CZERWIEC.doc

(158 KB) Pobierz
cele

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ

DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH

                            CZERWIEC 2009

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Nasi mali przyjaciele z różnych stron świata

 

L.P.

CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI

TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

UWAGI

1.

Zainteresowanie życiem dzieci żyjących w innych częściach świata.

Budzenie szacunku do innych, niezależnie od koloru skóry czy miejsca, w którym mieszkają.

Murzynek Bambo w Afryce mieszka”.

Wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Murzynek Bambo”- zauważenie elementów humoru w wierszu, zwrócenie uwagi dzieci na to, że mimo różnicy w kolorze skóry dzieci wszędzie są takie same (lubią się bawić, psocić, mama i tata bardzo ich kochają.)

Zabawa ruchowa do muzyki z Klanzy. Dzieci zgodnie ze słyszaną muzyką naśladują ruchem wojownika lub egzotycznego motyla.

Zabawa dydaktyczna „Czego jest więcej?”- ocenianie „na oko” ilości owoców egzotycznych w koszykach, używanie określeń mało, dużo, tyle samo. Przeliczanie owoców w zakresie 3.

Wystukiwanie na kołatkach prostych rytmów zadawanych przez N.

Wydzieranka z papieru kolorowego n/t „Owoce egzotyczne”- wypełnianie kawałkami kolorowego papieru konturu banana lub pomarańczy. Dbanie o estetyczne wykonanie pracy.

Tekst wiersza (załącznik)

Płyta CD

Owoce egzotyczne.

 

- Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, filmowych, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.

- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:  społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury…

 

2.

Zainteresowanie życiem dzieci żyjących w innych częściach świata.

Zapoznanie z ich zwyczajami, tradycjami, wyglądem ...

„Z wizytą  u małego Eskimosa”.

Oglądanie krótkiego filmu edukacyjnego o życiu ludzi na dalekiej Północy - zapoznanie się z domem (igloo), ubiorem (futra zwierząt), zdobywaniem pożywienia (polowanie). Rozmowa n/t obejrzanego filmu kierowana pytaniami nauczyciela.

Zabawa ruchowa „Zaprzęgi”- współdziałanie w parach: jedno dziecko jest psem pociągowym, drugie pełni rolę sań. Zmiana ról w zabawie.

Zabawa „droga Eskimosa do igloo”: labirynt- dzieci odszukują drogę do igloo wodząc palcem po śladzie, następnie kolorują drogę.

Lepienie z masy solnej n/t dowolny zainspirowane tematyką zajęć.

Film.

Karta pracy – labirynt – droga do igloo.

Masa solna

- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:  społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury…

 

3.

Zainteresowanie życiem dzieci żyjących w innych częściach świata.

Zapoznanie z ich zwyczajami, tradycjami, wyglądem ...

„W indiańskiej wiosce”.

„ Indiański pióropusz”- malowanie farbami rysunku pióropusza, zwrócenie uwagi na używanie różnorodnych barw.

Dokładne płukanie pędzelka przy zmianie koloru.

Nauka indiańskiego tańca.

Szablon pióropusza.

Farby, pędzle, kubeczki z wodą.

- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:  społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury…

4.

Przyjazne odnoszenie się do innych.

Uważne słuchanie poleceń nauczycielki.

Rozwijanie umiejętności wycinania.

„Szukam przyjaciela”-  bajka o wesołej Ludwiczce.

Wysłuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej „O wesołej Ludwiczce” - zapoznanie z bohaterką bajki, która jest patronką naszego przedszkola. Poznanie przyjaciół Ludwiczki - zwierząt, utrwalenie ich nazw. Rozmowa n/t znaczenia przyjaźni, dzieci opowiadają o swoim ulubionym koledze.

Zabawa w formie opowieści ruchowej „Wesoła Ludwiczka i jej przyjaciele”- odzwierciedlanie ruchem treści mówionych przez nauczyciela.

Jakie to zwierzę?”- zagadki obrazkowe - odgadywanie jakie zwierzę kryje się na obrazku na podstawie odkrytego niewielkiego fragmentu.

„Domek z płotkiem i drzewem dla przyjaciela”- cięcie wzdłuż linii oraz dowolne, naklejanie wycinanek na kartkę papieru - stworzenie obrazka dla przyjaciela. Dbanie o odpowiednie dozowanie kleju.

Tekst opowiadania o Wesołej Ludwiczce.

Obrazkowe zagadki.

Karty pracy – „domki z płotkiem i drzewkiem”.

- Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, filmowych, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.

 

5.

Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dziecka.

„W ogrodzie przedszkolnym” – zestaw zabaw ruchowych.

Zestaw zabaw ruchowych na podstawie I. Salach „Plany miesięczne pracy wychowawczo – dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi 3 - letnimi”, zestaw nr 17, strona 90.

 

Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

 

 

Murzynek Bambo J. Tuwim

Murzynek Bambo w Afryce mieszka ,

czarną ma skórę ten nasz koleżka.

Uczy się pilnie przez całe ranki

Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.

A gdy do domu ze szkoły wraca ,

Psoci, figluje - to jego praca.

Aż mama krzyczy: "Bambo, łobuzie!'

A Bambo czarną nadyma buzię.

Mama powiada: "Napij się mleka"

A on na drzewo mamie ucieka.

Mama powiada :"Chodź do kąpieli",

A on się boi że się wybieli.

Lecz mama kocha swojego synka.

Bo dobry chłopak z tego murzynka.

Szkoda że Bambo czarny , wesoły

nie chodzi razem z nami do szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Poznajemy mieszkańców ZOO

 

 

1.

Rozwijanie aktywności twórczej.

Rozbudzanie zainteresowania światem przyrody (fauny).

 

„Wycieczka do ZOO”- oglądanie filmu video,  zapoznanie z nazwami niektórych zwierząt egzotycznych.

Wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „ZOO”.

Opowieść słowno muzyczno - ruchowa z elementami teatralnymi „Spacer po ZOO”.

Oglądanie albumów, ilustracji przedstawiających wybrane zwierzęta egzotyczne, kilkakrotne powtarzanie ich nazw.

Oglądanie krótkiego filmu ukazującego zwierzęta mieszkające w ZOO. Rozmowa n/t obejrzanego filmu przyrodniczego.

Kolorowanie rysunku wybranego zwierzęcia egzotycznego.

Tekst wiersza (załącznik)

Muzyka.

Albumy i ilustracje.

Film dydaktyczny na kasecie lub DVD.

Rysunek do kolorowania.

- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:  przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

 

 

2.

Wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami: długi, krótki.

Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.

„Żyrafa”- określanie długości

Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach egzotycznych.

„Szyja żyrafy”- zabawa dydaktyczna: Nauczyciel prezentuje sylwety żyraf o różnych długościach szyi, zadaniem dzieci jest ułożyć żyrafy od najmniejszej do największej, potem odwrotnie. Dzieci powinny poprawnie stosować określenia: długa, krótka.

Zabawa ruchowa rozwijająca wyobraźnię „W ZOO”.

„Żyrafa” - próby cięcia nożyczkami po linii prostej. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas posługiwania się nożyczkami.

Sylwety kilku żyraf o różnych długościach szyi.

Nożyczki.

- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.

3.

Prawidłowe posługiwanie się przyimkami.

Rozbudzanie inwencji twórczej.

„Spotkanie ze słoniem” – prawidłowe posługiwanie się przyimkami.

Wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Słoń Trąbalski”, zwrócenie uwagi na humor w wierszu.

Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest słonik?”- dzieci umieszczają pluszowego słonika względem siebie wg poleceń nauczycielki.

Zabawa ruchowa „Słoń”- naśladowanie ruchów i głosu słonia.

Lepienie z masy solnej, zainspirowane tematyką zajęć.

Tekst wiersza (załącznik)

Pluszowe słoniki - po 1 dla każdego dziecka.

Masa solna.

 

- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka…

4.

Utrwalenie zdobytych wiadomości.

Rozpoznawanie i nazywanie ukrytych zwierząt.

Kto spamięta te zwierzęta -podsumowanie wiedzy o zwierzętach egzotycznych.

Rozmowa n/t wybranych zwierząt egzotycznych, utrwalenie zdobytych wiadomości.

Rozwiązywanie zagadek obrazkowych.

Zabawa ruchowa – „W zoo”

Zabawa dydaktyczna – tworzenie zbiorów zwierząt egzotycznych i domowych.

Zabawa ruchowa rozwijająca wyobraźnię „Zaczarowani w zwierzęta”.

Praca plastyczna – tworzymy przedszkolny ogród zoologiczny.

Ilustracje ze zwierzętami egzotycznymi, tekst zagadek, krążki/obręcze, szablony zwierząt, farby, pędzle.

- Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

5.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin