Ujecie_resocjalizacji_wedlug_Czapowa_a_tworcza_resocjalizacja_Kopczynskiego.doc

(26 KB) Pobierz

 

 

Ujęcie resocjalizacji według Czapówa a twórcza resocjalizacja Kopczyńskiego ( różnice i podobieństwa

 

Pedagogika resocjalizacyjna  w ujęciu Czapówa-

jest interdyscyplinarną nauką zajmująca się specyficzną odmianą rzeczywistości wychowawczej  na którą składają się fakty wychowawcze i proces wychowania, rozumiany bardzo szeroko a oddziałujący na osoby zagrożone wykolejeniem społecznym.

Jego pedagogika jest odmianą ofert poprawy losu ludzi młodych zagubionych, buntowniczych agresywnych wobec istniejących układów  i sytuacji społecznych oraz własnego położenia. Jej celami jest optymalne uspołecznienie i optymalny rozwój jednostki aktywnie przetwarzającej siebie (rzeczywistość wewnętrzna) i własne otoczenie w sposób konstruktywny i twórczy. Przedmiotem p.r jest nie tylko wychowanie korygujące niedostatki socjalizacji, ale działalność obejmujaca trzy funkcje:

-opiekę resocjalizacyjną (zaspokojenie potrzeb podopiecznych)

-wychowanie resocjalizujące (kształcenie mechanizmów kontroli wewnętrznej, samokontroli)

-terapię czyli leczenie zaburzeń ,dysfunkcji

 

 

Twórcza resocjalizacja wg marka Konopczyńskiego :Włączenie w proces resocjalizacji oddziaływań stymulujących i  rozwijajacyh potencjały twórcze jest szansa na uzyskanie nowego efektu w postaci odmiennych akceptowanych społecznie parametrów tożsamościowych.

 

 

Różnice między miedzy twórczą resocjalizacją a tradycyjnego rozumienią pedagogiką resocjalizacyjną

1.Resocjalizację określa się jako proces rozwijania i kreowania a nie jak to się przyjęło korektywną zmianę parametrów  społecznych i osobowowościowych.

2.Nieprzystosowanie społeczne traktuje się jako problem wadliwie ukształtowanej tożsamości , a nie nieakceptowania i przestrzegania norm spoleczneych.

3.Celem jest wykreowanie nowych parametrów tożsamości wychowanków, a nie zmiana przekonań, nastawień, zachowań i ról społecznych.

4.Srodkiem do tego celu jesr zmiana skryptów poznawczych przez rozwój strukturalnych czynników i mechanizmów  procesów twórczych oraz dostarczenie im nowych umiejętności i kompetencji społecznych a nie zamiana jednych wadliwych form na inne akceptowane społecznej .

5.Metodą osiągnięcia celu jest resocjalizowanie przez autoprezentację wybranych i odpowiednio wizualizowanych parametrów tożsamości

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin