukiwania i zasobów
informacyjnych dostepnych w Interncie
- wyszukiwać naukowe zasoby informacyjne w Internecie
(szczególnie zasobów niodpłatnych)
- uczestniczyć w różnych formach komunikacji społecznej w
Internecie
- świadomie konstruować efektywne strategie wyszukiwania
informacji
3)Rozumieć:
- konieczność stałego, samodzielnego uaktualniania wiedzy i
umiejętności związanych z korzystaniem z zasobów Internetu
- konieczność krytycznego podejścia do zasobów
informacyjnych
Plik z chomika:
jadwiga27
Inne pliki z tego folderu:
derfert.php.htm
(49 KB)
rozwoj internetu.htm
(47 KB)
subject gateways.htm
(49 KB)
tenie telefonoanie-do egzminu.doc
(144 KB)
Strategie wyszukiwania- internet.doc
(27 KB)
Inne foldery tego chomika:
Formaty
Komunikacja społeczna
Podstawy
Terminologia
Źródła informacji
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin