TEMAT KOMPLEKSOWY: OZNAKI LATA
OBSZAR EDUKACJI PRZEDSZKOLA W KONTEKSCIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
UMIEJETNOŚĆ
OPERACYJNA
DZIECKO...
SPOSÓB
REALIZACJI
UWAGI
UMIEJETNOŚCI
FINALNE
I. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
1) obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na podwórku
-Rozwijanie mowy, kontynuuje dialog
Oglądanie tablicy (VI/II)Słuchanie i kontynuacja dialogu.Podawanie nazw pór roku.Określanie atrybutów lata.Wymienianie letnich miesięcy
− Ile mamy pór roku?
− Jaka pora roku teraz nadeszła?
− Jaka była przed latem?
− Jaka pora roku będzie po lecie?
− A jaka po jesieni?
− Po czym poznajemy, że zbliża się lato?
− Co dzieje się z długością dnia?
− A z temperaturą?
− Jakie owoce dojrzewają?
− Czy dzieci chodzą do szkoły w lecie?
− Jak nazywamy ten wolny czas?
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań
4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także nie należy wyszydzać i szykanować innych
5) umie się przedstawić: podaje swoje imię nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu może podawać takie informacje
II. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych,i kulturalnych. Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku.
1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie
3) samodzielnie korzysta z toalety
4) samodzielnie rozbiera się i ubiera, dba o swoje rzeczy i nie naraz ich na zgubienie oraz kradzież
5) utrzymuje porządek w swoim otoczAiu
III. Wspomaganie rozwoju mowy
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
-uwaznie słucha
- wymienia oznaki lats
Słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej: Przepis na lato
Deszczu kropelka
i płatek dzikiej róży,
słodkie maliny,
liść jarzębiny
i błękit nieba z kałuży,
piasku ziarenka,
letnia sukienka,
malwy pod chatą,
zapach miodowy –
i już gotowy
przepis na lato!
Rozmowa na temat wiersza.
− Jakie oznaki lata wymienione są w wierszu?
− Co to znaczy, że jest to przepis na lato?
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji
-poetarza wyliczankę z różnym natężeniem głosu
Słuchanie wyliczanki a. Frączek Ślimak, ślimak.
Ślimak, ślimak Ślimak! Ślimak!
pokaż rogi, Bądź człowiekiem!
dam ci sera na pierogi. Wielki sernik ci upiekę,
Ślimak, ślimak, tylko przestań się ukrywać.
wyjdź z muszelki, Nagle ślimak się odzywa:
to kupimy ci mebelki – − Zmyślasz – rzecze.
fotel, kredens, a we wnękę Cóż… Nie przeczę.
małą wstawi się kuchenkę.
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach
-doskonali aparat mowy
Ćwiczenia wyrazistego i cichego wypowiadania się. Dzieci wypowiadają słowa wyliczanki na przemian: jedno słowo cicho, jedno głośno.
Latał motyl, latał
aż usiadł na kwiatach.
Może tu, może tam?
Powiedz nam!
Zabawa dydaktyczna Co zbieramy w lesie?
•Rozwiązywanie zagadek.
Czarne usta, czarne brody,
gdy w dzbanuszku są … (jagody)
Podobne do truskawek,
czerwone kuleczki,
w lesie je spotkasz,
to nie porzeczki! (poziomki)
Jesienią i latem
w lesie je zbieramy.
Suszymy, marynujemy,
do barszczu wrzucamy. (grzyby)
•
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach
IV. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
1) przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzonych i obserwowanych zmianach
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje ) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne
- klasyfikuje
- przyporzdkowuje kolory do
Zabawa twórcza -Kolory.
Dzieci dobierają do określonych kolorów nazwy kojarzące się z latem. Np.:
żółte – słońce, jaskry, kaczeńce… niebieskie – niebo, niezapominajki…
białe – stokrotki, chmury…
czerwone – poziomki, truskawki, czereśnie…
zielone – trawa, liście, jabłka…
Zzabawa dydaktyczna Należy do naszej rodziny.
Nauczyciel przygotowuje obrazki przedstawiające zwierzęta i rośliny leśne.
Dzieci siedzą w kole, pośrodku którego leżą dwie obręcze: zielona i brązowa.
Dzieci oglądają obrazki, nazywają przedstawione na nich zwierzęta lub rośliny
i wkładają do zielonej obręczy, jeżeli na obrazku jest roślina lub do brązowej –
jeżeli jest to zwierzę.
Przykładowe obrazki: wiewiórka, jeż, sarna, sroka, lis, borsuk, żaba, sowa, dzięcioł,
wrona, wilk, mysz, słowik, komar, motyl, biedronka, jagody, maliny, grzyby, poziom-
ki, osa, sosna, klon, dąb, leszczyna (obrazków jest tyle, ile dzieci w grupie).
Potem dzieci nadają obrazkom w obręczach nazwy ogólne: rośliny, zwierzęta.
Następnie nauczyciel wymienia nazwy różnych przedmiotów, a dzieci podają
odpowiednie nazwy nadrzędne. Np.:
• stół, szafa, kanapa… (meble),
• ananas, pomarańcza, jabłko… (owoce),
• czekolada, cukierki, lizaki… (słodycze),
• talerz, spodek, filiżanka… (naczynia),
• widelec, nóż, łyżka… (sztućce)…
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidzieć to , co może się zdarzyć.
V. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia
2) dostrzega związek pomiędzy choroba a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo
...
mariolusia1